Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkkakatto ja eläkekatto

Vierailija
19.09.2015 |

Mielestäni Suomeen voitaisiin hyvin säätää palkkakatto ja eläkekatto. Sanotaan nyt vaikka palkkakatoksi 10000€/kk ja eläkekatoksi 6000€/kk. Kukaan ei tarvitse mukavaan peruselämiseen yhtään enempää. 

Säästyneillä rahoilla voitaisiin palkata lisää työvoimaa, ja sitä kautta keventää verotusta, jolloin noista summista jäisi oikein mukavasti rahaa käteen.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:23"]

Nro. 10 jatkaa: puhutaan nyt vaikka näistä todella korkeista palkoista. Elopit ja kumppanit. Kuinka ne oikeasti ovat Suomea hyödyttäneet? Saatiinko pätevämpi, parempi johtaja? 

[/quote]

Pääosa veroistakin taisi valua ihan muualle kuin Suomeen.

Vierailija
22/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:15"] Meidän perheellä jää 6000 käteen. Sillä saa ison ok-talon pk-seudulta. Kaksi uutta hyvää autoa. Kolmelle lapselle hyvät harrastukset. Pari kertaa vuodessa ulkomaanmatkan. Käytämme palveluita, syömme ulkona, käymme kampaajalla, tapahtumissa jne. Ostamme laadukasta ruokaa, käytämme yksityisiä terveyspalveluita. Säästöönkin jää. Velkaa ei ole kuin kohtuullinen asuntolaina. En tiedä, miksi pitäisi hirveästi enemmän saada. [/quote]   Asutte jossain nakkilassa. [/quote] Pk seutu taisi siinä lukea.

[/quote]

Niin, jossain nakkilassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:23"]

Nro. 10 jatkaa: puhutaan nyt vaikka näistä todella korkeista palkoista. Elopit ja kumppanit. Kuinka ne oikeasti ovat Suomea hyödyttäneet? Saatiinko pätevämpi, parempi johtaja? 

[/quote]

Tämä on monesti asia, jolla huippupalkkoja perustellaan. Että saadaan pätevämpää väkeä. Tosiasiassa ihminen, joka on niin rahan perään, että tarvitsee miljoonatulot ei varmasti ole pätevin ihminen yritystä johtamaan ja kehittämään.

Vierailija
24/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jännä juttu, että näihin yhteiskuntatalkoisiin ollaan huutamassa kaikkia paitsi näitä todella hyväpalkkaisia. 

Vierailija
25/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskimäärin 9500 € palkka kuukaudessa. Kun siitä ottaa verot pois, käteen jää noin 5000. Onhan se iso summa, mutta sillä rahalla en esim saanut pankista 200 000 € asuntolainaa, koska mulla on 2 teini-ikäistä lasta huollettavana. Pääkaupunkiseudulla oli siis tyydyttävä vähän vaatimattomampaan asuntoon. Olen ihan tyytyväinen kotiini, mutta jos kuvitellaan, että kymppitonni olisi joku huippuliksa, niin ei se ole. Kun maksan asuntolainaani, yhtiövastikkeen, muut juoksevat kulut, ruuat, vaatteet sekä lasten harrastukset, niin jää mulle vielä rahaa tehdä lasten kanssa kerran vuodessa ulkomaanmatka. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja. Nyt on tosin pakko pistää matkailurahatkin säästöön, koska edessä on taloyhtiön putkiremontti parin vuoden päästä. Uudemmassa ei olisi tällaista riesaa ollut edessä, mutta pankin myöntämä laina ei riittänyt uudempaan. 

Vierailija
26/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla että esim. huippukirurgit ja muut vastaavat asiantuntijat pakenisivat ulkomaille palkkakaton seurauksena.

Ja entä sitten yrittäjät ja freelancerit jotka eivät saa varsinaista palkkaa, olisiko heilläkin raha kuinka paljon saa ottaa töitä vastaan ja ansaita?

Vierailija
27/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:36"]

Mulla on keskimäärin 9500 € palkka kuukaudessa. Kun siitä ottaa verot pois, käteen jää noin 5000. Onhan se iso summa, mutta sillä rahalla en esim saanut pankista 200 000 € asuntolainaa, koska mulla on 2 teini-ikäistä lasta huollettavana. Pääkaupunkiseudulla oli siis tyydyttävä vähän vaatimattomampaan asuntoon. Olen ihan tyytyväinen kotiini, mutta jos kuvitellaan, että kymppitonni olisi joku huippuliksa, niin ei se ole. Kun maksan asuntolainaani, yhtiövastikkeen, muut juoksevat kulut, ruuat, vaatteet sekä lasten harrastukset, niin jää mulle vielä rahaa tehdä lasten kanssa kerran vuodessa ulkomaanmatka. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja. Nyt on tosin pakko pistää matkailurahatkin säästöön, koska edessä on taloyhtiön putkiremontti parin vuoden päästä. Uudemmassa ei olisi tällaista riesaa ollut edessä, mutta pankin myöntämä laina ei riittänyt uudempaan. 

[/quote]

Ei kukaan sanokaan, että se olisi huippuliksa, mutta sellainen millä pärjää enemmän kuin hyvin. Raja toki voitaisiin laittaa vaikkapa 15 000€ tms. Olennaista, että yksi ei saa huippupalkkaa ja muilta kiristetään.

Verotusta taas pitäisi kaikissa tuloluokissa kohtuullistaa.

Vierailija
28/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla että esim. huippukirurgit ja muut vastaavat asiantuntijat pakenisivat ulkomaille palkkakaton seurauksena. Ja entä sitten yrittäjät ja freelancerit jotka eivät saa varsinaista palkkaa, olisiko heilläkin raha kuinka paljon saa ottaa töitä vastaan ja ansaita?

[/quote]

Tällä on kautta historian aina uhkailtu, mutta edelleenkään tämä uhkakuva ei ole toteutunut, vaikka elämme etenkin hyvätuloisten osalta järkyttävän korkean verotuksen maassa.

Vierailija
29/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:40"]

[/quote]

Ei kukaan sanokaan, että se olisi huippuliksa, mutta sellainen millä pärjää enemmän kuin hyvin. Raja toki voitaisiin laittaa vaikkapa 15 000€ tms. Olennaista, että yksi ei saa huippupalkkaa ja muilta kiristetään.

[/quote]

Pärjää toki, mutta mietinpä vaan, kuinka moni vaativampaa ja vastuullisempaa työtä tekevä suostuisi tekemään työtään tuolla palkalla. Minä en ainakaan suostuisi tämän pakkkani mahdollistamalla elintasolla lennättämään satoja ihmisiä Atlantin yli tai leikkaamaan kenenkään aivoja. Enkä muuten johtamaan mitään suuryritystäkään. 

Vierailija
30/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:41"]

Saattaisi olla että esim. huippukirurgit ja muut vastaavat asiantuntijat pakenisivat ulkomaille palkkakaton seurauksena. Ja entä sitten yrittäjät ja freelancerit jotka eivät saa varsinaista palkkaa, olisiko heilläkin raha kuinka paljon saa ottaa töitä vastaan ja ansaita?

[/quote]

Tällä on kautta historian aina uhkailtu, mutta edelleenkään tämä uhkakuva ei ole toteutunut, vaikka elämme etenkin hyvätuloisten osalta järkyttävän korkean verotuksen maassa.

[/quote]

Mä tunnen useammankin henkilön, joka on vaihtanut palkansaajasta yrittäjäksi (allekirjoittanut mukaanlukien). Tekevät samoja hommia kuin ennenkin, mutta myyvät omaa työtään ja osaamistaan alihankintana yrityksille (myös entisille työnantajilleen)  ja näin saavat suuremmat tulot kuin palkansaajana. Palkansaajiin kohdistuva palkkakatto tekisi varmasti yrittäjyyden houkuttelevammaksi ainakin korkeasti koulutetuille erityisasiantuntijoille. 

Vierailija
31/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

Pärjää toki, mutta mietinpä vaan, kuinka moni vaativampaa ja vastuullisempaa työtä tekevä suostuisi tekemään työtään tuolla palkalla. Minä en ainakaan suostuisi tämän pakkkani mahdollistamalla elintasolla lennättämään satoja ihmisiä Atlantin yli tai leikkaamaan kenenkään aivoja. Enkä muuten johtamaan mitään suuryritystäkään. 
[/quote]

Raha on huono työn motivaation lähde. Palkalla pitää tulla toimeen ja vaativasta työstä tulee saada enemmän palkkaa kuin tavistyöstä, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
32/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:41"]

[/quote]

[/quote]

Mä tunnen useammankin henkilön, joka on vaihtanut palkansaajasta yrittäjäksi (allekirjoittanut mukaanlukien). Tekevät samoja hommia kuin ennenkin, mutta myyvät omaa työtään ja osaamistaan alihankintana yrityksille (myös entisille työnantajilleen)  ja näin saavat suuremmat tulot kuin palkansaajana. Palkansaajiin kohdistuva palkkakatto tekisi varmasti yrittäjyyden houkuttelevammaksi ainakin korkeasti koulutetuille erityisasiantuntijoille. 
[/quote]

Yrittäjyydessä taas ei ole mitään huonoa. Tuohan on toivottavakin ilmiö.

Vierailija
33/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:40"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:36"] Mulla on keskimäärin 9500 € palkka kuukaudessa. Kun siitä ottaa verot pois, käteen jää noin 5000. Onhan se iso summa, mutta sillä rahalla en esim saanut pankista 200 000 € asuntolainaa, koska mulla on 2 teini-ikäistä lasta huollettavana. Pääkaupunkiseudulla oli siis tyydyttävä vähän vaatimattomampaan asuntoon. Olen ihan tyytyväinen kotiini, mutta jos kuvitellaan, että kymppitonni olisi joku huippuliksa, niin ei se ole. Kun maksan asuntolainaani, yhtiövastikkeen, muut juoksevat kulut, ruuat, vaatteet sekä lasten harrastukset, niin jää mulle vielä rahaa tehdä lasten kanssa kerran vuodessa ulkomaanmatka. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja. Nyt on tosin pakko pistää matkailurahatkin säästöön, koska edessä on taloyhtiön putkiremontti parin vuoden päästä. Uudemmassa ei olisi tällaista riesaa ollut edessä, mutta pankin myöntämä laina ei riittänyt uudempaan.  [/quote] Ei kukaan sanokaan, että se olisi huippuliksa, mutta sellainen millä pärjää enemmän kuin hyvin. Raja toki voitaisiin laittaa vaikkapa 15 000€ tms. Olennaista, että yksi ei saa huippupalkkaa ja muilta kiristetään. Verotusta taas pitäisi kaikissa tuloluokissa kohtuullistaa.   [/quote] Pärjää toki, mutta mietinpä vaan, kuinka moni vaativampaa ja vastuullisempaa työtä tekevä suostuisi tekemään työtään tuolla palkalla. Minä en ainakaan suostuisi tämän pakkkani mahdollistamalla elintasolla lennättämään satoja ihmisiä Atlantin yli tai leikkaamaan kenenkään aivoja. Enkä muuten johtamaan mitään suuryritystäkään.  [/quote] Raha on huono työn motivaation lähde. Palkalla pitää tulla toimeen ja vaativasta työstä tulee saada enemmän palkkaa kuin tavistyöstä, mutta rajansa kaikella.

[/quote]

Jos palkansaajien palkkakatto olisi 10 000 €, pitäisikö mielestäsi myös esim sairaanhoitajien ja siivoojien palkkaa laskea suhteessa yritysjohtajien palkanlaskuun?

Vierailija
34/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:40"] [quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:36"] Mulla on keskimäärin 9500 € palkka kuukaudessa. Kun siitä ottaa verot pois, käteen jää noin 5000. Onhan se iso summa, mutta sillä rahalla en esim saanut pankista 200 000 € asuntolainaa, koska mulla on 2 teini-ikäistä lasta huollettavana. Pääkaupunkiseudulla oli siis tyydyttävä vähän vaatimattomampaan asuntoon. Olen ihan tyytyväinen kotiini, mutta jos kuvitellaan, että kymppitonni olisi joku huippuliksa, niin ei se ole. Kun maksan asuntolainaani, yhtiövastikkeen, muut juoksevat kulut, ruuat, vaatteet sekä lasten harrastukset, niin jää mulle vielä rahaa tehdä lasten kanssa kerran vuodessa ulkomaanmatka. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja. Nyt on tosin pakko pistää matkailurahatkin säästöön, koska edessä on taloyhtiön putkiremontti parin vuoden päästä. Uudemmassa ei olisi tällaista riesaa ollut edessä, mutta pankin myöntämä laina ei riittänyt uudempaan.  [/quote] Ei kukaan sanokaan, että se olisi huippuliksa, mutta sellainen millä pärjää enemmän kuin hyvin. Raja toki voitaisiin laittaa vaikkapa 15 000€ tms. Olennaista, että yksi ei saa huippupalkkaa ja muilta kiristetään. Verotusta taas pitäisi kaikissa tuloluokissa kohtuullistaa.   [/quote] Pärjää toki, mutta mietinpä vaan, kuinka moni vaativampaa ja vastuullisempaa työtä tekevä suostuisi tekemään työtään tuolla palkalla. Minä en ainakaan suostuisi tämän pakkkani mahdollistamalla elintasolla lennättämään satoja ihmisiä Atlantin yli tai leikkaamaan kenenkään aivoja. Enkä muuten johtamaan mitään suuryritystäkään.  [/quote] Raha on huono työn motivaation lähde. Palkalla pitää tulla toimeen ja vaativasta työstä tulee saada enemmän palkkaa kuin tavistyöstä, mutta rajansa kaikella.

[/quote]

Jos palkansaajien palkkakatto olisi 10 000 €, pitäisikö mielestäsi myös esim sairaanhoitajien ja siivoojien palkkaa laskea suhteessa yritysjohtajien palkanlaskuun?
[/quote]

Ei tietenkään. Miksi pitäisi? Onko ison palkan motivaatio se, että saan X euroa enemmän kuin muut? Vai onko lentäjän työ vaikka X kertaa arvokkaampaa kuin sairaanhoitajan?

Vierailija
35/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

Ei tietenkään. Miksi pitäisi? Onko ison palkan motivaatio se, että saan X euroa enemmän kuin muut? Vai onko lentäjän työ vaikka X kertaa arvokkaampaa kuin sairaanhoitajan?
[/quote]

Ison palkan motivaatio on todellakin monelle, että saanpas enemmän palkkaa kuin nuo muut.

Vierailija
36/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:36"]Mulla on keskimäärin 9500 € palkka kuukaudessa. Kun siitä ottaa verot pois, käteen jää noin 5000. Onhan se iso summa, mutta sillä rahalla en esim saanut pankista 200 000 € asuntolainaa, koska mulla on 2 teini-ikäistä lasta huollettavana. Pääkaupunkiseudulla oli siis tyydyttävä vähän vaatimattomampaan asuntoon. Olen ihan tyytyväinen kotiini, mutta jos kuvitellaan, että kymppitonni olisi joku huippuliksa, niin ei se ole. Kun maksan asuntolainaani, yhtiövastikkeen, muut juoksevat kulut, ruuat, vaatteet sekä lasten harrastukset, niin jää mulle vielä rahaa tehdä lasten kanssa kerran vuodessa ulkomaanmatka. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja. Nyt on tosin pakko pistää matkailurahatkin säästöön, koska edessä on taloyhtiön putkiremontti parin vuoden päästä. Uudemmassa ei olisi tällaista riesaa ollut edessä, mutta pankin myöntämä laina ei riittänyt uudempaan. 
[/quote]

Voisitko laittaa vähän tarkemmin kuinka suuria nuo sinun menosi ovat? Minulla jää palkasta käteen 1600 euroa.

Vierailija
37/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tapahtumaan, vaikka se reilua olisikin.

Vierailija
38/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisi tulla eläkekatto? Eihän se voi olla oikein että esim. mieheni on ollut käytännössä palkatta töissä yrittäjänä mutta maksanut isoa YEL-maksua ( n. 25000/vuosi). Eläkkeelle jäätyään ei sitten saisikaan reilua eläkettä kun eläkekatto estäisi sen.

Vierailija
39/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheellä jää 6000 käteen. Sillä saa ison ok-talon pk-seudulta. Kaksi uutta hyvää autoa. Kolmelle lapselle hyvät harrastukset. Pari kertaa vuodessa ulkomaanmatkan. Käytämme palveluita, syömme ulkona, käymme kampaajalla, tapahtumissa jne. Ostamme laadukasta ruokaa, käytämme yksityisiä terveyspalveluita. Säästöönkin jää. Velkaa ei ole kuin kohtuullinen asuntolaina.

En tiedä, miksi pitäisi hirveästi enemmän saada.

Vierailija
40/47 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän villi kortti ja seurauksia on hankala ennakoida. Voi olla, että rahat käytettäisiin yrityksissä järkevästi, investointeihin tai työhön, joilla olisi taas yhteiskunnassa positiivisia vaikutuksia. Voi myös olla, että ne vaan maksettaisiin osinkoina, jolloin homman tulos olisi aika lailla nolla. Talous on hankala ennakoitava, muutoksilla on hyvinkin kauaskantoisia seurauksia yleensä.