Miten aloittaa juokseminen?
Olen ekaa kertaa koskaan yrittänyt vähän juosta. Tuntuu hyvältä sen mitä jaksaa, mutten jaksa paljoa kun taas kävelen. Eikä tunnu, että kehityn.
Kommentit (60)
hölkkää 5 min kävelyä 5 min ja pikkuhiljaa lisätä hölkkään käytettyä aikaa ylämäet kävellen, siitä se lähtee.
Sopiva syketaso on tehokkain, ei maksimisyke. Huonokuntoinen aloittaa kävelemällä.
On tärkeää tehdä töitä koko vartalon lihaksilla ja juosta tarpeeksi hiljaa.
Erilaisia sovelluksia on. Itse tykkään niistä, "pakottavat" rutinoitumaan juoksemiseen ja tahti on alkuun hyvin hidas.
Nike Run Clubia olen käyttänyt, siellä saa luotua ohjelman esim. 5km saavuttamiseen. Aikoinaan vuonna 2013 opettelin juoksemaan pitempää matkaan Couch to 5k -nimisellä sovelluksella - sekin on ehkä vielä olemassa? Pitempäänkin matkaan on ohjelmia saatavilla, haet vaan sovelluskaupasta esim. 10k tai 25k, niin luulisi löytyvän. Jos olet tosi huonokuntoinen ja juokseminen on tuskaa, niin suosittelen kyllä noita 5km-ohjelmia ensin. Vitosesta on sitten aika helppo kasvattaa matkaa.
Ko. sovellukset hyödyntävät intervallitreeniä, eli kävelyn ja juoksun vaihtelua pääasiassa, juostu matka kasvaa pikkuhiljaa.
Sori, en ole pitkään aikaan käyttänyt tuota NRC:tä, näköjään siellä ei saakaan luotua (enää) valmista ohjelmaa tietyn matkan saavuttamiseen. /edellinen
Kehitä pohjelihaksia, vaikkapa kahden ja yhden jalan varpaillenousuilla. Juoksun pitäisi tapahtua pääasiassa päkiällä. Montako yhden jalan varpaillenouua jaksat tehdä?
Samoin keskivartaloa ja liikkuvuutta on hyvä treenata muutaman kerran viikossa.
AP:n tapa on hyvä. Pikku hiljaa kasvatat lenkkejä, niin kroppa ehtii kehittymään mukana.
Juokse 1 tolpan väli kävele 1. Seuraavalla kerralla juokse 2 tolpan väliä ja kävele 1. Siitä pikkuhiljaa lisäät juoksua ja vähennät kävelyä. Aika nopeasti huomaat pystyväsi juoksemaan aina vaan pidempiä matkoja kun kuntosi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen osallistumaan juoksukouluun ja ostamaan laadukkaat kengät.
Jos on lättäjalkaa tai muita jalkaongelmia niin sitten fysioterapeutin tai jalkaterapeutin vastaanotolle.
Kannattaa aloittaa varovasti ettei motivaatio katoa heti alussa juoksun raskauteen.
Olen osannut yksi vuotiaasta asti juosta ilman juoksukoulua. Olen jopa ollut kilpaurheilija ilman koulutusta.
Olet ap oikeilla jäljillä, juokse pieniä pyrähdyksiä ja pitennä niitä vähitellen.
Ihan tavalliset lenkkarit kelpaa ja verkkarit.
Minä aloitin juoksemalla jonkun ehkä parikymmentä metriä. Sitten kävelin reippaasti suurin piirtein saman. Tätä toisitn koko lenkin, itselläni se oli 10 km. Tätä ennen olin tosin liikkunut paljon. Patikointia ja kävelyä.
Siitä alkoi juoksuinnostukseni. Alkuun juoksin tyttäreni lenkkareilla, ei ollut itsellä saati juoksutossuja.
Oma lenkkini oli maastossa erään järven ympäri. Siinä sai mukavasti myös hieman ylä- ja alamäkiä, sykettä nousemaan mukavasti.
Ei siinä kyllä kauan mennyt kun alkoi kunnossa huomata. Vähitellen sitten aloin juosta muuallakin maastossa ja se innostus vei mukanaan. Tuli tavaksi juosta se 10 kilometriä vähintään kuusi kertaa viikossa. Nautin juoksusta ja maastojuoksu on ihanaa. En jaksa jumputtaa jotain monotonista pururataa tai maantien reunaa, on paljon mukavampaa kun vaihteleva maasto ja voi vaihdella eri juoksulenkkien välillä.
Olen päälle nelikymppinen nainen, joten ikä ei ole esteenä jos vain paikat on ehjät.
Vierailija kirjoitti:
Sopiva syketaso on tehokkain, ei maksimisyke. Huonokuntoinen aloittaa kävelemällä.
Yksilöllistä. Itse juoksin ensimmäisen puolimaratonin 170 sykkeellä. En vain saa sykkeitä pidettyä alempana, vaikka vauhti on hidasta hölkkäämistä. Muuten muuttuu kävelyksi.
Vierailija kirjoitti:
Hanki juoksukengät, ne pistää pakosti juoksemaan, mutta suunnittele reitti etukäteen hyvin, ettei käy kuin Forest Gumbille, joka juoksenteli Usaa itä-länsisuunnassa vuosia.
Onneksi Suomi ei ole kuin 300km leveä ja 1300km pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Hanki juoksukengät, ne pistää pakosti juoksemaan, mutta suunnittele reitti etukäteen hyvin, ettei käy kuin Forest Gumbille, joka juoksenteli Usaa itä-länsisuunnassa vuosia.
Nimenomaan hanki etkä osta. Saat heti oppia juoksemisesta.
Kuntoplussan juoksukoulun avulla aloitin itse aikoinaan.
Siinä oli alkuun 5min kävely, sitten 2min hölkkää ja 2 min kävelyä tätä kertaa neljä ja taas kävelyä. Sitten variaatioita. Vain 1min kävelyä tai 1 ja 1 Min. Muutaman viikon päästä taas mentiin 3min ja niin edelleen.
Kyllä se siitä nopeastikin lähtee :)
Vierailija kirjoitti:
🤣 haluaisin nähdä bmi >35 juoksentelevan Suomea edes takaisin.
Jos hölkkäisit ensiksi ja kunto kun pikkuhiljaa kohenee niin sitten kovennat vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä. Itse juoksin ensimmäisen puolimaratonin 170 sykkeellä. En vain saa sykkeitä pidettyä alempana, vaikka vauhti on hidasta hölkkäämistä. Muuten muuttuu kävelyksi.
Tottakai kisassa on sykkeet korkealla, koska silloin mennään täysiä. Peruskestävyysharjoittelussa sykkeiden pitää kuitenkin pysyä pk-alueella tai muuten peruskunto jää kehittymättä. Esim. mun keskisyke viimeisimmällä puolimaratonilla oli 164 mutta viimeisimmällä 20 kilsan pk-lenkillä 129. Aikaa jälkimmäiseen meni 40 minuuttia kauemmin.
Joskus vuosia sitten aloitin juoksuharrastuksen todella nollasta.
Joku suositteli Porin liikuntavirastoon laatimaa juoksuohjelmaa, joka todella alkoi nollasta
Ja olisko ollut 12 viikkoa, niin todella pystyin juosta 5 km, joka mielestäni oli sarjassa pieni ihme.
Siitä se sitten lähti.
Eikä tähän todella tarvitse mitää älykelloja.
Rauhallista liikuntaa vain aluksi.
Liian isoilla tehoilla aloitus yleensä loppuu lyhyeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan hanki etkä osta. Saat heti oppia juoksemisesta.
Niinpä. Ensin juoksukengät ja vasta sitten juoksukaljat. Yhdistää kuntoilun viihtymisen. Lisäksi säästät selvää rahaa.
En väitä että tämä olisi paras, mutta itselle toimi tämä
sain mun mieheltä Suunnon urhelikellon (Suunto 5), ja siellä oli sellainen juoksu-ohjelma. Ja todella se alkoi niin alusta että minäkin pystyin suorittaan sitä. Jos joku härpäke on tuonut mun elämään isosti iloa niin tämä, nyt jo siis parivuotta liikuntaa takana(ja painoa saatu 15 kg pois)
Liikuntana juoksu ja pyöräily, painon hallintana oikeastaan liikunnan lisäksi karkkien ja pullan pois jättö, muuten normi elämää