Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

identiteettihäiriö vai mikä?

Vierailija
18.09.2015 |

Kun imeytynyt johonkin tarinaan ja lähinnä johonkin tarinan henkilöön niin minusta tuntuu että muutun siksi ihmiseksi.

Esim
Nyt olen koko viikon lukenut noita Kadonneen Nelan juttuja ja äsken kävin ulkona kävelemässä ja tuntui kun olisin ollut hän. Tuntui kun ihmiset olisivat tunnistaneet minut, menin piiloon. Jos joku olisi kysynyt kuka olen olisin vastannut että Nela. Vasta kotiin tultuani ja nähtyäni koirani jotenkin palauduin omaksi itsekseni.
Aiemmin olen ottanut mm. Prinsessa dianan identiteetin (tämä tulee tosi usein) ja kerran olin oma äitini.

Mistä on kyse. Onko vaan vilkas mielikuvitus? Onko muilla tällaista? Siis olen päässäni 100% varma että olen tuo henkilö.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallinen ilmiö näyttelijöillä ja muilla julkkiksilla. Näyttelijät voivat samaistua esittämiinsä roolihenkilöihin niin voimakkaasti, että oma minä ja roolihahmon minä menevät enemmän tai vähemmän sekaisin. Harvoin se kuitenkaan vaarallista on. Menee ajan kanssa ohi. Kyllähän ilmiö saattaa oman identiteetin heikkoudestakin kertoa, mutta samalla myös empatiasta, eli kyvystä samaistua toisen ihmisen osaan.  

Lisäksi muutkin julkkikset saattavat tuotteistaa itsensä siihen pisteeseen saakka, että seuraavat omaa elämäänsä mediasta kuin ulkoa päin, ja jos ura syystä tai toisesta katkeaa, entinen julkkis ei enää tiedä kuka hän oikeastaan on. Tavallista tämäkin ja huomattavasti vaarallisempi ilmiö, koska tätä potevat jo tavalliset Facebook-teinitkin, ja ilmiö pohjautuu empatian sijasta ihmisen itsekkyydelle ja usein myös epärealistisille tai liian suurille luuloille omasta itsestä.

Vierailija
2/4 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole dissosiatiivinen identiteettihäriö noilla oireilla yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan tiedän tunteen, esim.kävellessä leffateatterista ulos tai jos on lukenut paljon jostain julkkiksesta. Mutta ei noin vahvasti. Sinuna huolestuisin..

Vierailija
4/4 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy moikkaan lääkäriä. Arvio mitä toi on, olisi tarpeen:)! Vaadi päästä psyk.puolen kartoitukseen. Ei ehkä mitään isoa, mutta kuulostaa vähän oudolta. Tsemppiä matkaan !