Paljonko olisi auton omistamisen kulut?
Auton hankintahinta noin 15000€, käytetty jolla ajettu max 50 000 km.
Yritän laskea kannattaako ostaa oma vai pysyä autottomana.
Parkkipaikka meidän yhtiössä on 20€/kk. Lisäksi tulisi pakolliset vakuutukset ja kaskot ym (en ole ennen omistanut autoa niin en tiedä kaskon bonuksista), bensat (ajoa max 600 km/kk), mahdolliset kesä/talvirenkaat, katsastukset, huollot, pesut ym. Nämä ainakin. Ja sitten pitäisi arvioida auton arvon alenema, luultavasti pitäisin samaa autoa joku kolme vuotta.
Osaisiko joku arvioida mitä olisi kuukaudessa tällaiset kulut ja arvon alenema kolmessa vuodessa jyvitettynä kuluksi/kk?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut yksityisleasingiä? Ne ovat yleistyneet ja etenkin, jos ei ole aivan varma kuinka paljon sitä autoa oikeasti tarvitsee, tällä konstilla pääsee kokeilemaan ilman suuria pääomakuluja.
Olen, mutta ei se halpaa ole. Katsoin niin noin 180€/kk olisi suunnilleen vastaava minkä voisin ostaakin. Siihen päälle tulisi bensat, vakuutukset, pesut ja mahdolliset kuluvat osat.
Bussikorttini maksaa 70€/kk. Satunnaisesti käytän taksia mutta en joka kuukausi.
Ap
Riippuu ihan autosta, käyttövoimasta ja vuosimallista mitä verot on. Kaskoissa ja liikennevakuutuksissa lähtöbonarit on jopa 70%. Vakuutuksien hintaan vaikuttaa valittava vakuutustaso ja ottajan ikä sekä vastaavan auton keskimääräiset kustannukset yhtiölle (korvaukset/autokanta).
Oma autoni maksaa kuukaudessa yhteensä (lyhennyksineen, veroineen ja vakuutuksineen, parkkimaksuineen ja bensoineen) reilun 400.
En ihan tarkkaan laskenut mutta noin suunnilleen.
Hyvin pidetty auto laskee arvoaan n. 10%/vuosi. Kolhimalla ja paljon ajamalla laskee enemmän. Polttoaineen kulutukseksi voi laskea keskimäärin 8 litraa/100km, kesällä kuluu vähemmän kuin talvella.
Tuulilasivakuutus kannattaa ottaa, koska pienikin halkeama lasissa aiheuttaa nykyään katsastuksessa hylkäämisen ja jopa ajokiellon. Nykyisissä autoissa voi olla hankala itse vaihtaa edes ajovalojen polttimoita, joten huoltokuluja saattaa kertyä yllättävän paljon pienistä summista ajan myötä.
Noin vähäisillä ajoilla ehdottomasti bensakone. Lisäksi noin vähäisillä ajoilla voi säästää kesärenkaissa käyttämällä sellaisia talvirenkaita, jotka ei enää täytä talvirengasvaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan autosta, käyttövoimasta ja vuosimallista mitä verot on. Kaskoissa ja liikennevakuutuksissa lähtöbonarit on jopa 70%. Vakuutuksien hintaan vaikuttaa valittava vakuutustaso ja ottajan ikä sekä vastaavan auton keskimääräiset kustannukset yhtiölle (korvaukset/autokanta).
Oma autoni maksaa kuukaudessa yhteensä (lyhennyksineen, veroineen ja vakuutuksineen, parkkimaksuineen ja bensoineen) reilun 400.
En ihan tarkkaan laskenut mutta noin suunnilleen.
Mitä järkeä kertoa kk-kulua kertomatta paljonko ajat? :D
Unohdin sanoa, että autoon olisi jo rahat kasassa eli lainasta ei tulisi kuluja.
Mutta alkaa kuulostaa siltä, että se 70€/kk bussikortti ja pari taksimatkaa välillä on halvempi kuin oma auto.
Arvonlasku 5000€ kolmen vuoden aikana, vakuutus+kasko uudelle noin 1200€/vuosi, renkaat siinä ja siinä tarviiko ostaa, katsastus noin 50€/vuosi, huollot 200-500€/vuosi riippuu tuurista, pesut 20€/kk jos kerran kuussa pesee yms pienet jutut polttimot, pesunesteet jne..
Elikkä noin 17000€/kolme vuotta riippuu hajoakoo mitään kallista niin tuleehan tuosta 400-500€/kk kaiken kaikkiaan
Bussikortti on aina halvempi kuin oma auto, vaikka olisi velatonkin. Auton omistamisessa on enemmän kyse helppoudesta ja vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sanoa, että autoon olisi jo rahat kasassa eli lainasta ei tulisi kuluja.
Mutta alkaa kuulostaa siltä, että se 70€/kk bussikortti ja pari taksimatkaa välillä on halvempi kuin oma auto.
Tämän kirjoitti siis ap.
Ja minulla tulisi ajoa vain työmatkoista, ne on 40 km päivässä, työmatkan varrella poikkeaisin kaupassa. Kaverit asuu lähistöllä niin ajoa heidän tapaamisiin tulisi viikossa vain parikyt kilsaa. Ap
Oma autoni maksoi 1,5 vuotta sitten 8000€. Vero on 144€/vuosi, autoon vakuutus 270€/vuosi. Bensaan menee n 80€/kk. Autoni on edullinen pitää, mutta tuohon tulee 1,5 vuoden ajalle vielä renkaat ja huoltotoimenpiteet Yht 3000€. Aika kallista siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan autosta, käyttövoimasta ja vuosimallista mitä verot on. Kaskoissa ja liikennevakuutuksissa lähtöbonarit on jopa 70%. Vakuutuksien hintaan vaikuttaa valittava vakuutustaso ja ottajan ikä sekä vastaavan auton keskimääräiset kustannukset yhtiölle (korvaukset/autokanta).
Oma autoni maksaa kuukaudessa yhteensä (lyhennyksineen, veroineen ja vakuutuksineen, parkkimaksuineen ja bensoineen) reilun 400.
En ihan tarkkaan laskenut mutta noin suunnilleen.
Mitä järkeä kertoa kk-kulua kertomatta paljonko ajat? :D
Koska se on irrelevanttia tapauksessani. Ajan myös työajoja joista saan kilometrikorvauksen ja niitä kilometrejä enkä auton kulumista ole laskenut tuohon laskelmaani. Omia ajoja tulee 100 km - 2000 km viikossa. Keskimäärin vaihdan autoa vuoden välein.
Pelkkä omistaminen ei maksa kuin verot, vakuutukset ja katsastuksen. Jos autolla ajaa ja pitää kunnossa, niin se maksaa sitten lisää. Paljonhan se riippuu siitä että minkä verran ajaa.
Verottaja laskee työmatkakuluvähennykseksi oman auton käytöstä 25 senttiä kilometrille ja se on laskennallisesti keskimääräinen auton käyttökulu. Työajoon hyväksytään verovapaaksi korvaukseksi 46 senttiä kilomerille ja se on laskennallisesti keskimääräinen auton käyttön kokonaiskulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan autosta, käyttövoimasta ja vuosimallista mitä verot on. Kaskoissa ja liikennevakuutuksissa lähtöbonarit on jopa 70%. Vakuutuksien hintaan vaikuttaa valittava vakuutustaso ja ottajan ikä sekä vastaavan auton keskimääräiset kustannukset yhtiölle (korvaukset/autokanta).
Oma autoni maksaa kuukaudessa yhteensä (lyhennyksineen, veroineen ja vakuutuksineen, parkkimaksuineen ja bensoineen) reilun 400.
En ihan tarkkaan laskenut mutta noin suunnilleen.
Mitä järkeä kertoa kk-kulua kertomatta paljonko ajat? :D
Koska se on irrelevanttia tapauksessani. Ajan myös työajoja joista saan kilometrikorvauksen ja niitä kilometrejä enkä auton kulumista ole laskenut tuohon laskelmaani. Omia ajoja tulee 100 km - 2000 km viikossa. Keskimäärin vaihdan autoa vuoden välein.
Ajomäärä on erittäin merkityksellinen, koska se vaikuttaa sekä vuotuisiin kuluihin jettä myös keskimääräiseen kilometrin hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan autosta, käyttövoimasta ja vuosimallista mitä verot on. Kaskoissa ja liikennevakuutuksissa lähtöbonarit on jopa 70%. Vakuutuksien hintaan vaikuttaa valittava vakuutustaso ja ottajan ikä sekä vastaavan auton keskimääräiset kustannukset yhtiölle (korvaukset/autokanta).
Oma autoni maksaa kuukaudessa yhteensä (lyhennyksineen, veroineen ja vakuutuksineen, parkkimaksuineen ja bensoineen) reilun 400.
En ihan tarkkaan laskenut mutta noin suunnilleen.
Mitä järkeä kertoa kk-kulua kertomatta paljonko ajat? :D
Koska se on irrelevanttia tapauksessani. Ajan myös työajoja joista saan kilometrikorvauksen ja niitä kilometrejä enkä auton kulumista ole laskenut tuohon laskelmaani. Omia ajoja tulee 100 km - 2000 km viikossa. Keskimäärin vaihdan autoa vuoden välein.
Ajomäärä on erittäin merkityksellinen, koska se vaikuttaa sekä vuotuisiin kuluihin jettä myös keskimääräiseen kilometrin hintaan.
Ajomäärä on merkityksellinen vain jos kaikki ajot maksetaan itse ja ajomäärän voi ennakoida. Minä en voi ennakoida, mutta silti jo useamman vuoden autoiluni keskimääräiset kulut on ollut 400 e/kuukausi. Riippumatta ajanko 10 vai 2000 km siinä kuukautena.
16 tuhatta vuodessa ajettuna käyttökulut, sisältäen huollot, korjaukset, renkaat, pesut, polttoaineet yms, 150-170 €/kk. Nykyään polttoainekulut tuossa olevia suuremmat. Mukana tuossa ei ole pääoma-, vakuutus-, ja verotuskuluja.
Henkisesti köyhän ei kannata ostaa halpaa, se toimii tässä, eli pitää kartuttaa tuotetietoaan, sitten pystyy ostaa riittävän toimivan ja edullisen auton, ei ole mitään rakettitiedettä tämä.
Jos ostat auton jossa on kuukausierät ja sen takia myös kasko, kulut nousevat suureksi, näissä autoissa myös arvo tippuu joka vuosi jopa tuhansia ja sillä hinnalla saisi joka vuosi "uuden käytetyn".
Halvoissa autoissa hinta ei enää tipu, eikä pienet naarmut tai likajälket penkeissä ym ym enää vaikuta hintaan joten ajaminen on siinäkin mielessä huoletonta kun mitään ei tarvitse varoa, eikä autoa tarvitse kokoajan pestä ja kiilloitella kalliilla aineilla ym ym..
Vierailija kirjoitti:
Unohdin sanoa, että autoon olisi jo rahat kasassa eli lainasta ei tulisi kuluja.
Mutta alkaa kuulostaa siltä, että se 70€/kk bussikortti ja pari taksimatkaa välillä on halvempi kuin oma auto.
No ihan varmasti on bussilippu halvempi, jos asuu ja kulkee siten että paikallisliikenteellä onnistuu riittävän kätevästi. Auton vuokraaminenkaan silloin tällöin pariksi päiväksi ei ole mitenkään älyttömän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti köyhän ei kannata ostaa halpaa, se toimii tässä, eli pitää kartuttaa tuotetietoaan, sitten pystyy ostaa riittävän toimivan ja edullisen auton, ei ole mitään rakettitiedettä tämä.
Jos ostat auton jossa on kuukausierät ja sen takia myös kasko, kulut nousevat suureksi, näissä autoissa myös arvo tippuu joka vuosi jopa tuhansia ja sillä hinnalla saisi joka vuosi "uuden käytetyn".
Halvoissa autoissa hinta ei enää tipu, eikä pienet naarmut tai likajälket penkeissä ym ym enää vaikuta hintaan joten ajaminen on siinäkin mielessä huoletonta kun mitään ei tarvitse varoa, eikä autoa tarvitse kokoajan pestä ja kiilloitella kalliilla aineilla ym ym..
Halvalla autolla ajaminen ei kuitenkaan ole niin paljon halvempaa mitä moni tuntuu kuvittelevan. Pääomakulut voi olla lähellä nollaa, mutta korjauskulut voivat yllättää. Joka tapauksessa ajaminen maksaa aina ja vanhat autot yleensä myös syö enemmän polttoainetta.
Oletko harkinnut yksityisleasingiä? Ne ovat yleistyneet ja etenkin, jos ei ole aivan varma kuinka paljon sitä autoa oikeasti tarvitsee, tällä konstilla pääsee kokeilemaan ilman suuria pääomakuluja.