Palkat on tiedetty opiskelemaan hakiessa
Kommentit (86)
Mutta sitä ne ei näytä tajuavan, että kun palkka nousee, niin myös veroprosentti nousee. Eli käteen jää suunnilleen saman verran kuin ennen korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kas kummaa, nuoria ei kiinnosta hoitajan työt.
Nuoria kiinnostaa ura somessa; ehkä kovapalkkaisena influensserina tai sitten tv-julkkisena bb- tai tempparityylisissä ohjelmissa.
Mää lähdin siivoojaksi 31-vuotiaana, kun en työllistynyt oman alan töihin vakituisesti. Tiesin, että huono palkka. Nyt ollut jo 6 vuotta yhteen putkeen töissä. Netto on noin 1400. Olen ollut ihan tyytyväinen. Elän vaatimatonta elämää.
Hoitajia ei tässä määrin haukuttaisi, jos heistä olisi vaikka puolet miehiä. Hoitajien haukkumisen taustalla on jossain määrin naisviha ja naisten vähättely -kulttuuri.
No, hoitoalalle (lääkäreitä lukuunottamatta) ei lähde ne penaalin terävimmät kynät, hoitajat nyt ei varsinaisesti ole niitä välkyimpiä ihmisiä.
Valtaosa sairaanhoitajan "korkeakoulu"tutkinnostakin on työssäoppimista, varsinainen teoriaosuushan alittaa ammattikoulunkin oppimäärän.
Joten lähtökohdan ollessa tuo, niin ei ne oikeasti varmaan ymmärrä, että bruttopalkka ei ole se, mitä jää käteen ja sit töissä herääkin ihmetys, kun palkasta otetaankin verot pois.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia ei tässä määrin haukuttaisi, jos heistä olisi vaikka puolet miehiä. Hoitajien haukkumisen taustalla on jossain määrin naisviha ja naisten vähättely -kulttuuri.
Hoitajia haukutaan, koska he itse valittavat ja narisevat koko ajan. Todella vastenmielisiä ihmisiä. Kuvittelevat olevansa jumalasta seuraavia, vaikka osaamistaso nyt ei oikeasti ole mikään kovin kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen hoitajaksi viimeistä vuotta ja kyllä oli palkka tiedossa jo ennen tätä, että tuskin tulee muuttumaan sen suuremmaksi. Mutta ei se minua haittaa, ihan riittävä palkka tulee olemaan. Olen kotoisin todella köyhästä perhestä, jossa ei aina edes ruokaan ollut kunnolla varaa joten luksukselta tuntuisi saada edes 2 tonnia kuussa.
Oletko minkä ikäinen nyt?
Eikö se s.hoitajien aiempi 500 € korotus opettanu sit mitää? Jostain pitää nipistää pois jos palkkoja vähän väliä nostellaan. Nää jatkuvat palkankorotukset oois suoraan pois potilailta ja hoitajien omasta työviihtyvyydestä. Ettekö te ymmärrä, että jostain se raha isoihin palkkoihin otetaan. Rahanahneet hakeutukoot niihin kuuluisii muihin töihin.
Palkan määrä oli ehkä tiedetty, mutta myös se, että työllistyminen on alalle on helppoa. Toisaalta, tiesivätkö tulevat hoitajat jatkuvasta alimeihityksestä, koronasta, huonosta johtamisesta tai muusta sellaisesta?
Varsinkin pienten paikkakuntien opot ohjaavat tytöt järjestään hoitoalalle. Vaihtoehdot ovat kampaamo ja kaupan kassa. Kampaamoalalle hakeutuvat vain laittautumishaluiset ja kaupan alelle, jos on yritys mitä jatkaa.
Opot vakuuttavat, että muuten paikkunnalla ei nainen saa töitä. Oikeasti vähätkin työt menevät kuntapäättäjien sukulaisille. Määräaikaisuuksia ketjutetaan ja valmistuva hoitaja hakeutuu töihin isommille paikkakunnille. Kylien pojat jäävät ilman vaimoa.
Kaupungissa hoitaja tekee lähihoitajan tai sairaanhoitajan töitä joitain vuosia ja sitten miettii, mitä pääsisi opiskelemaan. Tarjolla on taas hoitoalaa. Hoitoalan koulutuksista miettii, että mikä olisi vähiten hoitajan ammatti niistä.
Palkka ei nouse kuin 200-300€, vaikka opiskelee ammattikoulu (lähihoitaja) jälkeen ammattikorkeakoulussa vähintään 3,5 vuotta (esim. sairaanhoitajaksi)! Pian harmittelee, että miksi lähti alunperinkään hoitoalalle, eikä esim. kaupalliselle tai jollekin aivan muulle, josta ei ollut pienellä paikkakunnalla töitä ja josta ei tiennyt mitään valintaa tehdessä. Syy opiskella lähihoitajasta sairaanhoitajaksi oli vain, että oli fyysisesti liian raskasta käännellä niitä vanhuksia yms. että jos sairaanhoitajana työ olisi kevyempää, joskin vastuullisempaa. Huomaa, että opo painosti (ja huijasi!) pienipalkkaiseksi hoitajaksi eikä valottanut hyviä vaihtoehtoja. Aikuistunut tyttö ei hoitajana enää tottele eikä tule huijatuksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia haukutaan, koska he itse valittavat ja narisevat koko ajan. Todella vastenmielisiä ihmisiä. Kuvittelevat olevansa jumalasta seuraavia, vaikka osaamistaso nyt ei oikeasti ole mikään kovin kummoinen.
Vastuu on suuri, lääkkeitä pitää annostella oikein, antaa lääkitystä suihkeina ja suun kautta yms., pitää osata tehdä erilaisia mittauksia, pistää insuliinia, työ on fyysisesti raskasta, saa kuunnella välillä todella ikäviä hoidettavia, ilkeitä kollegoja, liian vähän hoitajia hoidettaviin nähden jne. Niin eri taustaisia ihmisiä hoitoalalla, itse valmistuin lukiosta yli 9 keskiarvolla, mutta ne ammatit, joihin kouluttauduin, eivät työllistä, siispä kouluttaudun parhaillaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Se ei minua huononna, luulisi, että on hyvä, etten jäänyt makaamaan kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on suuri, lääkkeitä pitää annostella oikein, antaa lääkitystä suihkeina ja suun kautta yms., pitää osata tehdä erilaisia mittauksia, pistää insuliinia, työ on fyysisesti raskasta, saa kuunnella välillä todella ikäviä hoidettavia, ilkeitä kollegoja, liian vähän hoitajia hoidettaviin nähden jne. Niin eri taustaisia ihmisiä hoitoalalla, itse valmistuin lukiosta yli 9 keskiarvolla, mutta ne ammatit, joihin kouluttauduin, eivät työllistä, siispä kouluttaudun parhaillaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Se ei minua huononna, luulisi, että on hyvä, etten jäänyt makaamaan kotiin.
Onkin lääkkeen annostelu ihan hirmuisen vaikeaa :D jossain oli joku testi, että osaisitko nämä lääkelaskut ja jokaisen kohdalla mietin, että onko ne oikeasti kompakysymyksiä 😂
Ei, hoitajan ammatti ei ole huono eikä hoitajan ammatti tee kenestäkään huonoa ihmistä.
Mutta hoitajan ammatti- tai koulutus ei ole missään määrin erityisen vaativa, eikä työkään ole niin erityistä, mitä hoitajat kuvittelevat sen olevan.
Palkkaus on ihan linjassa työn vaatimustasoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kotona asuva nuori opiskelija ymmärrä miten kallista tässä maassa on elää kunnollista elämää. Kuvittelevat, että mikä tahansa työ joka kiinnostaa riittää ylempään keskiluokkaan.
Tämä. Valtaosa nuorista on idealisteja jotka luulevat että "kyllä työ tekijänsä elättää" kun vanhemmat kerta niin sanovat.
Todellisuus iskee vasten kasvoja kun ollaan oltu pari vuotta töissä, eikä ole kermaperse-verkostoja tai pääomatuloja tilkitsemässä niitä jäätäviä kuluja mitä menee pelkkään hengissä pysymiseen niillä palkoilla. Hyvä jos palkasta jää edes muutamia satasia asumisen, verojen ja ruuan jälkeen, eli toisin sanoen työttömänäkin olisi paremmat olot taloudellisesti.
Hirveää vinkumista palkoista. Eräskin kehui ettei jää kuin 2200€/ kk käteen. Elämä menoineen pitää suhteuttaa palkkaan ja tehdä niitä lapsia sen verran kuin on varaa elättää. Ostaa sen kokoinen asunto ja auto kuin on varaa. On kirpputorit, roskalavat, leipäjonot ym eikä muka pärjätä. Miten jotkut elättää 10 lasta kun vain yksi on palkkatyössä? Miksi ei voi tehdä kahta työtä? Kyllä muut voi. Millä näiden palkat maksetaan kun nytkin valtio ottaa uutta velkaa miljoonia? Näissä palkoissa on kyse veroeuroista. Kuka haluaa maksaa enemmän veroja? Miksi hoitajat ei vaadi lisää käsipareja että työmäärä helpottaa? Isompi palkka ei vähennä työmäärä, päinvastoin lisää sitä koska työntekijöiden määrää pitää vähentää. Menot ei voi loputtomiin kasvaa. Nyt kaikki maksut tulee nousemaan ja niistä kärsii kaikkein pienituloisimmat jotka elää ja sairastaa 500€/kk tuloilla.
Ovat tienneet, mutta kai palkoista saa ja pitää neuvotella joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia on liian vähän? Korjaantuuko tuo ongelma sillä että vaaditaan lisää palkkaa? Sehän vähentää työntekijöiden määrää.
Kukaan ei tiedä etukäteen mistään mitään paitsi sen, että kuolema tulee.
Turvaa sinäkin insinööritaitoon viikatemiehen lähestyessä, sillä sairaanhoitoa et välttämättä saa.
Vierailija kirjoitti:
Suurinpiirtein tiesin palkkani silloin liki 30 vuotta sitten, kun alalle hakeuduin. Silloin jo oli kovasti puhetta, että edut ja palkka hoitoalalla tulee nousemaan, mutta tätä ei ole tapahtunut. Noin 10 vuotta sitten lähdin itse jatkamaan opintoja ja nyt palkkaus on maisterina noin 1500€ korkeampi, kuin sh:n. Työolosuhteet ovat myös leppoisammat, eli ihan 110% tehoilla ei tarvitse töitä enää tehdä. Arvostan silti sairaanhoitajan työtä valtavasti, kun tiedän, että mitä työ vaatii oikeasti. Toivon heille todellakin sitä tonnin korotusta, että saavat edes kunnon korvauksen erittäin raskaasta työstä.
Ei nyt millään pahalla, mutta ei siihen riitä valtion kassa. Terveydenhuoltohenkilöstöä on aivan liikaa, että voitaisiin nostaa merkittävästi palkkoja. Tässä käy niinkuin aiemmin-JOS palkkaa vähän nostetaan, niin vanhat irtisanotaan ja loput tekevät nekin työt.
Eikö näille terveydenhuollon ammattilaisille tullut mieleen, että Suomessa on progressiivinen verotus, joka kyllä nostaa veroja samalla, kun palkkoja nostetaan?
Bensaa idioottien liekkeihin onkin älyttömän hyvä heitellä juuri nyt. Oikein isänmaallista puolin ja toisin, rakkaat hoitajattaret ja inc el-insinöörit.
Juu, mutta työn kuormittavuutta ei. Pari vuotta jaksaa vielä ihan hyvin alle 2000€ netto palkalla mutta ei paljon enempää.