Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeestiko sairaalasiistijän työhön ei kuulu poimia roskia lattialta?

Vierailija
01.04.2022 |

Mummo on sairaalassa. Kävin katsomassa ja hän pyysi poimimaan lattialta sänkynsä alta sinne pudonneen muovimukin ja puhtaan nenäliinan. Hän ei itse voi nousta vuoteesta.

Pahoittelen hän kertoi, että siivooja ei ollut suostunut siivoamaan hänen sänkynsä vierestä, koska nämä esineet oli lattialla. Siivooja ilmoitti, että hänen tehtävä ei ole poimia roskia.

Kuulemma sairaanhoitajat on sitten välillä nostaneet lattialta tavaroita, joita häneltä vahingossa pudonnut.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietyt asiat mitkä pitää siivota vuoron aikana. Joskus se saa olla pari harmitonta muovimukia lattialla, jos sillä hetkellä yksi potilas lähtee ja pitää saada vuopaikka siivottua seuraavalle. Sit on vessat, käytävät, kansliat, suihkut jne.

Joskus myös tulee yhtäaikaa montakin työ tehtävää. Syödäkkin pitäisi.

Käytävät siivottu. Vähän ajan päästä siellä vaikka näkyy servetti lattialla. Odottakoot jonkun aikaa, siivouspyykkiä pitää pestä. Vessassa täytyy käydä. Sit kotiutuu potilas, huoneen siivous.

Toisessa huoneessa kaatuu mehut lattialle. Yks asia kerrallaan. Kysyn hoitajalta, ehtiikö hän imeyttämään enimmät mehut pois lattialta, ennenkuin pääsen sinne, suihkun pesu on kesken.

Seuraavan päivän iltapala tuotteiden tilausaika umpeutuu puolentunnin päästä. Ehkä menen koneelle ensin.

Siivooja - ei kun siis laitoshuoltajako iltapalatuotteet tilaa?

Ainakin isossa keskussairaalassa, jossa olin töissä niin kuului. Ainoastaan erikoistuotteet tilasi hoitaja, mutta perusiltapalatarvikkeet tilasi laitoshuoltaja. Samoin ruuan jako ja juomien kaato mahdollisiin nokkamukeihin ja tarjotinten vienti potilashuoneisiin sekä niiden kerääminen syönnin jälkeen. Tähän oli yhteensä aikaa tunti. Siis siitä hetkestä, kun ruoka saapui osaston oven taa. 

Vierailija
42/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ammattia ei olekaan kuin siistijä. Se on joko laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. Ei sairaanhoitajiakaan nimitellä sisarhentovalkoiseksi.

Kyllä ainakin mol.fi sivuilla on töitä siistijöille, jopa siivoojille. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ammattia ei olekaan kuin siistijä. Se on joko laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. Ei sairaanhoitajiakaan nimitellä sisarhentovalkoiseksi.

No ne on kouluttamattomia. Voihan niitä kutsua vaikka miksi. Koulutettu puhtauspalvelualan ammattilainen on aina laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. 

Vierailija
44/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tietyt asiat mitkä pitää siivota vuoron aikana. Joskus se saa olla pari harmitonta muovimukia lattialla, jos sillä hetkellä yksi potilas lähtee ja pitää saada vuopaikka siivottua seuraavalle. Sit on vessat, käytävät, kansliat, suihkut jne.

Joskus myös tulee yhtäaikaa montakin työ tehtävää. Syödäkkin pitäisi.

Käytävät siivottu. Vähän ajan päästä siellä vaikka näkyy servetti lattialla. Odottakoot jonkun aikaa, siivouspyykkiä pitää pestä. Vessassa täytyy käydä. Sit kotiutuu potilas, huoneen siivous.

Toisessa huoneessa kaatuu mehut lattialle. Yks asia kerrallaan. Kysyn hoitajalta, ehtiikö hän imeyttämään enimmät mehut pois lattialta, ennenkuin pääsen sinne, suihkun pesu on kesken.

Seuraavan päivän iltapala tuotteiden tilausaika umpeutuu puolentunnin päästä. Ehkä menen koneelle ensin.

Siivooja - ei kun siis laitoshuoltajako iltapalatuotteet tilaa?

Ainakin isossa keskussairaalassa, jossa olin töissä niin kuului. Ainoastaan erikoistuotteet tilasi hoitaja, mutta perusiltapalatarvikkeet tilasi laitoshuoltaja. Samoin ruuan jako ja juomien kaato mahdollisiin nokkamukeihin ja tarjotinten vienti potilashuoneisiin sekä niiden kerääminen syönnin jälkeen. Tähän oli yhteensä aikaa tunti. Siis siitä hetkestä, kun ruoka saapui osaston oven taa. 

Ison yliopistosairaalan satelliitissa taas tilattiin aivan kaikki, ja hajautetun ruoanjakomallin mukaisesti jaettiin lämpökärrystä ja GN-vuoista lautasille osastolla. Näin maailman loppuun saakka, sillä keittiölle ei saada mahtumaan keskitetyn mallin liukuhihnoja... Tampereella, ei takahikiällä. Aikaa ei tietenkään tarvita mihinkään, vaikka tässä mallissa kaikki tiskit jäävät osastolle.

No, se on jo kaatumassa.

Vierailija
45/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ulkoistettu ja tottakai siivooja nostaisi. Muuten toimisi väärin ja siitä nuhteet kun pomon korviin. Jos potilas väittäisi muuta en välttämättä suoraan uskoisi. Puhdastakaan nenäliinaa ei saisi takaisin vaan kaapista uusen samoin kuten puhtaan mukin keittiöltä.

Ulkoistetussa tekevät juuri sen mitä yksikkö heiltä ostanut. Jos tekevät enemmän eivät noudata myöskään työohjeita ja esimieheltä nuhteet kun tämän korviin.

Vierailija
46/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne on kouluttamattomia. Voihan niitä kutsua vaikka miksi. Koulutettu puhtauspalvelualan ammattilainen on aina laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja. 

No en kauheasti nillittäisi tuosta siistijä termistä. Sairaanhoitajia ja lähihoitajiakin kutsutaan ainakin täällä jatkuvasti hoitsuiksi.

Vierailija
47/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki edes tiedä mikä ammattiryhmä kätkeytyy nimikkeen laitoshuoltaja taakse. Eräskin omainen ääni melkein huudoksi korottaen ihmetteli miksi pitää kutsua mies paikalle kun potilas kaatoi tarjottimen lattialle. Hoitaja siis huhuili laitoshuoltajaa avuksi. Sitten halveksivasti että siivoojahan tuo on eikä laitoshuoltaja. Aikana ennen koronaa. Ei ole ollut ikävä kylähulluja vierailijoita.

Vierailija
48/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli siivojan työnimike mikä tahansa niin hän on aina se toimiston,sairaalan ym roskakori jolle voi sanoa mitä tahansa kunhan ei sano mitään mukavaa eikä kiitosta,huomenta..koska siivooja on se firman ongelma eli ongelma kaikkiin ongelmiin.  Siksi lopetin työt kyseisellä alalla.

Totta. Olenkin usein miettinyt, voiko millään muulla alalla saada sellaista palautetta kuin siivous-alalla. Kasvotuksin ollaan näennäisen tyytyväisiä ja ystävällisiä ja se kitkerä ”palaute” annetaankin sitten kirjallisena.

Keksitään/listataan asioita, mitkä ovat pielessä ja kun esimies käy kohteessa tarkistamassa ja kysymässä, missä ne listatut ongelmat täällä ovat, kukaan ei ole tietävinäänkään koko palautteesta, eikä ongelmista. Myöskään esimies ei näe mitään korjattavaa, se on tehty mitä sopimuksessa on sovittu.

Epäkiitollisinta alaa on vaikea keksiä, ehkä kaupan alalla saa samanmoista moskaa sietää.

Vierailija
49/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin siivoojat ulkoistettuja. On etukäteen sopimuksilla sovittu mitä tekevät päivän aikana. Jos halutaan noiden tehtävien ulkopuolisia juttuja kuten nostelemaan jotain nenäliinoja niin sitten siitä pitää tehdä työpyyntö josta sairaala maksaa erikseen siivousfirmalle. Työpyyntö tehdään sähköisesti ja hoitajan pitää se tehdä. Käytännössä kävellä kansliaan kirjautua koneelle ja lähettää sähköisellä lomakkeella esitäytetty ilmoitus jossa selitetään missä paikassa ja miksi jokin siivous pitää tehdä. Niitä ei voi tehdä mielivaltaisesti koska johto ei halua maksaa extraa. Lisäksi nämä vievät hoitajien työaikaa ja keskittymistä turhaan sellaiseen työhön joka ei heille kuulu. Siksi me hoitajat sitten joustetaan tässäkin ja tehdään siivoustyötä oman työn ohessa… jos ehditään….

Se on juuri näin, täällä koulussakin siivous-vaksin työ-ruokala ja kiint.hoito ulkoistetttu ja syntyy paljon näitä idioottimaisia tilanteita ja moni ulkoistettuja on tiukasti kielletty tekemästä a. kilpailijoiden töitä tai b. extra töitä ilman lisäpyyntöä koska nuo yritykset haluavat niistä ylimääräisen korvauksen, aivan älytöntä, ulkoistus ja kilpailutukset pitäisi kieltää lailla.

Vierailija
50/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille voi tulla ja tulee siistijöitä/siivoojia myös koulutettuina. Saa koulutuslisän palkkaan.

-yksityinen puoli

Vierailija
51/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarjotinten vienti potilaille kuuluu laitoshuoltajan töihin, niin eikö siihen sisälly tarjottimen asettaminen niin että potilas ylettyy siihen?

Minulle kävi näin, kun olin sairaalassa selkäleikkauksessa: leikkauksen jälkeisenä aamuna laitoshuoltaja laittoi tarjottimen yöpöydän sille kääntyvälle osalle ja jätti sen niin, etten millään ylettynyt siihen - en saanut vielä kohottautua sängyssä enkä olisi pystynytkään. Pyysin häntä kääntämään pöytälevyä hiukan, että ylettyisin ruokaan. ”Soita hoitaja” tokaisi laitoshuoltaja ja poistui kengät vihaisesti kirskuen.

En minä kehdannut tuon takia alkaa hoitajaa soittelemaan, mutta onneksi yksi huonetovereista oli jo liikekannalla ja kävi siirtämässä tarjottimen minun ulottuvilleni.

Vierailija
52/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarjotinten vienti potilaille kuuluu laitoshuoltajan töihin, niin eikö siihen sisälly tarjottimen asettaminen niin että potilas ylettyy siihen?

Minulle kävi näin, kun olin sairaalassa selkäleikkauksessa: leikkauksen jälkeisenä aamuna laitoshuoltaja laittoi tarjottimen yöpöydän sille kääntyvälle osalle ja jätti sen niin, etten millään ylettynyt siihen - en saanut vielä kohottautua sängyssä enkä olisi pystynytkään. Pyysin häntä kääntämään pöytälevyä hiukan, että ylettyisin ruokaan. ”Soita hoitaja” tokaisi laitoshuoltaja ja poistui kengät vihaisesti kirskuen.

En minä kehdannut tuon takia alkaa hoitajaa soittelemaan, mutta onneksi yksi huonetovereista oli jo liikekannalla ja kävi siirtämässä tarjottimen minun ulottuvilleni.

Toki olisi voinut kääntää pöydän, mutta olisiko asentoasikin pitänyt vielä korjata? Laitoshuoltaja ei saa (varsinkaan selkäleikkauksesta) toipuvan asentoa korjailla mitenkään. Sääntö saattaa olla rikkomaton, että tarjoitin vain viedään.

Vierailija
53/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olisi voinut kääntää pöydän, mutta olisiko asentoasikin pitänyt vielä korjata? Laitoshuoltaja ei saa (varsinkaan selkäleikkauksesta) toipuvan asentoa korjailla mitenkään. Sääntö saattaa olla rikkomaton, että tarjoitin vain viedään.

Ei olisi. Vain kääntää sitä pöydän liikkuvaa osaa pari senttiä. Sitähän hän joutui kääntämään jo saadakseen tarjottimen asetettua sille ja olisi alun alkaen voinut kääntää sitä vähän enemmän.

Ymmärrän tietenkin, että laitoshuoltajat eivät saa potilaiden hoitoon osallistua edes asentoa korjaamalla. Tämä on itsestään selvää.

Vierailija
54/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen on taitolaji.

Vierailija
55/56 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä kaupungin sairaalassa laitosapulainen vaihtoi roskapussin, mutta jätti sen telineeseen roikkumaan avaamatta sitä.Kiva oli ensin laskea jonnekin käsistään roskat ja alkaa sitten avaamaan ja asettelemaan roskapussia paikoilleen.Tällä sairaala-apulaisella oli kiire saada työnsä nopeasti hoidettua ja sitten kahville istumaan.Vieläkin ärsyttää tämä tyyppi, vaikka olen jo vuosia ollut toisella osastolla

Vierailija
56/56 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän, koska se avaa minulle hoitajien kiireitä. Jos tämä on todellisuutta laajemminkin, miksei hoitajat tästä puhu? Ilmeisesti heidän palkkansa parantaminen ei silti lopeta töiden nakittamista heille, kun lääkäreitäkin laitetaan tekemään kaikkea sitä minkä joku muu tekisi halvemmalla ja mikä on heidän perustyöstään pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi