"Verojen jälkeen minulle jää kuussa käteen noin 2200 euroa. Se riittää niukin naukin elämiseen."
Näin kommentoi eräs hoitaja IL:n jutussa hoitajien liian matalia palkkoja. Hoitajalla on kaksi pientä lasta ja "hän haluaisi mahdollistaa lapsilleen harrastuksia, matkustelua ja mahdollisimman hyvän tulevaisuuden".
"Siitä ei ole kysymys, ettenkö myös pitäisi työstäni. Mutta kyllä minä siellä loppupeleissä puhtaasti rahan takia käyn."
Siis oikeasti 2200 e kuussa ei riitä ja kehtaa vielä valittaa palkan pienuudesta? Ei tuo mikään pieni palkka ole, moni tienaa paljon vähemmän. Ja jos on lapsia, niin saa lapsilisää ja jos on yksinhuoltaja, niin yksinhuoltajan korotukset ja muut. Minulla on takana 5 v yliopisto-opintoja, maisterintutkinto ja en saa noinkaan paljon käteen verojen jälkeen. Silti riittää elämiseen raha ja jää säästöönkin, en valita. Ei tietenkään elämäntyyli ole sellainen, että voisin ostella kaikkea, matkustella usein jne, mutta ei tällä tulotasolla kuulukaan.
Että ärsyttää tuollaisesta palkasta valittajat, jotka vielä sanovat käyvänsä rahan takia töissä. Olisiko kannattanut lukea insinööriksi, jos haluaa paksumman tilipussin...
Kommentit (2121)
Itellä palkka 3000€/kk brutto. Esimies (firman isoin pomo) sairastui kerran pidemmäksi aikaa, ja otin hänen hommat hoitaakseni hänen palkallaan, joka oli 5400€/kk brutto.
En toista kertaa kyllä siihen alkais! Iso palkka saattaa tuoda mukanaan isot vastuut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että myös sairaanhoitajien työtä pitäisi koittaa helpottaa ja organisoida jollakin tavalla uudelleen. Kunnon ruokatauot ja kiirettä vähemmän. Miten se tapahtuu, hyvä kysymys.
Aivan, tässä työtaistelussa on kyse muustakin kuin vain palkasta, vaikka julkinen keskustelu ja monet hoitajien puheenvuorot siihen keskittyvät. Paljon on kiinni hyvästä ja ammattitaitoisesta johtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin oliko sulla kaksi pientä lasta?
Mulla on eskari ja yläaste ikäiset. Tienaan saman verran ja jää vielä säästöön. Iso okt ja yksi auto. Miehen netto palkka hieman vähemmän kuin minulla.
Mikäli olisin yh ei kädestä suuhun elettäisi silloinkaan. Olen joskus ollut ja palkka ei ollut edes tuota ja jäi säästöön, autoa ei ollut. Silloin oli yksi lapsi, joka jo nyt aikuinen.
Mikään ei riitä, jos menee K-kauppaan, ja viskoo mielivaltaisesti tavaroita kärryyn. Pitäisi opetella käymään kaupassa. Luottokortti myös poikki ja suunnittelu talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap on "yksinhuoltajan korotukset ja muut"?
Yh korotus lapsilisään 63e lapsi, elatustuki minimi 167e lapsi. Asumistukea saa myös helposti lasten kanssa tuonkin palkan päälle.
Asumistuki ja onko elatustuki myös tässä esimerkissä Kelan maksama? Eli ihmiset kannattaa mallia, missä työssä käyvät joutuvat hakemaan Kelan tukia palkkansa päälle, eikä niin, että palkalla tulisi kokonaisuudessaan toimeen? Mikä järki?
Tälläkin palstalla usein mainitaan asumistukien poistoa, mutta nyt se onkin ns. sallittua hakea Kelasta tuet, kun ei riitä palkka perheen menoihin. Ja mun mielestä ihan turhaa tässä aloituksessa korostaa "yh tukia", kun niitä saa kaikki yh:t jotka niitä tarvitsevat, oli työssä tai ei. Palkka pitäisi olla se, mikä merkitsee.
Palkkatasoa ei voida määritellä naisvaltaisia aloja suosivaksi pelkästään sillä perusteella, että työssä käyvät yh:t tarvitsevat enemmän.
Tämä maa on mennyt sekaisin: Hesassa 2700 euroa tienaava yh saa asumistukea ja muualla pk-seudulla 2600 euroa tienaava. Asumisen hinta on siis järjetön. Kun verot menevät keskituloistenkin asumistukiin, ei palkankorotuksiin ole enää varaa. Toki hoitajien toiveet ovat aivan poskettomia.
Minulla tulee palkkaa 5 000 € tilille joka kuukausi. Kun en törsää ja käytän rahaa järkevästi se riittää sinkkumiehelle hyvin mukavaan asumiseen, elämiseen, harraatuksiin, matkusteluun ja jää yli sijoittamiseenkin.
DI
Vierailija kirjoitti:
Minulla tulee palkkaa 5 000 € tilille joka kuukausi. Kun en törsää ja käytän rahaa järkevästi se riittää sinkkumiehelle hyvin mukavaan asumiseen, elämiseen, harraatuksiin, matkusteluun ja jää yli sijoittamiseenkin.
DI
Nyt hoitajat inssiä piirittämään! Nousee elintaso. Vain itsenäiset luonteet pärjäävät keskituloisina yksin. Hoitajat eivät selvästikään kuulu heihin.
Pahimmat ohjaajat ovat kotihoidossa elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt sairaanhoitaja, vanhainkodissa muutama juoruileva ja työhönsä leipiintynyt hoitaja ja Taysissa muutama narsistinen ja opiskelijoita vihaava sairaanhoitaja.
Opiskelijat joutuvat usein, liian usein epäasiallisen kohtelun ja työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Pirkanmaalla ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä on valitettavasti monta työyhteisöä, joihin ei pitäisi lähettää ainuttakaan opiskelijaa kiusattavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalta on moni nuori lähtenyt pois koska ilmapiiri työyhteisöissä monesti järkyttävä. Tulokkaille ollaan todella ilkeitä ja potilaillekin saatetaan sanoa päin näköä hyvin rumasti. Vuosikymmeniä työssä olleet ovat niin vahvoilla yhteisöissä ettei heitä saa pois saastuttamasta yhteisöä ennen kuin jäävät eläkkeelle. Hurjinta on että jo opiskelijoille käy harjoittelussa selväksi ettei johonkin paikkaan kannata töihin mennä tai toiset kertovat muille kokemuksiaan. Sitten nämä työpaikan ihmishirviöt ihmettelevät maireasti osastonhoitajalle hymyillen etteikö tänäkään kesänä ole halukkaita kesätyöntekijöitä oikein löytymässä. Kun se oma osasto on kaikkien tietämä koko kaupungin pahin paikka työyhteisönä.
Minä arvasin, että ilmapiiriongelmat on kyseessä. Naiset hajoavat kateuteen verratessaan palkkojaan lääkäreiden palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin yksi syy miksen asu Helsingissä vaan vähän kauempana. Pitäisikö asua siellä mihin palkat riittää ?
mitenhän Uusi Lastensairaala pyörisi jos hoitajat muuttaisivat halvempien asuinkustannusten perässä Kemijärvelle...
Tämä kommentti on samaa sarjaa kuin "minä asun 100 km päässä työpaikasta, joten en varmasti pyöräile töihin!11!111"
MuruKeksi kirjoitti:
Ja ilmaiset päivähoidot. Tonnin korotuksen jälkeen maksaakin jo täyttä päivähoitomaksua molemmista.
Ei kyetä ajattelemaan vaikutuksia isossa kuvassa. Asioista parutaan vasta sitten, kun vahinko on jo tapahtunut.
Minä olen kyllä sairaanhoitajan palkalla aina joutunut maksamaan päivähoitomaksut korkeimman hinnan mukaan.
Puolisoni on duunari, joka tienaa saman verran kuin minä sairaanhoitajana. Hänellä ei ole muuta koulutusta kuin 90-luvulla käyty työnantajan järjestämä täsmäkoulutus.
Toinen mitä täytyy sanoa, on että jokaisessa työpaikassa jossa olen ollut, on ollut todella hyvä ilmapiiri. Työn pakoilijoita ja vastuuttomasti toimivia kyllä katsotaan kieroon joka paikassa.
Mä saan bruttona kuussa käteen pikkusen reilut 1700 euroa. Asun alakouluikäisen lapsen kanssa omakotitalossa kahdestaan. Tästä palkasta ja yksinhuoltajakorotuksellisesta lapsilisästä maksan kaikki menot siis itse, lainanlyhennyksistä lähtien. Onnistuu, jos nyt ei vaikka yhtä aikaa keksi hajota auto ja talon lämmitysjärjestlmä. Onhan se niin, että kun tulot kasvaa niin menotkin kasvaa, mutta aivan hyvin mä ainakin olen sopeuttanut itseni tällä tulotasolla pärjäilemään näin.
Vierailija kirjoitti:
Mä saan bruttona kuussa käteen pikkusen reilut 1700 euroa. Asun alakouluikäisen lapsen kanssa omakotitalossa kahdestaan. Tästä palkasta ja yksinhuoltajakorotuksellisesta lapsilisästä maksan kaikki menot siis itse, lainanlyhennyksistä lähtien. Onnistuu, jos nyt ei vaikka yhtä aikaa keksi hajota auto ja talon lämmitysjärjestlmä. Onhan se niin, että kun tulot kasvaa niin menotkin kasvaa, mutta aivan hyvin mä ainakin olen sopeuttanut itseni tällä tulotasolla pärjäilemään näin.
En tiedä oletko hoitaja, mutta kuulostaa ettet ehkä ole? Hoitajilla pitää olla Guccin laukut (en edes tiedä miten tuo kirjoitetaan) ja no, merkkivaatteet ja laukut näkyy olevan tärkeitä. Niin ja hieno auto, ei kehtaa halvalla ajaa sitä 5km kun on niin pitkä työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Et saa bruttoa käteen. Netto on se, joka sulle maksetaan.
Hyvin voi 1700 olla hoitajan palkka. Itse saan Helsingissä päivätyöstä käteen 1750e/kk. Sillä pärjää mutta olen sitä mieltä, ettei palkka ole linjassa vaadittavan osaamisen, vastuun ja työkuorman kanssa. Paikkoja ei etenkään nyt korona-aikana saada täytettyä, väki vähenee ja siihen raha on ratkaisu.
Uskon että kun henkilökuntapula ja sitä myöten työolot paranisi, tulisi ja jäisi ihmiset helpommin alalle. Todella kiinnostavaa ja merkityksellistä työtä, vaan löytyy myös monta miinusta.. Niinhän sitä kaikilla aloilla. Altistumista tulee monenlaista, osa työstä etenkin lähihoitajilla on fyysisestikin vaativaa ja suojavarusteet päällä hikistä hommaa, paino ei pääse nousemaan kun ruokatauot jää välistä, illalla voi sydän syrjällään muistella menikö kaikki oikein kun työlista kasvaa väen vähetessä yms.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on semmoinen kumma tyyli edelleen, muistuttaa jotain Kalle Päätalo aikaa, että pitää tulla toimeen niukin naukin. Että se riittää. Että enempää ei saa olla. Eikä varsinkaan toisella.
Ja jos on niin sitä sitten salaa kahehditaan ja selän takana puhutaan. Miksi ei saisi olla vähän extraa? Miksi kaiken pitäisi olla vain nippa nappa ja niukin naukin tämä elämä? Ihme porukkaa.
Kalle Päätalon perhe oli oikeasti köyhä. Kunnan jauhot -kirja kertoo karulla tavalla köyhyydestä. Hyvä, että perhettä ei hajotettu. Nykyajan köyhyys on sitä, että ei voi lähteä luksuslomalle Malediiveille ja perheessä on vain yksi auto.
Minua vähän loukkaa että esim. vasemmisto puhui hoitajista matalapalkkaisina. Reilu puolet palkansaajista tienaa vähemmän. Mitäs he sitten ovat? Pohjamutapalkkaisia? Miten keskituloinen voi olla matalapalkkainen? Mikä määrittelee matalapalkkaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Minä saan käteen saman verran kuin tuo haastateltu hoitaja, 2200 €. Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa ja siisti ja helppo asiantuntijatehtävä. Omaan palkkatasooni olen ihan tyytyväinen, ottaen huomioon, etten juuri tehtävieni eteen hikoile, ei ole kiirettä juuri koskaan enkä ole vastuussa kenenkään hengestä tai terveydestä. Saan myös vapaasti valita omat työaikani ja sen, missä fyysisesti työskentelen. Jos olisin hoitaja, vuorotyössä, jatkuvassa kiireessä ja vielä suurella vastuulla, luulenpa, etten olisi kovin tyytyväinen. Vaikka 2200 €:lla kyllä tulee toimeen, se ei ole se pointti. Pointti on se, että monella alalla saa paljon enemmän, huomattavasti vähemmällä. Ei ole oikein, että ihmishengistä huolehtivien työtä arvostetaan vähemmän kuin vaikkapa nyt sitten insinöörien.
Insinööreistä iso osa työskentelee yksityisissä yrityksissä. Yritykset maksavat heidän palkkansa ja rutosti veroja vielä lisäksi. Hoitajien palkka taas maksetaan verovaroin, jotka eivät riitä kaikkeen. Verotus on Suomessa kova. Siltikään verorahat eivät riitä nykyisen ylläpitoon. Veronmaksajia on vähemmän. Eläkeläisiä enemmän. On kasvavat puolustusmenot, koronamenot, ilmastomenot ja kaikki vanhat menot päälle. Kyse ei ole siitä, että hoitajat eivät ansaitsisi arvopohjalta enemmänkin palkkaa. Kyse on siitä, mistä rahat revitään siihen ja kaikkeen.
Yksinhuoltajana on tiukempaa. Se nyt on vaan niin, että kahden aikuisen taloudessa on kahdet tulot. Miten muuten tuo kyseinen hoitaja on pystynyt tekemään kolmivuorotyötä yksinhuoltajana? Ilmeisesti on tukiverkot, ei kovin pieniä lapsia voi jättää yöksi keskenään.
Olen lähes totaaliyksinhuoltaja (myös omaishoitaja) ja en ole pystynyt tekemään edes kokopäivätyötä vaativan elämäntilanteen takia.
Minusta sairaanhoitajien palkkavaatimus kuulostaa todella isolta. Olen saanut omaishoitajan palkkion, toinen hoitoluokka (luokituksia on kolme riippuen vaativuustasosta). Palkkio on ollut noin 800 € kuussa. Toinen hoitoluokka tarkoittaa lähes kokoaikaista vahtimista ja perustarpeissa auttamista. Tuon hoitopalkkion lisäksi olen saanut vielä palveluseteleitä kahteen vapaapäivään kuussa.
Minä olen ollut tyytyväinen tuohon palkkioon. Omaishoitajan työ on ollut raskasta, mutta ei lisäraha olisi sitä helpottanut. Nimenomaan nuo vapaapäivät ovat olleet tärkeitä.
Luulen, että myös sairaanhoitajien työtä pitäisi koittaa helpottaa ja organisoida jollakin tavalla uudelleen. Kunnon ruokatauot ja kiirettä vähemmän. Miten se tapahtuu, hyvä kysymys.