Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun äiti puhuu vauvastaan hän-muodossa se'n sijaan...

Vierailija
15.05.2008 |

Tuntuu hassulta kun vauvasta puhutaan hän teki sitä ja tätä, hän nukkuu silloin jne..siis tottakai vauva on ihminen ja hän-muotoa käytetään ihan virallisesti ja se on oikein kun ihmisestä puhutaan. Eikö muiden korvaan silti laskahda jos äiti puhuu vauvakerhossa vauvastaan hänenä, eikä koskaan sano että se on sitä ja tätä...myös tekstiviesteissä vilahtaa aina hän. Ottaa silmään ja korvaan, en voi sille mitään! Kuitenkin puhekieli on puhekieltä ja jos muuten puhuu puhekieltä niin hän kuullostaa vielä hassummalta siellä seassa...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä aiheen vierestä tai siihen liittyen: Meidän vauvaa ei koskaan kutsuta prinssiksi tai prinsessaksi, koska me emme ole kuninkaallisia.

.... koska minun mielestäni lapsia ei voi koskaan puhutella riittävän arvokkaalla tavalla.

Vierailija
22/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on vähän ilmavaivoja" herätti hieman hilpeyttä työpaikalla. Loppui siihen :)!

Mulla tulee länsi-lappalaisena samanlainen fiilis hän-sanan käytöstä kuin nro 13 kertoi. Eli täälläkin on tapana sanoa "hän", kun puhutaan ns. ivallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että turkulainen, samaan olen täällä kiinnittänyt huomiota

Vierailija
24/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ala-arvoiselta ko. ihmistä kohtaan, että on vaan "se". Olen länsisuomalainen.

Vierailija
25/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan väittää että tunnen enemmän sivistyneistöä kuin sinä, ja pysyn edelleen väitteessäni: lähes kaikki Helsingissä käyttävät ihmisistäkin sanaa se. Omasta sivistyksen tasostasi kertoo kyllä kaiken tarpeellisen tuo ihmisten arvottaminen.

Vierailija
26/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä piilee totuus

Vierailija
27/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja emme ole sitä Hänelle opettaneet, itse käytämme liian usein se-sanaa. Toki vauvastamme esikoinen käyttää aina hän-sanaa, mutta myös eläimistä. Minusta se on suloista enkä ole sitä korjannut.

Esimerkiksi: Orava oli tuossa pihalla, hän oli löytänyt kävyn ja nyt hän vei sen kotiinsa. :)

Vierailija
28/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi epäsuorassa kerronnassa, johon se on jo "aikojen alusta" kuulunut (esim. Hän sanoi tulevansa tänään, mutta ei tullutkaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi