Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun äiti puhuu vauvastaan hän-muodossa se'n sijaan...

Vierailija
15.05.2008 |

Tuntuu hassulta kun vauvasta puhutaan hän teki sitä ja tätä, hän nukkuu silloin jne..siis tottakai vauva on ihminen ja hän-muotoa käytetään ihan virallisesti ja se on oikein kun ihmisestä puhutaan. Eikö muiden korvaan silti laskahda jos äiti puhuu vauvakerhossa vauvastaan hänenä, eikä koskaan sano että se on sitä ja tätä...myös tekstiviesteissä vilahtaa aina hän. Ottaa silmään ja korvaan, en voi sille mitään! Kuitenkin puhekieli on puhekieltä ja jos muuten puhuu puhekieltä niin hän kuullostaa vielä hassummalta siellä seassa...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siellä hän on, hän imee peukaloa" ja minusta se kuulosti ihanalle! :)

Vierailija
2/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirasta voi puhua se-sanalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä äiti on turkulainen??

Vierailija
4/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista muista ihmisistä puhutaan "se", vauvasta tai koirasta/ kissasta/ marsusta "hän". Ärsyttävää.

Vierailija
5/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä toivoisin, että tulisi laajempaankin käyttöön. Tuntuu niin pöllöltä, kun ihmisistä puhutaan se, sitten taas eläimistä lässytetään, että hän...

Vierailija
6/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina yritän huomata puhua muiden kuullen (varsinkin vähän vieraammassa porukassa) muiden vauvoista ja lapsista hän-muodossa ja myös omistani. Vaikka sitten tutummassa porukassa se-sanaa käytänkin. Mulla meinaan kalskahtaa omaankin korvaan jos alan puhumaan se-sanalla, jotenkin just kuin eläimistä puhuis...

Vierailija
7/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suloisista vauvoista

Vierailija
8/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta mä kyllä pidän sen käyttöä arvostuksen osoituksena, joten ei negafiiliksiä lainkaan!

Vierailija
9/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliin "me osataan jo käänytä lässynlässyn" meillä syödään jo kiinteitä, laitetaanko me hattu päähän...Ihan kun äitikin olis juuri oppinu kääntymään tai koko perhe mussuttaa kiinteitä..

Vierailija
10/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulosti kauheelta,kun aina puhuttiin kaikesta "hän". Pohojammaalla ku kaikki oli se. Nyt jo 10 vuotta täällä asuneena ei tulis mieleenkään puhua ihmisistä "se". Sekuulostaa nyt kamalalta. Onko se muuten vaan turkulaisten "hän", eikömuka muualla niin puhuta?

Vierailija
11/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin sitä ei käytetä tämäntyyppisissä lauseissa: "Me oltiin hänen kanssaan Linnanmäellä ja oli tosi kivaa, hän on tosi huumorintajuinen tyyppi", tähän kuuluisi "se". Sana "hän" on sen sijaan aivan paikallaan tämäntyyppisissä lauseissa "joo, oltais menty Lintsille, mutta kun hän ei suvainnut ilmaantua eikä hän viittinyt edes ilmoittaa, ettei tule niin koko homma meni puihin". Jos siihen voisi laittaa myös "hänen korkeutensa" hiukan halveksivaan sävyyn niin silloin sopii "hän", muuten se.

Vierailija
12/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todellakin murteesta tai sitte millä tavalla kukakin nuo hän- ja se-sanat kokee. "Hän" on ihan yhtä paljon puhekieltä kuin "se". Mun on vaikea puhua ihmisistä, joita todella kunnioitan ja joista välitän se -sanaa käyttäen. Mua itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää esimerkiksi anoppini, joka puhuu lapsistani sekä myös omasta pojastaan "se" sitä ja "se" tätä. Niiku ne olis jotain koiria, tai muuten vaan jotain merkityksettömiä kappaleita maailmassa.

Vierailija
13/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siihen voisi laittaa myös "hänen korkeutensa" hiukan halveksivaan sävyyn niin silloin sopii "hän", muuten se.

Länsi-Suomessa tuntuu hassulta kun hän-pronominiä käytetään ilman ivallista sävyä.

Vierailija
14/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole mistään murteesta kyse, vaan äiti käyttää kaikista muista ihmisistä se-sanaa, mutta omasta vauvastaan hän. Mulla on yksi tällainen tuttu, ja täytyy sanoa, että hieman hölmöltä se kuulostaa.Kokonaan eri asia on sitten, jos joku käyttää kaikista ihmisistä hän-sanaa.

Vierailija
15/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kokenut jonkun ahaa-hetken, ja luulee antavansa fiksun vaikutelman itsestään kun käyttää "hän"-sanaa.

Vierailija
16/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkityksen.

Toisaalta voidaan sanoa halveksivasti "hänen korkeutensa", mutta toisaalta (sivistyneet) helsinkiläiset tuttavani ja ystäväni kyllä puhuvat AINA ihmisistä HÄN - ei koskaan SE.

Vierailija
17/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä asiaa miettinyt aika paljon, kun nyt olen pienen vauvan äiti. Asun Helsingissä ja puhun useimmiten ihmisistä se-muodossa, kuten suurin osa tuttavistanikin, joten tuntuisi tosi teennäiseltä kutsua vain omaa lastansa "häneksi". Olen kyllä huomannut, että jotkut käyttävät hän-pronominia aina omista ja toisten vauvoista puhuessaan. Käyttäkööt vaan, mutta minusta se kuulostaa typerältä sellaisen ihmisen suussa, joka sitten aikuisia ja isompia lapsia "sesettelee".

Ja vielä aiheen vierestä tai siihen liittyen: Meidän vauvaa ei koskaan kutsuta prinssiksi tai prinsessaksi, koska me emme ole kuninkaallisia.

Vierailija
18/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki sanovat se. Ja meidän tytärtä saa kyllä kutsua prinsessaksi, vaikka emme itse kutsukaan, koska hänen äitinsä on kuitenkin baroness.

Vierailija
19/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on vähän ilmavaivoja" herätti hieman hilpeyttä työpaikalla. Loppui siihen :)!

Vierailija
20/28 |
15.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki sanovat se. Ja meidän tytärtä saa kyllä kutsua prinsessaksi, vaikka emme itse kutsukaan, koska hänen äitinsä on kuitenkin baroness.

samoin kulttuuria ja ymmärrystä asioihin. Siis pelkästään jos pyykkärin muijan kersa on käynyt historian opintoja ei välttämättä tee sivistynyttä siinä mielessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan