Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytännössä erotaan, jos aviopuoliso ei suostu eroon?

Vierailija
31.03.2022 |

Kaksi pientä lastakin. Tiedän kyllä, että avioeron saa 6 kk päästä kun sitä vain hakee. Mutta entä muut käytännön asiat: asumiset, lapset, raha-asiat jne tilanteessa, jossa puoliso ei suostu eroon eikä mihinkään yhteistyöhön.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat sen erohakemuksen maistraattiin, hommaat kämpän, varaat ajan lastenvalvojalta ja muutat pois. Siinä pähkinänkuoressa.

Vierailija
2/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. Miten sinä nyt yksin asiat hoitaisit? Vanhempiesiko helmoista sinä parisuhteeseen siirryit? Kai sinä nyt asunnon osaat etsiä ja taloutesi hoitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo kysymys. Miten sinä nyt yksin asiat hoitaisit? Vanhempiesiko helmoista sinä parisuhteeseen siirryit? Kai sinä nyt asunnon osaat etsiä ja taloutesi hoitaa?

No kyllä se tuppaa noin menemään kun toinen ei eroon suostu. Et ole tainnut itse edes parisuhteessa olla.

Vierailija
4/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidat sen erohakemuksen maistraattiin, hommaat kämpän, varaat ajan lastenvalvojalta ja muutat pois. Siinä pähkinänkuoressa.

Se hakemus on helppo. Mutta nuo muut… olen hoitovapaalla nuoremman takia eli saan vain pientä tukea. Meillä on tällä hetkellä ns. yhteiset rahat mutta ei tule olemaan sen jälkeen kun ilmoitan erosta. Mistä kämppä? Miten rahat? Ja ei, en kuvittele saavani puolta puolison tuloista kun muutan pois tms, vaan tarkoitan sitä että rahaa ei ole paljon ja siitä pitäisi jotenkin sopia jotain, mutta toinen kieltäytyy jopa puhumasta. Mitä käy yhteiselle tilille? Mitä siellä lastenvalvojalla tapahtuu jos toinen ei joku puhu mitään tai sanoo kaikkeen ei? Ap

Vierailija
5/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hakemus on helppo. Mutta nuo muut… olen hoitovapaalla nuoremman takia eli saan vain pientä tukea. Meillä on tällä hetkellä ns. yhteiset rahat mutta ei tule olemaan sen jälkeen kun ilmoitan erosta. Mistä kämppä? Miten rahat? Ja ei, en kuvittele saavani puolta puolison tuloista kun muutan pois tms, vaan tarkoitan sitä että rahaa ei ole paljon ja siitä pitäisi jotenkin sopia jotain, mutta toinen kieltäytyy jopa puhumasta. Mitä käy yhteiselle tilille? Mitä siellä lastenvalvojalla tapahtuu jos toinen ei joku puhu mitään tai sanoo kaikkeen ei? Ap

Kämppä hakuun kaupungilta, olette tuossa kohtaa jonon keulilla. Eron myötä omaisuus jaetaan. Lastenvalvoja määrää, mitä lasten suhteen tehdään sekä elatusmaksut. Nyt sitten vähän oma-aloitteisuutta ja googlaamaan ihan itse.

Vierailija
6/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko avioehto? Suomessa saa kyllä apua jos ei itse pärjää eikä osaa hoitaa asioitaan. Aloita vaikka perheneuvolasta ja oikeusaputoimistosta.

Vierailija
7/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kämppä hakuun kaupungilta, olette tuossa kohtaa jonon keulilla. Eron myötä omaisuus jaetaan. Lastenvalvoja määrää, mitä lasten suhteen tehdään sekä elatusmaksut. Nyt sitten vähän oma-aloitteisuutta ja googlaamaan ihan itse.

Olet väärässä, lastenvalvoja ei määrää mitään, ainoastaan vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen.

Vierailija
8/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys naisten linjaan tai vastaavaan, osaavat varmaan neuvoa miten ja missä järjestyksessä kannattaa edetä, tässä nyt ilmeisesti ainakin henkistä väkivaltaa pelissä puolison osalta.

Vierailija
9/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä, lastenvalvoja ei määrää mitään, ainoastaan vahvistaa vanhempien tekemän sopimuksen.

Jos toinen vanhempi ei pukahda mitään, niin sitten kirjaa toisen osapuolen toiveen ylös ja aika usein myös ehdottaa elatusmaksun määrää. Siinä kohtaa luulisi toisen osapuolen suun aukeavan.

Vierailija
10/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet tietysti toimeentulotukea asunnon takuuvuokraan ja perustoimeentulotukea, jos kerran tuloja ei ole.

Vierailija
11/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se tuppaa noin menemään kun toinen ei eroon suostu. Et ole tainnut itse edes parisuhteessa olla.

Et osaa asunnosta ulos muuttaa? En nyt ymmärrä mikä on ongelmasi. Kun minä olen eronnut, olen hankkinut asunnon ja muuttanut sinne. Et sinä mitään eroon suostumista tarvitse, nostat perseesi ylös ja siirryt ulos ovesta jos toinen ei ole lähdössä.

Et ole tainnut erota tilanteessa missä on kaksi pientä lasta ja puoliso kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä ja esittää että mitään eroa ei olisi tapahtumassakaan. Kieltäytyy puhumasta sanallakaan mistään. Ongan se ero helppo noin kuin kirjoitit, jos ei ole niitä pieniä lapsia. Ap

Vierailija
12/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myynti ja uuden haku olisi tärkeää vaikka sukulaisen kanssa. Jos omassa kunnassa ei ole saatavilla sopivaa hintaluokkaa, voisi ottaa naapurikaupungista tai muualta. Ellei tuo asuntotilanne ala parantua!

Vierailija
13/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi varaat ajan pankkiin ja avaat sen oman tilin. Huolehdi, että jatkossa rahasi (esim. hoitoraha) tulevat tilillesi. Mieti, millaiseen asuntoon sinulla on varaa (onko teillä nyt vuokra-asunto vai omistusasunto?) Sitten aloitat sen asunnonhaun. Sitten aika lastenvalvojalle, siellä sovitaan lasten elatukseen ja tapaamisiin liittyvät asiat. Ja töihin sun kyllä todennäköisesti täytyy mennä, eli työnhaku myös tulille. Jos teillä ei ole yhteistä omaisuutta (esim. sitä omistusasuntoa) tms. ei tarvita ositusta. Jos yhteistä omaisuutta on, täytyy tehdä ositus (esim. pankista saa henkilön tekemään tämänkin).

Kaikki kyllä järjestyy - asia kerrallaan.

Vierailija
14/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja avaat itsellesi oman tilin, ellei sellaista ole jo. Jos mies ei maksa elareita hyvällä, niin Kela maksaa ja perii ne sitten mieheltä. Voi olla, että joudut selvittämään elatusmaksuja ja huoltajuusasioita oikeudessa, mutta pienituloisena saat ilmaisen avustajan. Ei pidä tosiaan olla noin avuton, huono esimerkki lapsillekin. eri

Vierailija
15/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin jos on vain yhteinen tili niin menet pankkiin ja avaat oman tilin. Sitten ilmoitat sen oman tilin kelaan jotta maksavat sinne äitiysrahan tai kotihoidontuen ja lapsilisät.

Vierailija
16/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa asunnosta ulos muuttaa? En nyt ymmärrä mikä on ongelmasi. Kun minä olen eronnut, olen hankkinut asunnon ja muuttanut sinne. Et sinä mitään eroon suostumista tarvitse, nostat perseesi ylös ja siirryt ulos ovesta jos toinen ei ole lähdössä.

Et ole tainnut erota tilanteessa missä on kaksi pientä lasta ja puoliso kieltäytyy kaikesta yhteistyöstä ja esittää että mitään eroa ei olisi tapahtumassakaan. Kieltäytyy puhumasta sanallakaan mistään. Ongan se ero helppo noin kuin kirjoitit, jos ei ole niitä pieniä lapsia. Ap

En olekaan, minulla oli kolme lasta ja heitin äijän pihalle. Ja mies oli juuri noin lamaantunut toope. Jos sinä et saa sitä ulos niin sitten lähdet sinä.

Vierailija
17/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hakemus on helppo. No en sanois toisaalta niinkään...Mutta nuo muut… olen hoitovapaalla nuoremman takia eli saan vain pientä tukea. Meillä on tällä hetkellä ns. yhteiset rahat mutta ei tule olemaan sen jälkeen kun ilmoitan erosta. Mistä kämppä? Miten rahat? Ja saakos mistään? Ja ei, en kuvittele saavani puolta puolison tuloista kun muutan pois tms, vaan tarkoitan sitä että rahaa ei ole paljon ja siitä pitäisi jotenkin sopia jotain, mutta toinen kieltäytyy jopa puhumasta. Mitä käy yhteiselle tilille? Mitä siellä lastenvalvojalla tapahtuu jos toinen ei joku puhu mitään tai sanoo kaikkeen ei? Ap Voiko kummiski rakastella vielä? Sovintoseksi?

Ap

Vierailija
18/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistäs sitten sen munan löytää?

Ap

Vierailija
19/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiksi varaat ajan pankkiin ja avaat sen oman tilin. Huolehdi, että jatkossa rahasi (esim. hoitoraha) tulevat tilillesi. Mieti, millaiseen asuntoon sinulla on varaa (onko teillä nyt vuokra-asunto vai omistusasunto?) Sitten aloitat sen asunnonhaun. Sitten aika lastenvalvojalle, siellä sovitaan lasten elatukseen ja tapaamisiin liittyvät asiat. Ja töihin sun kyllä todennäköisesti täytyy mennä, eli työnhaku myös tulille. Jos teillä ei ole yhteistä omaisuutta (esim. sitä omistusasuntoa) tms. ei tarvita ositusta. Jos yhteistä omaisuutta on, täytyy tehdä ositus (esim. pankista saa henkilön tekemään tämänkin).

Kaikki kyllä järjestyy - asia kerrallaan.

Ositus kannattaa aina tehdä kirjallisesti vaikka ei olisi mitään jaettavaa. Toinen ei voi myöhemminkään vaatia mitään.

Vierailija
20/64 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on vaan se ongelma, että välttämättä et saa lasten osoitetta muutettua. Jos lasten isä sen haluaa estää. Silloin kun yhteisestä osoitteesta on muuttamassa, maistraatti ilmoittaa sille toiselle vanhemmalle asian ja sitä voi vastustaa. Eli toinen voi sillä tehdä kiusaakin, eikä päästä muuttamaan. Ja jos vain sinä muutat, jää lapset kirjoille isän luo. Etkä saa tukia niin paljon uudessa asunnossa. Joten selvitä ensin mitä mies tekee jos haluat lapset mukaan. Meillä maistraatti lähetti isälle kirjeen tuosta, helppohan se olisi ollut piilottaa, mutta me erottiin sen verran sovussa että tuollaiseen en ryhtynyt. Enkä suosittele, paitsi jos toinen on väkivaltainen tai kiusanhaluinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän