Pärjäisittekö toimeentulotuen suuruisella rahamäärällä?
Jos rehellisesti laskette niin riittäisikö toimeentulotuki kohdallanne asialliseen elämään?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pysyväksi. Se on yhteiskunnan viimesijainen auttamismuoto. Oletus on, että ihminen työllistyy, aloittaa ammattiin johtavat opinnot tai pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
Jos vuokran ja sähkölaskun jälkeen todella käteen jäisi vielä 500 euroa, pärjäisin rahalla mainiosti. Se riittää minulle hyvin ruokaan, vaatteisiin ja jopa koiran menoihin - edellyttäen, että koira ei sairastelisi.
No kyllä tuolla pärjäisi yksi ihminen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pysyväksi. Se on yhteiskunnan viimesijainen auttamismuoto. Oletus on, että ihminen työllistyy, aloittaa ammattiin johtavat opinnot tai pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.
Itsellä kahden erikoislääkärin lausunto työkyvyttömyydestä mutta eläkevakuutusyhtiön mielestä olen työkykyinen vaikkeivat he ole minua koskaan edes tavanneet. Syöpäsairas ystävä sai määräaikaisen eläkkeen puoleksi vuodeksi. Näin toimii tuo eläkekuvio.
Olenko nyt ihan väärässä, eikö ton 500€ saa työttömyyskorvauksen lisäksi? Sehän on jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Perustulolla pitäisi korvata kaikenmaailman sekavat päällekkäiset tuet. Jo pelkästään kuvaus "tuensaaja" saa ihmisen kuulostamaan raajarikolta.
Itse olen saanut useampaa eri tukea ja asumistukea lähivuosina. Mikään ensisijainen tuki + asumistuki yhdistelmä ei ole ollut sen suuruinen että en olisi saanut toimeentulotukea jo pelkillä vuokramenoilla. Ja minun vuokrani on 150 euroa alle paikkakunnan toimeentulotuen vuokrarajan. Aivan järjetöntä, että jo pelkällä halvalla vuokralla tippuu toimeentulotuen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Olenko nyt ihan väärässä, eikö ton 500€ saa työttömyyskorvauksen lisäksi? Sehän on jo paljon.
Se 500e jää käteen vuokran, sähkön yms. jälkeen. Ei siis saa 500e tm-tuen päälle, vaan se määrä riippuu esim. vuokran määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa lisäksi vaan tuloista vähennetään hyväksyttävät menot ja jos jää alle 512 euroa, saa toimeentulotukea sen verran kuin jää alijäämää.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan väärässä. - Jos saat työttömyyskorvausken, niin et voi saada toimeentulotuka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on kooltaan?
N 500 e vuokran ja sähkölaskun jälkeen.
Olen elänyt sillä ja pienemmällä. Rahamäärä oli yksi haaste, tulojen tuleminen tipottain ja ennalta-arvaamattomina päivinä toinen. Ramppaaminen SOS toimessa, diakonilla, leipäjonossa yms vielä kolmas.
Ei se kokonaisuutena ole ihmisarvoista elämää ja sieltä on vaikea nousta. Minä pystyin siihen, mutta mulla oli monella tapaa tuuria. Mm mulle on kustannettu hyvä koulutus ja sairauteni paranivat sellaiseen kuntoon, että pystyin tekemään hieman töitä jne ja resilienssiä olen kaikesta huolimatta perinyt.
Ei ole. Riippuu täysin ihmisen tuloista ja hyväksytyistä menoista, mikä on toimeentulotuen määrä. Se noin 500 euroa on laskennallinen summa, joka laitetaan menosarakkeeseen. Käteen jää se summa, joka jää erotukseksi, kun lasketaan tulot-menot. Kukaan ei saa käteen automaattisesti 500 euroa toimeentulotukea.
Älä lietso turhaan kateutta ja vääriä olettamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on kooltaan?
N 500 e vuokran ja sähkölaskun jälkeen.
Olen elänyt sillä ja pienemmällä. Rahamäärä oli yksi haaste, tulojen tuleminen tipottain ja ennalta-arvaamattomina päivinä toinen. Ramppaaminen SOS toimessa, diakonilla, leipäjonossa yms vielä kolmas.
Ei se kokonaisuutena ole ihmisarvoista elämää ja sieltä on vaikea nousta. Minä pystyin siihen, mutta mulla oli monella tapaa tuuria. Mm mulle on kustannettu hyvä koulutus ja sairauteni paranivat sellaiseen kuntoon, että pystyin tekemään hieman töitä jne ja resilienssiä olen kaikesta huolimatta perinyt.
Itse joudun maksamaan osan vuokrastani toimeentulotuellani. - Sossu tai kukaan muukaan ei maksa koko vuokraani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan väärässä. - Jos saat työttömyyskorvausken, niin et voi saada toimeentulotuka.
Riippuu työttömyyskorvauksen suuruudesta ja menoista, joten voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa. Työttömyyskorvaus otetaan huomioon tulona ennenkuin mitään toimeentulotukea aletaan myöntää.
On olemassa normit ja jos niistä jää vajetta sen voi anoa toimeentulotukena jota pienentää mikä tahansa yli 50 euron tulo kuussa, Kelan sivuilla esimerkkinä on että äiti ja veli antavat syntymäpäivälahjaksi 90 euroa niin toimeentulotuesta leikataan 40 euroa. Tuolla tasolla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voi saada ja monet saakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä voi saada ja monet saakin.
Tällöin puhutaan ymmärtääkseni harkinnanvaraisesta toimeentulouesta. - Perustoimeentulotukea et voi käsittääkseni saada täysimääräsienä, jos olet oikeutettu saamaan työttömyyskorvausta. Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka pieni työttömyykorvauksen tulee olla, että tämän lisäksi voi saada harkinnanan varaista toimeentulotukea. - Varmaan riippuu mm. siitä hakeeko tukea itselle yksin vai onko ruokittavana muitakin.
Jos tt:n saisi täysimääräisenä (vuokra jo maksettu), pärjäisin aivan loistavasti. Nyt en saa asumistukea enkä tt:ta, koska eläke ylittää rajat muutamalla kympillä. Toki rajat pitää johonkin vetää, mutta joskus hiukan ahittaa - naapurin Lissu elää paljon paremmin saadessaan kaikki tuet.
Mä saan työmarkkinatukea 660e.
En saa toimeentulotukea.
Ei se oikein riitä lapsiperheessä.
Oltiin joskus 6kk tttuella ja saatiin säästettyäkin. Uskomatonta että itse ei tarvinnut maksaa edes hammaslääkärilaskua ja sähkölaskua. Varmaan oltais lääkkeetkin maksettu meidän puolesta jos olisi ollut tarve sellaisiin. Melkoinen systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa. Työttömyyskorvaus otetaan huomioon tulona ennenkuin mitään toimeentulotukea aletaan myöntää.
On olemassa normit ja jos niistä jää vajetta sen voi anoa toimeentulotukena jota pienentää mikä tahansa yli 50 euron tulo kuussa, Kelan sivuilla esimerkkinä on että äiti ja veli antavat syntymäpäivälahjaksi 90 euroa niin toimeentulotuesta leikataan 40 euroa. Tuolla tasolla mennään.
Äiti ja veli antavat tuon 90€ käteisenä ja toimeentulotuesta ei leikata senttiäkään 🙄. Näin se menee...
Perustulolla pitäisi korvata kaikenmaailman sekavat päällekkäiset tuet. Jo pelkästään kuvaus "tuensaaja" saa ihmisen kuulostamaan raajarikolta.