Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulutko ammattiliittoon, miksi? Miksi et?

Vierailija
18.09.2015 |

Ja mikä olisi oma liittosi?

Itse olen kaupassa töissä ja Pam yrittää saada jatkuvasti liittymään, en vaan näe yhtään järkevää syytä liittyä. Palkkakin on niin pieni että ansiosidonnainen ois varmaan vähemmän kuin työmarkkinatuki lapsikorotuksineen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun Tehyyn. Joukossa on voimaa,yhteisöllisyys, olen oman ammattiosaston hallituksessa.  taloudellinen turva ja lakiapu saatavissa. Olen saanut rahoilleni vastinetta. Osallistun toimintaan ja saan olla mukana suunnittelemassa jäsenille toimintaa.

Vierailija
2/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin oaj:stä. Minulla ei ole vakituista virkaa ja liitto teki selväksi, ettei sitä kiinnosta muiden kuin vakivirkalaisten asiat. Näin suoraan sanottiin, joten päätös oli helppo. Työttömyyskassaakaan en tarvi, sillä sieltä ei makseta, kun perheellä on yritys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun, Pro on mun liittoni. 

Vaihdoin ytk:sta pois kun työnkuvastani tuli vastuullisempi, nyt mulla on lakiturvaa liiton puoleltakin huomattavasti enemmän kuin mitä oli ytk:n kautta. (ja kyllä, olin jäsen)

Vierailija
4/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma" liittoni olisi ollut aiemmin PAM, en ole koskaan siihen kuulunut. Nykyinen OAJ. Olin jo vähällä liittyä valmistuttuani, mutta onneksi en liittynyt, koska nyt joutuisin eroamaan kuitenkin. En hyväksy tuollaista tekopyhää toimintaa ja kahdella pallilla istumista. Lietsotaan lakkohalukkuutta, mutta ei sitten kuitenkaan uskalleta koska virkaehtosopimus. (Puhun lakosta, koska tämän päivän mielenilmaus on laiton lakko, koska sitä ovat olleet puuhaamassa ammattiliitot, eivät kansalaisjärjestöt tai muun asian liikkeet.)

Vierailija
5/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhun lakosta, koska tämän päivän mielenilmaus on laiton lakko, koska sitä ovat olleet puuhaamassa ammattiliitot, eivät kansalaisjärjestöt tai muun asian liikkeet"

Väärin. Tämän päivän mielenilmaus/lakko on laillinen. Laiton siitä tulee siinä vaiheessa jos puheeksi otetaan työolot, palkkaneuvottelut tms.
Mutta koska kyseessä on poliittinen lakko, päätös lakkoilla on henkilökohtainen, eli ns. lakkovahteja ei voi olla, työntekijällä on oikeus olla töissä eikä työnantaja saa työntekoa estää ja työnantajan velvollisuus on turvata työrauha vaikka viranomaisvoimin.

Vierailija
6/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTK, en tiedä mihin tarvitsisin ammattiliittoa.

Vierailija
7/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:10"]

[/quote]  ...ja logistiikka-alalla oon ollut töissä, nyt nautiskelen irtisanomispaketista.

Vierailija
8/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulle riittää pelkkä työttömyyskassaan kuuluminen. Joskus olin akavalaisten jengissä mutta totesin liittoon kuulumiseen vain ylimääräiseksi menoeräksi.

Vierailija
9/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:07"]

"Puhun lakosta, koska tämän päivän mielenilmaus on laiton lakko, koska sitä ovat olleet puuhaamassa ammattiliitot, eivät kansalaisjärjestöt tai muun asian liikkeet"

Väärin. Tämän päivän mielenilmaus/lakko on laillinen. Laiton siitä tulee siinä vaiheessa jos puheeksi otetaan työolot, palkkaneuvottelut tms.
Mutta koska kyseessä on poliittinen lakko, päätös lakkoilla on henkilökohtainen, eli ns. lakkovahteja ei voi olla, työntekijällä on oikeus olla töissä eikä työnantaja saa työntekoa estää ja työnantajan velvollisuus on turvata työrauha vaikka viranomaisvoimin.

[/quote]Ihan sama mitä selität. En oikein ymmärrä, mitä poliittista pitkässä viikonlopussa on. Perjantaisin ei eduskunta työskentele, joten poliittista mielenilmausta ei kannata sellaisena päivänä järjestää, kun monikaan kansanedustaja ei edes ole Helsingissä.

Laillisessakin lakossa liiton jäsenellä on oikeus mennä työhön. Työntekijällä on aina oikeus tehdä työvuoronsa. Oikeus työhön on perusoikeus. Ammattiliitto ei voi puuttua ihmisten perusoikeuksiin.

Vierailija
10/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun akavalaiseen liittoon. Työttömuusturvan sekä juristipalveluiden takia. Viimeksi liiton lakimiehestä oli hyötyä kun työpaikallamme oli YT:t.

Vierailija
11/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu. Olen kyllä Aytn jäsen. Ihan vaan pk yrittäjä, joka työllistää 11 ihmistä. Lomia itsellä pari viikkoa vuodessa ja todella harvoin viikonloppu vapaita. Ei sunnuntai lisiä. Ja en valita. Oma palkka 3500 kuussa, suuri johtaja.. ja veroja 31 prossaa. Osinkoja nostanut, no en vielä. Toivottavasti joskus? Mun työntekijät iloisesti töissä. Työaika mulla muuten n.50 tuntia. Tässä yksi mielipide ja oma esimerkki.

Vierailija
12/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:17"]

[/quote]Ihan sama mitä selität. En oikein ymmärrä, mitä poliittista pitkässä viikonlopussa on. Perjantaisin ei eduskunta työskentele, joten poliittista mielenilmausta ei kannata sellaisena päivänä järjestää, kun monikaan kansanedustaja ei edes ole Helsingissä.

Laillisessakin lakossa liiton jäsenellä on oikeus mennä työhön. Työntekijällä on aina oikeus tehdä työvuoronsa. Oikeus työhön on perusoikeus. Ammattiliitto ei voi puuttua ihmisten perusoikeuksiin.

[/quote]

Juu, mutta liitto ei katso hyvällä, liitosta voidaan erottaa, jos toimii liiton arvojen ja ohjeiden vastaisesti. 

Vierailija
13/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun. Tarvitsen työssäni ilmaista oikeusapua säännöllisesti hankalien tapausten kanssa.

Vierailija
14/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu, en ala elättää noita juntteja järjestöissä.

Vierailija
15/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:10"]

[/quote]

Sama. Olen ollut työelämässä 20 vuotta eikä ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisin liittoa tarvinnut. Suomessa on lait jotka turvaavat työntekijän olon niin hyvin, että en halua maksaa liitoista. 

Muutama työkaveri kuuluu, mutta miettivät eroa koska eivät näe järkeväksi maksaa 45e/kk jostain, mistä eivät hyödy ollenkaan. 

Olen tradenomi, työkaverit insinöörejä.

Vierailija
16/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 09:58"]

Erosin oaj:stä. Minulla ei ole vakituista virkaa ja liitto teki selväksi, ettei sitä kiinnosta muiden kuin vakivirkalaisten asiat. Näin suoraan sanottiin, joten päätös oli helppo. Työttömyyskassaakaan en tarvi, sillä sieltä ei makseta, kun perheellä on yritys.

[/quote]

Avaatko vähän tätä sillä itsekin kuulun (vielä toistaiseksi) kyseiseen ammattiliittoon. Minulla ei ole vakivirkaa ja viimeisin opetuspätkäni on viime vuodelta. Kuulun kuitenkin liittoon, koska aion tulevaisuudessakin vielä tehdä opetusalan hommia jossain vaiheessa. Työttömyyskassaan kuuluminenkin on ihan hyvä juttu. Kannattaisiko minun kuitenkin vaihtaa PRO-liittoon, kun siihen nykyisen ammattini puolesta voisin liittyä? Miksi koet, ettei OAJ ole kiinnostunut muiden kuin vakkareiden asioista?

Vierailija
17/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessani ravintola-alaa, joku PAMin ämmä kävi kosiskelemassa meitä oppilaita liittymään. Se harppu kuitenkin jätti niin kuvottavat punikkivibat, varsinkin, kun hän alkoi yhtäkkiä esittelemään jotain demareiden vaaliehdokkaita, että aloin voimaan pahoin ja kävelin ulos kesken kaiken. Oli kuulemma suuttunut...

Vierailija
18/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinyrittäjä. Minua ei kelpuuteta mihinkään liittoon. Työttömyyskassaan kyllä kuulun.

Vierailija
19/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 10:17"]

[/quote]

Juu, mutta liitto ei katso hyvällä, liitosta voidaan erottaa, jos toimii liiton arvojen ja ohjeiden vastaisesti. 

[/quote]Voidaan erottaa, jos liitto saa tietää, että on ollut työssä lakkopäivänä. Yleensä ei saa tietää, eikä työkaverit käräytä. Mutta kassasta ei saa erottaa, ainoastaan liiton jäsenyydestä.

Vierailija
20/20 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ:n toiminta on arveluttavaa. Opettajan pedagogisiin opintoihin on mm. tungettu SOOL:n (Suomen opettajaksi opiskelevien liitto, joka on OAJ:n alainen) esittelytilaisuus. Ei ammattiyhdistystoiminta voi eikä saa kuulua opetusohjelmaan. Tuo on täysin sopimatonta, ja siihen pitäisi puuttua. Ja puutunkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi