Miltä tällainen päivän ateria kuulostaa?
Aamupala: vihreä tee ilman maitoa ja sokeria
Lämmin ateria: 300g pinaattikeittoa kahdella
kananmunalla
Iltapala: vihreä tee ilman maitoa ja sokeria, näkkileipä ripaus voita , 1 siivu keittokinkkua
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt oli niin ihmeellistä että sitä pitää kauhistella? Monet syö yhtä kevyesti, jopa kevyemmin ja elossa ovat. Ei ole syntiä pitää linjoistaan huolta. Hyvä ap
Linjoista voi pitää huolta myös terveellisellä tavalla.
Keho menee säästöliekille tuommoisella määrällä ravintoa.
Säästöliekki on urbaanilegenda
Ei ole, vaan perustuu ihan tutkittuun tietoon. Ihmisen elimistö ei toimi sillä tavalla, että se varsin helposti luopuu toiminnalleen tärkeästä rasvakudoksesta. Normaali määrä rasvaa on nimittäin todella tärkeä esim. kehon hormonitoiminnalle. Siksipä jos ihminen alkaa yhtäkkiä syödä tosi vähän, keho alkaa vähentämään energiankulutustaan, jotta rasva ei häviäisi.
Paljon päivässä kävelevä ja muutenkin fyysisesti aktiivinen metsästäjä-keräilijä ei kuluta kauhean paljon enempää energiaa kuin länsimainen, istumatyötä tekevä ihminen. Miksi? Koska elimistö sopeutuu. Sillä on tietyt tavoitteet (esim. ylläpitää tietyn paksuista rasvakerrosta) ja tähän se pyrkii säätelemällä aineenvaihduntaa.
Yritin joskus vähäjärkisempänä jotain 800 tai alle kalorin kitudieetillä. Lähti pari kiloa ja taju..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene jonnekin syömishäiriöisten palstalle.
En ole ap, mutta mitä syömishäiriöön viittaavaa aloituksessa on? Itse syön päivän aikana suunnilleen saman määrän kevyttä ruokaa
Se, että päivässä on vain yksi ateria. Ei sellainen ole tervettä. Syömishäiriöisenä ei toki itse tunnista ongelmia ruokailuissaan, koska muutenkin todellisuudentaju on hämärtynyt.
Ap,
Tuleppas nyt selittämään vähän tuosta lisää kun me ei ymmärretä.. eikö sulla oo nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Yritin joskus vähäjärkisempänä jotain 800 tai alle kalorin kitudieetillä. Lähti pari kiloa ja taju..
Toivottavasti ap ei makoile jossain tajuttomana 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta mitä syömishäiriöön viittaavaa aloituksessa on? Itse syön päivän aikana suunnilleen saman määrän kevyttä ruokaa
Ihminen tarvitsee tietyn määrän proteiinia/ateria, jotta elimistö ylipäätään toimii. Esim. 100g lihaa lounaalla ja päivällisellä. Myös hiilareita niukahkosti. Aivot ei tuolla määrällä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ap,
Tuleppas nyt selittämään vähän tuosta lisää kun me ei ymmärretä.. eikö sulla oo nälkä?
Ei se pysty, kun se pyörtyi nälästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee tietyn määrän proteiinia/ateria, jotta elimistö ylipäätään toimii. Esim. 100g lihaa lounaalla ja päivällisellä. Myös hiilareita niukahkosti. Aivot ei tuolla määrällä toimi.
2 kananmunaa=proteiinia. Mutta muutenhan tuollainen ei toki ole tervettä, että parilla munalla ja keitolla koko päivän vetelee.
Missä kasvikset,pelkkä pinaattikeitto ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei makoile jossain tajuttomana 😅
Miksi sinusta tuo kommentti oli hauska? Nauratko muutenkin ihmisten sairauksille?
Ihan hyvältä. Vihreään teehen ei saakaan laittaa maitoa mikäli haluaa siitä ne hyvät ravinteet. Sokerikin on vähän turhake siinä. Joskus laitan hunajaa, joskus sitruunaa, joskus minttua (harvemmin).
Pinaattikeiton ja kaksi kananmunaa voisi mielestäni jättää pois.
Kipeänä, kun ruoka ei pahemmin maistu, tuo voisi olla ok.
Vierailija kirjoitti:
Ap,
Oon tottunut siihen nälkään ja nykyään kun oon tottunut syömään pienempiä annoksia niin en edes jaksaisi syödä enempää ilman että maha tulee kipeeksi. Välillä vaan tuntuu että syön liikaa, esim tuo pinaattikeitto saa aikaan sen olon että tuli syötyä liikaa ja säikähdän. En oikein luota enää omaan kykyyn hahmottaa ruoan terveellisyyttä vaan pelkääm paljon että saan kilot takaisin jotka pudotin. Vaikeaa selittääm siksi varmaan tänne kirjoitin kun halusin ulkopuolisten mielipiteitä kun oli morkkis syömisestä. Juon myös paljon vettä jos koen nälkää koska vedellä saa mahan äkkiä täyteen. Olen laihduttanut noin puoli vuotta ja ei mulla oo lapsia kun joku tuolla kommenteissa sitä mietti. ap
Kannattaa syödä vähän enemmän vaikka aamupalalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap,
Oon tottunut siihen nälkään ja nykyään kun oon tottunut syömään pienempiä annoksia niin en edes jaksaisi syödä enempää ilman että maha tulee kipeeksi. Välillä vaan tuntuu että syön liikaa, esim tuo pinaattikeitto saa aikaan sen olon että tuli syötyä liikaa ja säikähdän. En oikein luota enää omaan kykyyn hahmottaa ruoan terveellisyyttä vaan pelkääm paljon että saan kilot takaisin jotka pudotin. Vaikeaa selittääm siksi varmaan tänne kirjoitin kun halusin ulkopuolisten mielipiteitä kun oli morkkis syömisestä. Juon myös paljon vettä jos koen nälkää koska vedellä saa mahan äkkiä täyteen. Olen laihduttanut noin puoli vuotta ja ei mulla oo lapsia kun joku tuolla kommenteissa sitä mietti. ap
Valitettavasti kommentissasi oli monta viitettä siihen että kuulostaa nimenomaan syömishäiriöltä mitä tässä ketjussa muutkin oli veikannut..
Tiedän, koska läheisellä sh ja nimenomaan tuo että tulee täyteen ihan pienestä kuuluu siihen. Ja se että jos syö täyteen niin ahdistaa. Läheisellä tuli nii pahat ahdistukset syömisestä ja siitä ”täydestä” tunteesta että piti lähteä ulos. Joskus vatsa kipeytyi pahasti koska ruokamäärät ovat pitkään jo olleet todella pienet.
Suosittelisin hakemaan apua ennenkuin jossain vaiheessa terveysongelmia saattaa tulla.
Taivaan isän siunausta ja huolenpitoa sulle ap 🙏
Ei se toki syntiä ole, että sairastaa syömishäiriötä. Mutta ei se hyväksikään ole.