Voiko max. 400 eurolla saada hyvän ilmastointilaitteen?
Suosituksia ja kokemuksia kehiin! Riittäisi jos viilennettyä saisi vain 8m² makuuhuoneen (neliöitä yht. 38.) Olosuhteista sen verran että ikkunat ovat suoraan etelään eikä puita varjostamassa, toinen kerros. Rakenteet tuskin kaikista lämpöä varaavimmat, tämmöinen 1992 valmistunut betonitalo.
Ja jos haluaa nukkua max. 23c lämpötilassa niin onko laitetta siis pidettävä öisinkin päällä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Osta ilmalämpöpumppu minulta. Myyn sen tuohon 400 euroon. On kaksi vuotta vanha. Sopii hyvin viilennykseen, lämmitystäkin antaa, mutta on sopivampi Keski-Eurooppaan siltä osin. Tuli talokauppojen mukana, itse aion vaihtaa tehokkaampaan lämmitysominaisuuksiltaan.
Heh 🙂 Kerran juttelin naapurin kanssa näistä ja sanoi ettei taloyhtiö anna tässä asentaa noita. Ja maksaahan se asentaminenkin niin olisi t.näk. liian kallis ratkaisu tämä minulle, kiitos kuitenkin!
Me saatiin lainaan tuollainen laite joka piti hirveää meteliä. Asuttiin ylimmässä kerroksessa ja aurinko porotti keskipäivästä iltaan ja sisälämpötila oli 34 astetta ennen kuin tuo laite saatiin. Mieluummin kuuntelin sitä hirveää meteliä kuin kärsin yöllä siitä pätsistä. Onneksi muutettiin uuteen kotiin ja täällä on ilmalämpöpumppu joten ei tartte enää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo tuon hintaluokan laitteet viilentää tuommosen pikkuhuoneen, jopa koko kämpän joku 500e laite. Mutta ota huomioon, että noi pitää jumalatonta mekkalaa, ei siinä huoneessa voi nukkua ilman kuulosuojaimia, ääni kuuluu vaimeasti vielä suojaimienkin läpi. Lisäksi se ulostuloletku pitää asentaa ikkunaan, ja ne paketin mukana tulevat ikkuna-adapterit on aivan surkeita, joten joudut ostamaan sen erikseen tai tehdä itse. Ja se ulospuhallettu ilma täytyy korvata jollain tavalla, tai muuten asuntoon syntyy alipainetta, jolloin rakenteista ja viemäreistä alkaa virrata korvausilmaa. Alipaine myös aiheuttaa sen, että ulko-oven avaaminen voi olla vaikeaa. Alipaineongelman voi korjata avamaalla ikkunan toisesta huoneesta, mutta tällöin ulkoa tulee asuntoon lämmintä ilmaa, joka taas aiheuttaa tietenkin energiatehottomuutta, mutta laitteen ympäristö on kyllä viileä. Vähän on hullun hommaa tuo ilmastointilaitteen käyttö, käytännössä vaihdat kuumuuden kovaan meluun/kuulosuojainten aiheuttamaan epämukavuudentunteeseen, lisäksi sähköä kuluu roimasti. Ilmalämpöpumppu on ainoa fiksu vaihtoehto, mutta vuokrakämppään sellasia ei saa asennettua.
Etköhän nyt vähän liioittele tuota alipainetta 😂
Meillä ainakin makkarin ja olohuoneen ikkunan karmiin on asennettu korvausilmaventtiilit. Ne on asennettu 2017 koko taloyhtiöön, eli ihan asianmukainen systeemi on kyseessä.
En liioittele, en meinaan saanut ulko-ovea auki, kun tuo ilmastointi-laite oli päällä. Ja minä olen 100 kilonen mies.
Ei sen makkarissa tarvitse pyöriä 24h. Laittaa käyntiin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa ja huone on riittävän viileä.