Paljonko sinulla pitäisi olla säästöjä/sijoituksia, että voisit jättäytyä nollatuloille?
Mietin, että riittäiskö 500.000e vai jopa vähemmän. Haluaisin jäädä pois töistä 10 vuotta ennen eläkeikää ja tuo väli pitäisi jotenkin rahoittaa.
Kommentit (49)
Sehän riippuu ainoastaan tavoitellusta elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ainoastaan tavoitellusta elintasosta.
Sitähä sulta juuri kysyttiin
120 tonnia riittää kattamaan 10 vuoden menot.
Laskeskelin taannoin, että n. 550 tuhatta olis mulle minimi.
Saman verran kuin mitä tulen saamaan eläkettäkin (nettona). Eli jos lasken tästä päivästä eläkeikääni, niin 135 200€ riittäisi.
Hyvä kysymys. Ottaen huomioon ikäni, velkani ym seikat, niin sanoisin, että puoli miljoonaa riittäisi. Ehkä 400k.
Laskin, että 350000e riittää juuri ja juuri 10 vuodeksi, jos pääoma kasvaa 4% ja nostaa 2850e/kk, jolloin verojen jälkeen jää 2000e/kk. Ja sitten on säästöt käytetty eli vähän enemmän olis hyvä olla.
Eikö se ole hyvin karkeasti ja konservatiivisesti laskien että miljoona euroa riittäisi elämään tuotolla.
Vierailija kirjoitti:
Laskin, että 350000e riittää juuri ja juuri 10 vuodeksi, jos pääoma kasvaa 4% ja nostaa 2850e/kk, jolloin verojen jälkeen jää 2000e/kk. Ja sitten on säästöt käytetty eli vähän enemmän olis hyvä olla.
Oho, laskin väärin. 280.000e riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole hyvin karkeasti ja konservatiivisesti laskien että miljoona euroa riittäisi elämään tuotolla.
Kyllä, mutta jos riittää että tarvii elannon 10 vuodeksi ja pääomaakin voi käyttää, niin paljon vähempi riittää.
Tienaan nyt yli 100 000 euroa vuodessa (brutto), ja vuosi vuodelta enemmän. Aika paljon tarttisin, säästöt kun ei kartuta eläkettäkään.
500000 antaisi 5% tuotolla 25000 euroa vuodessa tuottoa, mistä maksetaan pääomavero. Tuo ei olisi vielä itsessään riittävä korvaamaan nykyisiä tulojani. Miljoonan osakesalkulla voisi jäädä osinkotulojen varaan, olettaen että salkussa olisi riittävän suurta osinko maksavia yrityksiä. Toki salkusta voisi vuoden aikana myydä ja ostaa eri osakkeita saaden näin lisätuloja. Lottovoittoa vaille vajaa loppuelämän oman sijoitusyhtiöni puikoissa. Palkkatyöllä en tuohon tule pääsemään.
Ihminen ei tarvitse kuin kaurapuuroa, ruisleipää ja voita leivän päälle. 500€ kk käyttörahaa riittää.
100. 000€ riittää mainiosti 10 vuotta.
Mitä ap tarkoittaa nollatuloilla? Saahan sijoituksista rahaa.
Mitä pienemmät perusmenot sen parempi. Jää enemmän sijoittamiseen ja osingot kasvavat nopeammin
Vierailija kirjoitti:
Tienaan nyt yli 100 000 euroa vuodessa (brutto), ja vuosi vuodelta enemmän. Aika paljon tarttisin, säästöt kun ei kartuta eläkettäkään.
Eikö sulla jää yhtään yli vaan koko tuo summa menee elämiseen?
Itse tienaan vain 50000e vuodessa ja joka kk jää vähintään tonni säästöön.
Olen nuorempi kuin ap, joten tarvitsisin lähemmäs miljoonan osakesalkun, jotta voisin jättäytyä jo nyt pääomatulojen varaan.
Kannattaa huomata se, että ansiotulot 10 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä kerryttää suhteellisesti eniten tulevan eläkkeen määrää. Minulla on tähän mennessä niin vähän kertymiä, että niiden varaan en laske ollenkaan. Säästösuunnitelma on siksi korkea.
Minulla on riittänyt 800 000 €. Ostin asunnon ja muutaman sijoituskämpän. Yhden sijoitusasunnon pistin lihoiksi ja elän siitä saaduilla rahoilla. En elä leveästi, mutta mökki, erillinen harrastehuone ja auto löytyy. Muutaman kerran vuodessa matkustan.
Saan aina välillä tuloja harrastuksistani, lisäksi yhteiskunnalta noin 900 € kuussa. On riittänyt hyvin.
Tonni kuussa riittää minulle. Sillä saa maksettua velattoman asunnon yhtiövastikkeen, ruuat ja mitä pientä sen päälle tarvitseekaan.
Toisin sanoen sen verran rahaa sijoitettuna, että saisi osinkotuloja tuhat euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, laskin väärin. 280.000e riittäisi.
Mä komppaan tätä. Mulla pääomaa nyt 350000 ja tällä rahalla pystyn tienaamaa osinkoja niin, että pysyn mainiosti hengissä. Minulla on velaton asunto mutta sen vastapainona sijoitusvelkaa. Jos sitä ei olisi, olisin jo todella hyvin voitolla, nyt kitkuta ihan minimikulutuksella tyyliin maitokin lantrataan vedellä. Mutta peilaten tilanteeseeni niin jo tuo 280000 riittä, kunjos ei ole velkaa. Ja nyt puhun yksineläjästä, toki perheellisen tilanne varmaan aika eri ja sellaisen yksineläjän, jolle se minimiköyhyyselämä ei riitä.
Jotain puolen miljoonan ja miljoonan väliltä varmaankin. Jos ajatellaan 4% sääntöä.