Koulussa kehoitetaan ekaluokkalaista kävelemään itse koulumatka
Ja itsenäistymään.
Ja kun ei ole saattajaa lapsella, niin sitten sattuu näitä yliajo-onnettomuuksia.
Mikseivät lapset saa olla lapsia? Miksi pieniltä lapsilta odotetaan niin varhain itsenäistymistä ja yksin liikenteessä liikkumista?
Heillähän on koko loppuelämä aikaa liikkua yksin koulu ja työmatkat. Ei sen pitäisi ketään haitata vaikka lapsi saatettaisiin ekat vuodet koululle saakka.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:05"]Oisko tässä vähän nyt puurot ja vellit sekaisin? Että kyse ei ole että pitää kävellä YKSIN kouluun, vaan että pitää KÄVELLÄ kouluun eikä viedä autolla?
[/quote]
Siis yksin kouluun ilman saattajaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:05"]
Oisko tässä vähän nyt puurot ja vellit sekaisin? Että kyse ei ole että pitää kävellä YKSIN kouluun, vaan että pitää KÄVELLÄ kouluun eikä viedä autolla?
[/quote]
Samaa ajattelin. Autoillaan pörräävät vanhemmat koulun läheisyydessä peruuttelemassa ja kännyköitään räpläämässä muodostavat turvallisuusriskin kävelijöille.
Totta hemmetissä saa saattaa lapsensa kouluun ja se onnkin tarpeen, jos on pahoja ylityksiä matkalla. Ei kukaan sitä voi paheksua, jos pikkukoululainen saatetaan valtaväylän yli.
Mä kuljin 3.-6.luokalla kävellen, pyörällä tai potkurilla kouluun 2,5km.
Ensin 800metriä hiekkatietä, tienylitys. Suurinosa matkasta autotien reunaa, ja tällä tiellä oli tuolloin 80km/h nopeusrajoitus, ja raskas kalusto kulki tuolla tiellä jatkuvasti (eräs tehdas siinä vieressä). Viimeiset 50metriä oli kevyenliikenteentietä.
Oli läheltä piti tilanteita vaikka kuinka, ja tuurilla varmaan hengissä selvittiin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:01"]Olen kuljettanut lapset kouluun 12 vuotta ihan siksi, että se on kaikille helpointa. Lapset on koulussa oikeaan aikaan ja turvallisesti kotona koulun jälkeen. saa kivittä, mutta miksi elämä ei saisi olla helppoa ja mukavaa? [/quote] Kotiäitinä 12 vuotta? Muuten tuo ei ole mahdollista.
[/quote]
Töissä vähän yli 22 vuotta, myös sen ajan, kun lapseni ovat olleet koulussa. Joustava työaika.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:58"]On teillä avuttomia koululaisia jos eivät osaa yksin kouluun kävellä:(
[/quote]
Tämä. 2000-luvun alussa aloitin itse peruskoulun ja kaikki kävelivät tasapuolisesti kouluun iästä riippumatta jos matkaa oli alle 5km. Omalla kohdallani nuo koulumatkat olivat parhaita muistoja, kävelimme usein ryhmässä samasta suunnasta tulleiden kanssa ja olihan siinä ihan eri leikit kuin koulussa :)