Koulussa kehoitetaan ekaluokkalaista kävelemään itse koulumatka
Ja itsenäistymään.
Ja kun ei ole saattajaa lapsella, niin sitten sattuu näitä yliajo-onnettomuuksia.
Mikseivät lapset saa olla lapsia? Miksi pieniltä lapsilta odotetaan niin varhain itsenäistymistä ja yksin liikenteessä liikkumista?
Heillähän on koko loppuelämä aikaa liikkua yksin koulu ja työmatkat. Ei sen pitäisi ketään haitata vaikka lapsi saatettaisiin ekat vuodet koululle saakka.
Kommentit (45)
En haluaisi edes teini-ikäisen tyttären kävelevän yksin (uskonnon edustajien) vastaanottokeskuksen lähellä.
Miten siis päästäisin ekaluokkalaisen yksin (uskonnon edustajien) kansoittamaan kouluun?
41v m
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:42"]
Aatelkaapa kun joskus männäaikana -eikä edes kovin monta kymmentä vuotta sitten- lapsi kesäisin käveli ja talvisin hiihti metsän läpi kouluun useita kilometrejä, heti siis aamulypsyn jälkeen. Joskus piti jopa tehdä jotain..
[/quote]
Kansakouluasetuksen mukaan max koulumatka oli 5 km suurimmassa osassa Suomea. Siksi maamme on täynnä vanhoja kansakouluja vähän siellä ja täällä. Tuosta kertomastasi ajasta on ainakin 70 vuotta, koska edes oma äitini ei 30-luvulla mennyt ensin lypsylle ja vasta sitten kouluun.
[/quote] riippupi vähän missä asuu, kyllä vielä 80-luvulla ihmisillä oli lehmiä.
Minä kuljin luokat 1-6 kävellen tai pyörällä kouluun joka päivä. Hengissä olen eikä läheltä piti -tilanteitakaan päässyt sattumaan. Minulle painotettiin pienenä, että liikenteessä ja etenkin tietä ylittäessä tulee olla todella varovainen ja katsoa kaksi kertaa. Kyllä ne lapset pärjää kun opettaa.
T. Junnu 18v
Ps. Vielä tänäkin päivänä katson aina kahdesti ennen kuin menen tien yli
Koulumatkaa taittavat pienet lapset - erityisesti tytöt - ovat helppoja saaliita muslimiraiskareille. Näitä muslimiraiskareita tuodaan nyt maahan kymmeniä tuhansia.
Islam antaa muslimille oikeuden raiskata vääräuskoisia tyttöjä ja lapsia.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:42"]
Aatelkaapa kun joskus männäaikana -eikä edes kovin monta kymmentä vuotta sitten- lapsi kesäisin käveli ja talvisin hiihti metsän läpi kouluun useita kilometrejä, heti siis aamulypsyn jälkeen. Joskus piti jopa tehdä jotain..
[/quote]
ihanaa oli joo, mä hiihdin kesälläkin kouluun, ei ollut edes kesälomia... ja yöllä tein yövuoroa tehtaalla ja aamulla menin kouluun ja musta tuli kaikkein paras ihminen ikinä ja olen tehnyt töitä 50 vuotta enkä ole jäänyt auton alle koskaan kun osaan niin hyvin varoa liikenteessä. enkä ole sairastanut syöpää, en edes allerkioita (niitä ei ole olemassakaan, laiskojen keksintöä). Ja koskaan ei ole masentanut, elämä on ollut hyvä ja sisältörikas. 10 lastani hoidin kotona, vaikka samaan aikaan kävin myös palkkatyössä koko ajan, mutta minä se osaan olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, repikää siitä nykynuoret
Kertokaapa alapeukuttajat myös, miksi olette eri mieltä? Ap
No vaikka siksi, ettei bussit kulje.
Meidän ekaluokkalaisen terv.hoitaja suositti saattamista. Tuon ikäinen lapsi ei osaa hahmottaa lähestyvän auton nopeutta eikä sitä että ehtiikö kävellä tien yli
Minusta koulun asia ei ole ottaa tuommoiseen kantaa ollenkaan. Turvallinen reitti käydään yhdessä läpi ensin kunnolla niin että tulee tutuksi. Ja onhan lapselle jo 3-vuotiaana jäänyt mieleen että katsoo tuleeko autoja ja ei mene jos tulee. Kunnon heijastimet vaan päälle. Hyötyliikuntaa. Kyllä se pärjää, ei mennä Suomessa siihen ylisuojelevaan kulttuuriin mikä jossain USAssa ja Ranskassa jo vallitsee.
On teillä avuttomia koululaisia jos eivät osaa yksin kouluun kävellä:(
Miksi pienille lapsille annetaan pyörä liikenteeseen, jos ei osaa kävellenkään vielä kulkea liikenteen seassa?
Olen kuljettanut lapset kouluun 12 vuotta ihan siksi, että se on kaikille helpointa. Lapset on koulussa oikeaan aikaan ja turvallisesti kotona koulun jälkeen. saa kivittä, mutta miksi elämä ei saisi olla helppoa ja mukavaa?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:58"]
On teillä avuttomia koululaisia jos eivät osaa yksin kouluun kävellä:(
[/quote]
Missä suurin osa lapsista olisi oppinu liikkumaan liikenteessä, kun vanhemmat kyyditsee joka paikkaa autolla?
Koulumatkojakin on niin erilaisia.. Eri asia kävellä vailla puoli kilsaa kävelyteitä ilman tien ylityksiä kuin vaikka 2,5km matka seitsemällä autotien ylityksellä.
Kotimme ja koulun välissä on monta vilkkaasti liikennöityä tietä. Ei liikennevaloja.
En yksinkertaisesti uskalla päästää vielä lasta yksin kulkemaan. Ainakaan vielä.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:01"]Olen kuljettanut lapset kouluun 12 vuotta ihan siksi, että se on kaikille helpointa. Lapset on koulussa oikeaan aikaan ja turvallisesti kotona koulun jälkeen. saa kivittä, mutta miksi elämä ei saisi olla helppoa ja mukavaa?
[/quote]
Kotiäitinä 12 vuotta? Muuten tuo ei ole mahdollista.
Lapsiko sinä sitten olet?! Sinä saat tehdä vanhempana omia arvioita, päätöksiä ja valintoja oman lapsesi suhteen koulun ke-hoi-tuk-ses-ta huolimatta!
Oisko tässä vähän nyt puurot ja vellit sekaisin? Että kyse ei ole että pitää kävellä YKSIN kouluun, vaan että pitää KÄVELLÄ kouluun eikä viedä autolla?
Yliajo-onnettomuuksia sattuu holtittomien kuskien takia lähinnä.
Mitä vähemmän lapsia on omaehtoisesti liikenteessä, sitä holtittomammin voi autoilija käyttäytyä. Jokainen lapsi on varoitusmerkki ja jokaisella lapsella on oikeus kulkea liikenteessä itsenäisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 15:46"]
Kai minä lienen väärässä, mutta ajattelen niin, että jos lapsi on kypsä aloittamaan koulun, niin hänen oletetaan olevan myös kypsä taittamaan itse koulumatkansa. Koulukyydit ovat asia erikseen. Mutta kohtuullisen lähellä asuvat lapset voivat harjoitella koulumatkaa vaikka koko edellisen kesän. Polkupyörää en antaisi ainakaan ekaluokkalaiselle, ehkä en vielä tokaluokkalaisellekaan, varsinkin jos koulumatka kulkee vilkkaasti liikennöidyllä reitillä, jossa ei ole kevyen liikenteen väylää.
Curlingmammat ja kanaemot hössöttävät koulumatkasta ja siitä, miten lapsi on vielä NIIN PIENI, ettei se kykene liikkumaan omin avuin kouluun. Sanomisillaan ja tekemisillään (passaamisillaan) äiti ei salli lapsen kasvaa itsenäiseksi, vaan manipuloi hänet pysmään avuttomana vauvana. Tällaisten lasten kanssa opettajalla ja koulunkäyntiavustajalla tärvääntyy tuhottomasti aikaa.
[/quote]
Meillä on koulukyyti turvattoman matkan takia vaikka matkaa on alle 4 km. Kyllähän moni äiti jo nyt antaa samalta suunnalta tulevan lapsensa ajaa jopa polkupyörällä matkaa, joka kunnan toimesta on katsottu liian vaaralliseksi edes kävellä. Meille on vähän naureskeltu tuosta ylisuojelemisesta ja kunnan rahojen tuhlaamisesta. Olen kuitenkin asiaan perehtynyt ja tiedän että jopa 10-vuotiaat eli meidän kunnassamme ne, joiden pitäisi tuo alle 4 km:n matka selvitä yksin, eivät hahmota liikennettä eivätkä kykene arvioimaan nopeuksia. Itse asiassa nopeuksien arvioiminen on haastavaa jopa 16-vuotiaallekin. Luotan kyllä oman lapseni selviytymiseen, mutta olosuhteet ovat haastavat ja pääväylää käyttävät autoilijat ja raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ajavat törkeää ylinopeutta ja ovat täysin piittaamattomia tien reunalla kulkevista lapsista. Meillä ei ole jalkakäytävää kuin 50 m alkupäästä ja 500 m loppupäästä ja loput reilu 3 km on kuljettava ison tien reunaa, vaikka siinä ei ole minkäänlaista reunaa tai pientaretta. Kahdesti olen itse joutunut hyppäämään ojaan (pudotusta reilun metrin ja keväisin ja syksyisin vettäkin reiteen asti), kun rekka ei ole voinut väistää vastaantulevan liikenteen takia eikä viitsi/ehdi jarruttaa ja viime keväänä mieheni joutui päivystykseen kun ohiajavan auton peili osui käteen. Kukaan näistä ei pysähtynyt tarkistamaan aiheuttamaansa vahinkoa.
Kahden vuoden päästä lapseni pitäisi kyetä liikkumaan tuon matkan itsenäisesti. Kyllä pystyykin jos muut tielläliikkujat noudattaisivat liikennesääntöjä ja normaalia varovaisuutta. Näin ei kuitenkaan tapahdu, joten lapseni tuskin kävelee tai pyöräilee kouluun, vaikka onkin silloin 10-vuotias.