Ovatko alakoulun opet kateellisia yläkoulun opeille?
Olen yläkoulun aineenopettaja ja tällä viikolla joutunut yllättäen sijaistamaan alakoulun puolelle. Ja täytyy sanoa, että arvostan työtäni yläkoulussa entistä enemmän. Taas kerran tuli todistettua, etten sovellu alakoulun opeksi. Hermo menee todella äkkiä siihen lapsellisuuteen, riehumiseen, hölpötykseen, lattiallamakoiluun jne.
Itse olen tottunut siihen, että asiat käydään tunnilla läpi, opetetaan, tehdään tehtäviä ja tarkistetaan, miten meni. Ilman vitunmoista muuta härdelliä. En ymmärrä, miten alakoulun opet kestävät tuota menoa. Itse en ainakaan sovi sinne.
Joskus myös tuntuu, että alakoulun opet ovat vahingoniloisia, kun yläkoulun ope joutuu sijaistamaan alakouluun. Jotenkin tuntuu myös, että kateuttakin on ilmassa yläkoulun helppoa hommaa kohtaan.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:09"]Mielestäni alakoulun ja yläkoulun meininkiä tai opetussisältöä/-kokemusta ei voi vertailla, sillä yläkoulussa painottuu huomattavasti enemmän tiedon oppiminen. Alakoulun tärkein tehtävä taas on kasvattaa lasta ihmisenä.
[/quote]
Tämä pitää paikkansa.
Yläkoulun ope
[/quote]
Joo
Alakoulun ope
Päinvastoin, alakoulun opettajan työ on kaikin tavoin mukavampaa :) Superlyhyet päivät, kokeiden korjaamiseen ei mene paljon mitään aikaa ja oppilaat ovat kivoja lapsia, eivät kapinoivia teinejä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:09"]Mielestäni alakoulun ja yläkoulun meininkiä tai opetussisältöä/-kokemusta ei voi vertailla, sillä yläkoulussa painottuu huomattavasti enemmän tiedon oppiminen. Alakoulun tärkein tehtävä taas on kasvattaa lasta ihmisenä.
[/quote]
Tämä pitää paikkansa.
Yläkoulun ope