Tiedättekö yli kahdeksankymppisiä, jotka olisivat oikeasti vielä skarppeja?
Vai menevätkö kaikki väistämättä samanlaisiksi kuin äitini? Hän soittaa joka ilta vähintään tunnin puhelun ja puhuu vain omista muistoistaan.
Yritän ymmärtää. Hän on vanha ja on melko yksinäinen, ollut leski lähes 10 vuotta. Mutta töiden jälkeen en aina jaksaisi niitä samoja satoja kertoja kuultuja juttuja. Jos yritän puhua jostakin muusta, yleisistä uutisaiheista tai jotakin omasta elämästä, Hän saa kaiken käännettyä omiksi muistoiksi.
Äitini pärjää sinänsä kotona hyvin, on jokseenkin terve, hoitaa kaikki asiansa, mutta ei tosiaan osaa enää puhua mistään muusta kuin itsestään ja seuraa kuitenkin kaipaa. Veljelleni ei voi soitella usein tämän työn takia. Minä olen sitten ainoa.
Kommentit (78)
Oma mummoni (84v) ja hänen miehensä(86v) asuvat kotona, vain siivouksessa käy ulkopuolinen auttamassa pari kertaa kuussa. Miehensä lopettelemassa työntekoa(sahuri) kun ajokorttia ei lääkäri enää suostu uusimaan.
Ja kolmas vielä skarpimpi on meidän naapuri, reilu 90v pappa. Koko talven on traktorilla kuskannu rankoja tienvarteen, saikin hervottoman määrän aikaiseksi.
Asuu yksin isossa puulämmitteisessä talossa ja kerran näin kun hyppäsi(!) traktoristaan alas. Ja ajelee toki omalla autollaan.
Ainoa mikä ei tunnu toimivan kunnolla on kuulo.
Vierailija kirjoitti:
Perhetutun isä käy vielä töissä ja on yli 80 vuotias. Eli tiedän mutta en henkilökohtaisesti tunne häntä.
Mun ystäväni isä teki hammaslääkärin toitä 83v:nä. Kaatui todellakin "saappaat jalassa"
Äitini suvussa eletään pitkään. Äitini oli kinnostunut kaikista maailman asioista ihan 90 vuotiaaksi asti. Hänellä oli kyllä meistä nuorista seuraa loppuun asti. Heillä myös miehet elävät yli 90- kympisiksi. Käyvät mökillä uimassa kutsuvat kylään. Jos puhuu vain itsestää, johtuu siitä ettei ole tarpeeksi teistä lasten perheistä seuraa. Veljesi ei sitten kai ei pidä äitiiin mtään yhtä. Miehet ovat aika tylsiä otuksia, luuleevat itsestään liikoja. Leski voi tosiaa olla yllättävän yksin.. Ei tosiaan kaikki vanhukset ole dementikoja.
Joitakin vuosia sitten, meillä oli tv-antennissa vikaa. Antennihuoltoliikkeen itse yrittäjä ja apupoika tulivat. Apupoika kiipes katolle ja toinen viritti muut kuntoon ja opasti mua vielä, miten saa kännykän ruudun näkynään telkkarissa. Tän yrittäjän ikä 85v
Työn kautta paljonkin.
Myös tätini, 82v, on tosi skarppi, ei mitään muistihäiriön viitettä tms.
Anoppi oli skarppi ja aktiivinen noin 90 vuotiaaksi saakka. Toki vielä nyt 95 vuotiaana kun lukee lehdet päivittäin ja pystyy keskustelemaan myös ajankohtaisista asioista. Jalat vaan on menneet niin ettei pysty liikkumaan entiseen malliin ja tästä syystä lopetti autolla-ajon viime kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Joe Biden?
Liian nuori. Ei ole yli 80-v.
AP:n kysymykseen vastaus:
En tiedä. Aivot rapistuu pakosti vanhoilta ja eivät oikein älyä enää kunnolla mistään mitään. Ehkä luulevat olevansa skarppeja, mutta eivät ole.
Minun äitini ja hänen isosiskonsa.
Hänellä on varmaan yksinäistä ja hän kaipaa hoivaa ,seuraa ja huomiota.Päivät ovat pitkiä jos ne viettää aivan yksin.Onneksi hänellä on sinut,koita jaksaa.Voit vielä joskus kaivata noita puheluita.
Muuan miespuolinen sukulainen päihitti työikäiset muistitesteissä vielä reipas vuosi sitten, mutta osin on jo vähemmän skarppi, elää aikaa vanhempiensa poismennessä eli 50-luvun loppua. Ikää on ehkä 90v.
Kyläkaupan täti teki töitä 85-vuotiaaksi, lähti saappaat jalassa.
Miehen mummo on hyvin skarppi ja virkeä tapaus, puhuu monenlaisista asioista. Teki paljon puutarha- ja lumihommia, kunnes muuttivat ukin huonomman kunnon takia kaupunkiin. Ukki jaksaa paasata politiikasta ja elektroniikasta ym. mieltään kiinnostavista aiheista edelleen, eli vaikka kroppa ei täysin toimi, pääkoppa on kunnossa.
Entisiä naapureita oli 90+ pariskunta, josta molemmat olivat yhä hyvin teräviä mieleltään. Mies ajoi vielä autoakin. Oli hupsua katsoa taloyhtiön kevätjuhlissa, kun mies istui poikansa (70+) kanssa juttelemassa :D Molemmat jo niin vanhoja, ettei olisi tajunnut, kumpi on kumpi, jos eivät olisi sanoneet.
Tätini on 90 ja pieksee minut edelleen keskustelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joe Biden?
Liian nuori. Ei ole yli 80-v.
AP:n kysymykseen vastaus:
En tiedä. Aivot rapistuu pakosti vanhoilta ja eivät oikein älyä enää kunnolla mistään mitään. Ehkä luulevat olevansa skarppeja, mutta eivät ole.
Not necessarily so. Try me, I bet I'll beat you in most subjects.
80+
Tunnen itsekin skarppeja jopa 90-vuotiaita. Vastaavasti tiedän myös 70v+ ikäisiä, joilla on selkeät muistisairauden oireet ja yleinen "hidastuminen"
Perhetutun isä käy vielä töissä ja on yli 80 vuotias. Eli tiedän mutta en henkilökohtaisesti tunne häntä.