Voiko työterveyslääkäri antaa puhelimessa sairaslomaa?
Niin voiko antaa puhelimessa vai pitääkö varata käynti? Että saa sairaslomatodistuksen.
Kommentit (11)
Ei voi katsomatta antaa.Mutta kerran jo käynnillä todettua sairaslomaa voi jatkaa puhelimessa.
Olettaisin jos esim ihan tappava oksennustauti. Itse en ainakaan lähtisi mihinkään klinikalle, videoisin vaikka yrjöämistäni jos tulee naputtamista.
Kyllä voi antaa, esim itse olen saanut sairaslomaa digiklikalla, eli ihan vain tekstaten.
Työterveyshoitajalta olen saanut 3pv epämääräisen vatsakivun takia 2-3krt, ollut jotain omia menoja. Viimeisellä kerralla sanoi että jos kivut ovat näin toistuvia, pitää aloittaa tarkemmat tutkimukset.
Olen saanut etälääkäriltä sairauslomaa, ei ole tarvinnut raahautua paikan päälle työterveyteen. Varsinkin, jos on joku sairaus, joka näkyy tiedoissasi ennestään, tai sitten, jos on tyyliin ripuli etkä pääse kotoa minnekään, niin etälääkäri voi kirjoittaa saikun.
Pääsääntöisesti ei voi, vaatii käynnin.
Olen pian 20v ollut työelämässä ja vain 1x saanut puhelimitse lääkärintodistuksen/sairauslomaa ja se oli jokin aika sitten koronassa jonka hän näki koneelta, että olin ollut virallisessa testissä jonka tulos oli positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin jos esim ihan tappava oksennustauti. Itse en ainakaan lähtisi mihinkään klinikalle, videoisin vaikka yrjöämistäni jos tulee naputtamista.
Tk:ssa hoitajat kirjoittavat todistuksen vatsatautiin. Lähettävät halutessasi lapun kotiin tai voit hakea parannuttuasi infosta.
Oli paha vatsatauti yksi kerta eikä millään voinut lähteä lääkäriin siinä kunnossa. Menin sitten vasta parin päivän päästä kun alkoi hiljalleen päästä liikkeelle. Työterveyslääkäri kirjoitti jälkikäteen sitten sairasloman. Työnantajalle ilmoitin tietysti heti puhelimella.
Ainakin nyt koronassa ihan työterveyshoitaja on kirjoittanut sairaslomaa
kyllä, meiliin pdf