Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!

Vierailija
16.09.2015 |

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk

Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi  sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?

Kommentit (748)

Vierailija
21/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan alaa, jos krsällä joutuu päiväkotiin petseitä pyyhkimään! Se on vissi! Kyllä lomani olen ansainnut ja kateelliset pitäkää turpanne kiinni ja tulkaa opettamaan huomenna murrosikäisiä 20 oppilaan porukkaa noin 5-6 tuntia päivässä. Kyllä takki on tyhjä kesäkuun alussa. Monilla muilla virkamiehillä on kevyemmät työolot ja lähestulkoon yhtä pitkät lomat. Voivat nyös lomailla talvella  eri aikaan kuin koulujen lomat. Opettajien lomia pitää verrata muihin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneisiin virkamiehiin ja yksityisen sektorin työntekijöihin eikä alemman koulutuksen työntekijöihin.

Vierailija
22/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että Kauppalehden tasoisessa lehdessäkin on noin huonoja kolumnisteja. Tämä opettajan palkkausasia olisi hänenkin ollut helppo tarkistaa jostain. Mutta vielä kerran, myös teille av-mammoille rautalangasta väännettynä. OPETTAJA SAA PALKAN VAIN OPETUSKUUKAUSILTA, ELI ELOKUUSTA TOUKOKUUHUN. SE PALKKA ON VAIN JAETTU 12 KUUKAUDELLE, JOTTA RAHAA TULISI MYÖS KESÄ-HEINÄKUUSSA TILILLE.

Toinen vaihtoehto olisi, että vuosipalkka todellakin maksettaisiin vain opetuskuukausilta, eikä kesällä lainkaan. Sopii minulle, en lähde päiväkotiin tai leirille ilmaiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ope täs moi. Ei mulle ainakaan sovi. Just sen takii opiskelin tähän ammattiin, kun on niin pitkät lomat. Nyt sit oltais niinku lyhentämäs mun lomaa jotain VIIS VIIKKOO?? Jotain rajaa hei. Sitä paitsi mä oon talvel Thaimaassa kaks viikkoo ja kesäl pitää golfata ja reissata Suomessa , kun on kaikki nää Pori Jazzit ja muut. Eli sori mut ei oo todellakaan mun juttu toi loman lyhentäminen. Lyhentäkää joltai muulta.

Vierailija
24/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni lukiolainen tulisi kesäkerhoon? Ei koko ikänsä lukiossa opettaneita VOI laittaa vahtimaan pieniä lapsia.

kärjistäen sama kuin laittaisi vanhan lääkärin tekemään hoitajien hommia.

Vierailija
25/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo laitatetaan kaikki opettajat kesällä töihin päiväkoteihin ( saa ihmiset sitten haukkua opettajia siitä kun vievät muiden tuiki tarpeelliset kesätyöt) jokainen vanhempihan tykkää hirveästi jättää 1- vuotiaat lapset 26-vuotiaan sinkkumiesteknisentyönopettajan hoitoon työpäiväksi tai 60- vuotiaan reumaisen kauppallisia aineita ikänsä opettaneen naisopettajan huomaan. Tietävät kaiken alle kouluikäisten lasten hoitamisesta ja ovat vikkeläjalkaisia.
On yhtä tyhmää ehdottaa aloituksessa olevankaltaista kuin sanoa että sellu-di menisi päiväkotiin töihin.

Vierailija
26/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 16:24"]Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito.

[/quote]

Olisiko niiden opettajienkin helpompi sumplia omien lastensa kesähoito, vai luuletko ettei heillä kellään ole perhettä?

Vierailija
27/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän siitäkin tulis? Mä inhoan pikkulapsia.
-aineenope

Vierailija
28/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, opettajien asenne tulee hyvin esiin tässä ketjussa.

Yläasteen ja lukion opettajat voisivat pitää vaikka kielikoulua mamuille. Toivottavasti Sipilä puuttuu opettajien järjettömiin etuihin.

Vierailija
29/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opet vois pitää maksullisia kerhoja alaluokkalaisille kouluilla. Ei olos pikkukoululaisilla enää ongelmaa kesäloman vietista, kun vanhemmat on töissä.

Vierailija
30/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuhan muutkin ammattiryhmä tekemään ammattiaan vastaavaa työtä "tai muuta työnantajan osoittamaa työtä", miksei siis opettajat?!

Vierailija
31/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heitä tarvitse päiväkoteihin laittaa. Voimme hyödyntää heitä esimerkiksi maahanmuuttajien kouluun valmentavassa opetuksessa. Tai "reput" saaneiden nuorten täsmäopetuksessa.

Vierailija
32/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan koskee nykyisellään kouluavustajia. Heitä heitellään päiväkoteihin, ryhmiksiin ja jopa siivoustoimeen ja keittiöihin. Eipä nuokaan heidän ammattitaitonsa piiriin kuulu, mutta ei auta.

Vierailija
33/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä opettajaviha taas kukoistaa :D todella moni kasvatustieteiden maisteri (huom) lähtisi takuulla muihin hommiin jos kesäksi joutuisi pyyhkimään taaperoiden pyllyjä. Siksi toisekseen itse en ainakaan edes koe, että minulla olisi luokanopena valmiuksia olla ihan pienimpien lasten kanssa. Tuo pakollinen kesäkerho taas kuulosti jo ajatuksena naurettavalta, eikö sitten olisi vain sama jatkaa kouluvuotta kuukaudella ja oppilaillakin olisi lomaa vain heinäkuu? Lisäksi pitkät kesälomat toimivat houkuttimena varsinkin miehille, he kun tuppaavat lähtemään parin vuoden opena olon jälkeen paremmin palkattuihin hommiin. Kuinka moni mutsi täällä haluaa, että koulussa on vain naisopettajia?

Vierailija
34/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se palkatonkin loma kuitenkin lomaa. Harva voi ottaa työstään 6 viikon kesäloman vuosittain normaalin lomansa jatkeeksi.

Vierailija
35/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 16:27"]

Opettajilla ei ole kymmentä viikkoa lomaa, joten se siitä ehdotuksesta.

[/quote]

Ei niin pelkästään kesäloma on kymmenen viikkoa. Sen lisäksi kaksi viikkoa joululomaa ja hiihtolomaa viikko.

[/quote]

Kesällä on mm.
- Koulutuksia, usein kesun alussa juhannuksen tienoille
- Tulevan lukukauden suunnittelua elokuun alusta
= Varsinaista lomaa lähinnä heinäkuu

Ilmeisesti myös luulet, että luokanopettajan työpäivä on pelkästään 3-4h opetusta. Voin toki kertoa, että opetusta on alle puolet työstäni.

[/quote]

Itse en tunne yhtään opettajaa (eikä lähipiirini) joka kävisi pakollisissa koulutuksissa kesällä, tai menisi työpaikalle jo elokuun alussa. Toki joku voi noin vapaa-ajallaan tehdä vapaaehtoisesti ja omasta ilosta mutta turha väittää että se on muuta kuin poikkeus.

Vierailija
36/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:28"]

Joutuuhan muutkin ammattiryhmä tekemään ammattiaan vastaavaa työtä "tai muuta työnantajan osoittamaa työtä", miksei siis opettajat?!

[/quote]

palkatta?  Niinpä, eivät joudu tekemään sitä palkatta, miksi opettajien pitäisi?

Vierailija
37/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 20:33"]

Samahan koskee nykyisellään kouluavustajia. Heitä heitellään päiväkoteihin, ryhmiksiin ja jopa siivoustoimeen ja keittiöihin. Eipä nuokaan heidän ammattitaitonsa piiriin kuulu, mutta ei auta.

[/quote]Mistä alapeukku? Ei tämä ollut mikään vitsi.

Vierailija
38/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulevan lukukauden suunnittelua elokuun alusta"

Kyllä se riittää, että on kerran suunnitellut sen lukukauden ei sitä tarvitse joka lukukausi suunnitella uudestaan. Tietysti saahan siihen turhaan tuhlattua aikaa jos joka vuosi miettii uudelleen mitä sitä kolmannen luokan oppilaille tänä vuonna opettaisi vaikka opettaa ne samat asiat joka vuosi.

Vierailija
39/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylä vaan mulle sopisi että palkkani pienenee ja alan pitää vuodessa 13-14 viikkoa lomaa. Sopii vallan mainiosti. Opet, miten sellaisesta voisi alkaa neuvotella?

t. päikyntäti

Vierailija
40/748 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena opettajana olin innosta piukeana kesäkursseilla ja lähdin mielelläni veso-koulutuksiin. Sen sijaan vanhat opettajan käppänät teki kuolemaa, kun piti uhrata lauantai koulutukseen. Isoilla koulutuspäivillä sukkapuikot kilisivät ja opettajat kitisivät ja kiusasivat luennoitsijaa lapsellisilla kommenteillaan.

En usko, että kesäkuun alku kuluu opettajilla opiskellessa, enkä usko, että tuntien valmistelu aloitetaan jo elokuun alussa. Höpöhöpö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän