Jos teette remonttia, tiedotatteko kestosta naapureille?
Naapurissa remontoitu kuukausia. Nyt asiaa edistetään ilmeisesti tiiviimmin, koska remontointiäänet kuuluvat kovaa ja melu jatkuu läpi päivän. Missään vaiheessa eivät ole ilmoittaneet esimerkiksi lapulla naapureille, kuinka kauan tällaista kovempaa melua remontista syntyy. Taloyhtiölle/isännöitsijälle muutostöistä täytyy toki ilmoittaa, mutta minusta kuuluu ihan hyviin käytöstapoihinkin tiedottaa remontin ja kovimman melun kestosta naapureita. Toimitteko itse niin, jos tiedossa on sellainen päivää paria pidempi remppa, josta voi olettaa aiheutuvan häiriötä?
Kommentit (16)
Oikein nautin kun koko koti remontoidaan ja kuluu monta kuukautta ja naapurin vanha mummo joutuu kuuntelemaan sitä meteliä. Itse asutaan remontin aikana muualla.
Kysy isännöitsijältä. Hyvän tavan mukaan pitää ilmoittaa ja ainakin omassa remontissa se oli muutostyöluvan ehtona.
Noi voihan aina kysellä isännöitsijältä, mutta se ei tainnut olla aloittajan pointti.
Ei tulis mieleenkään olla ilmoittamatta!
On ilmoiteltu, että remontoidaan, mutta remontin kestoahan on usein ihan mahdoton arvioida etukäteen. Se kestää sen mitä kestää, ja riippuu mm. siitä, mitä korjattavaa löytyy, miten tarvikkeita saa, miten sähkö ja putkiasentajia saa, miten koneita saa, miten itse jaksaa ja sairastuuko joku tai tuleeko töissä ylitöitä tai missä asennossa juopiter on kuihinsa nähden. Ei se siitä muuksi muutu eikä sitä edes kannata ryhtyä arvailemaan, koska pieleen menisi kuitenkin. Eikä sitä arvausta osaa taloyhtiö tai isännöitsijäkään sen paremmin sulle kertoa. Jollet siedä, muuta jonnekin, missä ei ole naapureita kilometrin säteellä.
Tottakai ilmoitettiin. Ja kerrottiin mihin aikaan tehdään ne kova ääniset työt. Kannattaa ilmoittaa vaikka pari viikkoa yläkanttiin isommissa remonteissa. Jotain yllätyksiä voi tulla vastaan ja naapurit ottaa asian vain positiivisesti jos remontti loppuukin 2 viikkoa etuajassa. Ärrinpurria siitä vaan tulee jos remppa venyy 2 viikkoa yli ilmoitetun.
Me ilmoitettiin työn kestoksi 8 viikkoa ja saatiin homma tehtyä 6 viikossa.
Mun mielestä on ihan asiallista ilmoittaa myös muutoista, että hissi voi olla muuttopäivänä kokoajan varattu. Itse sitten ainakin välttäisin hissin käyttöä jos se olisi mahdollista, eikä niin että seison vaikka kolmannessa kerroksessa odottaen hissiä pitkän aikaa, kun sitä pakataan täyteen vain nähdäkseni oven avautuessa etten sinne mahdu.
Meillä sama tilanne naapureiden remppa kestänyt kuukausia. Välissä on viikkojen tauko ja sitten taas alkaa tunteja kestävä poraaminen. Teen kotona hiljaisuutta vaativaa etätyötä ja tämä tilanne on pilannut jo monta työpäivää. Jos tietäisin porauspäivät ennakkoon niin voisin suunnitella työni edeltä eikä asiakkaat ja työnantajani kärsisi. On todella noloa perua asiakkaan kanssa sovittu koulutus samana päivänä, koska naapurista kuuluu infernaalinen poraaminen.
Vierailija kirjoitti:
On ilmoiteltu, että remontoidaan, mutta remontin kestoahan on usein ihan mahdoton arvioida etukäteen. Se kestää sen mitä kestää, ja riippuu mm. siitä, mitä korjattavaa löytyy, miten tarvikkeita saa, miten sähkö ja putkiasentajia saa, miten koneita saa, miten itse jaksaa ja sairastuuko joku tai tuleeko töissä ylitöitä tai missä asennossa juopiter on kuihinsa nähden. Ei se siitä muuksi muutu eikä sitä edes kannata ryhtyä arvailemaan, koska pieleen menisi kuitenkin. Eikä sitä arvausta osaa taloyhtiö tai isännöitsijäkään sen paremmin sulle kertoa. Jollet siedä, muuta jonnekin, missä ei ole naapureita kilometrin säteellä.
Siks se kannattaakin tossa tilanteessa jättää hommat ammattilaisille, ne osaa sentään antaa jonkunnäköstä aikataulua työllensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siks se kannattaakin tossa tilanteessa jättää hommat ammattilaisille, ne osaa sentään antaa jonkunnäköstä aikataulua työllensä.
Antavat varmaan aikataulun, mutteivät edes aio noudattaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne naapureiden remppa kestänyt kuukausia. Välissä on viikkojen tauko ja sitten taas alkaa tunteja kestävä poraaminen. Teen kotona hiljaisuutta vaativaa etätyötä ja tämä tilanne on pilannut jo monta työpäivää. Jos tietäisin porauspäivät ennakkoon niin voisin suunnitella työni edeltä eikä asiakkaat ja työnantajani kärsisi. On todella noloa perua asiakkaan kanssa sovittu koulutus samana päivänä, koska naapurista kuuluu infernaalinen poraaminen.
Jos oikeasti teet tuota työksesi niin ihmettelen, miksi et ole ostanut/pyytänyt työnantajaasi ostamaan sellaista headsettiä, jonka mikrofoni osaa erottaa puheen muista äänistä ja poimii lähetettäväksi vain sen. Ei maksa monta kymppiä edes. Itse hankin sellaisen jo 2020 keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa yrittäisin varmaan hyvässä hengessä käydä kyselemässä siltä remppaavalta naapurilta, josko pystyisi yhtään ennakkoon ilmoittaa koska ovat tekemässä äänekkäitä hommia, että pystyy suunnitella töitä sen mukaan. Toki tietysti naapuri voi olla kuspää ja haistattaa pa*kan, mutta ainakin yrittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se klassikkovastaus, muuta muualle. :D Oman kämppäni kohdalla remppaaja kykeni antamaan arvion remontin kestosta ja sen sitten naapureille ilmoitin plus tiedon, milloin (arkipäivinä) ja mihin kellonaikaan töitä tehdään sekä yhteystiedot, jos vaikka jotain kysyttävää tulee (niin omani kuin rempasta vastaavan ammattilaisen, ja tämä oli remppafirmankin mielestä ihan normaali käytäntö). Kaikki tietävät, että remontit usein venyvät, mutta kyllä niiden kallispalkkaisten tekijöiden aikataulu varsinkin kaikista isoimpien ja usein kovaäänisimpien työpäivien osalta noin lähtökohtaisesti tiedossa on, kun urakkaan lähdetään. Toinen asia on sitten itse remontoivat - muuttuvia tekijöitä projektissa varmasti riittää. Mutta kyllä silloinkin on mahdollista lisätä naapurisopua ihan vain kertomalla että hei, nyt on tiedossa meiltä melua syystä x, anteeksi jo etukäteen häiriöstä. Kun toiset edes näin pienesti huomioidaan, on sitä melua huomattavasti siedettävämpää kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ilmoitettiin. Ja kerrottiin mihin aikaan tehdään ne kova ääniset työt. Kannattaa ilmoittaa vaikka pari viikkoa yläkanttiin isommissa remonteissa. Jotain yllätyksiä voi tulla vastaan ja naapurit ottaa asian vain positiivisesti jos remontti loppuukin 2 viikkoa etuajassa. Ärrinpurria siitä vaan tulee jos remppa venyy 2 viikkoa yli ilmoitetun.
Me ilmoitettiin työn kestoksi 8 viikkoa ja saatiin homma tehtyä 6 viikossa.
Mun mielestä on ihan asiallista ilmoittaa myös muutoista, että hissi voi olla muuttopäivänä kokoajan varattu. Itse sitten ainakin välttäisin hissin käyttöä jos se olisi mahdollista, eikä niin että seison vaikka kolmannessa kerroksessa odottaen hissiä pitkän aikaa, kun sitä pakataan täyteen vain nähdäkseni oven avautuessa etten sinne mahdu.
Olisipa kaikki naapurit tällaisia. <3
Kaikista ihanin remontointiaika on arkipäivien/etätyöpäivien lisäksi ne joulupyhien välipäivät 😳
Olisikin remontoitu päivisin, mutta meillä on remontoitu yksiötä, joka on noin 30 m^2 3kk. Tänään alkoi neljäs kuukausi. Remontti on tehty pääsääntöisesti iltaisin 18-22.30 ja viikonloppuisin vedetty ympäri pyöreää päivää. Samoin pyhinä. Valmista ei näytä tulevan.
Nyt on päästy siihen pisteeseen, että asuntoa porataan myös päivisin ja sitten taas puretaan. Kahden seinän piikkausvaihe kesti yhteensä 16 päivää. Isännöitsijä on myöntänyt mielenhäiriössään 5kk aikaa remontoida. Mitä pidemmälle remontti etenee, niin sitä myöhemmin työmaalle tullaan. Naapurisopu on todella kovilla ja moni on joutunut antamaan vuokralaisille vuokranalennusta. Melu on todella kova ja tulee korvatulppien läpi. Asuntonäyttöä ei voi pitää illalla, koska silloin melu on todella kova - työkaluja paiskotaan ja pora laulaa.
Remontoijan pitää esittää remonttisuunnitelma taloyhtiöle. Kysy sieltä.