Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo vei työvaatteeni ja vaatii niistä maksua

Vierailija
16.09.2015 |

Elikkäs tällainen tilanne.. Työpaikkani pukuhuoneessa ei saa säilyttää työvaatteita tai omia tavaroita. Olen itse paremman sanan puutteessa tällä hetkellä koditon ja punkannut viime aikoina suhteellisen vaihtelevasti ystävieni sohvilla. Eräänä päivänä olin unohtanut työkenkäni pukuhuoneeseen ja pomoni piti mulle aiheesta puhuttelun. Kerroin tässä puhuttelun yhteydessä tilanteestani ja siitä, että mun pitää kantaa työvaatteita ja kenkiä kaikkialla mukanani, koska en ihan rehellisesti tiedä aina mihin olen menossa nukkumaan. Pomo käski viemään vaatteet kotiin, ja kun selitin jälleen että mulla ei sellaista ole, niin sain sitten pitkin hampain annetun luvan säilyttää vaatteitani "välillä" pukuhuoneessa.

Teen paljon töitä epäsäännöllisissä vuoroissa; iltaa, aamua ja yötä siis sekaisin ja aika usein saatan tehdä saman päivän aikana kaksikin työvuoroa. Näin oli myös eilen, vedin töissä yövuoron jonka jälkeen mulle jäi muutama tunti aikaa uuden työvuoron alkuun. Aamuseiskalta ei oikein viitsi lähteä soittelemaan tutuilta nukkumapaikkaa, joten päätin käyttää ajan hyväkseni nukkumalla bussissa. Jätin työvaatteet varmuuden vuoksi pukuhuoneeseen (parempi nukkua, kun ei tarvitse pelätä omaisuuden tarttuvan jonkun muun matkaan) ja suuntasin pysäkille, nukuin bussimatkat naapurikaupunkiin ja takaisin ja palasin työpaikalle.

Olin poissa vain reilun kolmen tunnin ajan, mutta tänä aikana pomo oli ilmeisesti ehtinyt jo suuttua pukuhuoneeseen jättämiini työvaatteisiin, sillä ne olivat kadonneet. Esimieheni ilmoitti pomon ottaneen vaatteet pukuhuoneesta, käskenyt antamaan mulle suullisen varoituksen ja sanonut, että vaatteet saa palauttaa mulle 10 euron maksua vastaan.

Ei ollut antaa juuri tuolla hetkellä, mutta työt oli pakko aloittaa joten esimies sitten palautti mulle vaatteet ja pyysi toimittamaan rahat pomolle kun ensi kerran nähdään, eli maanantaina. Tästä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen; niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, tuo kymppi on mun taloudessa paljon rahaa. Onko tällainen ihan ok, voiko työnantaja pyytää jotain erillisiä lisämaksuja työvaatteiden palauttamisesta? Tottakai maksan, jos pakko on, mutta tämä vaan kuulostaa mun mielestä tosi erikoiselta.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että haluat tuon kirjallisena.

Vierailija
2/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeen vaatia rahaa.. Miksei sinulla ole asuntoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkooko työnantajasi lakia, jos työpaikalla ei ole kunnollisia sosiaalitiloja? Jos teet töitä tietyssä työpisteessä, niin pitää olla sosiaalitilat, joissa voi säilyttää tavaroitaan:

Henkilöstötilat

Työpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä tulee olla:

riittävästi kelvollista juomavettä
kunnollista pesuvettä ja peseytymislaitteita sekä erityisolosuhteiden vaatiessa tarvittava määrä peseytymis- ja kuivaamisvälineitä tai lämmitettävä pesuhuone, jossa tulee tarvittaessa olla suihku- tai kylpylaitteet ja lämmintä pesuvettä, taikka sauna 
tarkoituksenmukaisin laittein varustettua huonetilaa vaatteiden vaihtoa ja säilytystä varten sekä tarpeen vaatiessa kuivausta varten
ruokailua varten varattua ja sisustettua huonetilaa ja tarvittaessa asianmukaiset laitteet työntekijöiden mukanaan tuoman ruoan ja juoman säilyttämistä ja lämmittämistä varten
asianmukaisesti varustettuja käymälöitä
milloin erityiset olosuhteet niin vaativat, lepohuoneita tai oleskelutilaa lepoa sekä taukojen ja odotusaikojen viettämistä varten

Henkilöstötiloiksi luetaan puku-, pesu-, wc-, ruokailu-, lepo- sekä odotustilat. Niihin on päästävä työtiloista helposti ja turvallisesti ilman kiertoteitä. Pysyvissä työpaikoissa tulee olla puku-, pesu-, wc- ja ruokailutilat.

Ruokailuun tarkoitetun tilan tulisi olla vain ruokailua varten ja sen on sijaittava sellaisessa paikassa, että kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus käyttää sitä ruokailutauon aikana.

Työntekijöille on järjestettävä erityisiä lepohuoneita tai oleskelutilaa, mikäli heillä ei ole mahdollisuutta viettää lepo- ja odotusaikoja työhuoneessa.

Henkilöstötilojen on edistettävä sekä tilojen että niiden käyttäjien puhtautta ja siisteyttä. Niiden on oltava kulutusta kestäviä, helppohoitoisia ja taloudellisia sekä viihtyisiä ja miellyttäviä. Henkilöstötilat on suojattava asiaankuulumattomilta katseilta ja tuotannon haittaavalta melulta, pölyltä yms.

Henkilöstötilojen suunnittelussa noudatetaan kortin RT 94-10969 Pysyvien työpaikkojen puku-, pesu- ja wc-tilat (2009) antamia ohjeita.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/tilavaatimukset

Vierailija
4/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää myös miksei pukuhuoneessa saa säilyttää työvaatteita.

Vierailija
5/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, puuttuu kappalejako, katso linkistä teksti niin näkyy paremmin. ed.

Vierailija
6/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi on sitä sarjaa, ettei kannata jäädä töihin.

Vierailija
7/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia työpaikkoja ja pomoja niitä onkin. Raksalla tapaan jatkuvasti "mulkkuja" ja "omanlaisia" esimiehiä, mutta ikinä en tuollaisia koulukiusaajatason ihmisiä tullut vastaan. Hyi helvetti. 

Vierailija
8/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet työssä mutta kymppi on iso raha? Työpaikan pukuhuoneessa ei saa säilyttää työvaatteita? Sinulla ei ole asuntoa joten ilmeisesti kannat koko vaatevarastoasi mukanasi? Miksi niiden työvaatteiden mukana kantaminen on vaikeampaa kuin muun omaisuuden? Toisaalta mitä varten siellä on pukuhuone jos siellä ei saa säilyttää työvaatteita?

kuulostaa vähän liian oudolta tarinalta

Vierailija
9/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta. Vaadi mustaa valkoisella perusteet joissa on viite lakiin joka oikeuttaa näin tekemään. kysy miksi pukuhuoneessa joka on tarkoitettu vaatteille ei saa säilyttää vaatteita.

Aivan naurettavaa. Vie juttu iltasanomiin tms.

Vierailija
10/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan tulee tarjota työntekijöille lukittava tila henkilökohtaisia tavaroita varten.

Vierailija
11/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:25"]

Pomosi on sitä sarjaa, ettei kannata jäädä töihin.

[/quote]

Taputtaa käsiään yhteen, loistava idea! Kodittoman kannattaa ilman muuta jättää työpaikansa pomonsa puuteellisuuden takia. Huomiseksi hän kuitenkin saa jo uuden työpaikan.

Vierailija
12/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta ekana tulee mieleen tilanpuute syuksi siihen, ettei saa säilyttää kamoja pukuhuoneessa.  Ei sillä, että se olisi mielestäni oikein.

Vierailija
13/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi haistaa epätoivosi. Tietää, että olet jumissa etkä voi irtisanoutuakaan. Jos sitä oikeasti sieppaisi tuo käytöksesi, niin sinut olisi jo potkittu pois ihan minkä syyn tahansa takia.

Veikkaan, että kyseessä on ravintola-ala (tai kenties pesula?) ja sulla ei ole edes kirjallista työsopimusta. Eikä tämä ole ainoa asia, josta joudut tappelemaan tai jossa joudut tanssimaan toisen pillin mukaan.

Vierailija
14/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työvaatteesi ja kenkäsi haisevat, joten ne sieppaavat esimiestäsi?

Toivottavasti löydät itsellesi uuden asunnon, jotta tilanteesi helpottaa.

Vierailija
15/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"]

En ole ap, mutta ekana tulee mieleen tilanpuute syuksi siihen, ettei saa säilyttää kamoja pukuhuoneessa.  Ei sillä, että se olisi mielestäni oikein.

[/quote]

No se on työnantajan ongelma järjestää tilaa. Tila voi olla joko työpaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä. Hulluksi tulisi, jos pitäisi joka päivä kantaa työvaatteet töihin ja takaisin kotiin ja pitäähän sitä tilaa olla työpäivän aikana niitä omia vaatteita varten.

Vierailija
16/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusmieheen yhteyttä, ensin selvitetään asiaa firman sisällä, sitten vasta lehteen, jos ei auta. Rahan pyytäminen ei ole laillista. Varoituksen voi antaa, jos oikeasti ei noudata työpaikan sääntöjä.

Vierailija
17/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin työnantajan näkökulmasta mua ihmetyttää, että oikein vaaditaan kuljettamaan työnantajan omaisuutta pois työnantajan tiloista! Siis koska kyseessä on ilmeisesti työ, jossa työvaatteita pidetään työpaikalla.

Onko se apteekki? Tää olisi mun arvaus, koska kaikista läpikäymistäni työpaikoista vain apteekki oli täyspersläpi. Tiedän, että on myös hyviä työpaikkoja, mutta mun kohdalle nyt sattui näin.

Vierailija
18/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukittu kaappi?!  Joka pitäisi lain mukaan olla.

Jos olet säilyttänyt esim. kenkiä kaapin ulkopuolella niin pomosi saa ne työturvallisuuten vedoten riskin poistaa. Niin naurettavalta kun se kuulostaakin niin joku saattaa niihin kompastua. Työvaatteet on työnantajan omaisutta ja joku olisi voinut ne varastaa.  Työpaikoilla on myös määritelty sanktiot työturvallisuuden ja työvälineiden huolenpidon rikkomisesta. Huomautuksen ja varoituksen jo saanut ja nyt sakotetaan?!

Vierailija
19/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Irtisanoutuminen on mulle tässä tilanteessa täysi mahdottomuus. Sain kesällä vihdoin aikaiseksi lähteä epäterveelliseksi käyneestä suhteesta, jonka aikana mieheni ehti tehdä velkaa munkin nimiini. Haen siis koko ajan uutta asuntoa, mutta luottotiedoton ja rahaton vuokralainen ei ymmärrettävästi houkuta vuokranantajia.

Ihminen tarvitsee oikeastaan yllättävän vähän tavaraa; omaisuutta mulla kulkee jatkuvasti mukana repullisen verran ja siihen mahtuu ihan hyvin kaikki tarpeellinen eli pakolliset hygieniajutut, passi, lompakko ja yleensä vaihtopaita ja -alushousut, ja muuta sellaista. Työvaatteet, joihin kuuluu kengät, housut, paita ja muuta on ylimääräinen muovikassillinen ja yleensähän nuo kulkeekin mukana, mutta nyt päätin jättää ne pukuhuoneeseen kun kyse oli tunneista. Muutenkin pelkään työvaatteiden kadottamista kuollakseni, koska tällaisessa tapauksessa joutuisin maksamaan vaatteet pomolleni ja noiden hinnat on ihan käsittämättömiä.

Ja kyse on tilanpuutteesta. Meillä on pukuhuoneessa vain rajallinen määrä kaappeja, ja pomo on tästä syystä päättänyt, että kaappeihin saa jättää vaatteensa ja tavaransa talteen työvuoron ajaksi. Koko pukuhuone on siis todella pieni koppi, johon mahtuu pari ihmistä kerrallaan vaihtamaan vaatteensa ja seinien vieruksilla on jokunen kaappi, mistään lukaalista ei ole kyse.

No, yritän maanantaina sanoa vastaan, katsoo nyt mitä pomo on mieltä. Kiitos teille!

Vierailija
20/37 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG pomon kanssa sosiaaliset tilat ja yhdessä luette asiaan liittyän lain niin sinäkin olet paremmin selvillä omista laillista oikeuksistasi. Toivottavasti olet muuten ottanut riittävän kattavasti asioista selvää, että ei esim jää selvää rahaa saamatta. Tietämättömiä on niin helppo vedettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan