Pomo vei työvaatteeni ja vaatii niistä maksua
Elikkäs tällainen tilanne.. Työpaikkani pukuhuoneessa ei saa säilyttää työvaatteita tai omia tavaroita. Olen itse paremman sanan puutteessa tällä hetkellä koditon ja punkannut viime aikoina suhteellisen vaihtelevasti ystävieni sohvilla. Eräänä päivänä olin unohtanut työkenkäni pukuhuoneeseen ja pomoni piti mulle aiheesta puhuttelun. Kerroin tässä puhuttelun yhteydessä tilanteestani ja siitä, että mun pitää kantaa työvaatteita ja kenkiä kaikkialla mukanani, koska en ihan rehellisesti tiedä aina mihin olen menossa nukkumaan. Pomo käski viemään vaatteet kotiin, ja kun selitin jälleen että mulla ei sellaista ole, niin sain sitten pitkin hampain annetun luvan säilyttää vaatteitani "välillä" pukuhuoneessa.
Teen paljon töitä epäsäännöllisissä vuoroissa; iltaa, aamua ja yötä siis sekaisin ja aika usein saatan tehdä saman päivän aikana kaksikin työvuoroa. Näin oli myös eilen, vedin töissä yövuoron jonka jälkeen mulle jäi muutama tunti aikaa uuden työvuoron alkuun. Aamuseiskalta ei oikein viitsi lähteä soittelemaan tutuilta nukkumapaikkaa, joten päätin käyttää ajan hyväkseni nukkumalla bussissa. Jätin työvaatteet varmuuden vuoksi pukuhuoneeseen (parempi nukkua, kun ei tarvitse pelätä omaisuuden tarttuvan jonkun muun matkaan) ja suuntasin pysäkille, nukuin bussimatkat naapurikaupunkiin ja takaisin ja palasin työpaikalle.
Olin poissa vain reilun kolmen tunnin ajan, mutta tänä aikana pomo oli ilmeisesti ehtinyt jo suuttua pukuhuoneeseen jättämiini työvaatteisiin, sillä ne olivat kadonneet. Esimieheni ilmoitti pomon ottaneen vaatteet pukuhuoneesta, käskenyt antamaan mulle suullisen varoituksen ja sanonut, että vaatteet saa palauttaa mulle 10 euron maksua vastaan.
Ei ollut antaa juuri tuolla hetkellä, mutta työt oli pakko aloittaa joten esimies sitten palautti mulle vaatteet ja pyysi toimittamaan rahat pomolle kun ensi kerran nähdään, eli maanantaina. Tästä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen; niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, tuo kymppi on mun taloudessa paljon rahaa. Onko tällainen ihan ok, voiko työnantaja pyytää jotain erillisiä lisämaksuja työvaatteiden palauttamisesta? Tottakai maksan, jos pakko on, mutta tämä vaan kuulostaa mun mielestä tosi erikoiselta.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:48"]
Onko lukittu kaappi?! Joka pitäisi lain mukaan olla.
Jos olet säilyttänyt esim. kenkiä kaapin ulkopuolella niin pomosi saa ne työturvallisuuten vedoten riskin poistaa. Niin naurettavalta kun se kuulostaakin niin joku saattaa niihin kompastua. Työvaatteet on työnantajan omaisutta ja joku olisi voinut ne varastaa. Työpaikoilla on myös määritelty sanktiot työturvallisuuden ja työvälineiden huolenpidon rikkomisesta. Huomautuksen ja varoituksen jo saanut ja nyt sakotetaan?!
[/quote]
Eihän kerrostalojen rappukäytävissä, kellaritiloissa saa säilyttää ylimääräistä tavaraa, kun ne on paloturvallisuus riski eli voisiko tosiaan kyseessä olla turvallisuus?
Jaa, ap olikin vastannut. No huhhuh. :S Toivottavasti saat asiat kuntoon. Missä päin asut, ei lähellä olisi mm. seurakuntaa josta voisit pyytää apua? Itse sain aikoinaan diakonilta apua kun oli tosi paha tilanne. Jos tähän yksiöön mahtuisi yhtään enempää kun meidän kolmen perhe ja romppeet, tarjoaisin yösijaa! Tuollaisessa tilanteessa ei kenenkään pitäisi joutua kärvistelemään. T. Se yh-mamma
Selitä todellinen tilanteesi vuokranantajalle ja sano, että olet luotettava vuokralainen vaikka merkintäsi antaa muuta ymmärtää. Ei kukaan voi jumankauta elää ilman kotia ja tehdä vaan töitä sekä kantaa omaisuuttaan pitkin poikin jossain repussa. Olet rasite ystävillesikin vaikka he eivät sitä myöntäisi kerran heillä punkkaat.
Aikuisena on aika kantaa tekojensa seuraukset ja ottaa vastuuta. Aina ne seuraukset ei oo itse aiheutettuja mutta silti, ne on vaan hyväksyttävä ja tehtävä eteen työtä. Tässä maassa olisi paljon enemmän kodittomia jos luottotiedottomat ei saisi vuokra-asuntoja mistään eli tuo on vaan huono tekosyy.
Jotain tasoa nyt. Ei sen elämän pidä tuollaista olla ja ensinnäkin; mene ja pyydä apua ihan mistä vaan.
Ap, etkö voi hakea kaupungilta asuntoa? Luulisi, että saat sellaisen nopeasti, kun ei ole omaa osoitetta.
Nyt sossuun hop hop. Kyllä sulle asunto löytyy.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:21"]
Ap, etkö voi hakea kaupungilta asuntoa? Luulisi, että saat sellaisen nopeasti, kun ei ole omaa osoitetta.
[/quote]
Ap ei taida olla lapsia. He saavat suhteellisen nopeasti asunnon, mutta voivat olla jopa vuoden kodittomia niin voi olla vaikea joidenkin kuvitella, että lapsettomalla se voi kestää vuosia ennen kun sen asunnon saa edes kaupungilta.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:26"]
Nyt sossuun hop hop. Kyllä sulle asunto löytyy.
[/quote]
HUOM! Kaikki suomen yli 8000 koditonta, hop hop sossuun kyllä se asunto löytyy!
Työnantajalle sanot, että järjestää lukollisen tilan sinun tavaroillesi ja työvaatteillesikin. Jos on eri mieltä, tai että kaappi on vain työajaksi, silloin sano, että kirjoittaa varoituksen paperille, samoin sakon ja soitatte sen perään työsuojeluun.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:21"]
[/quote]
Riippuu kaupungista. Pienillä paikkakunnilla luulisi onnistuvan, pk-seudulla taas mahdollisuudet ovat todella pienet. Hakijoita on esimerkiksi Helsingissä kymmeniä tuhansia, joista erittäin kiireellisessä luokassa yli 70%.
Sinulla ei ole kymppiä vaatteiden lunastamiseen mutta silti varaa ajella bussilla edestakaisin naapurikaupunkiin pelkän nukkumisen takia???
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"]
En ole ap, mutta ekana tulee mieleen tilanpuute syuksi siihen, ettei saa säilyttää kamoja pukuhuoneessa. Ei sillä, että se olisi mielestäni oikein.
[/quote]
Tai paloturvallisuuskysymys, ulosmenoväylien tai hätäpoistumisteiden tukkiminen, vrt. lastenvaunut rappukäytävässä, ovat tiellä tai joku keksii sytyttää ne tuleen...
Joku mättää. Jos kerta asumiseen ei mene ollenkaan rahaa, niin sinulle pitäisi tuommoisista työmääristä jäädä todella paljon käteen. Vai kusettaako työnantaja sinua? Mikä tuntipalkkasi on? Saatko asianmukaiset lisät (esim. iltavuoroista)? Olisi hyvä vielä tietää työnantaja, niin kierrän kaukaa. Ja ei, työnantaja ei saa viedä vaatteitasi ja vaatia sen jälkeen maksua. Työsuojeluun ja terveystarkastajaan on hyvä olla yhteydessä, työpaikalla kun pitää olla asianmukaiset henkilökunnan tilat.
Missä päin asut? Voisit hyvin tulla meille vaikka siksi aikaa, kunnes pääset jaloillesi. Ei tuo ole ihmisen elämää, että pyörii siellä ja täällä kavereilla nukkumassa.
Ja kyllä, jos ihminen ei ole rapajuopponarkkari (niinkuin suurin osa tuosta 8000 kodittomasta on), niin asunto kyllä järjestyy. Ota diakoniaan tai sossuun yhteyttä, molempia teitä pitkin saa asuntoasioissa apua. Saattaa olla, että voivat auttaa myös noissa velka-asioissa, se toki pitää maksaa heille takaisin, mutta olisi halvempaa kuin pikavippien korkojen maksu.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:31"]
Ap ei taida olla lapsia. He saavat suhteellisen nopeasti asunnon, mutta voivat olla jopa vuoden kodittomia niin voi olla vaikea joidenkin kuvitella, että lapsettomalla se voi kestää vuosia ennen kun sen asunnon saa edes kaupungilta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:15"]
Riippuu kaupungista. Pienillä paikkakunnilla luulisi onnistuvan, pk-seudulla taas mahdollisuudet ovat todella pienet. Hakijoita on esimerkiksi Helsingissä kymmeniä tuhansia, joista erittäin kiireellisessä luokassa yli 70%.
[/quote]
Minun 25-vuotias (lapseton) kodittomaksi jäänyt kaverini haki asuntoa Vantaalta tänä vuonna ja sai kämppänsä neljässä viikossa. Selvisi jonosta kuulemma pikavauhtia kodittomuuden vuoksi, siksi ehdotin, mutta en tosiaan ole perehtynyt aiheeseen.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:35"]
Sinulla ei ole kymppiä vaatteiden lunastamiseen mutta silti varaa ajella bussilla edestakaisin naapurikaupunkiin pelkän nukkumisen takia???
[/quote]
Anna mulle parikymppiä. Kyllä sinulla aina sen verran on, kun on pääsy nettiinkin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:35"]
[/quote]
Eihän tuollainen "lunastusmaksu" vaatteista ole edes laillinen. Varoituksen voisi antaa esimerkiksi työpaikan sääntöjen rikkomisesta (jollaisena tuota vaateasiaa on vaikea pitää), mutta mitään "sakotusoikeutta" esimiehellä todellakaan ei ole.
Kuten aiemmin on ehdotettu, kannattaa pyytää esimiestä esittämään tuon sakkovaatimuksen kirjallisena ja sitten yhteys luottamusmieheen ja työsuojeluun.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:28"]Olet työssä mutta kymppi on iso raha? Työpaikan pukuhuoneessa ei saa säilyttää työvaatteita? Sinulla ei ole asuntoa joten ilmeisesti kannat koko vaatevarastoasi mukanasi? Miksi niiden työvaatteiden mukana kantaminen on vaikeampaa kuin muun omaisuuden? Toisaalta mitä varten siellä on pukuhuone jos siellä ei saa säilyttää työvaatteita?
kuulostaa vähän liian oudolta tarinalta
[/quote]
Tämä. Miten ihmeessä ihminen voi päätyä sellaiseen tilanteeseen, että kärjistetysti sanoen tekee työtä ilmeisen paskassa työympäristössä lähes kellon ympäri, mutta ei ole asuntoa (!) ja 10 e on iso raha? Kyllä jotenkin on täytynyt asiansa sössiä, huumeita tai velkoja tai jotain kuvassa. T. Pienituloinen opiskeleva yh-mamma, jolla asiat paremmin...