Miksi lihavia/tupakoitsijoita/alkoholisoituneita ei saa arvostella?
Mikä on syynä siihen ettei esimerkiksi lihavia saa arvostella? En nyt tarkoita tässä sitä että kaikkia lihavia pitäisi mennä päin naamaa haukkumaan ja poikkeuksena tietysti lihavat jotka laihduttavat ja pyrkivät parantamamaa elintapojaan.
Jos me verorahoillamme kustannamme heidän terveydenhuoltokulut, miksi ei ole hyväksyttävää arvostella ja paheksua heitä? Joskus tämä saattaa olla juuri se tekijö joka jysäyttää lihavat maanpinnalle.
Mielipiteitä puolesta ja vastaan etsinnässä. :)
Kommentit (74)
Minä haluan että ihmiset maksavat siitä etten saanut laihana nörttinä seksiä.
En arvostele koska olen ollut niin ylipainoinen, anorektikko, tupakoija, sähkötupakoija, nikotiinipurkka-addikti, huumeriippuvainen, alkoholisti, bulimikko, köyhä, rahallisesti menestyvä, jopa varaskin vaikeina aikoina. Ja voi käydä vielä niin, että pilkka osuu omaan nilkkaan. Täytyy muistaa mitä olen ollut ja miten voisi olla, etten olisi koskaan päässyt suosta ylös, aika sattuman kauppaa että olen muuttunut. Oikeat läheiset ja hoidot oikeaan aikaan, oikea rahamäärä käytössä oikeaan aikaan. Arvostelkaa te jotka haluatte, voipi vaan käydä niin että menetätte sen merkityksellisen teidän elämästä. Oli se sitten läheinen, terveys tai mikä vaan.
Vaikka 99% lihavista olisi lihavia omien valintojen takia, et erota sitä 1% joka ei arvostelua ansaitse päällepäin ja voit tulla haukkuneeksi häntä. Tiedätkö millaista on olla sairas tai vaikeassa elämäntilanteessa? Silloin on voimat vähissä. Ei ole normaalin paksuista nahkaa. On herkkä ja hauras. Arvostelu voi ajaa sellaisen ihmisen vaikeaan masennukseen tai jopa itsemurhaan. Haluatko sellaista tunnollesi?
Sitä paitsi, on tieteellisesti todistettu että arvostelu ei "herätä" ihmisiä tai saa heitä haluamaan muutosta. Esimerkiksi tunnesyöpöt ahdistuvat entisestään...ja syövät ja lihovat. He eivät voi sille mitään. Samoin, jos on laihduttanut vaikka 20 kiloa mutta ylipainoa on edelleen jonkin verran, on turhauttavaa kuulla aina vain läskihuutelua ja voi lopettaa laihduttamisen siksi kun edistystä tapahtuu vaa'alla mutta ihmiset kohtelevat edelleen huonosti. Jos haluat auttaa lihavia, pidät suusi kiinni ja koitat olla mukava ihminen. Mutta ettehän te arvostelijat halua auttaa, vaan purkaa vain omaa pahaa oloanne niihin joiden arvelette olevan sopivia uhreja.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:20"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:16"]
47, et varmaankaan. Suhtautuisit tyynen rauhallisesti siihen, että sinua osoitetaan todella usein ja sinulle hihitetään.
Olisit äärettömän kärsivällinen myös silloin, kun sinua ei tunnisteta henkilöllisyystodistuksen valokuvasta, joka on otettu kuukausi aiemmin.
Olisit varmasti ilahtunut, kun silmälasiesi sanka katkeaa, kun olet niin pahasti turvonnut, ettei lääkärisi tunnista sinua.
Nauttisit joka hetkestä, kun nuoret naiset tirskuvat ja hokevat läski-sanaa ohittaessasi heidät.
Olet upea henkilö, kun pystyt olemaan tyyni tuollaisissa tilanteissa!
PS Pikku vinkki: kasvattakaa lapsenne paremmin.
[/quote]
Näistä seikoista en tiennyt, joten turha väittää että minut on huonosti kasvatettu. Kaikki sympatiat sinulle. Nämä tapaukset kaikista lihavuustapauksista on kuitenkin niin pieni osa, ettei voi olettaa että kaikilla lihavilla olisi syöpä. Edelleenkään en tarkoittanut sinua aloitus- tai missään muussakaan viestissäni.
[/quote]
No voisiko tuossa nyt olla yksi syy siihen, miksi itselleen tuntemattomien ihmisten arvostelu on typerää ja loukkaavaa? Katsos kun eivät ne kaduilla hihittelevät, osoittelevat ja haukkuvat tiedä jokaisen ivansa kohteen taustoja. Sama se on täällä netissä. Eivät arvostelijat mene ja kysy ennen läskijuttujaan, että mistä ylipaino johtuu, onko siitä yritetty päästä eroon ja kuinka paljon kuluja haukkujen kohde on yhteiskunnalle aiheuttanut. Arvostelu on hyvin ilkeää ja yleistävää. Ja sitten ihmetellään kun joku siitä loukkaantuu ja puolustaudutaan, että no en mä just sua tarkoittanut.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:45"] Yhteisössä eläminen perustuu siihen, että autetaan myös niitä, jotka eivät toimi "just niin kuin minä tykkään". Joistain tulee enemmän kuluja kuin toisista. Jos sitä ei kestä, pitää häipyä jonnekin muualle. [/quote] Lähinnä vaan mietityttää että miten joku voi elää itsensä kanssa kun tietää että maksattaa muilla omista valinnoista koituvat kulut. [/quote] Tää on ihan paskapuhetta!
[/quote]
Perustele.
[/quote]
Ei tarvitse perustella, tutkimustietoa on vapaasti sinunkin saatavilla paljon. Ota silmä käteen hyvä ihminen.
Ihminen ei elinikänään kerkeä käyttämään sitä määrää rahaa sairauksiinsa kuin tuottaa yhteiskunnalle, siihen perustuu jo ihan syntyvyyden nostamisen kannattaminen valtion taholta. Toki on ihmisiä jotka syntyy sairaana ja ihmisiä jotka sairastaa läpi elämän, nämä ovat poikkeuksia joita on väkilukuun suhteutettuna aika vähän.
Ja vielä vähemmän nämä ihmiset jotka kuluttaa niitä epäterveellisiä aineita kerkeävät kuluttaa sitä rahaa mitä maksavat verojen muodossa, koska kuolevat nuorempina. Enemmän kuluttaa ne ihmiset jotka elää pitkään, eläkkeiden muodossa ja ikääntymisestä johtuvien sairauksien muodossa, ja ovat tuoneet yhteiseen kassaan vähemmän rahaa.
Ap:ko on 100% täydellinen? Tuskin
Miksi pitää arvostella ihmisiä ylipäätään? Mitä kenen kilot toisia häiritsee.. Totuushan on se ettet sinä voi kenenkään kiloihin vaikuttaa, kaikki lähtee aina itsestään, oli se sitten itse aiheutettua tai ei. Arvostelusta tulee yleensä vaan paha mieli ja sen jälkeen ihminen usein menee puolustuskannalle jolloin millään sanomallasi ei ole enää merkitystä. Miksi sinulla on niin pakottava tarve arvostella muita? Ainoa ihminen johon voit oikeasti vaikuttaa on sinä itse. Katsoisit peiliin ja suuntaisit kaiken tuon energian itsesi kehittämiseen niin kaikilla olisi parempi olla.
Pahoittelut ap, mutta minusta nämä ovat aika marttyyrihenkisiä keskustelunaloituksia.
Epäilen aika vahvasti, että tämä koko keskustelu on saanut alkunsa erästä laihduttavaa bloggaajaa käsittelevästä keskustelusta. No, olipa niin tai näin, mutta kaava on kuitenkin sama: joku julkaisee laihdutuskeskustelun tai käsittelee jonkun henkilön painoa tai sen pudotusta. Keskustelu kerää trolleja tai muuten vain elämäntapamoukkia. Kanssakeskustelijat hermostuvat ja tarjoavat vasta-argumenttinsa aivan typeriinkin pilkkakirveisiin. Ja pam: sitten tarjolle tulee keskustelu, jossa ihmetellään viattomasti, miksei ylipainoisia saa arvostella.
Sehän ei edes ole totta: lihavia arvostellaan ihan kaiken aikaa, kaikkialla, anonyyminä palstoilla ja livenä ihan oikeassa elämässä. Se mielletään hyväksyttäväksi, koska ylipaino on iso terveyshaitta ja kallista kansalle. Kukaan mediaa tai ylipäätään elämää seuraava ihminen ei yksinkertaisesti voi väittää, että ylipainoiset olisi jotenkin suojeltu tai ylistetty joukko.
Myös siitä voidaan keskustella, onko tuosta "arvostelusta" (useimmiten tuo arvostelu on aika ala-arvoista!) mitään hyötyä. Jos puhutaan ylipainosta: jos ylipainoinen nauretaan pois lenkkipoluilta ja kauhistellaan uimahallissa, miksi hän sinne menisi? Ja vaikkapa tuon mainitsemani bloggarin tapauksessa: laihduttipa eli ei, lokaa hän silti saa niskaansa. Ei niillä kommenteilla ole mitään tekemistä huolensekaisen arvostelun ja kouluttamisen kanssa.
Ja ap on ilmeisesti sitten täydellinen. Minä en arvostele ketään (paitsi idioottimaisia äitiliinejä).
Juopottelin päätoimisesti pari vuosikymmentä, tupakkaa poltin pari askia päivässä tuplasti pidempään, lihavakin olin ja olen edelleen. En minä muista, että kukaan olisi minua ainakaan päin naamaa näistä syistä arvostellut ja jos olisi niin so what, tuskin olisin tapojani yleisön pyynnöstä muuttanut.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:25"]Koska me maksetaan vitunmoiset verot suomelle, ja kuollaan nuorena, eikä näin ollen rasiteta yhteiskuntaa kuten terveet 100 vuotiaaksi elävät!
[/quote]
Tähän on ihan tutkittu juttu, että paljon alkoholia ja tupakkaa käyttävä tekee itseasiassa palvelun suomelle, extraa jos on vielä autoileva.
[/quote]
Linkki tutkimukseen? Ei taida löytyä, koska toi on bullshittiä, urbaani legenda. THL:n sivuilta löytyy faktat. Esim tupakkavero kattaa vain puolet tupakoinnista aiheutuvista kustannuksista.
Siksi, koska jokainen kuluttaa yhteiskunnan varoja johonkin. Esim. kaikki urheilupaikat ovat minun näkökulmastani ihan turhia. Miksi veronmaksajien rahoja tuhlataan niihin? Minä en käytä urheilupaikkoja. Otan osuuteni dibetes-lääkkeinä. On oma valinta, miten maksamansa verorahat saa takaisin. Jos kovasti harmittaa terveydenhoitokulut, niin ainahan voi lihottaa itsensä, ruveta polttamaan tai vetämään viinaa, niin pääsee osalliseksi näistä rahoista.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 07:12"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:25"]Koska me maksetaan vitunmoiset verot suomelle, ja kuollaan nuorena, eikä näin ollen rasiteta yhteiskuntaa kuten terveet 100 vuotiaaksi elävät!
[/quote]
Tähän on ihan tutkittu juttu, että paljon alkoholia ja tupakkaa käyttävä tekee itseasiassa palvelun suomelle, extraa jos on vielä autoileva.
[/quote]
Linkki tutkimukseen? Ei taida löytyä, koska toi on bullshittiä, urbaani legenda. THL:n sivuilta löytyy faktat. Esim tupakkavero kattaa vain puolet tupakoinnista aiheutuvista kustannuksista.
[/quote]
Etusivulla linkki juttuun.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 11:23"]
No sama kuin, finninaamasia,anorektikkoja,sairaita..... jne. Miks ketään pitää arvostella?
[/quote]
Ootko tosiaan noin tyhmä? Lihavuus, tupakka ja alkoholi ovat OMIA valintoja. Finnit ja sairaudet myös psyykkiset kuten anoreksia EIVÄT OLE OMIA valintoja.
[/quote]
Mistä tiedät mitkä ovat omia valintoja ja mitkä eivät? Onko tästä jotain daattaa?