Kuinka usein teillä syödään punaista lihaa?
Hesarissa oli juuri juttu uusista ravitsemussuosituksista, joiden mukaan punaisen lihan syöntiä tulisi rajoittaa 3 krt/vk. Meillä syödään kyllä liharuokia huomattavasti useammin. Varmasti keskimäärin joka päivä toisella aterialla. Myös leikkeleitä meillä menee ihan liikaa. Osaisitteko antaa joitain ohjeita kasvusruokiin, joista lapsetkin pitävät? Lapset 1 ja 3 v. Yritetty on kasvissosekeittoja, linssikeittoa, kasviscurryä, kasvispihvejä, huonolla menestyksellä. Pavuilla olen joskus koittanut korvata lihaa, ei ole kelvannut. Myöskään gratiinityyppisistä tai haudutetuista/keitetyistä kasviksista eivät pidä. Tuoreista kylläkin. Ja tietysti laatikon/keiton seassa jne kasvikset menevät ihan hyvin. Eli syövät kyllä kasviksia lisäkkeenä, mutta niitä pelkkien kasvisruokien kuitenkin reseptejä kaipailisin, jos joku kiltti viitsisi linkata jonkun joka teillä on toiminut.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:40"]Joka päivä [/quote] Sama. Vain tollot uskovat vegaanipropagandaa. [/quote] Öh? Vain idiootit pumppaavat kehonsa täytrent punaista lihaa ja eläinrasvoja ymmärtämättä sen olevan ERITTÄIN huono asia terveydelle. Tervetuloa sydänkohtaukset.
[/quote]
Vain idiootit pumppaavat itsensä täyteen kasviksia ja unohtavat lihasta saatavat tärketä vitamiinit, hivenaineet ja aminohapot. Korvaatte ne sitten popsimalla luonnottomia kemikaaleja purkista. Tervetuloa anemia ja osteoporoosis ja "hitaat aivot".
Hienoa ap, oot hyvällä asialla! Meillä ei syödä ollenkaan lihaa, mutta kuitenkin mielestäni aika tavallista, helppoa kotiruokaa: keittoja, munakkaita, laatikkoruokia kuten lasagnea ja makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, pastoja, ruokaisia salaatteja, välillä pitsaa tai tortillaa, lämpimiä ruisleipiä, gratiineja, risottoja... Proteiinia saadaan pavuista, linsseistä, maitotuotteista, kananmunasta, täysjyväviljasta ja välillä soijasta. Aika harvoin ostetaan esim. tofuvalmisteita, en oo niitä oikein tottunut käyttämään. Lapsethan ei tarvitse kovin paljoa proteiinia, me aikuiset sitten tankataan sitä enemmän. Hyvin on näin pärjätty (minä itse 20v, mies 10v ja lapset koko ikänsä eli 5 ja 2v)!
Onkohan teillä lasten "nirsoilussa" kyse makutottumuksista vai asenteesta? Tosi pienetkin nappaa kiinni ajatuksesta, että vain liha on kunnon ruokaa, jos esim. toinen vanhemmista tai isovanhemmat antavat ymmärtää niin.
Tsemppiä, teidän lapset on vielä niin pieniä että ehditte hyvin pikkuhiljaa harjoitella uudenlaista ruokavaliota!
35! Määrittele tehotuotettu ja geenipumpattu liha! Suomalainen "tehotuotettu" on tasan varmasti tehottomimmin tuotettu tehotuotettu mitä maailmasta löytyy. Tuo geenipumpattu ei tarkoita yhtään mitään.
Lähinnä näin metsästyskautena. Metsästän itse. N24
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:34"]
Hesarissa oli juuri juttu uusista ravitsemussuosituksista, joiden mukaan punaisen lihan syöntiä tulisi rajoittaa 3 krt/vk. Meillä syödään kyllä liharuokia huomattavasti useammin. Varmasti keskimäärin joka päivä toisella aterialla. Myös leikkeleitä meillä menee ihan liikaa. Osaisitteko antaa joitain ohjeita kasvusruokiin, joista lapsetkin pitävät? Lapset 1 ja 3 v. Yritetty on kasvissosekeittoja, linssikeittoa, kasviscurryä, kasvispihvejä, huonolla menestyksellä. Pavuilla olen joskus koittanut korvata lihaa, ei ole kelvannut. Myöskään gratiinityyppisistä tai haudutetuista/keitetyistä kasviksista eivät pidä. Tuoreista kylläkin. Ja tietysti laatikon/keiton seassa jne kasvikset menevät ihan hyvin. Eli syövät kyllä kasviksia lisäkkeenä, mutta niitä pelkkien kasvisruokien kuitenkin reseptejä kaipailisin, jos joku kiltti viitsisi linkata jonkun joka teillä on toiminut.
[/quote]
Miksi yrität korvata punaisen lihan kasvisruoalla, jos se ei teidän perheessänne toimi? Tee mieluummin kalaruokia ja vaikka kanaa (maistuu paljon paremmalta kuin broilerit).
Ihminen ei ole luonnostaan kasvissyöjä, sen näkee jo hampaista. Kasvissyönti ei ole myöskään helppo vaihtoehto laiskalle ihmiselle, koska siinä on kiinnitettävä huomiota proteiinien saantiin ihan eri tavalla kuin sekasyöjän ravinnossa, jossa tulee proteiinit luonnostaan mukana. Erityisesti lapsille ei pitäisi alkaa syöttämään kasviruokia ilman että perehtyy raaka-aineisiin. Pastalla ja tomaattikastikkeella tai parista juureksesta soseutetulla keitolla pysyy hengissä aika pitkäänkin, mutta ei se ruokavalio ole tasapainossa ja jää saamatta varsinkin lapsille olennaisen tärkeitä aineita.
Toisaalta taas punaista lihaa ei ole pakko syödä, jos ei siitä pidä. Sen voi helposti korvata muilla raaka-aineilla, eikä ole tarvetta mennä äärimmäisyyksiin.
Meillä syödään punaista lihaa pääruoalla 1-2 kertaa viikossa, leikkeleinä useammin. Kalaruokia syödään selvästi eniten, mutta liian yksipuolisesti vain muutamaa kalalajia vaihdellen, kasvisruokaa 1-2 kertaa viikossa, loput ateriat jotain muuta (kanaa, riistaa tms.) Parannettavaa on, erityisesti kalaruokien osalta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"]
Mekin syödään punaista lihaa yleensä ainakin päivän toisella aterialla. Kasvisruokia ei ikinä. Alkuaikoina yritin totuttaa miestä kasvisruokiin mutta tuollaista hyvin aktiivisesti jääkiekkoa pelaavaa ei ihan saanut innostumaan. Oon sitten itsekin pikkuhiljaa tottunut tähän ruokavalioon. Mies on kyllä hyvin lihaksikas ja minä taas varsin hoikka että painon kanssa ei ainakaan ongelmia ole. Maito- tai munatuotteita meistä kumpikaan ei kykene käyttämään joten korvaantuu kenties noilla lihoilla. Vauvallekin olen tehnyt aika lihapainotteisia ruokia. Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja?
[/quote]
Miten jääkiekon pelaaminen ja epäterveellinen ruokavalio liittyvät toisiinsa?
[/quote]
Jääkiekko on aika raskas laji jos sitä tosissaan pelaa. Ei pelkillä kasviksilla jaksa pelata. Enkä minä miellä punaista lihaa ollenkaan epäterveelliseksi, ei omassa terveydessäni ainakaan ole mitään vikaa vaikka sitä paljon syön.
En minä väreistä mitään tiedä, mutta lihaa syödään päivittäin. Miten liha sitten määritelläänkin. en seuraa ajan suuntauksia enkä suosituksia.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:04"]
35! Määrittele tehotuotettu ja geenipumpattu liha! Suomalainen "tehotuotettu" on tasan varmasti tehottomimmin tuotettu tehotuotettu mitä maailmasta löytyy. Tuo geenipumpattu ei tarkoita yhtään mitään.
[/quote]
Moni tosiaan unohtaa. Ettei tehotuotettu tai manipuloitu tarkoita AINA epäterveellistä. Enpä usko että vegaanitkaan syövät kaikki luomukasviksia. Liian kallista teille. Kiittäkää onneanne siitä, että meillä on nykyään edes vara valita mitä syödään. Tämä nykyinen "Pax Romana" ei tule kestämään ikuisesti. Olisi siksi typerää kaventaa ruokavaliota jo ihan kehitysbiologian kannalta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"] Mekin syödään punaista lihaa yleensä ainakin päivän toisella aterialla. Kasvisruokia ei ikinä. Alkuaikoina yritin totuttaa miestä kasvisruokiin mutta tuollaista hyvin aktiivisesti jääkiekkoa pelaavaa ei ihan saanut innostumaan. Oon sitten itsekin pikkuhiljaa tottunut tähän ruokavalioon. Mies on kyllä hyvin lihaksikas ja minä taas varsin hoikka että painon kanssa ei ainakaan ongelmia ole. Maito- tai munatuotteita meistä kumpikaan ei kykene käyttämään joten korvaantuu kenties noilla lihoilla. Vauvallekin olen tehnyt aika lihapainotteisia ruokia. Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja? [/quote] Miten jääkiekon pelaaminen ja epäterveellinen ruokavalio liittyvät toisiinsa? [/quote] Jääkiekko on aika raskas laji jos sitä tosissaan pelaa. Ei pelkillä kasviksilla jaksa pelata. Enkä minä miellä punaista lihaa ollenkaan epäterveelliseksi, ei omassa terveydessäni ainakaan ole mitään vikaa vaikka sitä paljon syön.
[/quote]
Eikö sinusta ole olemassa välimuotoja sille että punaista lihaa syödään päivittäin tai sitten syödään pelkkiä kasviksia? Jestas mitä bimboja maa päällään kantaa..
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"]
Mekin syödään punaista lihaa yleensä ainakin päivän toisella aterialla. Kasvisruokia ei ikinä. Alkuaikoina yritin totuttaa miestä kasvisruokiin mutta tuollaista hyvin aktiivisesti jääkiekkoa pelaavaa ei ihan saanut innostumaan. Oon sitten itsekin pikkuhiljaa tottunut tähän ruokavalioon. Mies on kyllä hyvin lihaksikas ja minä taas varsin hoikka että painon kanssa ei ainakaan ongelmia ole. Maito- tai munatuotteita meistä kumpikaan ei kykene käyttämään joten korvaantuu kenties noilla lihoilla. Vauvallekin olen tehnyt aika lihapainotteisia ruokia. Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja?
[/quote]
[/quote]
Jääkiekko on aika raskas laji jos sitä tosissaan pelaa. Ei pelkillä kasviksilla jaksa pelata. Enkä minä miellä punaista lihaa ollenkaan epäterveelliseksi, ei omassa terveydessäni ainakaan ole mitään vikaa vaikka sitä paljon syön.
[/quote]
Mun vegaanimies pelaa jääkiekkoa ja sekin on hyvin terve! Kasvisperäiset proteiinit on ihan samaa tavaraa kuin lihasta löytyvät.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"] Mekin syödään punaista lihaa yleensä ainakin päivän toisella aterialla. Kasvisruokia ei ikinä. Alkuaikoina yritin totuttaa miestä kasvisruokiin mutta tuollaista hyvin aktiivisesti jääkiekkoa pelaavaa ei ihan saanut innostumaan. Oon sitten itsekin pikkuhiljaa tottunut tähän ruokavalioon. Mies on kyllä hyvin lihaksikas ja minä taas varsin hoikka että painon kanssa ei ainakaan ongelmia ole. Maito- tai munatuotteita meistä kumpikaan ei kykene käyttämään joten korvaantuu kenties noilla lihoilla. Vauvallekin olen tehnyt aika lihapainotteisia ruokia. Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja? [/quote] Miten jääkiekon pelaaminen ja epäterveellinen ruokavalio liittyvät toisiinsa? [/quote] Jääkiekko on aika raskas laji jos sitä tosissaan pelaa. Ei pelkillä kasviksilla jaksa pelata. Enkä minä miellä punaista lihaa ollenkaan epäterveelliseksi, ei omassa terveydessäni ainakaan ole mitään vikaa vaikka sitä paljon syön. [/quote] Mun vegaanimies pelaa jääkiekkoa ja sekin on hyvin terve! Kasvisperäiset proteiinit on ihan samaa tavaraa kuin lihasta löytyvät.
[/quote]
Eivät taida olla samaa tavaraa, elimistön kannalta.
Kiitos kaikista ruokavihjeistä, sainkin tästä paljon uusia, hyviä ideoita! :) Sille, joka kyseli, miksi yritän tyrkyttää kasvisruokia vaikka ne eivät tunnu lapsille maistuvan, niin vastaan että vaihtelun vuoksi ja siksi, että tehotuotettu kana ja kala eivät ole ympäristön kannalta kovin paljon teollisesti tuotettua lihaa parempia vaihtoehtoja. Vaikka terveyden kannalta (ehkä?) olisivatkin. En siis halua vain vaihtaa punaista lihaa broileriin tai kirjoloheen vaan yritän etsiä muita vaihtoehtoja. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"]
[/quote]