Kuinka usein teillä syödään punaista lihaa?
Hesarissa oli juuri juttu uusista ravitsemussuosituksista, joiden mukaan punaisen lihan syöntiä tulisi rajoittaa 3 krt/vk. Meillä syödään kyllä liharuokia huomattavasti useammin. Varmasti keskimäärin joka päivä toisella aterialla. Myös leikkeleitä meillä menee ihan liikaa. Osaisitteko antaa joitain ohjeita kasvusruokiin, joista lapsetkin pitävät? Lapset 1 ja 3 v. Yritetty on kasvissosekeittoja, linssikeittoa, kasviscurryä, kasvispihvejä, huonolla menestyksellä. Pavuilla olen joskus koittanut korvata lihaa, ei ole kelvannut. Myöskään gratiinityyppisistä tai haudutetuista/keitetyistä kasviksista eivät pidä. Tuoreista kylläkin. Ja tietysti laatikon/keiton seassa jne kasvikset menevät ihan hyvin. Eli syövät kyllä kasviksia lisäkkeenä, mutta niitä pelkkien kasvisruokien kuitenkin reseptejä kaipailisin, jos joku kiltti viitsisi linkata jonkun joka teillä on toiminut.
Kommentit (53)
Pari-kolme kertaa viikossa. Muutoin kalaa, kanaa ja kasvisruokaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:40"]Joka päivä
[/quote]
Sama. Vain tollot uskovat vegaanipropagandaa.
[/quote]
Öh? Vain idiootit pumppaavat kehonsa täytrent punaista lihaa ja eläinrasvoja ymmärtämättä sen olevan ERITTÄIN huono asia terveydelle. Tervetuloa sydänkohtaukset.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:47"]Lähes jokapäivä, mutta me syödäänkin lintua, jänistä ja hirveä kun lähes kaikki perheenjäsenet metsästävät. 100% luomua ja vähärasvaista, terveellistä ja herkullista riistalihaa.
[/quote]
Kerrotko vielä mitä terveellistä punaisessa lihassa (hirvessä) on?
Me syödään yleensä 1-3 kertaa, ja lähtökohta oli se että söimme joka aterialla, eli muutos on mahdollinen :) Nämä vois olla helppoja lapsillekin aloittaa
-Pinaattiletut, joita syödään puolukkahillon tai fetan kanssa
-Kasvispiirakka, suosituin versio on on ollut sipuli-paprika-sieni, mutta kokeile kasviksia sen mukaan mistä tiedät lasten pitävän
-Tomaattikastike pastalle, ihan simppeli tomaattimurskaa + sipulia + oliiveja + kapriksia (+ selleriä)
-Kasviswokki kookoskastikkeessa (laitoin tämän varan vuoksi, jos et vaikka kookoskastikkeista currya ole tehnyt). Laitan minimaissia, sipulia, bambunversoja, paprikaa ja valkosipulia, mausteeksi osterikastiketta, currya (aika vähän ettei ole tulista) ja inkivääriä
-Tomaattikeitto: tämä resepti mutta kerman sijaan tuorejuustoa http://www.tasteline.com/Recept/kramig_tomatsoppa
-Papukeitto: tomaattimurskaa, sipulia, valkoisia papuja, paprikaa, selleriä, mustapippuria, yrttimausteita, kasvislientä sen verran että koostumus on oman maun mukaan sopivan sakeaa keittoa.
Toivottavasti näistä löytyy edes joku joka maistuu :)
Jos laiskottaa, niin kannattaa kokeilla soijachorizoja. Ovat aivan mielettömän hyviä! Siis parempia kuin lihamakkarat. Ne löytyy pakkasesta, vihreävalkoinen paketti. Nimi taitaa olla Hälsans kök. Hiukan kalliita ovat.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:40"]Joka päivä
[/quote]
[/quote]
Öh? Vain idiootit pumppaavat kehonsa täytrent punaista lihaa ja eläinrasvoja ymmärtämättä sen olevan ERITTÄIN huono asia terveydelle. Tervetuloa sydänkohtaukset.
[/quote]
Eläinproteiini ja -rasva ovat ihmisen luontaista ravintoa tollo.
Erittäin harvoin eniten syömme possua ja kanaa, ne on poistettava täysin kypsiksi jo terveydellisistä syistä. Joskus juhlimme murean pihvin ja hyvän viinin kanssa. Kunnon pihville lähinnä vain näytetään paistinpannu ja sisältä se on mehukas ja täysin punainen.
Todella harvoin näin lapsiperheen arjessa näkee punaista lihaa.
Miehen poika asuu äitinsä luona ja on jo teini. Äitinsä on just sellainen Wt YHn perikuva.
Poikansa ei suostu punaista lihaa maistamaankaan, kesällä grillasimme, niin meheviin ja kalliisiin pihveihin ei koskenutkaan, piti olla halvinta makkaraa, kabanossi ei käynyt ja lihaksi hänelle piti erikseen grillata jotain kasleria.
Entintään kerran viikossa. Syömme lähinnä kanaa,kasviksia ja lohta silloin tällöin. Itse ostan vain´naudan jauhelihaa. Muusta en osaa ruokaa tehdä.
Meillä syödään punaista lihaa melkein joka päivä. Ei liene yllätys kenellekään, että lapsemme ovat huomattavasti terveempiä ja älykkäämpiä kuin vähän tai ei ollenkaan lihaa syövät kaverinsa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:47"]Lähes jokapäivä, mutta me syödäänkin lintua, jänistä ja hirveä kun lähes kaikki perheenjäsenet metsästävät. 100% luomua ja vähärasvaista, terveellistä ja herkullista riistalihaa. [/quote] Kerrotko vielä mitä terveellistä punaisessa lihassa (hirvessä) on?
[/quote]
Otapa apina selvää, mitä hirvenliha sisältää. Syömme toki kalaa, kasviksia, ruisleipää, munia ja maitotuotteitakin tasapuolisesti. Hirvenliha on yksi terveellisimmistä lihatuotteista. Mutta pure sinä vain jotain oudonmakuista maailman toiselta puolelta ekologisesti lentobensiinillä kuljetettua ihmekasvia, joka maksaa 100€/kilo.
Mekin syödään punaista lihaa yleensä ainakin päivän toisella aterialla. Kasvisruokia ei ikinä. Alkuaikoina yritin totuttaa miestä kasvisruokiin mutta tuollaista hyvin aktiivisesti jääkiekkoa pelaavaa ei ihan saanut innostumaan. Oon sitten itsekin pikkuhiljaa tottunut tähän ruokavalioon.
Mies on kyllä hyvin lihaksikas ja minä taas varsin hoikka että painon kanssa ei ainakaan ongelmia ole. Maito- tai munatuotteita meistä kumpikaan ei kykene käyttämään joten korvaantuu kenties noilla lihoilla. Vauvallekin olen tehnyt aika lihapainotteisia ruokia. Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja?
Ootteko te räyhääjät oikeasti aikuisia ihmisiä?
2
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:54"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:40"]Joka päivä
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eläinproteiini ja -rasva ovat ihmisen luontaista ravintoa tollo.
[/quote]
Tehotuotettu ja geenipumpattu punainen liha, TODELLA lunnollista.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:40"]Joka päivä [/quote] Sama. Vain tollot uskovat vegaanipropagandaa. [/quote] Öh? Vain idiootit pumppaavat kehonsa täytrent punaista lihaa ja eläinrasvoja ymmärtämättä sen olevan ERITTÄIN huono asia terveydelle. Tervetuloa sydänkohtaukset.
[/quote]
Vain idiootit eivät viitsi etsiä tietoa ravinnosta, vaan uskovat valmiiksi pureskeltuun "tietoon"
Vähintään joka toisella aterialla. Lisään ruokiin kuitenkin reilusti kasviksia, jolloin lihan määrä aterialla ei usein ole kovin suuri. Esim. vastikään tein lihakeittoa, johon lisäsin reilusti tomaattia ja paprikaa. Lihapulliin olen joskus lisännyt sieniä tai soijarouhetta. Lasagneen ujutan aina reilusti porkkanaraastetta ja usein lisäksi reilusti kesäkurpitsaraastetta. Pelkät kasvisruuat eivät usein lapsille maistu, vaikka niitäkin välillä tarjoan, mutta lisäämällä kasvikset liharuokiin syövät hyvällä ruokahalulla. Oikeastaan ainut kasvisruoka, joka lapsille hyvin maistuu, on pinaattikeitto.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:57"]Täytyisiköhän meidänkin yrittää parantaa tapoja?
[/quote]
Kyllä.
Vinkkinä meidän 2-vuotiaan ehdoton lempiruoka on sosekeitto, johon tulee kesäkurpitsaa, perunoita, kikherneitä ja kaurakermaa. Mausteeksi vähän suolaa ja yrttejä.
Minä syön joka päivä punaista lihaa. En usko tuota soopaa. Mielestäni täällä pohjoisessa ihminen tarvitsee kunnon ruokaa. Välimerellä voi elää pelkillä kaloilla. Nuo viranomaiset keksivät vaikka mitä pettuleipää meille mussutettavaksi ja itse lihovat juhlapöytien ääressä.
Parisen kertaa kuussa teen jotain punaisesta lihasta. Oikeastaan vaan sillä, että lapset oppivat tekemään siitäkin ruokaa.
Meillä on ollut lähes kasvisvalio muksujen lapsuuden ajan. Kalaa syödään kerta pari viikossa.
Just eilen 15 vuotias ihmetteli, että hän ei tajua miksi kukaan ei tykkää kouluruuasta. Kukaan? Ok, hän tykkää. Eihän se suurimmaksi osaksi herkkua ole, mutta käypää ruokaa.
Esim eilen oli ollut jotain stroganofftyyppistä kastiketta, jossa oli ollut omenaa joukossa. Niin, suurinosa oli heittänyt ruuan suoraan roskiin, kun huomasivat sen omenan. Sen täytyy olla pahaa! Ja tietenkin monen kirjavilla saatesanoilla.
Itse mä olen yrittänyt vauvasta saakka tehdä monipuolista kasvisruokaa. Olen sekasyöjä, mutta jotenkin tuo kasvispuoli tuntuu terveellisemmältä. Olen joutunut opettelemaan sen aivan alkeista. Entisessä elämässä söin melkein eineksiä ja makkaraa ja makaronia. Viikonloppuisin pitsaa!
Helppo ja saa tarvittaessa tehtyä isonkin satsin kerralla. Chak chuka, tähän on monia reseptejä, mutta eilen tein kutakuinkin näin:
kolme sipulia, valkosipulin kynsiä, 2 chiliä, 6 porkkanaa, 4 pientä paprikaa, 2 dl linssejä, 3 dl kikherneitä, paseerattua tomaattia, 4 dl vettä, 1 tl korianteria, 1 tl jeeraa, suola + pippuri. Kuulotetaan, kypsytetään mausteita ja haudutetaan vähintään linssien kypsyysaika.
leivoin vaalean leivän ja lisäksi keitin kanamunia tällä kertaa viereen. Toimii riisin ja perunankin kanssa. (tuostahan voi tiputtaa noita mausteita ja chiliä, jos ei maistu. Kanelia hyppysellinen toimii myös, linssejä vaihdellen, eilen käytin mustia, toimii myös erilaisilla pavuilla) Hyvä ruoka syksyyn ja flunssa-aikaan.
Meillä syödään siten kuin ihmisen kuuluukin, ei ravitsemussuositusten mukaan.