7. luokkalainen joutui jälki-istuntoon koska
oli kirjoittanut läksyjen vastaukset ruutuvihkon väärälle sivulle. Oli siis jäänyt yksi aukeama tyhjäksi vahingossa. Itse läksytehtävät olivat oikein kylläkin.
Mun mielestä aika outo syy jälkälle mutta näin opettaja ilmoitti käyneen ja tästä syystä jälkeä antaneen. Miksi toi rangaistus tuntuu musta ja varmasti mun 7.luokkalaisestakin oudolta? Vaan eipä tuon auta muu kuin kärsiä rangaistuksensa kun kerran sellainen on määrätty..
Kommentit (49)
En usko että olen opettajan suututtanut tai että edes lapseni olisi. Uusi koulu ja uudet opettajat, joten osa toimintatavoistakin siis uusia väkisinkin. Ei tää tosiaan maata kaada mutta tuli tunnolliselle lapselle ja kieltämättä mullekin, yllätyksenä. Eiköhän lapsi osaa olla vastaisuudessa tarkempi sitten. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:17"]
Eipä sinulle ollenkaan juolahtanut mieleen antaa opettajalle palautetta siitä, että kuseessä oli niin pieni lipsahdus, että onko todella sen jälki-istuntotunnin arvoinen.
En taas usko tätä provoa, kun olen sen verran sekä opettanut että omien lasten koulunkäyntiä seurannut. Onko tämä osa opettajien mustamaalausta vai mistä on kyse?
En minä väitä että ei mielivaltaisia opettajia olisi olemassa, mutta jotain rajaa sentään! Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää, eli jos jälki-istunto on todellinen, niin siihen on joku muu syy kuin yhden vihkoaukeaman jättäminen väliin. 14:n omien lasten kokemukset ovat epäilemättä lasten kertomia.
Lohdutakoon teitä vanhempia se tieto, että emme me koulussa usko kaikkea, mitä teidän lapsenne kertovat koulussa kotona tapahtuneista.
[/quote]
Se että opettajat eivät yleisesti ole näin mielivaltaisia ei tarkoita etteikö myös muutama liioittelija opettajienkin ammattikuntaan mahtuisi.
Kummallista että jokaiseen tarinaan tulee näitä "tunnen heikäläisiä pitkälti puolenkymmentä kappaletta eivätkä he käyttäydy noin, tarina on siis valetta".
Jos suurin osa opettajista käyttäytyisi noin ei kukaan enää pitäisi sitä omituisena eikä tekisi asiasta aloitusta vauva-palstalle.
( Löytyipä täältäkin esimerkki herkkänahkaisesta opesta joka ei hyväksy muiden näkemyksiä , joten ei ole tosiaankaan tuulesta temmattua tuo että voivat kostaa oppilaalle jos on kaunaa vanhempaa kohtaan.
Lisäksi argumentointivirhe "14:n omien lasten jne ;)
)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]
... kukaan ei uskalla kyseenalaistaa heidän toiminta tapojaan, vaan opettaja määrää ja lammaslauma tottelee.
[/quote]
Minä haluan kyllä nähdä sen 7 - luokan, joka lammaslaumana tottelee opettajaa! Ja varsinkin sen opettajan haluaisin tavata. Tai ehkä sittenkään en, sillä luultavasti hän olisi haamu menneisyydestä.
Kyllä tässä on kaikenlaisia opettajia kuultu vuosien varrella. Enkä pitäisi tuota mahdottomana.
Meillä on kullanuput istuneet jälkässä, kun ei osaa tehdä rusettia oikein kutosella ja toinen nuppunen ei osaa syödä haarukka ja veitsi oikeinpäin kädessä.
Ekassa tilanteessa opettaja nillitti niin kauan väärästä rusetista, niin kutonen haistatti vitut. Lapsi käyttäytyi huonosti ja ansaitsi siitä jälkän, ei kiellä. Opettajallakin oli roolinsa tuossa draamassa. Toinen opettaja oli tilanteen nähnyt ja sanoi aivan suoraan, että opettaja ärsytti.
Nelonen pitää haarukkaa ja veistä väärissä käsissä, mutta syö sievästi ja vain yhdelle opettajalle tämä on ollut ongelma. Joutui jäämään kerran jälki-istuntoon opettelemaan aterimien käyttöä. Lapsi edelleen käyttäytyi fiksusti ja otti jälkän huumorilla. Nostin haloon nolaamisesta ja rehtori oli mun kanssa samaa mieltä.
Noiden jälkeen ei ole enää hönttejä istuntoja tullut ja opettajatkin ovat osanneet olla isiisti. ;) Onhan niillä opettajillakin huonoja päiviä, mutta meidän lapsiin on ihan turha purkaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:17"]
Eipä sinulle ollenkaan juolahtanut mieleen antaa opettajalle palautetta siitä, että kuseessä oli niin pieni lipsahdus, että onko todella sen jälki-istuntotunnin arvoinen.
En taas usko tätä provoa, kun olen sen verran sekä opettanut että omien lasten koulunkäyntiä seurannut. Onko tämä osa opettajien mustamaalausta vai mistä on kyse?
En minä väitä että ei mielivaltaisia opettajia olisi olemassa, mutta jotain rajaa sentään! Joku tässä tarinassa ei nyt täsmää, eli jos jälki-istunto on todellinen, niin siihen on joku muu syy kuin yhden vihkoaukeaman jättäminen väliin. 14:n omien lasten kokemukset ovat epäilemättä lasten kertomia.
Lohdutakoon teitä vanhempia se tieto, että emme me koulussa usko kaikkea, mitä teidän lapsenne kertovat koulussa kotona tapahtuneista.
[/quote]
Jos jälki-istunnon syy on jokin muu kuin aukeaman väliin jättäminen, miksei opettaja kertonus asiaa kun vanhempi asiaa kysyi? Selkärangatonta antaa jälki-istuntoa kertomatta syytä. Siis todellista syytä.
Mä en nyt osaa kuitenkaan alkuhämmästyksen jälkeen vetää hernettä nenään mutta jos noita jälkkiä alkaa tulla lisää ilman syytä tai jokseenkin heppoisin perustein, en asiaa jätä selvittämättä. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:35"]Mä en nyt osaa kuitenkaan alkuhämmästyksen jälkeen vetää hernettä nenään mutta jos noita jälkkiä alkaa tulla lisää ilman syytä tai jokseenkin heppoisin perustein, en asiaa jätä selvittämättä. Ap
[/quote]
Selvittämättä siis esim. rehtorin ja ko. opettajan kanssa. Nyt siis olen ollut vain Wilman kautta opettajaan yhteydessä. Ap
Olisko tässä nyt käynyt jotenkin niin, että osittain omaa huolimattomuuttaan opettaja ei ollut tarkastanut seuraavaa aukeamaa, vaan katsoi, että tyhjä sivu = läksy tekemättä. Jos lapsi on sitten myöhemmin näyttänyt, että tehty oli, vaikka väärälle sivulle, ei ope ole enää voinut tietää oliko tehtävä jo alunperin tehty sille väärällä sivulla vai vasta jälkikäteen kyhätty.
Meidän poika sanoi että pääsee taas vessaa tyhjäämään kun oli puhetta leirikoulusta. Kun kysyin niin kertoi että ope laittoi aina samat oppilaat tekemään tuon vastenmielisen työn.
Samoin poikani kertoi eräänä päivänä että ope oli laittanut erään pojan kotiin kesken päivän koska poika oli nuokkunut tunnilla. Opettaja oli syksyllä kertonut tämmöisestä "rangaistusasteikosta" ja keväällä sitten laittoi erään oppilaan kotiin.
Opettajan perustelu oli se että hänen uskottavuutensa säilyisi . Sanoin pojalle että ope teki väärin ja toimi mielivaltaisesti, koska uskottavuuden säilyminen ei voi olla rangaistuksen peruste.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:51"]Olisko tässä nyt käynyt jotenkin niin, että osittain omaa huolimattomuuttaan opettaja ei ollut tarkastanut seuraavaa aukeamaa, vaan katsoi, että tyhjä sivu = läksy tekemättä. Jos lapsi on sitten myöhemmin näyttänyt, että tehty oli, vaikka väärälle sivulle, ei ope ole enää voinut tietää oliko tehtävä jo alunperin tehty sille väärällä sivulla vai vasta jälkikäteen kyhätty.
[/quote]
Ei. Vaan opettaja näki tehdyt läksyt. Lapsi oli, kuten muutkin, avannut vihkosta valmiiksi sen sivun johon oli läksynsä tehnyt. Tyhjä aukeama oli paljastunut ihan sattumalta opettajan kääntäessä vihkon sivuja. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:53"]
Kysyin jo opettajalta kun arvelin että lapsi on pakosta jättänyt jotain kertomatta sillä toi syy jälkälle tuntuu omasta mielestä oudolla. Opettajan vastaus oli, että syy jälki-istunnolle on vain tuo ja hän on tarkka että läksyt tulee tehtyä täsmälleen niin kuin pitää. Ainoa virhe läksyissä oli siis väärä vihkon sivu itse vastauksen ollessa oikein. Ap
[/quote]
No ei todellakaan voi pitää paikkaansa! Johan noin pilkuntarkka opettaja joutuisi määräämään puoli luokkaa jälki-istuntoon melkein joka tunti.
Mistä oppiaineesta oli kyse?
Kuulostaa aivan eräältä hullulta ala-asteen opettajaltani. Sai järkyttäviä raivokohtauksia esim. jos ei ollut mukana muovitaskua monisteille. Joskus raivosi täysin syyttä. En muistele lämmöllä, traumat hänestä edelleen.
Valhetta vaan tämäkin aloitus, mutta pulskaksi on trolli ruokittu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:48"]Valhetta vaan tämäkin aloitus, mutta pulskaksi on trolli ruokittu.
[/quote]
Melkein tekis mieli ottaa screenshotit wilmaviesteistä mutta en jaksa vaivautua todistamaan trollien huutelijoille mitään. Varmaan huudeltais nekin väärennöksiksi. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:48"]Valhetta vaan tämäkin aloitus, mutta pulskaksi on trolli ruokittu. [/quote] Melkein tekis mieli ottaa screenshotit wilmaviesteistä mutta en jaksa vaivautua todistamaan trollien huutelijoille mitään. Varmaan huudeltais nekin väärennöksiksi. Ap
[/quote]
Joo, kaikki olis pöyristyneitä miten "jollain voi olla liikaa aikaa" tehtailla tollasia väärennöksiä trollauksensa tueksi! ;D Vauviksella ei voi voittaa...
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:28"]
Kyllä tässä on kaikenlaisia opettajia kuultu vuosien varrella. Enkä pitäisi tuota mahdottomana.
Meillä on kullanuput istuneet jälkässä, kun ei osaa tehdä rusettia oikein kutosella ja toinen nuppunen ei osaa syödä haarukka ja veitsi oikeinpäin kädessä.
Ekassa tilanteessa opettaja nillitti niin kauan väärästä rusetista, niin kutonen haistatti vitut. Lapsi käyttäytyi huonosti ja ansaitsi siitä jälkän, ei kiellä. Opettajallakin oli roolinsa tuossa draamassa. Toinen opettaja oli tilanteen nähnyt ja sanoi aivan suoraan, että opettaja ärsytti.
Nelonen pitää haarukkaa ja veistä väärissä käsissä, mutta syö sievästi ja vain yhdelle opettajalle tämä on ollut ongelma. Joutui jäämään kerran jälki-istuntoon opettelemaan aterimien käyttöä. Lapsi edelleen käyttäytyi fiksusti ja otti jälkän huumorilla. Nostin haloon nolaamisesta ja rehtori oli mun kanssa samaa mieltä.
Noiden jälkeen ei ole enää hönttejä istuntoja tullut ja opettajatkin ovat osanneet olla isiisti. ;) Onhan niillä opettajillakin huonoja päiviä, mutta meidän lapsiin on ihan turha purkaa.
[/quote]
Meillä ei onneksi sentään vasenkätinen jälki-istuntoon joutunut. Mutta isot moitteet sai siitä, että virkkaa vasemmalla kädellä. En jaksa selittää sen tarkemmin, mutta kouluavustaja todisti, että opettajalla oli hermo revennyt täysin ja oli noussut penkistä ja huutanut kurkku suorana, että sinullahan on virkkuukoukkukin väärässä kädessä, etkö mitään osaa. Heti oikeaan käteen se ja sassiin ja lopetat pelleilyn. Lapsen itkunsekainen selitys vasenkätisyydestä ei auttanut. Wilmaan tuli merkintä niskoittelusta.
Rehtorin kanssa toki asia selvitettiin jälkeen päin, että koulussamme ei edelleenkään yritetä vasenkätisiä muuttaa väkisin oikeakätisiksi. Tämä tapahtui n. 10 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:11"]Oletko suututtanut opettajan, ap? Meillä on käynyt niin, että opettaja kiusaa lastamme laittamalla jälki-istuntoon tai käytävälle ihan ihme asioista. Opettaja voi väittää lapselle että et sanonut viisi vaan vittu ja sitten saa jälki-istuntoa. Ja jos lapsi yrittää tehdä neuvojen mukaan tehtävää ja opettaja muuttaakin kesken kaiken niin, että ei tehdäkään tietokoneella, lapsi sanoo että olen tehnyt kun piti, niin siitäkin tuli sanktiota. Opettaja on siis suuttunut minulle, koska sanoin, että opettajien tehtävä on valvoa lapsia tapahtumissa, minne lapset koulusta menevät. Lastamme oli kiusattu ja tavaroihin kajottu. Opettaja oli eri mieltä siitä, että mitään olisi sen kummemmin tapahtunut ja nyt sitten kyykyttää lasta..
[/quote] Valitettavasti tällaisia opettajia on oikeasti olemassa!
Jos tää nyt on open mielestä vihkon tuhlausta tms. niin voihan niitä seuraavia tehtäviä tehdä ko. tyhjälle aukeamalle ja homma jatkuu taas seuraavilta tyhjiltä sivuilta... Aivan älytöntä kontrollifriikkiyttä.