Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7. luokkalainen joutui jälki-istuntoon koska

Vierailija
15.09.2015 |

oli kirjoittanut läksyjen vastaukset ruutuvihkon väärälle sivulle. Oli siis jäänyt yksi aukeama tyhjäksi vahingossa. Itse läksytehtävät olivat oikein kylläkin.

Mun mielestä aika outo syy jälkälle mutta näin opettaja ilmoitti käyneen ja tästä syystä jälkeä antaneen. Miksi toi rangaistus tuntuu musta ja varmasti mun 7.luokkalaisestakin oudolta? Vaan eipä tuon auta muu kuin kärsiä rangaistuksensa kun kerran sellainen on määrätty..

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin rehtoriin yhteyttä ja sanoisin, että lapsi ei tuollaisen syyn takia kärsi jälki-istuntoa. Syyn ja seurauksen pitää olla yhteydessä ja tuollainen syy on naurettava! T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
2/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Jälkkää, ei jälkeä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu.

Vierailija
4/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negapeukuista päätellen siis normaalikäytäntö ko. virheestä. No, oppiipahan olemaan huolellisempi jatkossa. Eihän toi maata kaada mutta mua vaan hiukan ihmetytti kun eka jälki-istunto lapsella ikinä ja mun mielestä jokseenkin mitättömästä syystä. Olis edes häiriköinnyt tunnilla tmv.

Vierailija
5/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aiheesta puhuttu luokassa ja teko oli ns tahallinen eli opettaja on erikseen varoittanut että näin ei saa tehdä ja oppilas teki kuitenkin?

Nimittäin jälki-istuntoa ei voi mielestäni antaa sellaisesta teosta, joka ei satuta tai vahingoita muita ja joka on vahinko. Lasteni koulussa jälki-istunnon saa, jos toistuvasti jättää läksyt tekemättä. Siitä siis on tieto etukäteen. Jos ei ole ollut etukäteen tiedossa, että teosta voi saada jälki-istunnon, on rangaistus mielestäni liian ankara.

Joka tapauksessa soittaisin opettajalle ja kysyisin, miksi yhdestä huolimattomuudesta saa jälki-istunnon ja mistä kaikesta huolimattomuudesta sitä voi jatkossakin odottaa (esim. unohtaa tehdä läksyt, tekee väärän tehtävän, ottaa väärän vihon mukaan jne). Rangaistuksen pitää olla looginen ja suhteessa tekoon. Tässä ei taida oikein kumpikaan ehto täyttyä.

Tai sitten lapsi ei kerro kaikkea.

Vierailija
6/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olen sen kyllä huomannut, että moni opettaja "menettää järkensä" kun pyörii päivät pitkät lasten keskellä ja kukaan ei uskalla kyseenalaistaa heidän toiminta tapojaan, vaan opettaja määrää ja lammaslauma tottelee. Eivät edes ajattele onko heidän vaatimukset kohtuullisia ja onko niillä edes mitään merkitystä vaikka niistä tehdään iso haloo.

Tääkin teidän tapaus koulumaailmasssa iso juttu, kun ope niuhottaa, mutta työelämässä merkityksetön asia johon kukaan ei edes kiinitä huomiota. Työelämäänhän sielä koulussa ollaan kuitenkin tähtäämässä.

Vierailija
7/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ope on ääliö tai sitten lapsi ei kerro kaikkea. Ihan käsittämätön syy jälki-istuntoon. Soita ja kysy. Jos kyse olisi mun lapsesta ja syy olisi tuo kertomasi, niin taatusti nostaisin metakan siellä koululla asiasta. Tuen koulua ja ymmärrän säännöt, mutta rajansa silläkin on. Tosin alalla olevana en ole huomannut, että kollegat olisi ihan älyttömiä, joten siksikään en ihan usko tähän tuollaisena tarinana.

t: ope

Vierailija
8/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo olisi tosiaan opettajan ainoa syy jälki-istunnolle, niin minun lapseni ei ainakaan sitä istuisi.

Vierailija
9/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kanssa ollaan kyllä oltu yhteydessä ja sekä hänen että lapsen mukaan on vain puhuttu koulun alussa että Jälkkää tulee kyllä tekemättömistä läksyistä. Osa opettajista antaa Jälkkää jos on kerrankin läksyt tekemättä ja osa jos ne on tekemättä kolme kertaa. Mutta tässä tapauksessa läksyt oli siis kyllä tehty mutta väärällä sivulle ruutuvihkoon ja tästä syystä ja ennakkoon varoittamatta jälkkää. Ap

Vierailija
10/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]

Joko ope on ääliö tai sitten lapsi ei kerro kaikkea. Ihan käsittämätön syy jälki-istuntoon. Soita ja kysy. Jos kyse olisi mun lapsesta ja syy olisi tuo kertomasi, niin taatusti nostaisin metakan siellä koululla asiasta. Tuen koulua ja ymmärrän säännöt, mutta rajansa silläkin on. Tosin alalla olevana en ole huomannut, että kollegat olisi ihan älyttömiä, joten siksikään en ihan usko tähän tuollaisena tarinana.

[/quote]

Mäkin kyllä kysyisin asiasta siltä opelta. En nyt mitään metakkaa nostaisi (sehän olisi melko lailla yhtä typerää kuin oletettu jälki-istunnon syy) mutta selvittäisin missä mättää. Tuntuisi että tuossa on joku väärinkäsitys ja että siihen liittyy jotain muutakin.

Vierailija
11/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:48"]

Opettajan kanssa ollaan kyllä oltu yhteydessä ja sekä hänen että lapsen mukaan on vain puhuttu koulun alussa että Jälkkää tulee kyllä tekemättömistä läksyistä. Osa opettajista antaa Jälkkää jos on kerrankin läksyt tekemättä ja osa jos ne on tekemättä kolme kertaa. Mutta tässä tapauksessa läksyt oli siis kyllä tehty mutta väärällä sivulle ruutuvihkoon ja tästä syystä ja ennakkoon varoittamatta jälkkää. Ap

[/quote]

Siis oletteko olleet opeen yhteydessä tästä nimenomaisesta tapauksesta? Oletko siis kysynyt että miksi jälki-istuntoa tulee jos vahingossa jää yksi aukeama käyttämättä? Mitä ope vastasi?

Vierailija
12/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:43"]Joko ope on ääliö tai sitten lapsi ei kerro kaikkea. Ihan käsittämätön syy jälki-istuntoon. Soita ja kysy. Jos kyse olisi mun lapsesta ja syy olisi tuo kertomasi, niin taatusti nostaisin metakan siellä koululla asiasta. Tuen koulua ja ymmärrän säännöt, mutta rajansa silläkin on. Tosin alalla olevana en ole huomannut, että kollegat olisi ihan älyttömiä, joten siksikään en ihan usko tähän tuollaisena tarinana.

[/quote]

Kysyin jo opettajalta kun arvelin että lapsi on pakosta jättänyt jotain kertomatta sillä toi syy jälkälle tuntuu omasta mielestä oudolla. Opettajan vastaus oli, että syy jälki-istunnolle on vain tuo ja hän on tarkka että läksyt tulee tehtyä täsmälleen niin kuin pitää. Ainoa virhe läksyissä oli siis väärä vihkon sivu itse vastauksen ollessa oikein. Ap

Vierailija
13/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne tehtynä ja esillä silloin kun ope tunnin alussa tarkisti läksyt? Vai esittelikö lapsi ne vasta tunnin lopuksi "mä olinkin tehnyt läksyt, älä laitakaan merkintää"?

Vierailija
14/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No mulla menee kyllä ihan läpi omien ja lasteni kokemusten kautta olen nähnyt vastaavaa liian monta kertaa. Niitä juttua ei välttämättä puida opettajanhuoneessa.

Vierailija
15/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:48"]

[/quote]

No ap:n lapsen koulussa ei sit vissin opeilla ole juurikaan omaa elämää.. jos meinaan on tuollaiseen aikaa. meillä on ilmoitus wilmassa ja hommat on seuraavaksi tunniksi tehtävä, ja kun unohduksia on riittävästi se vaikuttaa numeroon.

Vierailija
16/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:53"]Oliko ne tehtynä ja esillä silloin kun ope tunnin alussa tarkisti läksyt? Vai esittelikö lapsi ne vasta tunnin lopuksi "mä olinkin tehnyt läksyt, älä laitakaan merkintää"?
[/quote]

Oli tehtynä kyllä. Sen opettajakin kertoi. Oli siis tarkastanut kaikkien vihkot. Ap

Vierailija
17/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi nyt korpeemaan tuon opettajan idioottimaisuus niin paljon että ottaisin kyllä rehtoriin yhteyttä jotta hänkin tietäisi mihin typeryyksiin opettaja työaikaansa käyttää. Aivan ääliömäistä. 

Vierailija
18/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rangaistusasteikko on sama kaikille niin en pitäisi enää meteliä asiasta. Tuntuu ankaralta mutta toisaalta taas ymmärrän opettajan ehdottomuutta.

Tuommoinen helposti muuten johtaa semmoiseen "väittelyyn" ja rajan hakemiseen. Kiroilukielto: saako sanoa kuitenkin,paska, kakka , vitttu jne jankkaamista, että mitä se kiroilu on ja miten saa sanoa.

Opettaja ei halua lähteä mihinkään epämääräisen mukaan

Vierailija
19/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko suututtanut opettajan, ap? Meillä on käynyt niin, että opettaja kiusaa lastamme laittamalla jälki-istuntoon tai käytävälle ihan ihme asioista. Opettaja voi väittää lapselle että et sanonut viisi vaan vittu ja sitten saa jälki-istuntoa. Ja jos lapsi yrittää tehdä neuvojen mukaan tehtävää ja opettaja muuttaakin kesken kaiken niin, että ei tehdäkään tietokoneella, lapsi sanoo että olen tehnyt kun piti, niin siitäkin tuli sanktiota. Opettaja on siis suuttunut minulle, koska sanoin, että opettajien tehtävä on valvoa lapsia tapahtumissa, minne lapset koulusta menevät. Lastamme oli kiusattu ja tavaroihin kajottu. Opettaja oli eri mieltä siitä, että mitään olisi sen kummemmin tapahtunut ja nyt sitten kyykyttää lasta..

Vierailija
20/49 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jokaisella opettajalla on oma asteikkonsa ja tyyli pitää homma kasassa. Eihän tässä ketään sähkötuoliin olla laittamassa ja sen takia rangaistusta on  turha suurennella.

Kun rangaistu oppilas on  tunnolinen koululainen, niin voisi korostaa että on hänenkin etunsa että luokassa säilyy opiskelurauha ja  siksikin rangaistus oli ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän