Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki te, jotka pärjäätte hyvin pienillä tuloilla, tulkaa kertomaan vinkkinne!

Vierailija
03.10.2006 |

Äsken tuolla toisessa ketjussa kerroinkin, miten meillä pärjätään reilusti alle 2000e tuloilla 3 henkinen perhe. Ja näytti siellä olevan muitakin, jotka osaavat laittaa rahan riittämään. Kertokaapa tarkemmin teidän säästökeinoja ja esim. reseptejä! Olisi hauska kuulla tarkemmin muiden samanhenkisten tavoista ja valinnoista!

Säästöaiheiset nettisivutkin kiinnostavat. Martat ja puutteenperä on jo moneen kertaan katseltu läpi. Onko teillä tiedossa hyviä penninvenytys-sivuja?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä halvalla, kun ei osta eineksiä.

Pitää vaan tinkiä monista isoista kulueristä ja heräteostokset tietenkin pois.

Jos kerran vuodessa ostan kaupasta housut tai paidan, niin se on ihan hyvä, mä en tajua ollenkaan näitä joka kuukausi shoppailevia, mitä käyttöä sillä kaikella on?

Mun kuukauden käyttömenot on n. 200 e ja sillä eletään oikein hyvin -lapsi ja minä ja kaikkea on tarpeeksi. En oikein muuta vinkkiä osaa antaa.

Vierailija
2/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistunut mies ei silloin lama-aikana saanut koulusta vastaavaa työtä, mutta teki mitä sai. Silloin hän sai 6000 mk netto ja minä minimiäippärahan ja lapsilisän yhdestä. Talo-, auto ja opintolainaa maksettavana.

Meille ei tullut mitään lehtiä, oli vain lankapuhelin ja silläkin soitettiin vaan asiat, ei huvikseen. Mies kävi töissä autolla 20 km:n päässä ja teki samalla ruokaostokset. Tein viikon ruokalistan etukäteen ja vain sen mukaan tehtiin ostoksia. Mitään ylimääräisiä autoajoja ei harrastettu. Lapsella oli kangasvaipat (ite ommellut) ja ite neulotut villavaippahousut. Vaatteet ostin kirppareilta ja uudet aina superhyperalennusmyynneistä, samoin kengät. Mun harrastukset oli lenkkeily, lukeminen (kirjat kirjastosta), käsityöt, puutarha, marjastus, sienestys.

Omalta maalta saatiin perunat, juurekset, marjat yms talveksi. Tein mehut, hillot ja muut itse. Leivoin kaiken, laitoin ruuan alusta alkaen itse. Talo lämpeni miehen tekemillä puilla. (Tontilla oli pari tuhatta neliötä umpimetsää) Mitään ruokaa ei heitetty hukkaan, puuron jämistä tein leipää, muista tähteistä pyttipannua tai " sekapataa" .

Nyt kun on varaa, vieläkin nuukailen, siitä on tullut tapa. Rahaa jää aika paljon säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästä kuitit ja tutki mihin se raha menee, tässä muutami " turhuuksia"

-Leipä, älyttömän kallista --->leivo itse

-Leikkeleet, aivan turhia, itse tehty leipä ei kaipaa kun voi nokareen

-Jugurtit, vanukkaat, viilit

-Mehut, usein niitä juodaan liikaa ja ostetaan kalliita

-Älä osta eineksiä, se " halpa" pakaste pinaatti keittokin on kallista verrattuna itse tehtyyn

-Pullat ymv. kannattaa leipoa itse, kaupassa naurettavan kalliita

-Älä osta mitään kauppalistan ulkopuolelta, pikku tilpehööriin menee rahaa todella paljon... Lapselle euron kynä, itselle naistenlehti ja miehelle iltalehti--->kallista, vaikka pikku summilta vaikuttavatkin...

-Osta shampoot, hoitaineet, pesuaineet, tiskiharjat, hiusvärit, pumpuli, kynsilakan poistoainen, partaterät YMV YMV!!! jostakin halpa kaupasta, älä ruokakaupasta.

Vierailija
4/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin rahat olivat tiukilla.

En oikein osannut leipoa ja juuri kotoa muuttaneena en oikein ymmärtänyt rahan arvoa. Kotona kun sitä oli aina saanut kun tarvitsi.

Aloin pitämään kirjanpitoa KAIKESTA mitä kuukauden aikana ostin. Laitoin ylös mitä ostin, mistä ostin ja paljonko maksoi. Seuraavassa kuussa katselin edellisen kuun osteluitani ja mietin mitä jätän pois että loppusumma olisi tässä kuussa vähemmän. Aloin " kilpailemaan" itseni kanssa ja aina kun loppusumma oli kuun vaihtuessa vähemmän, voitin.

Se sai silmäni aukeamaan kuinka paljon turhaa ostin. Ruokaa meni usein roskiin jne. Nykyään kun rahaa on paljon, nuukailen vieläkin. Ostan sitä halvinta dödöä, kotona käytän niitä superhalpoja kk-siteitä, ostan ison tonkan pesuainetta jolla täytän suihkugeelipullot ja käsienpesupullon, otan kauppaan mukaan kangas kassin ja jos joku on oikein alessa niin ostan paljon pakkaseen.

Ystävät tienaavat suurinpiirtein saman verran kuin minä mutta ihmettelevät kuinka mulla ei ole koskaan rahat loppu. En kehtaa koskaan kertoa kuinka nuuka oikeasti olen.

Vierailija
5/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

harkitse ostatko ollenkaan!

Esim. hiusväri saati kynsilakan poistoaine ym. turhuudet - ei tarvita!

Omat hiusväri kelpaa hyvin, eikä kynsilakkaa tulisi mielenkään

käyttää.

Vaatteet kierrätetään sukulaislapsilta toiselle tai ostetaan

käytettyinä tai marketeista (niistäkin löytää kivaa - ja halpaa).

Samoin huonekalut ym. tavarat ostetaan kirppareilta.

Tärkeintä on kuitenkin joka ostoksen yhteydessä miettiä:

tarvitsenko tai tarviiko joku muu perheestä tätä ostosta

todellakin? Moni raha säästyy, ja luontokin kiittää, kun ei

osta kaikkea turhaa rojua.

Vierailija:

-Osta shampoot, hoitaineet, pesuaineet, tiskiharjat, hiusvärit, pumpuli, kynsilakan poistoainen, partaterät YMV YMV!!! jostakin halpa kaupasta, älä ruokakaupasta.

Vierailija
6/6 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta 700 ¿ lainaan, kuukausittaiset asumiskustannukset noin 200 ¿. Näiden lisäksi lapsen ja omat vakuutusmaksut, auton vakuutukset yms. Eli on menojakin, ihan pakollisia siis.

Meillä säästetään mm. siinä, että

- käymme ulkona syömässä max. kerran kuussa.

- käymme baarissa keskimäärin 6 vkon välein.

- käymme viikonloppuisin mummoloissa syömässä (kävisimme siellä muutenkin, vaikka emme saisi ruokaa. :-)

- emme tilaile lehtiä (paitsi, jos joku tosi edullinen tarjous)

- miehellä tarkka viikkoraha moni- yms. -vetoihin.

- syömme edullisesti keittoja, laatikoita, mutta myös ehkä kerran viikossa eineksiä.

- ostamme lapsellemme lelun vain jouluna tai synttärinä (ja silti niitä on siunaantunut ihan hirveesti, muut ostavat.) Kirjan kyllä ostan ehkä kerran kuussa.

- ostamme lapsellemme vaatteita vain tarpeeseen (meille riittää pari siistimpää vaatekertaa, ja ehkä kuusi tarhavaatekertaa tyyliin collegehousuja ja trikoopaitoja, alkkareita, sukkia, kalsareita useampia, mutta uusia ostetaan vasta, kun entiset jäävät pieneksi). Usein huomaa, että lapsilla on ihan liikaa vaatteita, ettei niitä kaikkia edes ehdi pitää.

- Pyydetään lapselle lahjoiksi aina jotain tarpeellista esim. just käyttövaatteita tai isovanhemmilta raha-avustusta sänkyyn tai istuimeen tms. Niin ja ne rahat sitten käytetään siihen..

- Kaupassa käydään kaksi kertaa viikossa. Sieltä ostan alennustuotteita pakkaseen.

- Emme juo saunaoluita/-siidereitä, emmekä tupakoi. Herkkujakin ostetaan vain kerran viikossa.

- Mieheni ja minä ostetaan itsellemme vaatteita vain tarpeeseen ehkä parin kk:n välein.

- Emme käy juurikaan elokuvissa, joskus vuokraamme dvd:n

- Emme harrasta mitään kallista (sauvakävely ja vaunulenkkeily riittää meille)

- Ystäviä tavataan muissakin kuin biletys merkeissä, vaikka kahvitellen kotona.

- Töissä syömme omia eväitä (tällä säästää tosi hyvin!)

- Emme harrasta kahviloissa käyntiä.

Emme koe elävämme kovinkaan nuukasti, mutta rahaa säästyy jokavuotiseen etelän matkaan tai kahteen. Matkustus on intohimomme!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän