Hei sinä sairaan koirarodun edustajan omistaja!
Tarkoitan nyt chihua, mopsia, mäyräkoiraa jne. Miksi tuet epäeettistä jalostusta?
Kommentit (82)
Mulla on corgi enkä koiraa ostaessani pitänyt sitä erityisen sairaana enkä kyllä osaa pitää vieläkään. Toki varmaan mieli muuttuu jos oma koira sairastuu. Mopsia, englanninbulldoggia tai cavaa en ottaisi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
En ole ap, enkä apn pointtia ihan 100% tajua, mutta kyllä chihut valitettavasti aika sairaita on. Epilepsiaa esimerkiksi esiintyy paljon :/
[/quote]
Aa, mun pointti on se, että miksi ostaa koira, jonka keho on jalostettu sellaiseksi, että siinä on vaikea koiran elää. Mäyräkoiran lyhyet jalat ja pitkä keskivartalo luovat esimerkiksi painetta niihin pieniin tassuihin vertaa normaalimittasuhteissa olevaan shelttiin. Ryttykuonoilla hengitysvaikeudet, chihujen mulkosilmät jne. Perinnöllisistä sairauksista en jaksa edes alottaa. Tuo rakenneasia on sellainen, jonka jokainen pystyy paljaalla silmällä kuitenkin erottamaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:09"]Mulla on corgi enkä koiraa ostaessani pitänyt sitä erityisen sairaana enkä kyllä osaa pitää vieläkään. Toki varmaan mieli muuttuu jos oma koira sairastuu. Mopsia, englanninbulldoggia tai cavaa en ottaisi.
[/quote]
Mun ymmärryksen mukaan corgi on paljon terveempi rotu verrattuna moneen muuhun ulkonäköpohjaisesti jalostettuun. Mäyräkoira on ns. Trendilemmikki, kun taas paljon terveempiä lyhytjalkaisia on esim. juurikin corgi, dandiedinmontinterrieri, lancashire heeler. Mäyräkoirat on myös aika hurjia metsästäjiä, en itse varsinkaan sylikoiraksi ottaisi.
Meillä on juurikin mäyräkoira ja cavalier, koska olen pelastanut ne aikuisina huonoista perheistä. Kasvattajalta en olisi ostanut, säälittää ryttykuonoiset ja epäsopusuhtaiset koirat.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
En ole ap, enkä apn pointtia ihan 100% tajua, mutta kyllä chihut valitettavasti aika sairaita on. Epilepsiaa esimerkiksi esiintyy paljon :/
[/quote]
Aa, mun pointti on se, että miksi ostaa koira, jonka keho on jalostettu sellaiseksi, että siinä on vaikea koiran elää. Mäyräkoiran lyhyet jalat ja pitkä keskivartalo luovat esimerkiksi painetta niihin pieniin tassuihin vertaa normaalimittasuhteissa olevaan shelttiin. Ryttykuonoilla hengitysvaikeudet, chihujen mulkosilmät jne. Perinnöllisistä sairauksista en jaksa edes alottaa. Tuo rakenneasia on sellainen, jonka jokainen pystyy paljaalla silmällä kuitenkin erottamaan. Ap
[/quote]
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että kondrodystrofisia (lyhytraajaisia ) rotuja on ollut tuhansia vuosia, eivätkä ne ole mitään ihmisen jalostuksen ääripään tuotetta. Toki äärimmäisyyteen pyrkiminen näissä mittasuhteisiin (kuten muissakaan ominaisuuksissa) ei ole toivottavaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että kondrodystrofisia (lyhytraajaisia ) rotuja on ollut tuhansia vuosia, eivätkä ne ole mitään ihmisen jalostuksen ääripään tuotetta. Toki äärimmäisyyteen pyrkiminen näissä mittasuhteisiin (kuten muissakaan ominaisuuksissa) ei ole toivottavaa.
[/quote]
Niin, sitten? Ei poista sen varren epäsoveliaisuutta koiralle millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niiden olemassaolosta ei voi syyttää ulkonäkökeskeistä jalostusta kuten usein tehdään. Sairauksia on ihan kaikissa rodussa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ymmärrän tavallaan kyllä. Vierestä olen seurannut monien "ryttynokkien" hengitysvaikeuksia ja kasvatusta, sekä sitä kuinka ne lopulta joudutaan lopettamaan. Chihulla sama oli sen järkyttävien epilepsiakohtausten vuoksi. (Itse en siis omista ko rotuja, tunnen kasvattajia ja omistajia). Mutta henk koht esimerkiksi mäyräkoirilla en niinkään ole kuullut vikoja olevan vaikka muoto on mikä onkin, ehkä ei ole korviini vaan kantautunut :) myöskään en sitten tiedä mitä haittaa niistä mulkosilmistä on (muutakuin rumuus?). Näissäkin roduissa pitäisi keskittyä jalostamaan terveempään suuntaan, jolloin kanta paranisi. Valitettavasti ulkomailta raahattujen paperittomien koirien kauppa kukoistaa, ja samalla koiria jalostetaan ilman terveystarkastuksia ja toki pienenpään ja söpömpään suuntaan :/
Silti en ihan ostokieltoa kokonaan näille roduille laittaisi.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:16"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:06"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No niiden olemassaolosta ei voi syyttää ulkonäkökeskeistä jalostusta kuten usein tehdään. Sairauksia on ihan kaikissa rodussa.
[/quote]
??
Kritisoin näiden rotujen edustajien nykyistä ostamista ja niiden suosiota.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:11"]
Ei chihua kyllä sairaaksi voi sanoa. Taitaa olla pitkäikäisin rotu.
[/quote]
Pakko huomauttaa, että koiran elinikä ei ole millään tavalla verrannollinen sen elämänlaatuun tai terveyteen. Esimerkiksi mopsit saattavat elää yli 10-vuotiaiksi vaikka eläisivät koko elämänsä tukehtumiskuoleman partaalla. Kidutusta pahimmasta päästä.
Ja tuosta tappijalka-aiheesta, mäyräkoirat ja vastaavat ovat vasta koiranäyttelyiden ilmestymisen jälkeen, viimeisten 100 vuoden aikana menettäneet sen toimivan rakenteensa. http://imgur.com/gallery/YxodC
Jokaisen pitäisi nyt äänestää jaloillaan tätä järjestelmällistä koirien rääkkäystä vastaan ja lopettaa itselleen valehtelu "no nuo on vaan rotuominaisuuksia, ei se voi kärsiä jos se elää pitkään, nokun kasvattajan mukaan näiden kuulukin olla tällaisia" yms.
Eräs sanoi syyksi sen, että tietää sitten mitä sairauksia odottaa kun ottaa samanlaisen kuin edellinen oli. Cavalierkingcharlesinspanielista kyse. Ja tämä ihminen on olevinaan hyvin akateeminen ja sivistynyt.
Mäyräkoirilla kai selkävaivat ovat yleisempiä kuin jalkavaivat? Etenkin pentuiässä varottava, ettei esim. hypätessä mene selkä rikki.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:44"]Mäyräkoirilla kai selkävaivat ovat yleisempiä kuin jalkavaivat? Etenkin pentuiässä varottava, ettei esim. hypätessä mene selkä rikki.
[/quote]
Kiitos selvennyksestä! En ole ollut rodun kanssa tekemisissä, vain nähnyt niiden lyllerryksen ulkona kun ovat olleet lenkillä.
Cavalier kingcharlesinspanielit on varmaan yksi pilatuin rotu. Harmittaa vietävästi koska tosi ihania olisivat luonteeltaan. Olisikohan rotu vielä pelastettavissa.
Tämän takia on tärkeää ottaa selvää kasvattajista, pennun vanhemmista jne. Lähes joka rodulla on omat tyypilliset sairautensa, mutta kaikille yksilöille niitä ei tule.
Chihuista on omaakin kokemusta, eikä yksikään minun tietämistäni ole sairas. Mutta omasta mielestäni alle 2 kg koira on liian pieni ja mittasuhteet vääristyvät ja ongelmia tulee. Mutta tähänkin voi vaikuttaa ottamalla pennun hieman isommilta vanhemmilta. Silmätkään eivät ole niin ulkonevat ja vetistävät. Tiedän kyllä erään 1kg chihun joka eli terveenä ja reippaana 16v ikään asti.
itsekään en englannin bulldoggia esim haluaisi. Säälittää nämä rodut joilla on päivittäin ongelmia hengityksen tmv kanssa. Tietenkään ei koskaan voi olla täysin varma ettei oma koira sairastu vaikka vanhemmat olisivatkin terveitä. Perussairaiden rotujen omistajat ymmärrän vai jos koira on rescue koira.
mutta siis älkää ostako ns suosittuja rotuja halvalla, ei-kasvattajilta! Sillä tuette sairauksien leviämistä!
Minulla on ranskanbulldoggi, ostin sen kasvattajalta jonka toimintaa haluan tukea. Kasvattaja panostaa jalostuksessaan koirien terveyteen, ja teettää koirillaan terveystarkastuksia. Hän ei valitse jalostukseen käytettäviä koiria ulkonäön perusteella, vaan terveyden. Hän käyttääkin usein koiria jotka ei menesty näyttelyissä mm. "liian pitkän" kuonon vuoksi. Hänen koirillaan ei ole hengitys vaikeuksia.
Näyttelyissä tuomarit ovat alkaneet kiinnittämään huomiota ranskanbuldoggien hengitykseen, ja koirat joilla röhisee hengitys ovat saaneet hylätyn. Tämä on mielestäni hyvä suunta ja pakottaa kasvattajia kiinnittämään huomiota koiriensa terveyteen.
Englannin bulldog, Ranskan bulldog, Cavalier King Charlesinspanieli, King Charlesinspanieli, Shar-pei ja mopsi taitavat olla ne eniten kärsineet koirarodut tänä päivänä? mm. aivot ei mahdu kalloon, rypyt tulehduttaa ihon ja silmät, nenät ovat tukossa ja luustot manipuloitu niin että koiraa särkee päästä tassuihin koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:04"]Onko chihut yleisesti sairaita? Olen kuullut synnytysongelmista ison pään vuoksi, mutta muuten olen kuvitellut rodun olevan aika terve.
[/quote]