Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapian lopettaminen - kokemuksia?

Vierailija
29.03.2022 |

Mietin terapian lopettamista. Olen käynyt kelan korvaamassa terapiassa nyt melkein kaksi vuotta. Yksi ongelmani on (ollut) se, ettei minulla ole ollut sosiaalisia tukiverkostoja tarpeeksi. Tuo asia on jonkin verran parantunut. Toinen terapian aloittamisen syy oli se, että läheiseni oli kuollut ja toisaalta olin hirvittävän väsynyt, mikä vaikutti voimakkaasti elämänlaatuuni. Väsymyksen taustalta paljastui myöhemmin hoidettavissa oleva sairaus. Myös lapsuudessani on ollut ongelmia, joita terapiassa on käsitelty. Silti tuntuu siltä, että on todella vaikeaa puhua omasta menneisyydestä ja siihen liittyvistä kipukohdista jollekin muulle (ahdistavaa + en jaksaisi). Mielialani on terapian aikana parantunut ja koen, että terapia on ollut tietyllä tavalla iskunvaimennin arjen vastoinkäymisissä.

Tämän vuoden alusta sairastuin krooniseen sairauteen, mikä tulee viemään kovasti voimavarojani (vähitellen paheneva sairaus, mihin ei kuitenkaan kuole). Olisi tietysti kivaa, että joku tukisi ja kuuntelisi tuonkin sairauden edetessä.

Työn puolesta teen tällä hetkellä keikkatöitä ja terapia estää minua ottamasta töitä vastaan niinä päivinä minä terapiaa on. (Terapeutilla ei ole ilta-aikoja). Lisäksi mietin rahan menoa, kun ylimääräistä ei olisi muutenkaan. Terapeutti ei haluaisi, että lopettaisin terapiassa käymisen. En tiedä ovatko ongelmani ratkenneet, koska tuntuu siltä, että aina elämässä tulee jotain vastoinkäymisiä, joista viimeisimpänä tuo ikävä sairastumiseni. Olisi kivaa, että joku aina kuuntelisi ja tukisi, mutta ei tätä voi lopun ikää jatkaa.

Kokemuksia, näkemyksiä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lopetat. Terapia tuntuu vievän sinusta enemmän kuin tuovan ja töitäkään et voi tehdä terapian takia. On tietysti normaalia, että terapeutti toivoo sinun jatkavan, koska hän saa sinusta rahaa todella paljon eikä jaksaisi vaihtaa potilasta. Kuitenkaan siellä ei tarvitse eikä tule terapeutin mieliksi käydä. Nyt oysyt jämäkkänä ja sanot hälle, että tää on loppu nyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jatka vaan ja lopeta vasta sitten kun oikeasti saat työn, joka estää terapiassa käynnin. Sitten etsit itsellesi uuden terapeutin, jolla on ilta-aikoja. Jos terapia on auttanut, niin kannattaa jatkaa. 

Vierailija
4/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat tietenkin heti.

Vierailija
5/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ne aina sanoo ettei saa lopettaa (rahantuloa).

Vierailija
6/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lopettamisprosessi vie noin kaksi vuotta, että kannattaa alkaa ajoissa lopettelemaan. Itse et saa lopettaa noin vain omasta tahdosta. Terapeutti lähettelee laskuja käyttämättömistä käynneistä perään ja toistelee itsepintaisesti odottelevansa sua vastaanotolle eikä kuuntele sun sanaa. Kokemusta on. Todella vaikea saada oikeasti lopetettua.

Vierailija
7/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni yksi oivallus terapiassa oli juurikin se, että elämä on enemmän tai vähemmän hankalaa.

En tiedä, onko suhtautumiseni tai tuntemukseni vastoinkäymisiin liittyen muuttuneet sinänsä mutta ainakaan nykyään en luhistu ja jää pyörimään niihin vaan tulee enemmänkin sellainen huoh taas mennään vaikka ei huvittaisi yhtään vaihe, jonka jälkeen teen ongelmalle sen mitä sille voi tehdä ja jatkan elämää. En enää odota mitään ns. hyviä aikoja vaan ihan se että ei ole mitään ylimääräistä hankaluutta sillä hetkellä kelpaa.

Vierailija
8/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä että terapeutit pitävät väkisin kiinni asiakkaistaan. En nyt tarkoita ap:ta vaan osaa kommentoijista. Terapiaan on tällä hetkellä paljon ihmisiä jonossa ja terapeuteilla ei ole pulaa asiakkaista.

Arvelen että ap:n terapeutti haluaisi ap:n jatkavan, jotta saavutettu muutos vielä vahvistuisi. Jos arjen järjestäminen terapeutin ilta-aikojen puuttumisen vuoksi käy mahdottomaksi niin tietenkin sen saa lopettaa.

Jos olisin ap niin keskustelisin terapeutin kanssa rauhassa siitä miltä terapian lopettaminen tuntuu ja pelkääkö ap omista syistään tuottavansa pettymyksen terapeutille. Yleisesti ottaen terapeutille pitäisi uskaltaa puhua sen sijaan että kysyy tällä palstalla ihmisiltä, joilla välttämättä ole itsellään mitään realistista kuvaa terapiasta. Tsemppiä ap!

Vierailija
9/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin marraskuussa 2021 terapian kahden vuoden jälkeen. Vuosi olisi vielä ollut Kelan tukemaa jäljellä, mutta koin viimeisen vuoden, että terapia kuluttaa minua enemmän kuin antaa hyvää. En saanut terapiasta enää mitään irti ja terapeutti oli kiinnostuneempi jostain hengitysharjoituksista ja lapsuudenkodistani kuin nykyhetken ongelmistani. Välillä tuntui että oikein hakemalla haki syytä lapsuudestani ja vanhemmistani. :D Lapsuutenihan oli siis niin tavallinen kuin olla voi.

Tottakai ap lopetat terapian jos siltä tuntuu, jos terapia ottaa enemmän kuin antaa. Tottakai terapeutti kertoo sulle, että et ole vielä valmis lopettamaan, mutta pidä pääsi jos koet lopettamisen olevan oikea vaihtoehto.

Vierailija
10/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko terapian harventaminen vaihtoehto? Näkisit miten alkaisi mennä, mutta turvaverkko olisi vielä taustalla.

Vierailija
11/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mp kirjoitti:

Tällä palstalla tuntuu olevan kummallinen käsitys siitä että terapeutit pitävät väkisin kiinni asiakkaistaan. En nyt tarkoita ap:ta vaan osaa kommentoijista. Terapiaan on tällä hetkellä paljon ihmisiä jonossa ja terapeuteilla ei ole pulaa asiakkaista.

Arvelen että ap:n terapeutti haluaisi ap:n jatkavan, jotta saavutettu muutos vielä vahvistuisi. Jos arjen järjestäminen terapeutin ilta-aikojen puuttumisen vuoksi käy mahdottomaksi niin tietenkin sen saa lopettaa.

Jos olisin ap niin keskustelisin terapeutin kanssa rauhassa siitä miltä terapian lopettaminen tuntuu ja pelkääkö ap omista syistään tuottavansa pettymyksen terapeutille. Yleisesti ottaen terapeutille pitäisi uskaltaa puhua sen sijaan että kysyy tällä palstalla ihmisiltä, joilla välttämättä ole itsellään mitään realistista kuvaa terapiasta. Tsemppiä ap!

Ei ole käsitys, vaan kokemus, että näin on. Pelotellaan jopa, että terveydentila pahenee, jos lopettaa. Ehkä olin sitten liian helppo asiakas ja halusi siksi pitää kiinni, että saa mun vastaanotot istua miettien omiaan.

Vierailija
12/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ap nyt ryhdistäydyt ja lopetat terapian! Älä anna rahanahneen terapeutin ohjailla elämääsi. Ainahan he sanovat, että jatka vaan, koska haluavat saada rahaa. Sä et kuitenkaan selkeästi en terapiaa tarvitse.

Vierailija
13/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna lopettaisin terapian heti.

Vierailija
14/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. :) Olen kyllä keskustellut terapeutin kanssa lopettamisesta. Olen ehdottanut myös terapiakertojen harventamista, mutta se ei hänelle käy, koska hänen mielestään silloin menee idea koko terapiasta ja käyntikerroista tulee vain kuulumisten vaihtoa. 

Olen aika huono tekemään päätöksiä yleensä ottaen. Kun olen ehdottanut terapeutille lopettamista, niin hän on ollut vastaan. Siitä syystä itsekin vielä pohdin, että onko jotain syytä, miksi en lopettaisi. Ajattelin, että voisin lopettaa ja jos sitten tulee sellainen olo, että se ei ollutkaan hyvä päätös, niin voisin kai sitten jatkaa joko samalla terapeutilla (jos hänellä olisi aikaa), tai sitten jollain toisella. 

Vierailija
15/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. :) Olen kyllä keskustellut terapeutin kanssa lopettamisesta. Olen ehdottanut myös terapiakertojen harventamista, mutta se ei hänelle käy, koska hänen mielestään silloin menee idea koko terapiasta ja käyntikerroista tulee vain kuulumisten vaihtoa. 

Olen aika huono tekemään päätöksiä yleensä ottaen. Kun olen ehdottanut terapeutille lopettamista, niin hän on ollut vastaan. Siitä syystä itsekin vielä pohdin, että onko jotain syytä, miksi en lopettaisi. Ajattelin, että voisin lopettaa ja jos sitten tulee sellainen olo, että se ei ollutkaan hyvä päätös, niin voisin kai sitten jatkaa joko samalla terapeutilla (jos hänellä olisi aikaa), tai sitten jollain toisella. 

Terapeutit on monesti lopettamista vastaan. Itsensä kuunteleminen ja sen mukaisesti tekeminen on tärkeitä taitoja

Vierailija
16/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten sydän sanoo eli lopeta terapia. Siihen et tarvitse terapeutin hyväksyntää, riittää ihan oma tahtosi. Tsemppiä! :)

Vierailija
17/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jatka vaan ja lopeta vasta sitten kun oikeasti saat työn, joka estää terapiassa käynnin. Sitten etsit itsellesi uuden terapeutin, jolla on ilta-aikoja. Jos terapia on auttanut, niin kannattaa jatkaa. 

Pötyä, kyllä terapia kannattaa lopettaa heti. Terapeutti selkeästi pyrkii liikaa rajoittamaan potilaan elämää.

Vierailija
18/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää terapeutit on yksiä pahvi naamoja, ne ei anna mitään, ottavat rahat ja ovat tärkeinä muka tukemassa.

Kun pääse iriti näistä pistokärpädistö, niin alkaa huomata miten elämä kantaa ja mieli muuttuu paremmaksi, kun pääsee eroon näistä saatan.. kuppateista.

Tsemppiä...

Vierailija
19/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän on sekin, että terapian voi aloittaa myöhemmin taas uudelleen, jos siltä tuntuu. Ei ole niin lopullinen päätös.

Vierailija
20/20 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttisi toimii epäammattimaisesti roikkumalla sussa ja estämällä lopetusta. Kannattaa kyllä ihan surutta lopettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän