oletko valmis puolittamaan lomarahat?
Vaihtoehtona siis esitettyihin leikkauksiin? Itse kyllä, olisi tasapuolisempi leikkaus kuin tuo lähinnä vuorotyöläisiin kohdistuva ehdotus.
Kommentit (72)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:51"]Mieluummin sairauslomakarenssi jne. En sairasta juuri koskaan ja ne ketkä eivät pidä itsestään huolta ja sairastavat usein saisivat myös maksaa tästä tuottavuuden alentumisesta. [/quote] Kerro toki miten itsestään huolta pitämällä välttyy esim syövältä tai murtuneelta kädeltä. Jotkut flunssasairauslomat ei ole tässä se juttu vaan pitkäaikaissairaat kärsii.
[/quote]
miten tämä ensimmäisen sairasupäivän karenssi tähän vaikuttaa?
Lomarahapuolitus ja sairauslomakarenssi ok. En ole viim. kolmeen vuoteen ollut sairauslomalla.
Tänä vuonna sain lomarahoja 1800e brutto, joten miinus 900e.
Pyhälisien vähennys mun palkassa 140e/kk brutto (11x140e=1540e/v)
T: bussikuski
En suostu. En myöskään noihin nyt esillä oleviin leikkauksiin. Oon köyhä yh vuorotyöläinen. Mulle jokainen kymppi rahaa on tärkeä. Leikatkoon muualta, vaikka julkisista menoista.
En mielelläni. Meidän kitupiikkifirma ei huomioi työntekijöitään mitenkään, kiitosta ei sada mistään, ei mitään bonuksia, merkkipäiviä meni muisteta (nämä vain verratakseni esim. yrityksiin joissa ystäväni työskentelevät) joten lomaraha on tuntunut aivan mukavalta bonukselta. MUTTA jos olisi luovuttava asioista mitä leikkauslistalla on nyt, tai lomarahojen vähentäminen, niin sitten mielummin antaisin lomarahoista. En loma-ajan palkasta vaan nimenomaan lomarahoista. Meillä nämäkin asiat ovat erikseen.
Omalla kohdalla kyllä. Olisi hyvä musta kuitenkin selvittää mitä se eri palkansaajaryhmien kohdalla tarkoittaisi. Olennaista olisi se, että kaikki osallistuisi siinä määrin kun kykenevät. Monilla aloilla palkkataso on oikeasti niin matala, ettei leikkaaminen musta ole oikea ratkaisu. Ne (me), joilla on mistä leikata niin tietysti osallistuu isommalla osalla.
Pahin juttu mitä leikkauksilla voidaan saada aikaan on tuloerojen kasvattaminen (ja hyvinvointivaltion romutus), tässä ois nyt hyvä paikka korjata jo syntynyttä epätasa-arvoa.
Minulta saa viedä lomarahat, on reilua silleen. Sairaslomakarenssi voisi olla palkaton tuo eka päivä, mutt menisi sillä 100% palkalla, niin kuin ennen.
Voisin myös tehdä töitä loppiaisena ja helatorstaina. Ei haittaa. Reilumpi kun se että vuorotyötä tekevät saisi maksaa koko säästön, koska me vaaditaan palveluita ympärivuorokauden.
Julkista sektoria voidaan työn järjestelyllä saada suuria säästöjä. Ei tarvitse olla niin jäykkä hallinto. Ne jotka tekevät työtä juuritasolla, eivät ole kalliit, vain he jotka ovat pomojen, pomojen, pomojen pomo. Eli jos vaikka säästetään siitä...
Lomarahat saadaan vain kerran vuodessa. Mutta, vuorotyössä olevat menettää ansioistaan joka viikko/kuukausi. Vuoro/pyhäkorvaukset maksetaan tehdystä työstä. Lomarahat on vähän niin kuin ansaitsematonta lahjontaa, mukava raha kuitenkin, kukapa siitä kieltäytyisi. Lomaltapaluurahaa verotetaan rankasti, muttei ole koskaan niin kauheasti kismittänyt kuin ylityökorvauksista perittävästä verosta. Joskus ylitöihin jääminen on lähes velvollisuus, työkavereiden äkilliset sairauslomat ymv. syyt.
Vähän närästää pääministeri Sipilän suuntaus firmojen, eli työnantajien kulujen vähentämiseen. Sipilähän on itse yrittäjä ja politiikasta luopuessaan hän palaa ilmeisesti pisnesten pariin. Onhan se mukava kun jatkossa ei tarvitsisi kustantaa työntekijöille mm. lomarahoja, sairauksista aiheutuvia kuluja tai maksaa "turhia" vuoro /pyhälisiä. Taitaa lyödä yläfemmat, kun näkee muita yrittäjä-ystäviään.
Lomaraha voidaan puolittaa laskutaidottomilta, jotka eivät edes huomaisi menetystään eivätkä siitä siten oikeastaan kärsi.
En ole!! Pidän aina lomarahat vapaana, TARVITSEN ne vapaat, että jaksan raataa. Sairauslomista voi ottaa, ihan järjetöntähän se onkin että työnantaja maksaa mulle jotain palkkaa siitä, että makaan kotona kipeenä. Miksi työnantajan siitä pitäisi kärsiä. Ja monella jäisi turhat sairauslomat hakematta, sen verran kummallista lusmua olen nähnyt...
Mieluummin sairauslomakarenssi jne. En sairasta juuri koskaan ja ne ketkä eivät pidä itsestään huolta ja sairastavat usein saisivat myös maksaa tästä tuottavuuden alentumisesta.
Kyllä. Saan kuitenkin 12kk palkkaa ja tähän päälle lomarahat ylimääräisenä. Näin ollen olenkin niitä vaihtanut ylimääräisiin vapaisiin.