oletko valmis puolittamaan lomarahat?
Vaihtoehtona siis esitettyihin leikkauksiin? Itse kyllä, olisi tasapuolisempi leikkaus kuin tuo lähinnä vuorotyöläisiin kohdistuva ehdotus.
Kommentit (72)
Voisin puolittaa lomarahat. Jotenkin vielä vuosienkin jälkeen ne tulevat aina iloisena yllätyksenä, sellaisena "oho, ai nii nääkin rahat tuli, mitäs näillä tekis". Eli lomaraha olisi siltikin vain kiva lisä, vaikka puolittuisikin. Sen varaan ei kuitenkaan taloutta laiteta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:54"]Olen. Lisäksi voisin luopua lapsilisistä, sen voisi laittaa tarveharkintaan. Voisin luopua myös työmatkavähennyksestä verotuksessa. Kokonaan korvattavien lääkkeiden omavastuun voisi nostaa kymppiin.
[/quote]
Mäkin! Tuskin kukaan kuitenkaan lapsilisien toivossa lapsia tekee. Ehkä pienipalkkaiselle yksinhuoltajalle tärkeitä, eli tarveharkinta voisi olla hyvä. Ehkä niihin voisi laittaa myös jonkun katon. Jos ihminen haluaa kahdeksan lasta, niin olkoon sitten niin, mutta ei kai yhteiskunnan sellaista tarvitse kustantaa.
Mieluummin lomarahojen puolitus. Olisi tasapuolisempaa
Olisin. Se olisi tasapuolisempaa kun koskisi kaikkia palkansaajia. Menetys tulisi yhden kuun palkkaan, eikä vuorotyöläiset joutuisi joka kuun palkastaan luovuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:09"]
Voisin puolittaa lomarahat, jos sillä vältettäisiin vuorolisäleikkaukset ja sairaspäiväkarenssit.
ps. Itse teen päivätyötä ja sairastan todella harvoin.
[/quote] Sama!
Kyllä.
En kyllä saa nytkään yhtään lomarahoja...
Kyllä olen. Siihen päälle vielä sairausloman karenssi, niin hyvä.
joo voisin luopua lomarahasta ja lapsilisästä. Lapsilisä on aivan turha menoerä yhteiskunnalle. Ei kukaan tuttuni niitä tarvitsisi. Suurin osa laittaa ne lapsen omalle tilille jemmaan.
Todella alipalkattuna valtion diplomi-insinöörinä sanon, että olisin valmis puolittamaan lomarahat, mikäli saisin pitää minulle kohta tulossa olevan pitkän loman kiitoksena 15v valtion palvelemisesta. Työaikaani pidennettiin jo tämän vuoden alusta normaaliin toimistotyöaikaan 37,5h/vko (sama kuin yksityisellä puolella) ja minkäänlaisia palkankorotuksia en ole viimeiseen kymmeneen vuoteen nähnyt (poislukien nämä 0,2% yleiskorotukset, jotka tulee kaikille). Ylitöistä ei ole ikinä maksettu kuten ei myöskään viikonloppuisin työskentelystä (molempia tehdään ihan kuin yksityiselläkin puolella). Myöskään matka-ajan palkkaa ei ole koskaan näkynyt (mitä yleisesti yksityisellä puolella maksetaan). Senpä takia tuo pitkä loma, jonka tosiaan saa vasta 15v palveluksen jälkeen, onkin ainoa syy tehdä työtä tämän isänmaan eteen.
Alallani ei makseta lomarahoja, joten puolitetaan ihmeessä!
En. Olen ollut tässä voittoa tuottavassa firmassa jo viisi vuiotta ilman palkankorotusta (yksityinen vientifirma). En suostuisi palkanalennukseen tuossakaan muodossa.
Hallituksen ehdotuksella perheemme ei menettäisi oikeastaan mitään (ei vuorotyötä, ei juuri sairasteta jne.), mutta pidin esitystä kyllä epäoikeudenmukaisena. En kuitenkaan toivoisi että lomarahat puolitettaisiin vaan leikattaisiin vaikka 1/3 niistä. Muitakin säästöpaikkoja on ja itseasiassa minä toivoisin AVL:n korotusta vaikka se toki pienituloisia kirpaisee, mutta kulutukseen voi kuitenkin jokainen itse vaikuttaa. En ole ihan ymmärtänyt sitä että miksi hallitus huutaa nyt työntekijöiden osallistumista, mutta samaan aikaan kohdistaa toimensa lähinnä pienipalkka-aloille ja tavoittelee julkisen sektorin kulujen leikkausta vaikka puhuu tuottavuuden parantumisesta. Aika epärehellistä minun mielestäni sotkea asioita noin paljon.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:51"]
Mieluummin sairauslomakarenssi jne. En sairasta juuri koskaan ja ne ketkä eivät pidä itsestään huolta ja sairastavat usein saisivat myös maksaa tästä tuottavuuden alentumisesta.
[/quote]
ite olen tämän kannalla myös. Jos on alituioseen sairas voi myös miettiä hiukan elämäntapojaan tai lopettaa työnteon täysin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:51"]
Mieluummin sairauslomakarenssi jne. En sairasta juuri koskaan ja ne ketkä eivät pidä itsestään huolta ja sairastavat usein saisivat myös maksaa tästä tuottavuuden alentumisesta.
[/quote]
ite olen tämän kannalla myös. Jos on alituioseen sairas voi myös miettiä hiukan elämäntapojaan tai lopettaa työnteon täysin.
[/quote]
Periaatteessa samaa mieltä, mutta epäilen vaan että tuottavuuteen tuolla ei ole juurikaan merkitystä. Esimerkiksi omalla kohdalla sairastan max. yhden päivän vuodessa, mutta jos karenssi tulee niin jokaisella sairaskerralla olen varmasti poissa töistä 2-3 päivää enkä tee etätöitä. Luulisin että aika moni ajattelee samalla tavalla. Tuottavuutta ei myöskään paranna jos sairaana mennään töihin ja levitetään sairauksia.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 21:51"]Mieluummin sairauslomakarenssi jne. En sairasta juuri koskaan ja ne ketkä eivät pidä itsestään huolta ja sairastavat usein saisivat myös maksaa tästä tuottavuuden alentumisesta.
[/quote]
Kerro toki miten itsestään huolta pitämällä välttyy esim syövältä tai murtuneelta kädeltä. Jotkut flunssasairauslomat ei ole tässä se juttu vaan pitkäaikaissairaat kärsii.