Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

oletko valmis puolittamaan lomarahat?

Vierailija
14.09.2015 |

Vaihtoehtona siis esitettyihin leikkauksiin? Itse kyllä, olisi tasapuolisempi leikkaus kuin tuo lähinnä vuorotyöläisiin kohdistuva ehdotus.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois koko lomaraha. Palkallinen loma riittää.

Vierailija
2/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hyväksyä puolituksen, mutta kyllä se kirpaisisi. Lomarahalla maksetaan meillä isompia vuosittaisia laskuja, eli ihan käyttöön menevät, säästöön ei todellakaan jää. Tänä vuonna maksoin lomarahalla auton huollon, joka oli yllättäen kalliimpi kuin arvioitiin. Sairaslomakarenssin muuttaisin nykyehdotuksesta niin, että koko ajalta saisi esim 70% palkasta. Olisi reilumpi niitä kohtaan, jotka sairastavat sen yhden ainoan päivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 09:36"]

Voisin hyväksyä puolituksen, mutta kyllä se kirpaisisi. Lomarahalla maksetaan meillä isompia vuosittaisia laskuja, eli ihan käyttöön menevät, säästöön ei todellakaan jää. Tänä vuonna maksoin lomarahalla auton huollon, joka oli yllättäen kalliimpi kuin arvioitiin. Sairaslomakarenssin muuttaisin nykyehdotuksesta niin, että koko ajalta saisi esim 70% palkasta. Olisi reilumpi niitä kohtaan, jotka sairastavat sen yhden ainoan päivän.

[/quote]

Jatkan vielä. Lomapäiviä julkisella puolella lyhentäisin joka tapauksessa (ainakin muutamalla päivällä), uudessakin mallissa lomaa olisi julkisella puolella yksityistä puolta enemmän. Samoin miettisin, voisiko pekkasia karsia yksityisellä puolella.

Vierailija
4/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI.

En ota turhia sairaspäiviä, vain jos olen kuumeessa tai vatsataudissa. Pystyn kyllä töihin jos vähän niiskutan (kaverini jää heti saikulle jos vähän aamulla tukkoinen olo= on valtiolla töissä). Saikkupäiviä minulle kertyy vuodessa max 3 kpl, nyt monta vuotta mennyt niin että en ole ollut yhtään päivää poissa.

Kauheelta tuntuu kun viedään loppiainen ja helatorstai! Ehkä ne ei tunnu sellaiselle kenellä on lomaa 38 pvä vuodessa, mutta minulle tärkeitä (edelleenkään kun en ota niitä turhia saikkuja niin on luksusta pitää pari ylimääräistä vapaata).

Olen toimistotöissä pienellä palkalla. Muutoin ei palkasta jää käteen mitään ylimääräistä, niin on kiva kun lomarahoilla sitten voi ostaa jotain tai matkustaa.

Miksi ei kiristetä johtajien hulluja miljoonapalkkioita, vaikka 70 % veroa, kun heillä jokatapauksessa on kova palkka. Ja kaikki millä nuo miljonäärit (Sipilä myös) kiertää ja kikkailee verojen kanssa niin kovemmat verotukset niihin!

Vierailija
5/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:00"]

EI.

En ota turhia sairaspäiviä, vain jos olen kuumeessa tai vatsataudissa. Pystyn kyllä töihin jos vähän niiskutan (kaverini jää heti saikulle jos vähän aamulla tukkoinen olo= on valtiolla töissä). Saikkupäiviä minulle kertyy vuodessa max 3 kpl, nyt monta vuotta mennyt niin että en ole ollut yhtään päivää poissa.

Kauheelta tuntuu kun viedään loppiainen ja helatorstai! Ehkä ne ei tunnu sellaiselle kenellä on lomaa 38 pvä vuodessa, mutta minulle tärkeitä (edelleenkään kun en ota niitä turhia saikkuja niin on luksusta pitää pari ylimääräistä vapaata).

Olen toimistotöissä pienellä palkalla. Muutoin ei palkasta jää käteen mitään ylimääräistä, niin on kiva kun lomarahoilla sitten voi ostaa jotain tai matkustaa.

Miksi ei kiristetä johtajien hulluja miljoonapalkkioita, vaikka 70 % veroa, kun heillä jokatapauksessa on kova palkka. Ja kaikki millä nuo miljonäärit (Sipilä myös) kiertää ja kikkailee verojen kanssa niin kovemmat verotukset niihin!

[/quote]

Uskonnollisia huuhaapäiviä. Tekopyhät ihmiset kaipaa tekopyhiä päiviä vapaaksi.

Vierailija
6/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, enkä tajua miksi pitää syödä ostovoimaa tässä taloustilanteessa. Peruspalkka menee elämiseen, pääasiassa kunnalle (hoitomaksut), pankille (lainat) ja isoille kauppaketjuille (S ja K). Viime lomaraha kuitenkin meni erilaisille kotimaan matkailuyrityksille. Kaikki leikkaukset on mun osalta pois yritysten myynnistä. Nyt ois aika purkaa niitä byrokratianormeja ja pysäyttää veroparatiisikikkailu. Syvissä vesissä isot kalat uivat, mutta meidän tunaripäättäjät ei uskalla niitä pyydystää. Sen sijaan kuritetaan työntekijöitä ja pienyrityksiä. Ryhtyisivät nyt perkaamaan kaikkia yritttäjyyttä hankaloittavia pykäliä, mutta ei. Suomen Yrittäjätkin on yks vellihousujen kerho.

Vierailija
7/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:08"]

EI.

[/quote]

[/quote]

Muka sairaat ihmiset ottaa sairaslomaa 3 pvää kun ei huvita mennä töihin. Itse en voi ainakaan vaihtaa lomarahoja vapaaksi, joten lomaa on vain se 30 pvää vuodessa.

Hitto, olis vissiin pitänyt lusmuilla ja saikuttaa niin kuin muutkin!

Vierailija
8/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Luuletko että täällä olisi sen jälkeen eneää ketään johtajaa töissä? Jo nyt on vaikeaa saada osaajia ulkomailta tänne töihin, kun valtio vie puolet palkasta.

Ja vaikka täällä vihataankin kaikkia rikkaita johtajia, niin heillä on kuitenkin iso vastuu ja monia firmoja ei olisi olemassa ilman näitä kovapalkkaisia johtajia.

Se on tietysti iso vääryys, että nämä johtajat saavat jättikorvaukset, vaikka kusevat koko homman. Kuten esimerkiksi Kallasvuo ja Ollila Nokian kanssa.

Vierailija
9/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:15"]

EI.

[/quote]

[/quote]

Muka sairaat ihmiset ottaa sairaslomaa 3 pvää kun ei huvita mennä töihin. Itse en voi ainakaan vaihtaa lomarahoja vapaaksi, joten lomaa on vain se 30 pvää vuodessa.

[/quote]

No itse henkilökohtaisesti en ole paljon sairastellut. Eihän se kivaa olisi sekään, että eka päivä palkaton ja siitä eteenpäin pienempi sairaspäivärahakorvaus. Eikä tämmöiset asiat hetkauta edes minua. Jos kerta joudun olemaan jo syystä x pois yhden päivän, niin miksi venyttäisin sitä saaden huonompaa tuloa, kuin jos olisin terveenä töissä?

Minä koen, että sairaspäivien rokottaminen on myös reilua. Eihän se sille syöpäpotilaalle ole mukavaa, mutta esim. selkävaivainen saattaisi saada tehokkaampaa apua vaikka uudelleentyöllistymiseen tai sairaanhoitoon tilanteessaan, kun alkaa taloudellinen puoli väkisin nopeuttaa asioita. Toisaalta kun sairastaa, niin tarviiko silloin esimerkiksi autoa saman verran sairastamisen aikana? Tämmöisiäkin kuluasioita voi miettiä, että miten sen 30% sitten säästää kotona.

Vaikeita juttuja. Mutta tuskin minun sairasteluni tästä kasvaa tai vähenee, vaikka siihen käytäisiin kiinni.

Vierailija
10/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:53"]Milläs sitten lomailtas?
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki siitä, että puhutaan asiasta, jota ei edes ymmärretä.
Pahaa pelkään, että valtaosa tämänkään ketjun kommentoijista ei tiedä, mikä on lomaraha.
Lomaraha on siis eri asia, kuin loma-ajanpalkka. Lomaraha on sama asia kuin lomaltapaluuraha, eli kuten nimikin sanoo, se maksetaan vasta loman jälkeen. Lomaraha ei ole pakollinen lain säätämä etuus, toisin kuin loma-ajanpalkka. Sitä ei siis saa kaikki työntekijät. Sen saaminen riippuu alan tessin tä, sekä omasta työsopimuksesta.
Tämä info vain siksi, että edes suurin osa ymmärtäisi , mistä nyt puhutaan

Vierailija
11/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:15"]

EI.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No itse henkilökohtaisesti en ole paljon sairastellut. Eihän se kivaa olisi sekään, että eka päivä palkaton ja siitä eteenpäin pienempi sairaspäivärahakorvaus. Eikä tämmöiset asiat hetkauta edes minua. Jos kerta joudun olemaan jo syystä x pois yhden päivän, niin miksi venyttäisin sitä saaden huonompaa tuloa, kuin jos olisin terveenä töissä?

Minä koen, että sairaspäivien rokottaminen on myös reilua. Eihän se sille syöpäpotilaalle ole mukavaa, mutta esim. selkävaivainen saattaisi saada tehokkaampaa apua vaikka uudelleentyöllistymiseen tai sairaanhoitoon tilanteessaan, kun alkaa taloudellinen puoli väkisin nopeuttaa asioita. Toisaalta kun sairastaa, niin tarviiko silloin esimerkiksi autoa saman verran sairastamisen aikana? Tämmöisiäkin kuluasioita voi miettiä, että miten sen 30% sitten säästää kotona.

Vaikeita juttuja. Mutta tuskin minun sairasteluni tästä kasvaa tai vähenee, vaikka siihen käytäisiin kiinni.

[/quote]

Itse olen tomistotöissä ja kärsin selkävaivoista, mutta en ikinä voisi kuvitella että jäisin saikulle kun selkä on kipeä. Meillä töissä on panostettu työntekijöiden fysioterapiaan... Jännä juttu että ne ketkä saikuttelee selän takia ei ikinä osallistu näihin selkäjumppa ym juttuihin mitä meillä järjestetään..

Vierailija
12/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö vinkua, ettekö lukenut sitä juttua, että eniten tuo sairaslomaan koskeminen vaikuttaisi sytostaateissa käyviin syöpäpotilaisiin? Ja täällä jaksetaan inistä kuinka sen voi poistaa, kun minä, minä minä..

Vierailija
13/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 10:20"]

[/quote]

Luuletko että täällä olisi sen jälkeen eneää ketään johtajaa töissä? Jo nyt on vaikeaa saada osaajia ulkomailta tänne töihin, kun valtio vie puolet palkasta.

Ja vaikka täällä vihataankin kaikkia rikkaita johtajia, niin heillä on kuitenkin iso vastuu ja monia firmoja ei olisi olemassa ilman näitä kovapalkkaisia johtajia.

Se on tietysti iso vääryys, että nämä johtajat saavat jättikorvaukset, vaikka kusevat koko homman. Kuten esimerkiksi Kallasvuo ja Ollila Nokian kanssa.

[/quote]

Niin, no onko niitä johtajia pakko haalia tänne ulkomailta? eikö pitäis kouluttaa suomalaisia?  Eihän se Elop mikään helmi ollut suomen taloudelle...

Tai miten voi olla että esim. VR:n johtaja olisi nyt niin hyvä hommassaan että sitä muka ei voisi korvata? Voisin sanoa että joku saattasi itseasiassa suoriutua hommasta paremminkin.

Johtajilla on pienipiiri mikä pyörii. Ehkä olisi aika tuulettaa johtajistoa, luulen että tulijoita olisi kenen tahansa paikalle- ja ihan varmasti vähintäänkin yhtä päteviä.

Vierailija
14/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tähänkään mennessä kerinnyt saada minkäänlaisia lomarahoja, niin miksipä ei?

Vierailija
15/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis luopumaan koko summasta. En ymmärrä miksi sellaisia edes pitää maksaa.

Vierailija
16/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 22:53"]Milläs sitten lomailtas?
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki siitä, että puhutaan asiasta, jota ei edes ymmärretä.
Pahaa pelkään, että valtaosa tämänkään ketjun kommentoijista ei tiedä, mikä on lomaraha.
Lomaraha on siis eri asia, kuin loma-ajanpalkka. Lomaraha on sama asia kuin lomaltapaluuraha, eli kuten nimikin sanoo, se maksetaan vasta loman jälkeen. Lomaraha ei ole pakollinen lain säätämä etuus, toisin kuin loma-ajanpalkka. Sitä ei siis saa kaikki työntekijät. Sen saaminen riippuu alan tessin tä, sekä omasta työsopimuksesta.
Tämä info vain siksi, että edes suurin osa ymmärtäisi , mistä nyt puhutaan
[/quote]
Raha mikä raha, ja otetaan huomioon esim. asuntolainahakemuksen maksukykyarviossa. Mutta voihan työnantajani avata keskustelun palkkani pienentämisestä. Seurauksena saattaisin aloittaa työnhaun paremmin palkattuihin tehtäviin.

Vierailija
17/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lomarahan leikkaus eroaisi mitenkään kk-palkan leikkaamisesta? Kyllä aikuisen ihmisen muistin luulisi toimivan kuukautta pidemmällä aikajänteellä ja laskutaitoihin kuulua kertolasku 12,5:llä.

Vierailija
18/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuo lomarahan leikkaus koskettaisi kaikkia tasapuolisesti. Nykyinen ehdotus rokottaisi vuorotyöläisiä pahiten, toisia ei koskettaisi lainkaan? Pienempi menetys rahallisesti minulle tuo lomarahojen leikkaus olisi?

Vierailija
19/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:15"]Miksi lomarahan leikkaus eroaisi mitenkään kk-palkan leikkaamisesta? Kyllä aikuisen ihmisen muistin luulisi toimivan kuukautta pidemmällä aikajänteellä ja laskutaitoihin kuulua kertolasku 12,5:llä.
[/quote]

Nyt en ymmärrä. Lomaraha tulee kuukausipalkan päälle. Minä en ainakaan laske sen varaan elämistä, joten Se on ekstrarahaa. Pyhälisän vähennys on suoraan pois mun kuukausituloista..

Vierailija
20/72 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:15"]Miksi lomarahan leikkaus eroaisi mitenkään kk-palkan leikkaamisesta? Kyllä aikuisen ihmisen muistin luulisi toimivan kuukautta pidemmällä aikajänteellä ja laskutaitoihin kuulua kertolasku 12,5:llä.
[/quote]

Nyt en ymmärrä. Lomaraha tulee kuukausipalkan päälle. Minä en ainakaan laske sen varaan elämistä, joten Se on ekstrarahaa. Pyhälisän vähennys on suoraan pois mun kuukausituloista..
[/quote]
Itse mitoitan taloudellisia mahdollisuuksiani vuosiansioiden perusteella. Esim. lainamääriä ym. Pelkän kk-palkan tuijottaminen tuntuisi kädestä suuhun elämiseltä.