Olenko ainoa jota ottaa päähän koulujen Nälkäpäiväkeräykset?
Ei tässä itselläkään ole kovin kummoisesti rahaa, tilillä pötköttää ruhtinaalliset 80e jolla elellään lapsilisiin asti. Kolme lasta ja minä (TÖISSÄKÄYVÄ, ennenkuin joku ehtii sanomaan) yksinhuoltaja. Koululta tulevissa sähköposteissa annetaan ymmärtää, että 5euroa on "sopiva" summa keräykseen lahjoitettavaksi. Lasten puheiden mukaan koululla vertaillaan lasten kesken, kenen vanhemmat antavat suurimman summan. Viime vuonna annoin lapsille eurot keräykseen vietäväksi, ja siitäkös sitten naljailtiin. Eli 15 euroa pitäisi tästä revästä kouluunviemisiksi, silläkin uhalla että omilta jää ruuat saamatta? Muutenkin jo koko punainen risti saa yrjön nousemaan kurkkuun, tuoreessa muistissa parin vuoden takainen uutisointi johdon ökybileistä, joita hyväuskoisten lahjoittajien kustannuksella siellä järjestellään. Tekisi mieleni haistattaa paskat koko systeemille.
Kommentit (55)
Lahjoitan kirkon ulkomaanavun kautta (vaikka en kuulu kirkkoon). En lahjoita SPR:n kautta mitään. Siellä on liuta kovapalkkaisia johtajia jotka ajaa isoilla mustilla autoilla. Millähän rahalla nekin ostettu... Mutta kyllä vähän katkera olen vaikkakaan ei liity tuohon SPR:ään. Olen kotona lasten kanssa hoitovapaalla ja miehen tulot 0€. Syy: entinen yrittäjä joten työkkärissä vaan nauravat paskaisesti. Mistään ei apua heru ja tällä hetkellä eletään velaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:03"]
Meille ilmoitettiin, että 10 euroa per lapsi. On pakollinen, koska koulu ei järjestä opetusta taksvärkkipäivänä.
[/quote]
Minä anoin lapselleni vapaapäivän.
JA vaikka kuinka ilmoittavat olevan pakollisen, niin mietipä millä konstilla perivät rahat. Luuletko että ulosottomies tai perintätoimistö ottaa asian hoitaakseen? Kyseessä ei ole lakisääteinen maksu eikä myöskään sopimukseen perustuva.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:21"]Tämä ketju oli karseaa luettavaa. Ihminen on totisesti itsekäs ja tyhmä laji.
[/quote]
Jaa. Mun vanhemmat olivat molemmat työelämän ulkopuolella kuin olin lapsi. (90-luvun lama) Näin jälkeenpäin ajatellen oli ihme, että oli aina se viisi markkaa kuitenkin antaa. Nyt kun olen tajunnut, miten niukalla ollaan oltu, on kyllä vähän hirvittänyt. Kaikissa perheissä ei ihan oikeasti ole yhtään ylimääräistä rahaa. Taas on uusi lama ollut monta vuotta niskassa ja monet perheet menneet sen mukana. Voimia heille!
.
Tietysti on eri asia, jos joku oikeasti hyvätuloinen purnaa pikkurahoista. Useampi ihminen on tässä ketjussa tunnustautunut köyhäksi kuin rikkaaksi kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:38"]
Sano lapsellesi, että kertoo koulupihalla muille lapsille nälkäpäiväkeräyksen olevan huijausta ja kehottaa ostamaan niillä karkkia. Lapsestasi tulee sankari :)
[/quote]
Oikein! Tää otetaan meillä käyttöön.
Anna joku pieni kolikko (tai ei mitään) ja käske lasta sanomaan ettei äitillä ollut käteistä kun käyttää vaan korttia.
Ja tuohon taksvärkkipäivään; en tiedä nykymenosta, mutta ainakin omassa koulussani aikanaan opettajilla oli JOKAISELLE jonkinlainen taksvärkkipaikka jos sellaista ei itse saanut/vanhemmat eivät maksaneet, joku kauppias otti kauppaansa osan, ja esim. vanhuksille sai mennä haravimaan tmv. tekemään sitä rahaa vastaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:38"]Sano lapsellesi, että kertoo koulupihalla muille lapsille nälkäpäiväkeräyksen olevan huijausta ja kehottaa ostamaan niillä karkkia. Lapsestasi tulee sankari :)
[/quote][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 17:38"]Sano lapsellesi, että kertoo koulupihalla muille lapsille nälkäpäiväkeräyksen olevan huijausta ja kehottaa ostamaan niillä karkkia. Lapsestasi tulee sankari :)
[/quote]
Joo oikea wt-väen kuningas!
Ottaa päähän, koska osallistumaan 'pakotetaan' lasten kautta. Me olemme tosi aika usein 'unohtaneet' koko jutun tai kotona ei ole ollut käteistä.
Mielestäni on aivan käsittämätöntä,että mikään Unicef tai punainen risti on päässyt uimaan koulumaailaan. Koulun tulisi olla puolueeton paikka jossa koulutetaan ihmisiä eikä kerjätä avustuksia ryhmäpaineen kautta.
Ekaluokkainem oli ollut viikon koulussa,jossa järjestettiin jotain hyväntekeväisyyttä em tahoille ja lapsi kertoi,että pitää autta kun jollain toisella lapsella hätä eikä pääse kouluun,ann äiti rahaa sille että pääsee kouluun. Tätäkö pitää opettaa koulussa.
Eikö tämä hyväntekeväisyys ole jokaisen perheen omavalintainen asia tai kohde mihin avustusta annetaan eikä koulun pakkosyöttöä. Miten tuollaiset voivat oll edes laillisia koulussa?
Voisi itse perustaa yhdistyksen ja hakea koulusta hyväntekeväisyysrahaa,josta tosin 90% menisi hallinointipalkkaan itselleni ja loput voisin luovuttaa vaikka afrikkaan?
Aikoinaan 80-luvun loppupuolella oli koulussa jonkun järjestön ( unicef , spr, joku muu... en muista ) tapahtuma missä kerättiin rahaa Afrikan nälkäisille lapsille ja siinä oli idea seuraava, jokaisesta kierretystä pururata kierroksesta tämä järjestö lahjoitti tyyliin 10 penniä hyväntekeväisyyteen...
No itsellä maha sekaisin ja opettaja vaati kaikkia kävelemään Afrikan lasten takia... Siellä minä kakat housuissa kävelin rahaa Afrikkaan.
Kyllä valkoinen heteromies on lapsena kävellyt paskat housuissa rahaa Afrikan pienille.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:54"]Spr:n johtohenkilöillä palkat 6000 eurosta ylöspäin. Veripalvelu teki vuonna 2013 voittoa 64 miljoonaa. En anna senttiäkään.
[/quote]
En minäkään, enkä todellakaan luovuta vertani myytäväksi! Kehtaavat vielä mainostaa että oikein pula on verestä..
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:21"]Tämä ketju oli karseaa luettavaa. Ihminen on totisesti itsekäs ja tyhmä laji.
[/quote]
Totta tosiaan. Nää ihmiset on ikuisesti tuomittu katkeruuteen ja sisäisesti kalvavaan tyytymättömyyteen johtuen siitä etteivät kykene ymmärtämään että hyvää tekemällä loppujen lopuksi saa itsekin jotain, hyvää mieltä ja tyytyväisyyttä. Sääli heitä!
[/quote]
Ateeks vaan mut nyt mul kyl keittää yli sun kommenttis. Miks oon tuomittu katkeruuteen ja sisäisesti kalvavaan tyytymättömyyteen jos mulla ei ole varaa lahjoittaa yhdistykseen rahaa. Ehkä mä käytän senttini omiin lapsiini ja niiden ruokkimiseen ja vaatettamiseen. Tuskin täällä ketään rikas valittaa ettei anna rahoistaan. Häpeä sinä omaa kommenttiasi ja mieti ensikerralla ennen kun kirjoitat jotain tyhmää. Ja jos sulla on auttamishalua niin laitan mielelläni sulle sähköpostiisi tilinumeroni. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 18:03"]Meille ilmoitettiin, että 10 euroa per lapsi. On pakollinen, koska koulu ei järjestä opetusta taksvärkkipäivänä. [/quote] Ei ole pakollinen. Älkää nyt herran tähden uskoko kaikkea mitä koulu teille tuputtaa.
[/quote]
Joissain paikoissa 15 euroa. Kiva, jos on kolmekin lasta, niin pulittaa 45 euroa. Joillekin perheille voi olla sillä hetkellä iso raha, koska nyt juuri tuli maksuun kiinteistöverot ja jos sattuu joku iso vakuutusmaksu syksyyn, niin siinä sitten mietitään, että mistä raavitaan kouluun keräysrahat, kun ei ole muuta mahdollisuutta, kuin pulittaa rahat.
[/quote]
Suomessa peruskoulu on maksuton. Mitä ihan oikeasti luulet tapahtuvan, jos jätät maksamatta? Lapsu erotetaan koulusta? Saatte maksumuistutuksen?
Et maksa ja sillä siisti.
Ylipäätään outoa järjestää koulussa pakollisena jotain maksullista tapahtumaa, esim. juurikin se keilaaminen. Entä jos sitä rahaa ei oikeasti ole antaa? Jääkö lapsi yksin koulun liikkasaliin hengaamaan tai jotain?
Eikö perusopetuksen kuuluisi olla ilmaista?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 20:18"]Ylipäätään outoa järjestää koulussa pakollisena jotain maksullista tapahtumaa, esim. juurikin se keilaaminen. Entä jos sitä rahaa ei oikeasti ole antaa? Jääkö lapsi yksin koulun liikkasaliin hengaamaan tai jotain?
Eikö perusopetuksen kuuluisi olla ilmaista?
[/quote]
Mun käsittääkseni esim luokkaretkeen on ok kerätä rahaa, mutta ei ole ok väkisin vaatia. Eli varallisuudesta huolimatta kaikki muksut pääsevät mukaan. Tietysti jossakin voi olla homma hoidettu välinpitämättömämmin.
.
Mun kouluaikoinani oli mahdollista auttaa yhteisen potin keräämistä muutenkin kuin syytämällä rahaa. Esimerkiksi osa vanhemmista oli tosi aktiivisesti mukana koulun myyjäisten järkkäilyssä. Tietenkään en oleta, että jollakin köyhällä yh:lla olisi tolkuttomasti aikaa käytettäväksi tällaiseen toimintaan. Oma mutsini osallistui paljon kaikenlaisiin askareisiin, koska oli kotiäiti. Rahaa hän tuskin kovinkaan paljon panosti, koska sitä ei tainnut hirveämmin olla.
Mua harmittaa. Kallis organisaatio ja kalliit johtajat. Sittenntällainen pakkokeräys.
Pelastusarmeijaan olen joskus antanut.