Voiko liittoon kuulumattoman pakottaa palkatta töihin?
Avokkini väittää, että joutuu perjantaina menemään palkatta töihin, koska on vuokrafirman työntekijä eikä kuulu liittoon. Muut työpaikan palkkalistalla olevat ovat kotona.
Minä sanoin hänelle, että ketään ei voi velvoittaa menemään palkatta työpaikalle.
Kumpi on oikeassa?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 12:12"]
Huolestuttaa vaan kyllä, että löytyykö oikeasti näin höynäytettäviä ihmisiä kuin ap:n mies (ja ap:kin, kun ei kerran ole varma onko oikeassa vai ei). Edunvalvojaahan tuossa jo melkein tarvittaisiin.
[/quote]
Olen ap ja tiedän olevani oikeassa. Avokkini on erittäin kovapäinen tapaus, eikä usko minua. M35.
[/quote]
Sano avokillesi, että palkanmaksu määräytyy voimassa olevan työsopimuksen mukaan.
Työsopimuksessa tuskin on kohtaa, että mikäli ammattiliitto on lakossa, niin palkkaa ei makseta kenellekään, mutta töihin täytyy tulla (jos ei ole liitossa).
41v m
Mulla on perjantaina pekkanen varattu mökkireissua varten, kannattaako sitä käyttää kun on lakkopäivä kuitenkin?
Enkä kuulu myöskään liittoon.
T.20v töissä käynyt, enkä ikinä ole ollut lakossa.
En usko että on provo, kun yllättävän moni ei ymmärrä lakon perusideaa.
Onko avokkisi ulkomaalainen, vai onko hän kovin nuori? Vai onko joku työkaveri huijannut häntä väittämällä, että kenellekään ei makseta palkkaa, jotta ei menisi "rikkurina" töihin.
"Metson palkkariidat ovat tänään olleet Keski-Suomen käräjäoikeuden käsittelyssä."
Miehesi menee töihin ja olettaa saavansa palkkaa (hänellä on voimassa oleva molempia osapuolia sitova työsopimus).
Jos palkka jää tulematta, niin huomauttaa työnantajalle, ja jos ei muuten korjaannu, niin tekee rikkosilmoituksen (käräjäoikeus päättää kuka on oikeassa). Tietysti myös antaa haastattelun jokaiseen mahdolliseen lehteen, kuinka (paska) työnantaja ei maksanutkaan sopimuksen mukaista palkkaa.
41v m