Mitä 'kausiruokia' teette nyt?
Eli niitä ns halpisruokia. Itse tein nyt kaalijauhelihapapuruokaa. Hyvää, tervellinen ja koko satsi vain kolmisen euroa ..
Kohtahan saa juureksia 2kg/1 e, mutten vielä nähnyt
Kommentit (29)
Alan kohta tehdä leivinuunissa punajuuria ja vuohenjuustoa/ sinihomejuustoa.
Viimeaikoina on tullut tehtyä kaaliruokia (kääryleitä ja laatikkoa). Lisäksi kesäkeittoa on ollut usein ja marjapuuroa sekä marjasoppia ja kiisseleitä. Ostan lihat, kalat ja maitotuotteet lähes aina -50% hintaan. Osan tietenkin pakastan mutta paljon teen sen mukaan mitä kaupasta lapitettuna löytyy.
Tänä viikonloppuna on syöty lohiperunalaatikkoa. Ostin palan lohta puoleen hintaan ja purkin kermaa puoleen hintaan. Potut ja porkkanat löytyi omasta maasta. Ei jäänyt juurikaan hintaa ruoalle.
Juures- ja kaaliruokia, siis keittoja ja patoja ym. Seuraava juures, josta aion tehdä lisukkeen, on kyssäkaali. Toivottavasti löydän netistä hyvän reseptin, kun muistan vain hämärästi, miten sitä tehtiin saksassa pienen perhehotellin keittiössä. Sen muistan, että se oli tosi herkullista!
Kaalikääryleitä tein tänään.Tarjolla oli myös puolukkahilloa.Puolukat keräsin itse.Kasvisgratineja teen myös.Eräässä k-kaupassa oli jo tarjolla kotimaisia juureksia.Hintaa tais olla 5euroa per ämpäri.Punajuuri sopii erinomaisen hyvin vuohenjuuston kanssa.Siis uuniin vaan ja anna hautua.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:02"]Kaalikääryleitä tein tänään.Tarjolla oli myös puolukkahilloa.Puolukat keräsin itse.Kasvisgratineja teen myös.Eräässä k-kaupassa oli jo tarjolla kotimaisia juureksia.Hintaa tais olla 5euroa per ämpäri.Punajuuri sopii erinomaisen hyvin vuohenjuuston kanssa.Siis uuniin vaan ja anna hautua.
[/quote]
En tykkä vuohenjuustosta, mutta punajuuresta kyllä. Mutta usein miten se jää kovaksi vaikka olisikin uunisss tunttitolkulla. Neuvoja?
Ap
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:02"]Kaalikääryleitä tein tänään.Tarjolla oli myös puolukkahilloa.Puolukat keräsin itse.Kasvisgratineja teen myös.Eräässä k-kaupassa oli jo tarjolla kotimaisia juureksia.Hintaa tais olla 5euroa per ämpäri.Punajuuri sopii erinomaisen hyvin vuohenjuuston kanssa.Siis uuniin vaan ja anna hautua.
[/quote]
Ostin kans sinisen ämpärillisen perunaa, porkkanaa ja sipulia :)
Kaikki vaan sanovat, että juures/kaaliruokia. Voisitteko kertoa, että mitä juuresruokia?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:11"]
Kaikki vaan sanovat, että juures/kaaliruokia. Voisitteko kertoa, että mitä juuresruokia?
[/quote]
Esim uunijuureksia: pilkon lanttua, perunaa, porkkanaa, punajuurta, sipulia ja valkosipulia öljyttyyn vuokaan. Öljyä sekaan ja maustan yrteillä, suolalla, pippurilla ja hunajalla. 225 astetta 30 min, sitten lasken lämmön 200 asteeseen ja laitan päälle ruskistetun ja maustetun possunfileen tai broilerin fileitä. Valmis 30 min. Lisukkeeksi kermaviilikastike
Seuraavana päivänä teen sosekeiton ylijääneistä juureksista.
Tai vaikka juuresmuussia lihapullille. Tai muita versioita sosekeitoista. Tai ranskalaisten tilalle juuresfränäreitä. Tai teen tuorewokkia.
Maistoin tutulla ja ihmettelen kuka niistä oikeasti voi pitää.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:34"]
Mitä teette lehtikaalista?
[/quote]
Sipsejä
[/quote]
Ap tässä.
Itse teen juurekset +lihakuutiot/suikaleet vuokaan ja uuniin. 30 Min jälkeen vähän nestettä ja folio päälle ja vielä ainakin tunti.
Toinen on sellainen:possun ulkofilee (usein 4,90kg) suikaleksi, ruskistetaan pannulla tai kattilassa. Siihen peruna, porkkana, lantu(joskus kaalia), vettä lasillinen ja hautumaan tunniksi kannen alla. Tule sellaista 'mössöruokaa', mut jopa lapset tykkää
Itse kasvatettuja ruusupapuja. Syödään lisukkeena ja pakastetaan niin kauan kuin tulee kylmät ja tapaa kasvuston.
Sitten voi siirtyä itse kasvatettuun lehtikaaliin joka kestää pakkasta ja on varmaan tarjolla jouluun asti. Sitten voi syödä loput varsisellerit maakellarista. Säilyy siellä valeistutettuina n. helmikuun puoleen väliin. Muutuvat valkeiksi ja rapeiksi pimeässä.
Sen jälkeen voikin syödä talvikurpitsat. Plus mangodit ja muut pakastimesta, jos on siinä vaiheesa enää.
Puolukka-omenapiirakkaa ja kesäkurpitsavuokaa tein tänä viikonloppuna.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:02"]Kaalikääryleitä tein tänään.Tarjolla oli myös puolukkahilloa.Puolukat keräsin itse.Kasvisgratineja teen myös.Eräässä k-kaupassa oli jo tarjolla kotimaisia juureksia.Hintaa tais olla 5euroa per ämpäri.Punajuuri sopii erinomaisen hyvin vuohenjuuston kanssa.Siis uuniin vaan ja anna hautua. [/quote] En tykkä vuohenjuustosta, mutta punajuuresta kyllä. Mutta usein miten se jää kovaksi vaikka olisikin uunisss tunttitolkulla. Neuvoja? Ap
[/quote]
Keitä punajuuret ensin kattilassa niin että jonkin verran pehmenevät, kokeile haarukalla. Jäähdytä, kuori lähtee melkein ihan vaan käsin hieraisemalla keittämisen jälkeen. sitten lohkot ja laitat uuniin, päälle oreganoa ja / tai timjamia, pippuria ja suolaa ja hiukan siirappia ja öljyä. Voit murustella kypsien punajuurilohkojen päälle fetaa, se sopii punajuuren kanssa tosi hyvin myös.
Tai tee punajuurilaatikko; keitetyt ja jäähdytetyt punajuuret raastetaan, sekoitetaan keitetyn riisin tai ohran, edellä mainittujen mausteiden ja fetamurun & kermaviilin kanssa ja laitetaan vuokaan > uuniin paistumaan. On hyvää. Tuohon voi laittaa paistettua jauhelihaa joukkoon jos haluaa. Sinihomejuusto sopii punajuuren kanssa myös.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:22"]
Itse kasvatettuja ruusupapuja. Syödään lisukkeena ja pakastetaan niin kauan kuin tulee kylmät ja tapaa kasvuston.
Sitten voi siirtyä itse kasvatettuun lehtikaaliin joka kestää pakkasta ja on varmaan tarjolla jouluun asti. Sitten voi syödä loput varsisellerit maakellarista. Säilyy siellä valeistutettuina n. helmikuun puoleen väliin. Muutuvat valkeiksi ja rapeiksi pimeässä.
Sen jälkeen voikin syödä talvikurpitsat. Plus mangodit ja muut pakastimesta, jos on siinä vaiheesa enää.
[/quote]
Miten käytät ruusupavut, eikös ne palot ole semmoisia karvaisia? Syötkö palot kokonaisina ja silvitkö pavut paloista?
Eikös tätä kysytty juuri eilen? No tietty kaaliruokia, juureksia tarjouslihan kanssa, kasviskeittoja, marjaherkkuja jälkkäriksi