Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä, tavallinen lapsi vai jotakin häikkää?

Vierailija
13.09.2015 |

Kuopukseni on 7-vuotias ja hänellä on aina ilmennyt eräänlaisia pakkotapoja. Hän pyytää minua esimerkiksi pelaamaan kanssaan Kimbleä. Menen hänen huoneensa ja asetun valmiiksi, peli on välissämme. Mutta sitten tuleekin ehto. Emme voi pelata, ennen kuin hän on asetellut kaikki 50-70 eläinfiguuriaan katsomoksi, tarkkaan järjestykseen ympärillemme. Odotan siis siinä 20 minuuttia kun lapsi järjestelee hahmojaan.

Tai kun olemme lähdössä jonnekin. Ensin pitää tehdä tietyt asiat, tietyssä järjestyksessä ja taas odottelen (jos ei ole kiire), että hän saa ne tehtyä. Tai menemme pelaamaan koripalloa. Mutta ennen kuin peli voi alkaa tapahtuu tietyt rituaalit.

Voin ja toisinaan täytyykin vain repäistä hänet irti ja suorittaa käsillä oleva homma normaalitahtia. Mutta hänen reaktionsa on voimakas järkytys ja itku. Siirtymävaiheet ovat hänelle selvästi vaikeita. Miksi?

Muuten lapsi on rauhallinen ja mukautuva, kiltti, hyväkäytöksinen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoneuroosi tms. Noin nuorille ei mielellään tehdä mt-diagnooseja, kun häiriökäyttäytyminen voi muuttua tai mennä ohi iän myötä.

Vierailija
2/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni osoittautui autistispiirteiseksi, livästi kehitysvammaiseksi. Hänellä oli rituaaleja mm. järjestellä leluja kirjahyllyyn tietyllä tavalla tai ruuan piti olla lautasella järjestyksessä. Vanhemmiten noita rituaaleja on tullut lisää ja ne ovat todella sitkeitä. Pitää vain oppia elämään niiden kanssa ja ennakoida siirtymätilanteita ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jotain häikkää. Tutkituta lapsesi pian, jotta mahdollista kuntoutusta ja terapiaa saa vielä kun se oikeasti vaikuttaa aivoihin.

Aikuisiässä tuollaiset rituaalit voivat olla hyvinkin paljon elämää rajoittavia. Siksi hakisin ennaltaehkäisevästi apua jo nyt.

Vierailija
4/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireita. Voi mennä ohi vielä, itselläni oli lapsena. Lapsuuteni oli todella stressaava ja traumaattinen. Onhan lapsella asiat hyvin?

Vierailija
5/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tulee muiden lasten kanssa toimeen? Aspergerlapsillakin on tuontyyppistä oireita.

Vierailija
6/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisteilla ja aspergereilla on tuollaisia rituaaleja. Varmaan kannattaa hakea apua, mutta älä ole liian huolissasi, esim. aspergerit pystyy elämään ihan normaalia elämää. 

T. asperger

Vierailija
7/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireita. Kannattaa ottaa puheeksi koulu lääkärin kanssa. Onko muuta poikkeavaa?

Vierailija
8/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika lasten neurologille

Vierailija
9/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on sosiaalinen ja hänellä on paljon ystäviä. En oikein usko, että olisi asperger, toisaalta minä olen asperger-piirteinen (en asperger) joten olen ehkä jäävi sanomaan siitä, en ehkä hahmota mikä on normaalia, mikä ei. Olin itse lapsena samanlainen, mielileikkejäni oli järjestely ja arkistointi. Oma lapsuuteni oli traumaattinen...muut lapset ovat "normaaleja". Täytyy varata aika lääkärille. Meillä menee hyvin pääasiassa, mutta isoja mullistuksia on ollut. Erosimme lasten isän kanssa pari vuotta sitten. Voisikohan liittyä siihen?

Vierailija
10/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lastenpsykiatrilla. Meillä oli vastaavaa 3,5vuotiaalla. Saatiin hyvät neuvot ja päästiin eroon noista, nyt 5 v kaikki ok.

Vierailija
11/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutkia, mistä johtuu. Ihan normaalilta ei kyllä kuullosta.

Vierailija
12/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa. Meillä liittyi päiväkodin aloitukseen, meni 3 v ja puolen vuoden päästä oli "hermoraunio". On todella sosiaalinen ja rohkea, ihan normaali lapsi, mutta jotain turvaa ja tilanteiden hallintaa haki ja sai noista rutiineista.
Kannattaa tosiaan puuttua ajoissa ennenkin alkavat rajoittaa elämää.

Vierailija
13/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se omena kauas puusta putoa... Jos sinä olet asperger-piirteinen, niin tuntuisi aika ihmeelliseltä, ettei yksikään lapsistasi olisi. Itse olen myös asperger-piirteinen ja näen pojassani paljon samaa: nyt jo 6-vuotiaana sellainen itsekseen viihtyvä "insinööri"-tyyppi. Mutta hänelläkin on kavereita - ei vain aina ymmärrä kaikkia sosiaalisen "pelin" hienosäätöjä.

Vierailija
14/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:57"]

Ei se omena kauas puusta putoa... Jos sinä olet asperger-piirteinen, niin tuntuisi aika ihmeelliseltä, ettei yksikään lapsistasi olisi. Itse olen myös asperger-piirteinen ja näen pojassani paljon samaa: nyt jo 6-vuotiaana sellainen itsekseen viihtyvä "insinööri"-tyyppi. Mutta hänelläkin on kavereita - ei vain aina ymmärrä kaikkia sosiaalisen "pelin" hienosäätöjä.

[/quote]Totta. Olisi pitänyt huomata nuo piirteet aiemmin. Kiitos vastauksista.

Mitkä ne hyvät neuvot olivat 11? Pitääkö lasta siedättää siihen, ettei voi aina mennä rituaaliensa mukaan vai neuvottiin toimimaan. Vien hänet joka tapauksessa lääkärille.

Vierailija
15/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pakko-oireilta. Mun miehellä oli niitä lapsena ja se oli hänelle hyvin raskasta. Hänestä tuli aikuisena alkoholisti, nyt on raitis, mutta oireet on palanneet, mutta ei niin pahana mitä silloin. Iltaisin kun hän tulee makuuhuoneeseen, niin hänen pitää tulla kaksi kertaa ovesta sisään ja kun sammuttaa lampun, niin se pitää sytyttää ja sammuttaa toiseen kertaan ja jos ajattelee jotain ikävää asiaa samalla, kun sanoo jotain, niin hänen pitää sanoa se uudestaan niin kauan, että ei ajattele sitä ikävää asiaa

Vierailija
16/16 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:49"]Pakko-oireita. Voi mennä ohi vielä, itselläni oli lapsena. Lapsuuteni oli todella stressaava ja traumaattinen. Onhan lapsella asiat hyvin?
[/quote]

Mun pakko-oireisen miehenkin lapsuus oli traumaattinen oli väkivaltainen ja hyvin kontrolloiva ja ankara isä. Hänestä tuli sitten myös väkivaltainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän