Ensi viikon pe kouluja ja päiväkoteja suljetaan!!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1442108370783.html
"Yo-kirjoitukset rajataan pois."
Voi kuinka mukavaa!!! -.-
T. Lukiolainen
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:13"]
Voi kunpa päiväkodit sulkisivatkin ovensa. Se lakko purisi nopeasti kun koko Suomi pysähtyisi....."Mihin mä vien lapseni hoitoon...!?" Voi nyyh!
[/quote]
Tiedätkö, että on olemassa myös sellaisia pienipalkkaisia naisia, jotka ovat osa-aikaisia, koeajalla tai muuten työssään sellaisella tuulisella paikalla, että ketään ei kiinnosta onko päiväkoti kiinni lakon takia vai ei. Jos et pääse töihin, olet pian ilman töitä.
Tällainen voi että, voi kyynel ja byhyy - asenne ei myöskään saa mitenkään Suomea nousuun. Moni miettii perjantaista pelko takapuolessa että mitä jos... jos en pääse töihin, jos en saa lasta hoitoon, jos myöhästyn kirjoituksista? Eivät nämä ihmiset ole sen enempää syyllisiä hallituksen päätöksiin kuin kukaan muukaan.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:35"]
Vanhemmat omat lakossa myös eli hoitaavat lapset itse kotonaan...
[/quote]
Jaa, en minä ole. Olen kursseilla jonne olisi vähän pakko mennä koska vielä yksikin poissaolo niin lennän pihalle ja karenssi iskee. Tietysti jos aikuispuolella ollaan lakossa myös niin ongelmaa ei ole.
Ei kyllä hajuakaan, mihin minä mukulan laitan siksi aikaa.
[/quote]
Palkkaat sille hoitajan. Aivan kuten joutuisit tekemään, mikäli julkisen sektorin tarjoamaa päivähoitoa ei olisi olemassakaan. Kannattaa alkaa kysellä jo MLL:ltä, perjantai voi olla kiireinen päivä heille. Tai sitten palkkaat esim. kaupan ilmoitustaulun kautta jonkun opiskelijan/lukiolaisen lapsenvahdiksi.
[/quote]
Jos julkisen tukemaa päivähoitoa ei olisi olemassa, ap:lla tuskin olisi varaa käydä missään palkattomassa harjoittelussa muutenkaan, joten tuossa kuvaamassasi tilanteessa ap olisi joutunut todennäköisesti jättäytymään työmarkkinoiden ja opiskelujen ulkopuolelle kokonaan. Kuten aika moni muukin äiti joutuisi vastaavassa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:10"]Ja mihinkä esim. lapsiperheet saavat muksunsa hoitoon?
Oppilailta menee yksi koulupäivä.
Ei mitään järkeä tälläsessä touhussa.
Ap
[/quote] voit olla lasten kanssa viikonloppuna kuitenkin?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:03"]
Voi kunpa päiväkodit sulkisivatkin ovensa. Se lakko purisi nopeasti kun koko Suomi pysähtyisi....."Mihin mä vien lapseni hoitoon...!?" Voi nyyh!
[/quote]
Tiedätkö, että on olemassa myös sellaisia pienipalkkaisia naisia, jotka ovat osa-aikaisia, koeajalla tai muuten työssään sellaisella tuulisella paikalla, että ketään ei kiinnosta onko päiväkoti kiinni lakon takia vai ei. Jos et pääse töihin, olet pian ilman töitä.
Tällainen voi että, voi kyynel ja byhyy - asenne ei myöskään saa mitenkään Suomea nousuun. Moni miettii perjantaista pelko takapuolessa että mitä jos... jos en pääse töihin, jos en saa lasta hoitoon, jos myöhästyn kirjoituksista? Eivät nämä ihmiset ole sen enempää syyllisiä hallituksen päätöksiin kuin kukaan muukaan.
[/quote]
Miksi vain naiset miettivät? On toki yksinhuoltajia tai perheitä, joissa molemmilla vanhemmilla on sama tilanne, mutta suurimmassa osassa on kuitenkin molemmat vanhemmat. Meillä minä olen pätkätöissä ja mies vakitöissä, joten oli aivan selvää molemmille, että hän jää lasten kanssa kotiin.
minä en kyllä ymmärrä miten opettajat ja päiväkotien henkilökunta liittyvät tähän. eihän ne edes ole auki viikonloppusin tai iltaisin. miten noi suunnitellut leikkaukset heitä koskee? no lomat ja sairauspäivä korvausten osalta joo, mutta miten muuten?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:21"]Millähän perusteella teidän aikuisten sotkuihin pitää lapset ja nuoret sotkea!?
Tässä kärsii nyt mm. koululaiset.
Ap
[/quote]
Ootko kuullut yhteiskunnasta? Siellä vähän niinkun eletään yhdessä, ideaalitapauksessa yhteiskunta tietysti toimii, tai sitten ei.
Ja jos nyt olet lukiossa ja meinaat joskus jotain töitä tehdä opiskelujen ohessa kärsi niiden jälkeen niin ihan tässä sinunkin tulevaisuudesta puhutaan. Ellet sitten tietenkin ole niin etuoioikeutettu ettei tarvitse töitä ja niistä saatavaa palkkaa miettiä. Silloin toki ymmärränkin että "tavisten kiukuttelu" ärsyttää jos enemmistön elämän realiteetit on täysin vieraat.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 17:59"]
Duunari kusee toisen muroihin, hehheeee! Me vastustetaan näin, buahhaahhaaa!
[/quote]
No onhan se kurjaa, kun kerrankin suomalainen uskaltaa sanoa mielipiteensä.
Mun puolesta kaikki lakkoon vaan, ei haittaa! Vaikka itselläni ei lakkoilun mahdollisuutta olekaan. Vaikka se vaikeuttaisi mun elämää tosi paljon. Tämä ei saa jäädä tähän.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:06"]
minä en kyllä ymmärrä miten opettajat ja päiväkotien henkilökunta liittyvät tähän. eihän ne edes ole auki viikonloppusin tai iltaisin. miten noi suunnitellut leikkaukset heitä koskee? no lomat ja sairauspäivä korvausten osalta joo, mutta miten muuten?
[/quote]
Et ole koskaan kuullut vuoropäiväkodeista?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:03"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä monikin ta tajuaa, jos tuosta syystä ei pääse töihin, ei tarkoita automaattisesti fuduja...
hallitus on nyt leikkaamassa vääristä asioista, ensin eläkeläisten ja lapsiperheiden tuet. nyt sitten työlaisten etuudet. asiat jotka saavat jaksamaan töissä kuten sunnuntai lisät, lisät ylipäätään. Ei ole reilua että ne viedään, lakko onkin siis välttämätön jotta hallitus tajuaisi että asioiden on muututtava. Se ei koululaisten elämään vaikuta mitenkään jos koulut ovat yhden päivän kiinni, mahdollisesti parantaa tulevaisuutta.
Eikö suomi voisi ottaa vähemmän pakolaisia, ei menisi rahaa niihin. Kansanedustajilta vaikka tonni pois palkoista, ei muuttaisi elintasoa, ei torkkupeittoja, mitä hittoa ne tekee useiden satojen tonnien työsuhde autoilla kun jokaisella on varmaan pari omaakin. kansanedustajat ovat kyllä itsekkäitä paskoja, heillä itsellään on kaikkea yllinkyllin, mutta eikun palkansaajien kimppuun.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:09"]
[/quote]
[/quote]
minä tarkotin lähinnä kunnallisia päiväkoteja,joita on varmaa pikkasen enemmän kuin jotain vuoropäiväkoteja ja onkos muuten vuorokouluja, eli edelleen, miten opettajat liittyvät tähän tai se päiväkodin henkilökunta?joista valtaosa on kunnalisella, kuten koulutki. minusta tollanen mielenilmaus on laiton, etenki kunnallisella puolella olevilta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
minä tarkotin lähinnä kunnallisia päiväkoteja,joita on varmaa pikkasen enemmän kuin jotain vuoropäiväkoteja ja onkos muuten vuorokouluja, eli edelleen, miten opettajat liittyvät tähän tai se päiväkodin henkilökunta?joista valtaosa on kunnalisella, kuten koulutki. minusta tollanen mielenilmaus on laiton, etenki kunnallisella puolella olevilta.
[/quote]
Kunnallisellakin on vuoropäiväkoteja. Ihan yhtälailla tämä koskettaa niitä jotka eivät vuorotyötä tee. Lomat on iso asia, ja jos esim sairauden takia joutuu silloin tällöin olemaan töistä pois niin se sitten näkyy kunnolla tilissä. Kyllä syitä löytyy jokaiselta..
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä ne vuoropäiväkodit on useimmiten kunnallisia myös.
Kyllä huomaa, että Suomessa on pitkään ollut asiat hyvin, kun joidenkin maailma kaatuu päiväkodin päivän lakkoon. Ollaan vieraannuttu siitä kun työehtojen puolesta on oikeasti pitänyt taistella, suosittelen oikeasti tutustumaan Suomen historiaan, niin se ymmärrys laajenee siitä miksi meillä on asiat näinkin hyvin. Samoten myös kannattaa tutustua enemmän siihen, miksi Suomen talous on kuralla - ulkomaankauppa ei vedä, koska ulkomaillakaan asiat ei ole hyvin. Yleensä tällaiset tasaantuvat ajan kanssa, kun maailmanlaajuinen talous lähtee kulkemaan parempaan suuntaan, mutta Suomella ei valitettavasti ole tässä lamassa samalla tavalla välineitä selviät hetkellisestä syöksystä. Emme voi esimerkiksi devalvoida.
Sen sijaan on hyvin tärkeää, että alan ammattilaiset muistuttavat tärkeistä saavutetuista eduista säästökurin aikana. Kaikki säästö ei todellakaan ole aitoa säästöä pidemmällä aikavälillä, ja senkin vuoksi säästämisen lisäksi on tärkeää että niihin radikaaleimpiin säästötoimenpiteisiin vastataan esim. lakolla. Mm. varhaiskasvatuksen piirissä nykyisestä pienempiä ryhmäkokoja ja lastentarhaopettajien palkankorotuksia on jo vaadittu vuosikymmeniä. Jatkuvasti on toivottu, että tulisi joku oikeasti osaava opetusministeri joka ymmärtäisi tällaisen muutoksen pitkäaikaiset hedelmät. Sen sijaan, boom, ryhmäkoot kasvavat entisestään vaarallisiin mittasuhteisiin. Eli kun toivottiin ryhmäkokoihin miinusta yhdellä, saatinkin päälle plus yks. Tämä kun tulee voimaan, niin menee vähintään vuosikymmen että se saataisiin edes nykytasolle takaisin. Jos taas haaveillaan että päästäisiin oikeasti hyvään tilanteeseen varhaiskasvatuksessa eli siihen nykyisestä miinus yhteen, niin joudutaan odottaan parikymmentä vuotta. Eli toisten koko loppu-ura. Kyllä mielenosoitukset ja lakot ovat tärkeitä asioita, silloin kun on pelko siitä että tehdään päätöksiä ymmärtämättä niiden seurauksia. Lakkoilulla on myös Suomemme rakennettu, siinä ei ole mitään erikoista kulttuurisesti ja sitä on harrastettu todellakin paljon pahempinakin taloudellisina aikoina. Minua pelottaisia jos poliisit tai lääkärit ryhtyisivät täyslakkoon, mutta jos maailma kaatu päiväkodin päivän lakkoon, niin todellisuudessa yhteiskunnan asiat ovat vielä todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:09"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:06"] minä en kyllä ymmärrä miten opettajat ja päiväkotien henkilökunta liittyvät tähän. eihän ne edes ole auki viikonloppusin tai iltaisin. miten noi suunnitellut leikkaukset heitä koskee? no lomat ja sairauspäivä korvausten osalta joo, mutta miten muuten? [/quote] Et ole koskaan kuullut vuoropäiväkodeista? [/quote] minä tarkotin lähinnä kunnallisia päiväkoteja,joita on varmaa pikkasen enemmän kuin jotain vuoropäiväkoteja ja onkos muuten vuorokouluja, eli edelleen, miten opettajat liittyvät tähän tai se päiväkodin henkilökunta?joista valtaosa on kunnalisella, kuten koulutki. minusta tollanen mielenilmaus on laiton, etenki kunnallisella puolella olevilta. [/quote] Kyllä ne vuoropäiväkodit on useimmiten kunnallisia myös.
[/quote]
mutta eikö toi mielenilmaus ole silti laiton?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:37"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:09"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:06"] minä en kyllä ymmärrä miten opettajat ja päiväkotien henkilökunta liittyvät tähän. eihän ne edes ole auki viikonloppusin tai iltaisin. miten noi suunnitellut leikkaukset heitä koskee? no lomat ja sairauspäivä korvausten osalta joo, mutta miten muuten? [/quote] Et ole koskaan kuullut vuoropäiväkodeista? [/quote] minä tarkotin lähinnä kunnallisia päiväkoteja,joita on varmaa pikkasen enemmän kuin jotain vuoropäiväkoteja ja onkos muuten vuorokouluja, eli edelleen, miten opettajat liittyvät tähän tai se päiväkodin henkilökunta?joista valtaosa on kunnalisella, kuten koulutki. minusta tollanen mielenilmaus on laiton, etenki kunnallisella puolella olevilta. [/quote] Kyllä ne vuoropäiväkodit on useimmiten kunnallisia myös.
[/quote]
mutta eikö toi mielenilmaus ole silti laiton?
[/quote] mielenosoitukseen on lupa ja ihmiset saa yhä Suomessa ilmaista poliittista kantaansa. Viranhaltijoilla joitakin rajoituksia mutta lakkohan tuo ei edes ole
Miten Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on nämä sunnuntailisä-asiat? Samalla mallilla pitäisi voida mennä meilläkin. Ottaa päähän kun useimmiten sunnuntai olisi passeli ravintolapäivä, mutta tietenkin koko Suomi on silloin kiinni.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän vuoropäiväkodit isona enemmistönä ole just kunnallisia.
Ensimmäinen sairaslomapäivä koskee varmaan erityisesti päiväkodin henkilökuntaa. En ole itse (lapsuuden jälkeen) ikinä ennen enkä sen jälkeen ollut niin kipeä, kuin ekana syksynä kun lapset aloittivat päiväkodin. Joku oksennustautikin oli pari kertaa, vaikkei lapsuusvuosien jälkeen ikinä aikaisemmin. Hävetti olla töistä pois milloin oman, milloin lapsen sairauden vuoksi. Onneksi siihen sitten kai jotenkin karaistui.
Sairaana töihin tuleva hoitaja sairastuttaa muut lapset ja heidän vanhemmilleen tulee poissaoloja, eli välillisesti vaikuttaa.
Opettajilla varmaan osittain sama juttu, vaikkei ihan niin lähikontaktia lasten kanssa olekaan. Ja koulut ei kai vielä tee vuoroja. Lomatkin saa opet pitää entisellään. Mutta opettajien mukana olo tuo lakolle paljon julkisuutta.
Sopimuskaudet ovat nykyisin sen verran pitkiä, että kansalaiset eivät ole oikein tottuneet lakkoihin. Aiemminhan AKT lakkoili joka ainoa talvi. Jos ei omien asioidensa puolesta, niin solidaarisuudesta olivat tukilakossa jonkun toisen ay-liikkeen tavoitteiden vuoksi. Eikä ne olleet mitään yhden päivän lakkoja.
Nytkin muuten kannattaa tarkistaa, mitä bussivuoroja kuitenkin perjantaina ajetaan. Ratin takana kun istuvat esimiehet, mutta heillä ei tietenkään paikata kaikkia kuljettajia.