Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset eivät nykyään niin omatoimisia?

Vierailija
28.03.2022 |

Aina näkee, että lapset käyvät vanhempien kanssa yhdessä hiihtämässä oli sitten kuinka vanha lapsi hyvänsä. Ite kävin siskon kanssa 8- ja 10-vuotiaina kahdestaan hiihtämässä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista kasvatetaan hauraita ja avuttomia. Surullista. Pienet vastoinkäymiset ja itsenäinen tekeminen ovat tärkeitä kasvavan ihmisen kehitykselle.

Erikoinen näkemys, että hiihtäminen äidin kanssa tekee lapsesta hauraan ja avuttoman. Minä olen aina luullut, että liikunta on terveellistä seurasta riippumatta. 

Jotkut äidit liiankin innokkaasti opettavat hiihtämään. Näin kerran, kun joku hiihti 4-5 vuotiaan lapsen kanssa 20 asteen pakkasessa ja sanoi vielä 'Noni, nyt reippaasti!'. Eikö mitään kylmyysrajaa saisi olla? 😨

Vierailija
42/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi vain kateellinen, kun ei päässyt koskaan äidin kanssa hiihtämään. Hyökkäävä asenne äidin kanssa hiihtävää lasta kohtaan paljasti helposti totuuden. 

Ei ole hyökkäävä asenne eikä kateutta.

Kyl vaan on. Jos et olisi kateellinen, sinulla ei olisi mitään tarvetta yrittää vääntää normaalista äiti-lapsi-hetkestä jotain pahaa lapsen tuhoavaa toimintaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan tosi hyvä, että koko perhe viettää aikaa yhdessä. Muistan kun yksin kiersin niitä latuja, ja olisi kyllä ollut mukava vaikka hiihtää myös äidin ja isän kanssa. 

Ja minä kiersin yksin niitä , kuin myös kävin yksin luistelemassa . Mutta ei se sulkenut pois sitä, että vanhempani viettivät todella paljon kanssani aikaa. Olen nyt nelivitosena monta kertaa kiitellytkin siitä mite fiksuja vanhempia olivat ja tekivät monia sellaisia asioita tuolloin jo , mistä on vasta nyt alettu vanhemmmuudessa keskustella.

Vierailija
44/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo liittyy omatoimisuuteen?

Nykyvanhemmat on lastensa kanssa, eikä dumppaa heitä keskenään, mikä on pelkästään hyvä asia.

No ei ole hyvä asia. Itse pyörin siskon ja kavereiden kanssa enimmäkseen joskus 8-v asti. Ei äiti ole kaveri, hänen on tarkoitus olla saatavilla jos lapsi tarvitsee turvaa, neuvoa, opastusta... Hiihtoretkellä pärjää hyvin omanikäisen kanssa ja oppii itsenäisyyttä ja ongelmanratkaisua.

Oletko provo? Niin sekavaa settiä nyt.

En ole provo eikä yllä olevat kommentit minun kirjoittamia.

Taas tuli alapeukku, vaikka, eivät oikeasti ole.

Ap

Vierailija
45/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsista kasvatetaan hauraita ja avuttomia. Surullista. Pienet vastoinkäymiset ja itsenäinen tekeminen ovat tärkeitä kasvavan ihmisen kehitykselle.

Erikoinen näkemys, että hiihtäminen äidin kanssa tekee lapsesta hauraan ja avuttoman. Minä olen aina luullut, että liikunta on terveellistä seurasta riippumatta. 

Jotkut äidit liiankin innokkaasti opettavat hiihtämään. Näin kerran, kun joku hiihti 4-5 vuotiaan lapsen kanssa 20 asteen pakkasessa ja sanoi vielä 'Noni, nyt reippaasti!'. Eikö mitään kylmyysrajaa saisi olla? 😨

Miksi pitää aina vetää jotain överiääritilanteita mukaan? Onko ihan mahdoton ajatus, että olisi välimuoto tuollaisen ja "lapset ilman mitään valvontaa" toiminnan välillä?

Vierailija
46/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut pantiin kuusivuotiaana hiiihtämään koulumatkat vaikka pakkasta olisi ollut 30.

Vierailija
47/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut pantiin kuusivuotiaana hiiihtämään koulumatkat vaikka pakkasta olisi ollut 30.

No meillähän hiihdettiin 50km kouluun kesät talvet. Sudet vaan ulvoivat matkalla ja piti hiihtää kovaa, että pääsi niitä karkuun. 

Vierailija
48/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillähän hiihdettiin 50km kouluun kesät talvet. Sudet vaan ulvoivat matkalla ja piti hiihtää kovaa, että pääsi niitä karkuun. 

Kyllä ennen oli paremmin! t. ap

Vierailija
49/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on selkeästi vain kateellinen, kun ei päässyt koskaan äidin kanssa hiihtämään. Hyökkäävä asenne äidin kanssa hiihtävää lasta kohtaan paljasti helposti totuuden. 

Ei ole hyökkäävä asenne eikä kateutta.

Kyl vaan on. Jos et olisi kateellinen, sinulla ei olisi mitään tarvetta yrittää vääntää normaalista äiti-lapsi-hetkestä jotain pahaa lapsen tuhoavaa toimintaa. 

Ei vain ole! Ylpeänä muistelen siskoni kanssa tekemiä hiihtoretkiä. Ei kaikki vanhemmat edes hiihdä eikä tätä voi heiltä vaatia.

Vierailija
50/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen oli paremmin! t. ap

Et ole ap.

Vierailija
51/52 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä avaus kyllä osoittaa, että mikään ei ole hyvä kun puhutaan vanhemmista ja heidän lapsistaan. Ei ole hyvä, jos vanhemmat eivät vietä aikaa lasten kanssa, ja ei ole hyvä, jos viettävät.

Ei ole hyvä, jos perheen kanssa vietetään aikaa kauppakeskuksessa, muttei kyllä sekään, jos käyvät yhdessä hiihtämässä!

Ihan älyttömäksi mennyt tämä lapsiperheiden arvostelu ja kyttääminen. Aika on monella kullannut muistot. Ei osattu ennenkään kasvattaa täydellisiä lapsia. Aika pitkälle on menty ihan vaan mutu-tuntumalla - myös kasarilla ja ysärillä.

Vierailija
52/52 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo liittyy omatoimisuuteen?

Nykyvanhemmat on lastensa kanssa, eikä dumppaa heitä keskenään, mikä on pelkästään hyvä asia.

No ei ole hyvä asia. Itse pyörin siskon ja kavereiden kanssa enimmäkseen joskus 8-v asti. Ei äiti ole kaveri, hänen on tarkoitus olla saatavilla jos lapsi tarvitsee turvaa, neuvoa, opastusta... Hiihtoretkellä pärjää hyvin omanikäisen kanssa ja oppii itsenäisyyttä ja ongelmanratkaisua.

En ole lasteni kaveri, tehdään kuitenkin asioita yhdessä. Olen ylpeä itsestäni, kun en halua esim. hiihtää aina omaan tahtiin vaan jaksan odottaa lapsiani ladulla ja tarvittaessa voin auttaa. Osaavat myös hiihtää ilman aikuista ja pärjäävät mikäli ongelmia tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi