Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaatte menot?

Vierailija
28.03.2022 |

Miten jaatte menot kumppaninne kanssa?

Olen asunut nyt vuoden miehen omistamassa omakotitalossa. Olen ollut tämän ajan opiskelijana ja nyt huhtikuussa alkavat työt, josta saan n. 2000 e palkkaa. Varmaan verojen jälkeen vähän alle. Mies ei ole halunnut kertoa omaa palkkaansa suoraan, mutta about 3000 e tienaa.

Minkälaisia tilanteita teillä on ja miten jaatte menonne?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aloitukseen vielä. Itse toivoisin avointa puhetta rahasta ja rahan kulutuksesta parisuhteessa. Mies on aikaimoinen tuhluri meinaan, mutta en tiedä miksi ei halua tästä keskustella.

Vierailija
2/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä yhteinen talous. Eli okt yhteisessä omistuksessa. Menot maksetaan puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan talolqinan ja pienempiä laskuja. Mies maksaa ruokalaskun, sähkön ja muut isommat laskut.

Lasten hankinnat yhdessä.

Vierailija
4/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että kummankin palkat menee yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki. Asiaa ei tarvitse siis ajatella lainkaan.

Vierailija
5/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä päätän mitä ostetaan ja muija maksaa

Vierailija
6/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan aikalailla puoliksi, paitsi mies maksaa enemmän vuokraa, koska tienaa enemmän. Mun mielestä vähän huono merkki, jos mies ei halua puhua raha-asioista. Ja varsinkin, jos kova tuhlari. Mihin sitä rahaa menee... Meillä puhutaan ihan avoimesti raha-asioista, kummankin palkat molempien tiedossa, mies itse ehdotti että voi maksaa enemmän vuokrasta, kun hänellä on isompi palkka. Muuten jaetaan aika pitkälti tasan. Ei tietenkään kaikkea sentilleen lasketa, mut silleen että jos mä maksan esim. tällä viikolla ruokaostokset niin mies maksaa ens viikolla jne.

Vierailija
7/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo maksaa minun kortillani.

Vierailija
8/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piirtää jolla on liitua.

Vierailija
9/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä, palkka vaihtelee paljon sen mukaan kuinka paljon haluaa tehdä / on keikkaa.

Itse olen kotona pääsääntöisesti, joskus teen työkeikkoja mutta yleensä tulo = peruspvraha.

Talo on miehen eli hän maksaa kaiken siihen kuuluvan, mä maksan puolet sähkölaskusta ja ostan varmaan enemmän ruokaa ja päivittäistavaroita. 

Pelkästään omat rahat ja tilit, toimii meillä, matkat, huvitukset ja isommat hankinnat maksetaan about puoliksi, ei tarvitse pahemmin neuvotella eikä varsinkaan kiistellä. 

Mitään tarkkoja summia ei toisen varallisuudesta tiedetä, mutta suunnilleen on käsitys, tiedetään puolin ja toisin ettei tarvitse olla huolissaan. 

Vierailija
10/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rahat menee yhteiselle tilille, josta maksan kaikki laskut. Kummallakin on pankkikortti sille tilille ja kumpikin maksaa ostoksensa sieltä. Yhteiset rahat.

Vierailija
11/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa vastikkeen, sähköt, vakuutukset jne, minä ruoan, lasten vaatetukset, auton kuluineen (on vain minun käytössä) ja lasten harrastusmaksut.

Vierailija
12/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet turvannut selustasi eron varalle?

Vierailija
13/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloitukseen vielä. Itse toivoisin avointa puhetta rahasta ja rahan kulutuksesta parisuhteessa. Mies on aikaimoinen tuhluri meinaan, mutta en tiedä miksi ei halua tästä keskustella.

Sinua ei auta avoin keskustelu täällä, kun sinun pitää saada se keskusteluyhteys kumppanisi kanssa. Me emme voi auttaa siinä.

Vierailija
14/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rahat menee yhteiselle tilille, josta maksan kaikki laskut. Kummallakin on pankkikortti sille tilille ja kumpikin maksaa ostoksensa sieltä. Yhteiset rahat.

"Mies on aikaimoinen tuhluri"

Ei toimi, jos rahan käyttö tottumukset on kovin erilaiset. En lähtisi suhteeseen henkilön kanssa, joka ei keskustele avoimesti näihinkin isosta asiasta kuin raha.

Vierailija
15/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet turvannut selustasi eron varalle?

Tämä. Pidä nyt hyvä ihminen huoli, että sinulla jää jotain säästöönkin. Raha-asioissa ei voi luottaa kuin itseensä. Jotenkin sinun on se turvattava, että sinulle jää omaakin rahaa. 

Vierailija
16/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten ainakin harkita, että saa jotenkin pidetty oman talouden. Ei ainakaan mitään yhteisiä lainoja, laskuja, yms...

Vierailija
17/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan verojen jälkeen vähän alle.

Se on satavarmaa, että tuloista menee veroja, yms...

Vierailija
18/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako tuhlurin kanssa alkamaan yhteiseen elämään? Jos teillä on hyvin erilainen näkemys rahasta ja sen käytöstä niin tulee olemaan joka päiväinen riidan aihe, mieti vielä yhteistä tulevaisuutta.

Vierailija
19/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen oma asunto? Maksatko sinä vuokraa vai lyhennätkö hänen asuntolainaa…

Mitä kun eroatte, sinä olet maksanut miehen asuntoa ja saat etsiä itsellesi oman.

Minä maksaisin tietenkin mutta en missään nimessä puolia kaikista asumiskuluista koska en yhtä paljon omistakaan, sinä kartutat koko aika miehesi omaisuutta muista se.

Vierailija
20/36 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puolet siitä, mistä omistan puolet, kuten talo. En mitään siitä, mitä en omista, kuten auto. Maksan suhteessa palkkaani juoksevista kuluista, kuten sähkö, vesi, ruoka ja lapsen menot.

Eli on laskettu prosenttiosuus suhteessa palkkaan, mikä singahtaa palkkapäivänä automaattisesti tililtäni yhteiselle taloustilille. Taloustililtä menee kaikki juoksevat kulut.

Omat rahat saa kumpikin sijoittaa tai tuhlata miten tahtoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä