Yhteisten lasten hoitaminen uusperheessä
Mies ei ole nähnyt lastaan muutamaan viikkoon, koska lapsi oli äitinsä kanssa pitkään ulkomaan reissulla. Nyt mies ehdotti, että lähtisi lapsensa kanssa viikonlopuksi hotelliin ”jotta saisivat olla kahden” (eli että miehen ei tarvitsisi hoitaa meidän yhteisiä lapsia). Lapsemme kyselevät tuon sisaruksensa perään ja luonnollisesti me kaikki haluaisimme nähdä häntä pitkän tauon jälkeen ja luulisin hänenkin ikävöivän meitä kaikkia.
Miten te toimisitte vastaavassa tilanteessa, haluaisitteko olla perheen kanssa yhdessä vai olisiko ok, että muu perhe ei näkisi lasta todella pitkään aikaan ja äiti hoitaisi viikonlopun yksin pienet, yhteiset lapset? Jos äiti hoitaa yksin, onko mielestänne äidillä sitten oikeus olla vastaava aika esim. ystäviään tapaamassa niin että isä sitten hoitaa yhteiset lapset? Myös minulla on kaksi lasta, jotka asuvat meillä 50/50, mutta itse pidän tärkeänä sitä, että lapset näkevät sisaruksiaan aina, kun meillä ovat ja samoin he pitävät sitä tärkeänä kun toisiaan aina ikävöivät.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:ta taitaa vain harmittaa, ettei mies vie häntä hotelliin. Mutta kyllä sekin varmasti onnistuisi, varaatte matkan ja lapset hoitoon.
Minulla on kyllä varaa mennä hotelliin niin halutessani, juuri olimme kaikkien minun lasteni eli 4 lapsen ja mieheni kanssa. Kyse on siitä, että pelkään, että tuo lapsi ei koe sitten koskaan olevansa osa meidän perhettä kun käy niin harvoin ja osa niistä harvoista tapaamisistakin on vain isän kanssa. Luulisin, että se ei tuntuisi lapsesta kivalta.
Ap
Miten miehen lapsi voisi kokea olevansa osa perhettä kun sinä itse jokaisessa kirjoituksessa tuot esiin ettei hän ole?
Olen itse ”äitipuoli” kolmelle lapselle ja mieheni ”isäpuoli” yhdelle omalleni, meillä ei puhuta meidän tai teidän lapsista, lasketa kuka maksoi kenenkin vekaran ruuan tai kuka ajoi kenetkin harrastukseen jne. Tekee ihan pahaa lukea miten puhut lapsesta, tälläiset kuviot juuri tekevät uusperheistä niin vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, paljonko tuossa on lapsia yhteensä? Viisi? Hatunnosto isälle, että pystyy järjestämään yhteistä aikaa lapsensa kanssa. Varmasti olisi tarpeen joka lapselle.
Lapsia on 5, mutta yhtäaikaa aina 2-4. Kun tämä miehen lapsi käy meillä muutenkin vähemmän, itse olen pitänyt tärkeämpänä hänen sulautumista perheeseemme kuin sitä, että hän saisi kahdenkeskistä aikaa isänsä kanssa. Omat lapseni eivät tosissaan kaipaa mitään kahdenkeskistä aikaa minun kanssani vaan heille on ensiarvoisen tärkeää, että näkevät sisaruksiaan koko sen ajan kun meillä ovat.
Ap
Täytyy kyllä olla helvetin paska mutsi, kun edes omat lapset eivät kaipaa seuraasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on luultavasti provo.
Isä saa mennä lapsensa kanssa kahdestaan hotelliin. Sinä saat mennä omien lastesi kanssa hotelliin. Mies saa mennä viikonlopuksi hotelliin kavereidensa kanssa. Sinä saat mennä kavereiden kanssa viikolopuksi hotelliin.
Case closed.
Ei ole provo. Eli sillä ei ole mitään merkitystä, että lapsi ei sitten näe äitipuoltaan ja sisarpuoliaan reilusti yli kuukauteen?
Ap
Lapsella on oikeus tavata I-SÄÄN-SÄ.
Miksi tuot aloituksessa esiin sen, että saako sinulla sitten olla kaveriaikaa, että mies hoitaa yhteisiä lapsia?
Muissa kommenteissasi väität, että ajattelet vain miehen lasta, miten hän ei nyt tuntuisi sopivan joukkoonne. Vaikka oikeasti sinua ärsyttää, ettei mies ole 24/7 kanssasi hoitamassa kaikkia lapsia.
Ei sinulla ole velvollisuutta hoitaa yksin teidän yhteisiä lapsianne viokonloppua. Ei miehen lapsella ja miehelläsi ole mitään etuoikeuksia viettää aikaa kahdestaan. Miehesi voi ottaa yhteiset lapsenne myös sinne hotelliin, hän on heidän isänsä ja velvollinen lapsista huolehtimaan.
Meillä ihan ydinperheessäkin (3 lasta) lapset haluavat välillä olla kahdestaan äidin tai isän kanssa. Järjestämme jokaiselle kolmelle siihen mahdollisuuden emmekä oleta, että lapset haluavat koko ajan olla yhdessä. Suosittelen samaa teillekin. Lapsi tuntee itsensä erityisemmäksi, kun saa välillä olla ihan kahdestaan aikuisen kanssa.
Lapsen tarve vanhemman jakamattomaan huomioon ja aikaan on kyllä suurempi tarve, kuin tarve kuulu "uuteen perheeseen".
Uusperheessä ihanteet eivät voi toteutua, vaan kaikki on kelmeää kompromissia. Lapset joutuvat tämän hyväksymään, niin ehkä olisi syytä aikuistenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole velvollisuutta hoitaa yksin teidän yhteisiä lapsianne viokonloppua. Ei miehen lapsella ja miehelläsi ole mitään etuoikeuksia viettää aikaa kahdestaan. Miehesi voi ottaa yhteiset lapsenne myös sinne hotelliin, hän on heidän isänsä ja velvollinen lapsista huolehtimaan.
Paskapuhetta. Ap on lastensa huoltaja ja hänellä todellakin on velvollisuus huolehtia heistä silloin, kun isä ei ole paikalla. Eikä uusperhe toimi niin, että ruvetaan vänkäämään lapsellisesti tuohon malliin. Ken leikkiin ryhtyy se sopeutukoon siihen, että isä on välillä kahdestaan lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on. Ap on ko lasten huoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs perhe se sellainen on, jossa äidillä ei ole mitään velvollisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen, paljonko tuossa on lapsia yhteensä? Viisi? Hatunnosto isälle, että pystyy järjestämään yhteistä aikaa lapsensa kanssa. Varmasti olisi tarpeen joka lapselle.
Lapsia on 5, mutta yhtäaikaa aina 2-4. Kun tämä miehen lapsi käy meillä muutenkin vähemmän, itse olen pitänyt tärkeämpänä hänen sulautumista perheeseemme kuin sitä, että hän saisi kahdenkeskistä aikaa isänsä kanssa. Omat lapseni eivät tosissaan kaipaa mitään kahdenkeskistä aikaa minun kanssani vaan heille on ensiarvoisen tärkeää, että näkevät sisaruksiaan koko sen ajan kun meillä ovat.
Ap
Ei se sulautuminen nyt yhdestä viikonlopusta ole kiinni.
Toki, jos sun jaksaminen on noin ison lapsimäärä kanssa koetuksella, niin se on eri keskustelun paikka.
Isähän voisi ottaa vaikka 2 lasta hotelliin, omansa ja puolikkaan.
Ap, olit juuri hotellissa lastesi kanssa. Anna isänkin mennä hotelliin lapsensa kanssa.
Nythän ei ole kyseessä mikään pakollinen meno, mies ei ole joutunut sairaalaan eikä edes lähdössä työmatkalle. Ei äidin ole pakko huolehtia lapsista yksin jonkun hotellireissun takia. Mies on valintansa tehnyt kun hankki yhteisiä lapsia aloittajan kanssa. Ei pienten lasten hoidosta oteta noin vain vapaita viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Nythän ei ole kyseessä mikään pakollinen meno, mies ei ole joutunut sairaalaan eikä edes lähdössä työmatkalle. Ei äidin ole pakko huolehtia lapsista yksin jonkun hotellireissun takia. Mies on valintansa tehnyt kun hankki yhteisiä lapsia aloittajan kanssa. Ei pienten lasten hoidosta oteta noin vain vapaita viikonloppuja.
Täysin samaa mieltä, eikä kumpikaan niistä pienistä lapsistakaan saa koskaan ”laatuaikaa vain toisen vanhempansa kanssa ilman sisaruksia”, joten miksi tällä yhdellä lapsella pitäisi olla jotain etuoikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on velvollisuus olla kahden kesken lastensa kanssa. Jokaisen.
Ap on valinnut miehen jolla on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä, eikä kumpikaan niistä pienistä lapsistakaan saa koskaan ”laatuaikaa vain toisen vanhempansa kanssa ilman sisaruksia”, joten miksi tällä yhdellä lapsella pitäisi olla jotain etuoikeuksia?
Ei vaan kysymys kuuluu että miksi jokainen noista viidestä saa omaa laatuaikaa vanhemman kanssa säännöllisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kysymys kuuluu että miksi jokainen noista viidestä saa omaa laatuaikaa vanhemman kanssa säännöllisesti!
Siis miksi ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät saa kahdenkeskistä aikaa vanhempiensa kanssa, koska vanhemmat eivät pidä sitä tärkeänä. Se, että näiden lasten vanhemmat eivät ymmärrä sellaista järjestää, ei ole tämän yhden lapsen vika.
Heh, olen kasvanut tällaisessa uusperheessä. Ei minua olisi kiinnostanut jatkuvasti leikkiä jotain happy familyä vaan olisin kaivannut tulla nähdyksi yksilönä. Meillä ei vanhempien huomiota saanut ikinä ilman muita. Eniten ärsytti se että ihan vieraat ihmiset oli yhtäkkiä ”sisaruksia” ja koko aian piti ulospäin todistella että hyvin menee.
Onkohan ap kysynyt edes lapsiltaan? Vai onko vain päättänyt puolesta?