Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekat kaverisynttärit 4-vuotiaalle

Vierailija
12.09.2015 |

Täällä kirjoittelee stressaantunut äiti. Pojalle mentiin lupaamaan ekat kaverisynttärit. Itse synttäripäivästä on jo monta viikkoa, mutta rahkeet bileiden järjestämiseen eivät ole minulla riittäneet: meillä on pieni vauva, ja ristiäiset osuivat juuri synttäreiden aikaan. Kaikki aika ja energia tuntuu nyt menevän vauvanhoitoon ja kaksilapsisen perheen arkeen.

Nyt jotkut juhlat kuitenkin on järjestettävä, koska sellaiset on luvattu ja poika niistä kyselee. Ongelma on, että haluaisin järjestää tuon ikäiselle vielä aika pienimuotoiset kemut, ei Hoplopeja tai muita ulkoistettuja synttäreitä. Koti meillä on kuitenkin pieni, tai pikemminkin ruokapöytämme ääreen mahtuu ehkä 5 lasta.

Keitä sitten kutsutaan? Pojalla on paljon kavereita: naapurista pari, nykyisessä, nyt syksyllä alkaneessa hoitoryhmässä on kolme muuta ja vanhassa ryhmässä toiset kolme.

Miten tulee toimia hoitopaikan kavereiden kanssa? Vanhan ryhmän kanssa poika oli tiiviisti 3 vuotta, ja tuossa ryhmässä on yksi poika, jonka poikamme haluaa ehdottomasti kutsua. Muihin ei ole pidetty yhteyttä kevään jälkeen, eivätkä ehkä pojalle ole niin tärkeitä enää. Lähtivät eri hoitopaikkoihin/eskareihin, joten ehkä heidät voisi jättää kutsumatta sillä perusteella, etteivät suoraan näe kuka muu on kutsuttu? Ja ovat pari vuotta vanhempia.

Nykyisessä ryhmässä on yksi hyvä samanikäinen kaveri, lisäksi kaksi noin yksivuotiasta. Riittänee, että kutsumme vain tuon samanikäisen? Kun kyse on kuitenkin kaverisynttäreistä. Muutenhan joutuisimme kutsumaan yksivuotiaiden vanhemmatkin?
Oma järkeni sanoo, että kutsutaan selektiivisesti 4 hyvää kaveria, jotka pääsevät paikalle ilman vanhempia. Mutta huono omatunto soimaa etenkin vanhojen hoitokavereiden suhteen. Poikamme on kuitenkin joka vuosi kutsuttu heidän synttäreilleen, ja vanhempien kanssa olimme hyvissä  väleissä. En haluaisi loukata ketään, mutta ulkopuolista tilaakaan en haluaisi hankkia. Meillä oli ristiäiset juuri vuokratussa tilassa, ja huomasin, että asiat paisuvat ja hankaloituvat, jos juhlat joutuu järkkäämään pois kotoa.

Miten muiden 4-vuotiaiden synttäreillä on toimittu? Haluaisin, että vieraat mahtuisivat pöydän ääreen, ja muutenkin 4-5 vierasta tuntuu maksimilta porukalta hallita. Jos vain ei oltaisi tajuttu mennä lupaamaan synttäreitä, niin varmaan oltaisiin voitu odottaa kaverisynttäreiden kanssa vielä vuosi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

HopLop:iin ulkoistin 4v synttärit. 7 kaveria tuli ja hauskaa oli kaikilla. Ihanan helppoa. Suosittelen!

Vierailija
2/13 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat lapsen nimeämään viisi tärkeintä kaveria ja kutsut ne. Edellytyksenä, että lapset ovat sellaisia, että voivat tulla ilman vanhempiaan. Lapset ei välitä vaikka pöydän ääressä olisikin tiivis tunnelma. Ostat mahdollisimman paljon valmiina kaupasta niin ei tarvitse stressata. Kakusta ei ainakaan meillä ole edes synttärivieraat välittäneet vaan jäätelöbaari on ollut paljon suositumpi. Viihdykkeeksi puhallat ilmapalloja ja järjestät esim. aarteenmetsästyksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 4-vuotiaalle 4 kaveria äiteineen kahvilassa. Kahvila järjesti kakun ja muut tarjoilut. Lapset leikkivät kahvilan leikkihuoneessa. Lopuksi menimme vielä leikkipuistoon koko porukalla. Meillä myös vauva, ei ollut vaivaa synttäreitten järjestämisestä, lapsen ekat kaverisynttärit. En potisi huonoa omaatuntoa joidenkin lasten kutsumatta jättämisestä. Kaikkia nyt ei vaan voi kutsua.

4/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neuvo jonka olen saanut on 1 lapsivieras per ikävuosi- eli nelivuotiaalle neljä lapsivierasta, viisivuotiaalle viisi jne. On toiminut hyvin meillä. Liian iso lapsijoukko tekee juhlista levottoman massatapahtuman jossa itse sankari jää vähemmälle huomiolle. 

Miten olisi ihan perinteinen kotisynttärijuhla, yksi ohjelmanumero (vaikka ongintaa), kakku kynttilän puhaltamisineen ja muutama ohjattu leikki, puoli tuntia vapaata riehumista, sitten kotiin?

Vierailija
5/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="AV Mamma" time="13.09.2015 klo 00:11"]Hyvä neuvo jonka olen saanut on 1 lapsivieras per ikävuosi- eli nelivuotiaalle neljä lapsivierasta, viisivuotiaalle viisi jne. On toiminut hyvin meillä. Liian iso lapsijoukko tekee juhlista levottoman massatapahtuman jossa itse sankari jää vähemmälle huomiolle. 

Miten olisi ihan perinteinen kotisynttärijuhla, yksi ohjelmanumero (vaikka ongintaa), kakku kynttilän puhaltamisineen ja muutama ohjattu leikki, puoli tuntia vapaata riehumista, sitten kotiin?
[/quote]

Sunko mielestä sen lapsen jolla on synttärit pitää loistaa huomion keskipisteenä.

6/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 00:13"]

[quote author="AV Mamma" time="13.09.2015 klo 00:11"]Hyvä neuvo jonka olen saanut on 1 lapsivieras per ikävuosi- eli nelivuotiaalle neljä lapsivierasta, viisivuotiaalle viisi jne. On toiminut hyvin meillä. Liian iso lapsijoukko tekee juhlista levottoman massatapahtuman jossa itse sankari jää vähemmälle huomiolle.  Miten olisi ihan perinteinen kotisynttärijuhla, yksi ohjelmanumero (vaikka ongintaa), kakku kynttilän puhaltamisineen ja muutama ohjattu leikki, puoli tuntia vapaata riehumista, sitten kotiin? [/quote] Sunko mielestä sen lapsen jolla on synttärit pitää loistaa huomion keskipisteenä.

[/quote]

Joo, sen parin tunnin ajan. Bileet ilman erityistä syytä ovat eri asia, synttärit ovat päivänsankarin juhlimista varten. Synttärit ovat päivänsankarin juhlat, häät hääparin jne...

Vierailija
7/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset lasten kaverisynttärit ovat mielestäni vähän eriasia ku häät. Kaikki lapset siellä ovat samanarvoisia. Ja miksi ihmeessä yksi lapsi pitää pitää parrasvaloissa, kaikki kyllä tietävät kenen synttäreitä juhlitaan, vaikka olisi 10 vierasta. Rukoilen syvästi, ettei lapsestasi kasva itsekeskestä, kun kasvatustyyli on tuo.

Vierailija
8/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipä oudoksi tämä ketju.

Nelivuotiaille synttärit on yleensä jännä tilanne, niin vieraana kuin sankarina. Mä en todellakaan lähtisi mihinkään hoploppiin tai vastaavaan ellei olisi riittävä määrä aikuisia vahtimassa.

Sitä pöytää ei tarvitse kovin kynnyskysymykseksi nostaa, pienet eivät yleensä malta kauaa istua kuitenkaan. Pienen neljän hengen pöydän ympärille mahtunee kuusi lasta, jopa kahdeksan jos pystyy laittamaan istumapaikkoja kaikille sivuille.

Meillä on tehty niin, että on muutama eri leikki ja onginta. Ohjelma olisi vaikka niin, että lahjat annetaan pullonpyörityksellä, samalla voi esitellä lapset toisilleen jos joku ei tunne kaikkia. Sitten tarjoilut, ei tarvitse olla mitenkään tuhatta eri sorttia. Voi olla vaikka vihannestikkuja, minikarjalanpiirakat, pienet karkkikipot ja kakku, pillimehut.

Mä varaisin muutaman pienen leikin, meillä on ollut tuolileikki, mutta toteutettuna tyynyillä koska meillä on Verhoasiaa. Millaisia verhojen kiinnitystapoja teillä on? Meillä on lähes joka huoneessa ihan perinteisiä verhotankoja eikä ne tahdo pysyä seinässä kunnolla, koska seinät on ihan hötöjä, tämä koskee erityisesti verhoja joita liikutellaan. tilat. Olohuone on noin 14 neliötä, saadaan silti mahtumaan. Sen lisäksi meillä on onginta, se kannattaa jättää ihan viimeiseksi.

Vierailija
9/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen ylireagoi näitten synttäreiden kanssa. Kuulostaa siltä, että kun vauva syntyi, näet yhtäkkiä nelivuotiaan isomapana kuin hän onkaan, ja unohdat kuinka pieni hän on ja kuinka vähään tyytyväinen. Ja musta on myös vähän surullista, että imaiset ärtymystä siihen, että sun nyt täytyy nähdä näin paljon vaivaa tän esikoisen vuoksi. Sun esikoinen on juuri joutunut luopumaan paljosta kun perheeseen on syntynyt vauva. Vauvaa on juhlittu, kaikki höösäävät vauvan ympärillä, ja toivottavasti sulla tää nelivuotias saa sentään olla paljon myös kotona teidän kanssa, ettei joudu olemaan siellä hoidossa kovin paljoa, kun sinä köllöttelet ja nautit teidän uuden ihanan vauvan seurasta. Että sulla on nyt kyllä aivan oikeasti moraalinen velvollisuus kuunnella sun esikoistakin ja hänen toiveitaan näissä synttäreissä, eikä niin hirveästi miettiä sitä, mitä sinä tahtoisit. Eihän nää ole sinun synttärisi.

Vierailija
10/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Ette kutsu niitä 1-vuotiasta eikä mitään vanhoja tarhakavereita. Älä stressaa!
Ei tarvitse kuin 2-3 parhainta kaveria ja se on ok.
Nyt pikaisesti neuvoja: Ainakin kaksi aikuista hyvä olla paikalla,etenkin kun syödään. Jos aika esim 2 h ja pieni asunto niin olisi fiksua olla koko ajan järjestettyä ohjelmaa, muuten menee levottomaksi.
Ihan oman tyttöni ekoja 5 v kaverisynttäreitä vaan muistelen :)
Toki riippuu lapsista, millaisia ovat..meillä oli 3 poikaa ja 4 tyttöä. Pojat olisivat vaan halunneet leikkiä autoilla ja pelata,tytöt tykkäsivät järjestetystä ohjelmasta. Mutta kaikki rakasti saippuakuplien puhaltelua.

Vierailija
11/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli just 4-v juhlat, ja mäkin tein "apua auttakaa"-aloituksen tänne sitä ennen :D

Me kutsuttiin 5 vierasta (ajattelin, että kuitenkin joku ei pääse ja joku on sairaana), mutta kaikki tulivat. Vähemmälläkin olisi pärjätty. Kutsuttiin vain sellaisia, jotka tunnetaan hyvin. Meillä kolmen vieraan vanhempi jäi paikalle, kaksi jäivät ilman vanhempia. Olin etukäteen sanonut, että vanhemmat voivat jäädä. Perinteistä "synttäriohjelmaa" oli vain lahjojen avaus, kakkupöytä ja onnittelulaulu. Ongintaa olin harkinnut, mutta en ehtinyt toteuttaa. Kaverilahjoa ei ollut.

4-v. vieraat olivat aivan innoissaan juhlista (kuten sankarikin), monelle oli ekat kaverisynttärit joilla olivat kylässä, joten se jännitys ja hauskuus tekivät päivästä huipun. Lapset keksivät omia leikkejä ilmapalloilla, ja lopulta aloittivat sen juoksun ja kiljumisen, niin hetken päästä ohjasin leikkimään lahjaksi tulleella pelillä, ja kaksi lasta halusi  mennä leikkimään duploilla. Huomasin kyllä, että päiväkotikavereiden kanssa oli enemmän "omat jutut", yhtä kaveria tapaa hieman harvemmin, ja tätä lasta ujostutti tosi paljon, vaikka äiti oli paikalla. 

Vierailija
12/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 11 jatkaa, stressasin tosiaan itse ihan hulluna ihan kaikkea :D onginnan järkkäsin niin, että jäätävän korkean pahvilaatikon peitin hienolla lakanalla ja onki oli miehen golfmaila, jonka toiseen päähän sidoin narun ja narun päähän hengarin koukun. Yllärit laitettiin lapsen minikokoiseen (siis oikeasti mini) leikkikassakoneen joskus mukana tulleen ostoskoriin. Yllärit oli tarroja,karkkia yms.
Mutta kuten sanoin, riippuu lapsista millaisia ovat. Jotkut tykkäävät vaan leikkiä ja tutkia kaverin leluja ja aika hujahtaa siinä. :)

Vierailija
13/13 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:44"]

Meillä oli just 4-v juhlat, ja mäkin tein "apua auttakaa"-aloituksen tänne sitä ennen :D

Me kutsuttiin 5 vierasta (ajattelin, että kuitenkin joku ei pääse ja joku on sairaana), mutta kaikki tulivat. Vähemmälläkin olisi pärjätty. Kutsuttiin vain sellaisia, jotka tunnetaan hyvin. Meillä kolmen vieraan vanhempi jäi paikalle, kaksi jäivät ilman vanhempia. Olin etukäteen sanonut, että vanhemmat voivat jäädä. Perinteistä "synttäriohjelmaa" oli vain lahjojen avaus, kakkupöytä ja onnittelulaulu. Ongintaa olin harkinnut, mutta en ehtinyt toteuttaa. Kaverilahjoa ei ollut.

4-v. vieraat olivat aivan innoissaan juhlista (kuten sankarikin), monelle oli ekat kaverisynttärit joilla olivat kylässä, joten se jännitys ja hauskuus tekivät päivästä huipun. Lapset keksivät omia leikkejä ilmapalloilla, ja lopulta aloittivat sen juoksun ja kiljumisen, niin hetken päästä ohjasin leikkimään lahjaksi tulleella pelillä, ja kaksi lasta halusi  mennä leikkimään duploilla. Huomasin kyllä, että päiväkotikavereiden kanssa oli enemmän "omat jutut", yhtä kaveria tapaa hieman harvemmin, ja tätä lasta ujostutti tosi paljon, vaikka äiti oli paikalla. 

[/quote]Unohdin sanoa, että meillä siis lisäksi 1 pikkusisarus, eli juhlijalapsia oli yht. 7, eli sen takia tuntui niin paljolta :) Minua varoiteltiin ettei lapset syö kakkua ja kannattaa hommata jäätelöä, mutta kyllä vain ihan tavallinen täytekakku maistui :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme