Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästä ruokakustannuksista: kerää marjoja ja sieniä, siis mitä?

Vierailija
12.09.2015 |

Kertokaahan nyt suoraan, kuinka paljon ruokakustannuksia voi vähentää keräämällä marjoja ja sieniä? Euroina per vko tai kk?

Tai mitä ruokaostoksia voi jättää ostamatta, kun kerää marjoja ja sieniä?

Kuinka suuren osan vaikka prosentteina normiruoasta voi korvata keräämällä näitä?

Kuinka paljon niitä pitää kerätä?

Mistä säästö tulee?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättähän niillä marjoilla tai sienillä ei ole pakko korvata mitään tuotetta kokonaan, niin että jättää asian x ostamatta, koska on marjaa. Sen sijaan voi syödä sitä tuotetta x vähemmän, koska aterialle saa lisää täytettä niistä sienistä tai marjoista. Esimerkiksi salaattiannosta voi aterialla pienentää, ja ottaa tilalle jälkiruuaksi marjoja. Tai kastikkeeseen voi laittaa vähemmän lihaa ja korvata sienillä. Yhden hengen kerta-annoksesta ei hirveän isoa säästöä tule, mutta kuukausien mittaan näkyy ison perheen ruokalaskussa.

Marjoilla ja sienillä ei varmaankaan kenenkään taloutta pelasteta, mutta ainakin pienituloinen, joka yleensä ostaa vain niitä halvimpia kasviksia ja hedelmiä, saa marjoista ja sienistä ruokavalioon monipuolisuutta ja vaihtelua, ja kivan vitamiinilisän.

Vierailija
2/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin olen miettinyt tuota ohjetta: kerää pulloja ja tölkkejä. Ei asuinpiirissäni ole niitä kerättävänä.

Ei ole vaikka kävelisin muutaman kilometrin ympäriinsä. Ehkä pari tölkkiä lötytyy.

Eikä nyt bussilla kannata lähteä kauemmaksi, kun rahat menee sitten matkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoilla voi korvata ulkomaiset hedelmät koko talven ajan. Meillä hedelmiin menisi noin 30 e/vko (5-henkinen perhe), joten säästö on noin 120 e/kk. (joo, ihan oma vika ostaa banaaneja, kiiwejä, sitrushedelmiä jne. noin isolla summalla, mutta kutakuinkin tuo summa menisi, jos ostaisin sen, mitä mieli tekee ja perhe syö). Marjoilla voi "jatkaa" monia ruokia kuten puuroa tai mysliä.

Tuttavaperhe korvaa sienillä lihan eli säästö lienee jotain 15-30 e/vko.

Vierailija
4/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, minä olen säästänyt litran maitoa viikossa kun olen keittänyt mannapuuron sijaan marjapuuroa välipalaksi. Että. 65 senttiä per viikko

Vierailija
5/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerännyt marjoja, ei tarvi ostaa hedelmiä. Ja jos niistä tekee mehua, voi mehua tarjota limsan tai jopa kahvin sijaan. Sienistä saa tehtyä ruokaa, joka taas korvaa jonkun muun ruoka-aineen, jonka olisi ostanut.

Vierailija
6/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:20"]

Samoin olen miettinyt tuota ohjetta: kerää pulloja ja tölkkejä. Ei asuinpiirissäni ole niitä kerättävänä.

Ei ole vaikka kävelisin muutaman kilometrin ympäriinsä. Ehkä pari tölkkiä lötytyy.

Eikä nyt bussilla kannata lähteä kauemmaksi, kun rahat menee sitten matkoihin.

[/quote]Varmaan siksi, että vakikeräilijät keräilevät enemmänkin illan ja aamun välillä.

Ja vaikka itsekin aika köyhä olen, niin mielelläni jätän pullojen keräilyn niille, jotka näyttävät niitä tuloja enemmän tarvitsevan.

Vierailija
7/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerää sieniä voi tehdä sieni kastikkeen esim. Jauhelihakastikken siasta säästää jauheliha paketin hinnan. Tai vastaavasti minkä tahansa ruoka aineen jolla sienet korvaa.

Marjoja voi antaa lapsille välipaloina Ei tarvita jugurtteja valmiita kaupan mehukeittoja hedelmiä ym...

Joten kyllä niillä jonkun euron säästää.

Ja jos itse et syö niitä niin poimi ihmeessä ja myy niin saat rahaa jolla voit ostaa ruokaa jota syöt

Vierailija
8/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mihinkähän noi marjat laitetaan kerrostaloyksiössä?

Vierailija
9/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:26"]Marjoilla voi korvata ulkomaiset hedelmät koko talven ajan. Meillä hedelmiin menisi noin 30 e/vko (5-henkinen perhe), joten säästö on noin 120 e/kk. (joo, ihan oma vika ostaa banaaneja, kiiwejä, sitrushedelmiä jne. noin isolla summalla, mutta kutakuinkin tuo summa menisi, jos ostaisin sen, mitä mieli tekee ja perhe syö). Marjoilla voi "jatkaa" monia ruokia kuten puuroa tai mysliä.

[/quote]

Aika jumalattoman paljon saa marjoja kerätä jos meinaa 120e hedelmät kuukaudessa korvata. Siis jos aikoo syödä marjoja kiloissakin yhtä paljon, kuin hedelmiä. Mihin nämä kaikki mahtuvat säilöön?

Sienet vs. liha, sama juttu!

Vierailija
10/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos poimii marjat ja sienet myyntiin, saa helposti tienattua pari tonnia kesässä verotonta tuloa.

Vierailija
11/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tunne sieniä. Säästö tulee kun syö myrkkysientä ja kuolee pois?

Vierailija
12/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en syö hedelmiäkään joten ei tosiaan marjat auta tippaakaan. Ja lähiseuduilla tiedän vain puolukkametsiä, mustikka on hakusessa. Sieniä en valitettavasti näytä oppivan tuntemaan, eikä kulkemissani metsissä näytä olevan kovin monia lajeja syötävän näköisiä. Mutta ei kai niitäkään kovin moneen viikottaiseen ateriaan jaksa juosta keräilemässä vaikka osaisikin.

Vierailija
13/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen syö 1-3dl päivässä marjoja. Jotka on ilmaiseksi kerätty luonnosta, isovanhemmat vähän helppineet. Kyllä siinä säästöä tulee reippaasti ostomarjoihin verraten. Jugurtti meillä on aina luonnonjugurttia johon laitetaan esim marjoja.

Sienestetään myös ahkerasti ja sieniruokaa on 1-2 kertaa viikossa. Ilmainen raaka-aine.

Plus tietty kalastus ja metsästys sekä oman pihan kasvikset, juuret, yrtit, marjat ja omenat.

Vierailija
14/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"]

Minä en syö hedelmiäkään joten ei tosiaan marjat auta tippaakaan. Ja lähiseuduilla tiedän vain puolukkametsiä, mustikka on hakusessa. Sieniä en valitettavasti näytä oppivan tuntemaan, eikä kulkemissani metsissä näytä olevan kovin monia lajeja syötävän näköisiä. Mutta ei kai niitäkään kovin moneen viikottaiseen ateriaan jaksa juosta keräilemässä vaikka osaisikin.

[/quote]

Kuulostaa siltä että olet jo päättänyt että ei kannata eikä onnistu.

Vierailija
15/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:26"]Marjoilla voi korvata ulkomaiset hedelmät koko talven ajan. Meillä hedelmiin menisi noin 30 e/vko (5-henkinen perhe), joten säästö on noin 120 e/kk. (joo, ihan oma vika ostaa banaaneja, kiiwejä, sitrushedelmiä jne. noin isolla summalla, mutta kutakuinkin tuo summa menisi, jos ostaisin sen, mitä mieli tekee ja perhe syö). Marjoilla voi "jatkaa" monia ruokia kuten puuroa tai mysliä.

[/quote]

Eihän sienissä ole proteiinia eli ei se mikään korvaaja ole. Toki jos saa b12 vitamiinin muualta.

Vierailija
16/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina puhutaan kuinka hirveästi marjoja jää metsiin elukoiden ruuaksi, mutta onhan se ihan hirveä määrä mitä kotitaloudet keräävät marjoja metsistä joka vuosi. On totta että kaikki eivät niitä marjojaan hae metsästä, mutta jos kerran kilotolkulla kerätään per lärvi, niin en tajua miksi pitäisi vieläkin enemmän niitä hamstrata, ihan vaan sen takia että niitä siellä olis.

"Keskimäärin puolukkaa ja mustikkaa poimittiin 25 kg taloutta kohti." Vuonna 2007 Wikipedian mukaan.

Vierailija
17/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kotimaisia marjajauheita ja syön niitä. Ne säilyvät kaapissa enkä tarvitse sähkörohmua pakastinta enkä bensaa poimuumatkoille jne jne.

Vierailija
18/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:37"]

[/quote]

Kuulostaa siltä että olet jo päättänyt että ei kannata eikä onnistu.

[/quote]

Yritinhän minä viime kesänäkin jonkun litran saada mustikkaa, ja löytää jonkin syömäkelpoisen sienen. Joku kangastatti taisi olla ainoa jonka löysin. Ei haissut hyvältä.

Ei tällä terveydentilalla kävellä ja pyöräillä kymmeniä kilometrejä, eikä köyhällä ole sitä pyörääkään. Haasteellista on jo se kaupasta hakeminenkin.

Vierailija
19/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan Espoossa ostaisi mun keräämiä marjoja ja sieniä? Sellaisia aika pieniä määriä kuitenkin?

Vai pitääkö itse varata joku maksullinen myyntipaikka? Ei mulla ole tuttujakaan, jotka ostaisi... Eipä niitä autottomalle kerry muutenkaan tarpeeksi myytäväksi.

Vierailija
20/48 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä neuvoja, joilla voi päästä pätemään.
Oikeasti säästö on mitätön, työ vie enemmän energiaa, kuin tulos säästää.
Jokainen joka esim.sienistä pitää todennäköisesti ymmärtää, että niitä voi kerätä. Ja ne jotka eivät sienistä pidä, syövät ennemmin vaikka pahvilaatikon kulmaa päivälliseksi.
Marjat ei loppuviimein ole mikään täyttävä välipala. Ovat lisuke valtaosin ruuassa.
Pullojen keruu onnistuu vain tietyillä alueilla. Yleensä paikkakunnilla on jo ns.vakikerääjät, jotka nopeasti kyllä pullot nappaavat pyörimästä. Jossain voi olla hyväkin vinkki ja nopeaa rahaa hätätilanteeseen. Mutta yleensä aikuinen ihminen myös tiedostaa tämän vaihtoehdon ja kuinka todennäköistä tällä on tienata muutama hilu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi