Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eri rahat avioliitossa, mutta mies maksaa tililleni extra korvausta, onko muita?

Vierailija
27.03.2022 |

Eli molempien tililtä menee 1000 euroa lasku tilille suoraan, josta mies maksaa laskut. Lisäksi vuorokuukausina maksetaan ruoat. Lisäksi on matkatili jonne laitetaan molemmat 200 euroa kuukaudessa. Miehen palkka on isompi, niin maksaa minulle 500 euroa ns. korvausta kun saan vöhemmän. En tiedä onko hyvä juttu aina, koska mulle jää 1500 kuukaudessa omaa rahaa, miehelle 3400 eli tuoko tulevaisuudessa riidan aiheita. Lapsia yksi 8kk.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän miehen tarvitsisi maksaa sinulle mitään. Hanki parempi palkkainen työ tai ole tyytyväinen palkkasi mukaiseen elintasoosi. t. nainen

Vierailija
2/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulle pitäisi laittaa mitään kompensaatiota palkastasi? Olet itse urasi valinnut. Lapsesta tulevat kulut toki maksetaan yhdessä. Itse olen hyvin tienaava nainen enkä koskaan alkaisi kompensoimaan kellekään rahallisesti sitä, ettei hän tehnyt sellaisia valintoja jotka riittävät hänelle sopivaan palkkatason.

Vierailija
4/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on naimisissa miehen kanssa, jolla on tuon tapainen taloudenpito, eli yhteiselle tilille molemmat laittavat saman summan rahaa kuukausittain. Tämä tyyli oli myös silloin, kun sisko oli kotona lasten kanssa kotihoidontuella. Heidän lapset ovat jo isoja, mutta vähän ihmetyttää tuo tyyli, kun meillä miehen kanssa on koko ajan ollut yhteiset rahat. Omat tilit, mutta esim. kaupassa maksaa se, jolla on lompakko lähempänä ja laskuja maksetaan vähän vuoroin molempien tililtä.

Kuulostaa kauhean hankalalta, että laskuja maksellaan milloin miltäkin tililtä. Helpompi niin että kummatkin laittaa sovitun summan yhteiselle tilille, josta maksetaan kaikki yhteiset menot. Omat rahat voi kumpikin sitten käyttää kuten haluaa.

Vierailija
5/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 40 vuotta on meillä ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Helppoa! Ei ole kertaakaan tarvinnut miettiä kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
6/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta raha-asiat voisi hoitaa helpomminkin.

Vierailija
7/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 40 vuotta on meillä ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Helppoa! Ei ole kertaakaan tarvinnut miettiä kuka maksaa mitäkin.

Helppoa, jos molemmat ovat samanlaisia rahankäyttäjiä. Entäs jos muuten tultaisiin juttuun, mutta toinen olisi nuuka ja toinen tuhlari? Noiden sopimusten tarkoitushan on välttää turhia riitoja rahasta niin, että molemmat voivat kuitenkin käyttää rahansa kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
8/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee ekstrakorvaus?

Vierailija
9/76 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo "mahdollistaa" kyllä ekstraa minulle siten, että kustantaa täysimääräisesti kaikki kahden alakouluikäisemme kulut. Vaimon bruttopalkka on n. 1,5-kertainen omiin tuloihini verrattuna.

Vierailija
10/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa monimutkaiselta. En ymmärrä ollenkaan tuota yhteistiliä. Meillä on kummallakin oma käyttötili. Yhteiset ostot maksetaan puoliksi. Menoista pidetään kirjaa ja kuukauden lopussa tasataan ostot.

Vierailija
11/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja meillä omat tilit ja omat rahat, ei ole kertaakaan ollut tarvetta miettiä, joutuuko mies ylitöihin, koska minä tuhlailen tai päinvastoin.

Vierailija
12/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies maksa sitten suoraan laskutilille 1500 ja sinä 500. Sinä maksat ensin tonnin ja saat 500 takaisin. Outo systeemi.

Vierailija
13/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo "mahdollistaa" kyllä ekstraa minulle siten, että kustantaa täysimääräisesti kaikki kahden alakouluikäisemme kulut. Vaimon bruttopalkka on n. 1,5-kertainen omiin tuloihini verrattuna.

Mä teen tätä samaa, asuminen ja ruoka maksetaan 50-50, mutta paremmasta palkastani maksan lapsen hankinnat niin kauan kuin asuu kotona. Toki lapsilisäkin tulee mulle.

Nyt on ekaa kertaa tilanne että keskustellaan teinin menoista ja isän osallistumisesta, harkinnassa on mopo oheiskuluineen.

Vierailija
14/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tulee ekstrakorvaus?

Jos pitää miehensä tyydytettynä...

Vierailija
15/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla ja minulla on alusta asti ollut yhteiset tilit. Kaikki tulot on menneet tilille, siitä maksettu kaikki menot. Kummankin rahastoon laitettu sama summa joka kuukausi.

Lapsillamme on erilainen käytäntö. He laittavat puolisonsa kanssa yhteiselle tilille 80% tuloistaan. Siitä maksetaan lainat ,eläminen, vaatteet, huvit matkat, kaikki.

Vierailija
16/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili mistä maksetaan ruuat, yhteiset vapaa-ajan tekemiset, laskut ja asuminen. Laitetaan kerran kuussa sinne sen verran rahaa minkä pitäisi riittää kuukaudeksi. Molemmat laittaa rahaa suhteessa tuloihin, tällä hetkellä minä maksan 64% menoista ja mies 36%.

Vierailija
17/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili johon laitamme rahaa suhteessa tuloihimme. Mä tienaan vähemmän joten mä laitan vähemmän. Jos tienaisin enemmän kuin mies, niin sitten mä maksaisin enemmän. Tuolta tililtä maksetaan asumisen kulut.

Omilta tileiltä maksetaan omat laskut. Mä maksan isomman osan ruokakuluista ja paljon bongailen lihoja alennuksista. Jos mulla rahat loppu, niin sitten mies käy kaupassa tai siirtää mun tilille rahaa. Yhteisiä lapsia ei ole. Meidän kanssa asuu mun 18v. lapsi. Miehen lapset asuvat omillaan, mutta nuorin välillä yöpyy meillä. Sitä ei lasketa kuka syö kenenkin ostamia ruokia.

Vierailija
18/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen tili johon laitamme rahaa suhteessa tuloihimme. Mä tienaan vähemmän joten mä laitan vähemmän. Jos tienaisin enemmän kuin mies, niin sitten mä maksaisin enemmän. Tuolta tililtä maksetaan asumisen kulut.

Omilta tileiltä maksetaan omat laskut. Mä maksan isomman osan ruokakuluista ja paljon bongailen lihoja alennuksista. Jos mulla rahat loppu, niin sitten mies käy kaupassa tai siirtää mun tilille rahaa. Yhteisiä lapsia ei ole. Meidän kanssa asuu mun 18v. lapsi. Miehen lapset asuvat omillaan, mutta nuorin välillä yöpyy meillä. Sitä ei lasketa kuka syö kenenkin ostamia ruokia.

Mitäs sieltä yhteiseltä tililtä menee kun ruoat maksat kuitenkin?

Vierailija
19/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa oikeastaan kaiken. Olen niin pienituloisen, ettei minun pennosillani tee oikein mitään. Ei yhteisiä lapsia, kotona asuu enää minun tytär, josta mies huolehtii myös taloudellisesti… Mies on yksityisyrittäjä joka tienaa reippaasti ja halusi alusta lähtien huolehtia minusta. Olisin mielelläni tehnyt aikoinaan kesken jääneet opintoni loppuun päästäkseni taas hieman parempiin töihin, mutta mies halusi meille ennemmin lisää vapaa-aikaa kun hänkin voi jo vähentää työntekoa. Hän on myös huolehtinut minun toimeentulostani kuoleman tai eron tapahtuessa .

Käytännössä siis laittaa kuukausittain rahaa tililleni, minä hoidan arkiruuan ja osan lapsen kuluista ja lopuilla teen mitä haluan eikä hän kysele perään, päin vastoin, kysyy usein että onhan minulla tarpeeksi. Kumpikaan ei olla tuhlaavaisia, paitsi että hän tykkää elektroniikasta ja minä kulttuuritapahtumista (joihin sitten ”raahaan” häntä mukaan). Hän söisi ehkä useammin ulkona, minä taas tykkään terveellisestä kotiruuasta.

Mieheni aina sanoo, että tienaamansa rahat hän näkee yhteisinä, meidän yksikön rahoina. Ja että ei halua nähdä minun käyttävän rajallista aikaani ja energiaani johonkin kahdeksasta neljään työhön, jos voin olla onnellinen, tai jopa onnellisempi, ilmankin. Mieluiten hän touhuaa minun kanssani yhdessä milloin mitäkin. Ymmärrän, että meillä on paljon taloudellista onnea, mutta arvostan ihan vain sitä ”jakamisen ilon” asennetta, joka miehelläni on. Itsekin olen sellainen, vaikken juuri rahaa voikaan jakaa.

Vierailija
20/76 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekava kirjoitus. Miehellä yli 5000€ nettotulot, ei huono. Mistä maksetaan ruoat joka toinen kk, mitä syötte muulloin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi