Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä TINKAAMINEN tarkoittaa...

Vierailija
12.09.2015 |

...sinun murteellasi? Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, kun kommenttini sai alapeukkuja (mulle tinkaaminen = sanallista tappelua, muille vastaajille tarkoitti tinkimistä).
Jos vielä viitsit mainita murrealueen/kotiseudun niin olen kiitollinen :) T. Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin vaikutteita omaava

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju!

Vierailija
22/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
24/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut koskaan tinkaamisesta inttämisenä. Ennemminkin tivaaminen olisi minulle sitä, vaikka se sisältääkin kyselyelementin. Tinkiminen on alennuksen tavoittelua jo annettuun hintaan, ja jos joku olisi puhunut minulle tinkaamisesta olisin olettanut hänen tarkoittavan silläkin tinkimistä. Satakunta.

Vierailija
26/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]https://fi.wiktionary.org/wiki/tingata
[/quote]Eli kumpikin oikein, mutta inttämisenä murremuoto.

Vierailija
27/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaja voi tingata - eli yrittää tinkiä - myyjän pyytämästä hinnasta. Myyjä voi tinkiä (hintapyynnöstään). Eli tinkaaminen on hinnan alennuksen tavoittelua ostajan toimesta. Tinkiminen on sitä että myyjä suostuu tinkaamiseen.

Vierailija
28/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:00"]

Ostaja voi tingata - eli yrittää tinkiä - myyjän pyytämästä hinnasta. Myyjä voi tinkiä (hintapyynnöstään). Eli tinkaaminen on hinnan alennuksen tavoittelua ostajan toimesta. Tinkiminen on sitä että myyjä suostuu tinkaamiseen.

[/quote]

t. paljasjalkainen helsinkiläinen

Vierailija
29/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tinkaamisen kyllä molemmilla tavoilla, mutta itse käyttäisin enemmänkin tarkoittamaan inttämistä.
Etelä-Savosta kotoisin olen.

Vierailija
30/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä ymmärrän molemmassa merkityksessä ja olen eepeeltä. Minä sanon myös että lapsille että älä tee tinkiä, se tarkoittaa että tahallaan kiusaa/härnää/vänkää toista ärsyttääkseen. Sitten sanon myös että pluutaa, se on sitä kun pudotetaan hintaa kaupanteon yhdeydessä, eli kun on tingitty, niin myyjää pluutaa hintaa, ja ostaja on tyytyväinen kun sai pluutattua, eli käytännössä tarkoittaa samaa kuin tinkiminen. Tinkaaminenhan on vänkäämistä, tinkiminen on vänkäämistä hinnasta.

Vierailija
31/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:00"]

[/quote]

Justiinsakin näin. t. hämäläinen

Vierailija
32/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sävyero minulle. Tinkiä on jotain missä molemmat pyrkii lopputulkokseen jossa molemmat ovat tyytyväisiä, oli kyse hinnasta tai parisuhteesta tai mistä vain. Parisuhteessa toinen tinkii parisuhteen hyväksi joka viikkoisesta kaveri-illasta kerran kuussa tapahtuvaksi ja toinen tinkii vapaaehtoistyöhön osallistumisesta. Hinnasta tingitään niin että myyjä sanoo satasella lähtevän, asiakas tuumaa että ei budjetti veny noin pitkälle, tarjoaa 70e, myyjä pudottaa hintaa 95e, jne ja lopulta myyjä jää hieman voitolle ja ostaja saa pikkaisen halvemmalla, molemmat tyytyväisiä kun tavara vaihtaa omistajaa.

Tinkaaminen on sellaista syyllistämistä tai vaatimista sävyltään jossa tinkaaja vaatii toiselta enemmän kuin mitä itse on valmis antamaan periksi tai tulemaan vastaan. Vaatii toista luopumaan lähes kokonaan omasta jutustaan mutta omalta kohdalta se kun oli silloin kolme vuotta sitten kipeä eikä päässyt omaan juttuunsa ja oli kotona, on yhtä iso juttu kuin se että toinen luopuu loppuelämäkseen omasta jutustaan. Tai hinnasta, lähtee satasella, ostaja 70e, myyjä 95e, ostaja no kun on niin heikko rahatilanne ja ollaanhan me hyviä tuttuja (ei edes moikata kun kaupassa nähdään, ei ole ensimmäistäkään yhteistä tuttavaa, asutaan vain samalla kylällä) niin kyllähän sinä voit MINULLE myydä halvemmalla, johon myyjä ilmoittaa että ei voi myydä yhtään alle 95e. Kauppoja ei synny ja eikä kumpikaan osapuoli ole tyytyväinen.

Tinkijä pyrkii molempia tyydyttävään lopputulokseen, tinkaaja on päättänyt että asia menee juuri tietyllä tavalla ja pyrkii saamaan toisen luovuttamaan eikä hyväksy muita vaihtoehtoja.

-etelä-savosta mutta saattanut jostain Rovaniemen ja Helsingin välistä tämä mielipide tarttua kun teininä muualle muuttanut

Vierailija
33/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]https://fi.wiktionary.org/wiki/tingata [/quote]Eli kumpikin oikein, mutta inttämisenä murremuoto.

[/quote]

Ei näin. Miksi te luotatte näihin pilipalilähteisiin, joihin kuka tahansa urpo voi lisätä ja kirjoittaa mitä tahansa? Kielitoimiston sanakirja on luotettava auktoriteetti, ja siellä lukee näin:

tingata

1. vaatia itsepintaisesti, tiukata

2. kiistää, väittää vastaan, inttää

Kumpikaan ei ole arkikieltä tai murteellinen ilmaisu.

Vierailija
34/44 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]https://fi.wiktionary.org/wiki/tingata [/quote]Eli kumpikin oikein, mutta inttämisenä murremuoto.

[/quote]

Ei näin. Miksi te luotatte näihin pilipalilähteisiin, joihin kuka tahansa urpo voi lisätä ja kirjoittaa mitä tahansa? Kielitoimiston sanakirja on luotettava auktoriteetti, ja siellä lukee näin:

tingata

1. vaatia itsepintaisesti, tiukata

2. kiistää, väittää vastaan, inttää

Kumpikaan ei ole arkikieltä tai murteellinen ilmaisu.
[/quote]Eihän tuossa ole tinkimis-muotoa ollenkaan? Kiitos, Kielitoimisto :D - tinkaaja

Vierailija
35/44 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli savolaisetko ne on keksineet puhua tinkaamisesta tivaamisen tai inttämisen tilalla 🙄

Kyllä tinkiminen tai vähän murteellisemmin tinkaaminen on yritystä saada hinnasta pois. Eikä mitään muuta.

-Satakunta

Vierailija
37/44 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkiminen/tinkaaminen, yrittää saada tavaraa halvemmalla, nipistää/pihistää jostakin asiasta

Tivaaminen taas jankuttavaa kyselyä 

Uusimaa

Vierailija
38/44 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkaaminen on vastaan väittämistä ja tinkiminen on hinnasta neuvottelua.

Vierailija
39/44 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapissa se tarkoittaa perseenKaivamista.

Vierailija
40/44 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinkaaminen = yrittää saada alennettua pyyntihintaa

Koko elämäni olen asunut Helsinki / Espoo / Vantaa kaupungeissa ja kirpputoreilla tinkaamis sanaa nimenomaan käytetään tuolla tavoin.

Toki voidaan käyttää tinkaamis sanaa tarkoittaen, että yritetään lypsää joltain lisäinfoa jostain asiasta tinkaamalla. 

Tai tinkaaminen tarkoittaa muuten myös sitä, että joku valittaen jauhaa jostain asiasta samalla kysyen myös.

Jollekkin voidaan sanoa: "Älä tinkaa ny koko ajan" tarkoittaen, että älä nyt valita siinä ja jauha ja kysele. "Ihme tinkaamista"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi