Onko mielestänne väärin sanoa, että on käynyt peruskoulun, jos on sitä ikäluokkaa, jolloin käytiin kansa- ja oppikoulua?
Onko liiallista pikkutarkkuutta takertua tuohon?
Kommentit (12)
On tietenkin. Miten ihmeessä on voinut käydä jotain koulua, jota ei ole ollut vielä olemassakaan?
No ei mulle tulisi mieleenkään sanoa, että olen käynyt peruskoulun, kun en kerran ole. Olen käynyt neljä vuotta kansakoulua ja sitten kahdeksan vuotta oppikoulua.
On väärin ja pitäisi on rankaistavaa.
No ei se niin pikkutarkkaa ole, jos ei ole kyse virallisesta tilaisuudesta. Jokainen normaalijärkinen kuitenkin tajuaa, että kyse on sen ajan oppivelvollisuuskoulusta. Suurin osa väestöstä on kuitenkin käynyt peruskoulun, nuorimmatkin kansa- tai oppikoulun käyneet alkavat hiljalleen eläköityä.
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin. Miten ihmeessä on voinut käydä jotain koulua, jota ei ole ollut vielä olemassakaan?
Ne ihmiset ovat jo aika vanhoja, jotka ovat käyneet kansa- tai oppikoulun. Jossakin vaiheessa koulua käytiin keskikoulun opetussuunnitelman mukaan. Viimeinen vuosi saattoi olla peruskoulua ja silloin päästötodistus tuli peruskoulusta.
Vierailija kirjoitti:
No ei se niin pikkutarkkaa ole, jos ei ole kyse virallisesta tilaisuudesta. Jokainen normaalijärkinen kuitenkin tajuaa, että kyse on sen ajan oppivelvollisuuskoulusta. Suurin osa väestöstä on kuitenkin käynyt peruskoulun, nuorimmatkin kansa- tai oppikoulun käyneet alkavat hiljalleen eläköityä.
Ei ole sama asia vanhuksilla ei ole mitään eri oikeutta valehdella ja huiputtaa!!
Riippuu kontekstista.
Jos jossain virallisessa yhteydessä ilmoittaa käyneensä koulun jota ei ole käynyt, on se varmaan useimpien mielestä väärin, niin kuin teknisesti onkin.
Sitten jos taas puhekielessä on tarkoitus ilmaista, että on käynyt vain ensimmäisen asteen koulutuksen ja nimittää käymäänsä peruskouluksi, keskustelussa jossa koulun historiallisella muodolla ei ole merkitystä, olisi tällaista vaikea pitää kovin suurena virheenä.
Vähän sama kuin se miten moni nykyisen koululaisen vanhempi puhuu omien kouluaikojensa mukaan ala- ja yläasteesta, vaikka kyse on nykyään ala- ja yläkoulusta.
Kunhan kaikki ymmärtävät mistä on kyse, eikä konteksti tai keskustelun aihe vaadi tarkempaa historiallista määrittelyä.
Minä olen käynyt kansakoulua, oppikoulua, peruskoulua ja lukion. Mulla on keskikoulun päästötodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset ovat jo aika vanhoja, jotka ovat käyneet kansa- tai oppikoulun. Jossakin vaiheessa koulua käytiin keskikoulun opetussuunnitelman mukaan. Viimeinen vuosi saattoi olla peruskoulua ja silloin päästötodistus tuli peruskoulusta.
1963 syntyneistä osa on käynyt kansakoulun. Itseni mukaanlukien.
Miksi pitäisi niin sanoa, miksei voi sanoa että on käynyt kansa/keskikoulun
Minä sanon aina, että olen käynyt vanhan oppikoulun.
Miksi joku sanoisi käyneensä peruskoulun, jos ei ole käynyt?