Huvila ja huussi on pilalla
Kommentit (161)
Olen siirtynyt kokonaan katsomaan ruotsalaista Unelmakoti-ohjelmaa. Päähuomio on kodeissa jo siitäkin syystä, ettei tunne tai tunnista yhtäkään mukana olevaa ihmistä.
Romantikko kirjoitti:
Tuo viimeisin jakso oli kyllä järkytys. Mua ihan itketti kun näin miten ihana vanha hämyinen tunnelma oli tipotiessään ja lattioita myöten valkoiset pinnat kiiltelivät viivasuorine linjoineen. Arvostan sitä, että vanhoja hirsiseiniä korjattiin pieteetillä, mutta en sitä, että vanhan punamultamaalin päälle vedettiin jokin uusi kirkuvanpunainen öljymaali.
Usein näissä ohjelmissa onnistutaan, mutta nyt mentiin syvälle metsään.
On luultavaa, että omistajilta on kyselty toiveita väreistä materiaaleista jne. Se kuuluu ehdottomasti asiaan, että ei toimita täysin päinvastoin mitä on toivottu. Siksi valkoisen värin käyttö on aivan ok koska sitä on ilmeisesti toivottu.
Hmmm... Mun mielestä mökistä tuli hieno. Todellisuus oli kuitenkin aika karu... Kiuas lämmittämässä, lahjoja hirsiä ja hapertunut piippu. Ei siinä ollut muuta säilytettävä kuin hirret, jotka säilytettiin.
Perhe halusi toimivan mökin, ei ulkoilmamuseota.
Mahdollista, että on väritoiveita kyseltykin. Ohjelmassa ei käy ilmi muuta kuin toive hirsien säilyttämisestä ennallaan. Mielestäni kuitenkin sisustussuunnittelijalla pitäisi olla enemmän ammattitaitoa ja näkemystä kuinka tunnelma säilytetään, vaikka tehdäänkin uudistusta. Ainoa mikä lohduttaa on, että nuo valkoiset paneelit pystyy kyllä vaihtamaan, itse rakennus ei ole pilalla. Itseäni vain surettaa, kun koen, että homman olisi voinut suorittaa niin paljon paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin jakso teki ihan fyysisesti niin pahaa että oli pakko lopettaa kesken. 1800-luvun lopulta oleva saunarakennus täytettiin lastulevyroskalla ja ulkoseinät r aiskattiin täysin. Se pallopääsisustaja on täystuho. Areenasta voi seurata ruotsalaista Det sitter i väggerna-sarjaa jossa pureudutaan menneeseen ja kunnostetaan vanhaa oikeilla menetelmillä.
Ehkä se hämyinen ja hämähäkin seittinen tunnelma sopii sinulle, mutta suurin osa ihmisistä kaipaa valoisuutta. Olihan toi nyt ihan järkyttävä läävä ennen remonttia.
No juu, vähän liikaa kiiltävän valkoista tuli, mutta eiköhän se siitä tasaannu tauluilla ja seinävaatteilla.
Pimeästä ja tunkkaisesta hirsisaunasta tuli valoisa ja koko perheelle toimiva tupa. Todella viehättäviä ratkaisuja pieneen tilaan. Tykkään Mikon ideoista. Olisi kiva tietää mitä tuo projekti kokonaosuudessaan tuli maksamaan, kun siellä käytettiin myös erityisosaajia ja työtä oli paljon?
Minusta olisi kiva nähdä vaihteeksi vähän sellaisia vaatimattomampia ja pienemmän budjetin kohteita. Joku kuivanmaan perinteinen suomalainen mökki ja halvan mökkitontin muodonmuutos. Ja siis nimenomaan niin että budjetti ei ole mitään 50 000 euroa, vaan oikeasti edukkaampi.
Se on minulle se ja sama minkälainen lopputulos on kun eihän sitä minua varten ole tehty. Tuo saunamökin remppa hirsien vaihtoineen oli silti mielenkiintoista katsottavaa. Ja samoin ennakkojaksossa oleva venevajan muuttaminen saunamökiksi. Ne lähtötilanteet on kiinnostavia ja uskon kyllä että moni katsoo niitä niin että ei saisi mitään tehdä, vaan just täydellinen lähtötilanteessa. Sama monissa pihoissa. Vanhoja puita ja pensaita ja istutuksia ja suojaisat pihat. Moni kauhistuu kun kaikki vedetään matalaksi mutta mikäs siinä jos omistaja haluaa.
Hyvä ohjelma on.
Se mua mietityttää, että ohjelmien tuottajat kilvan lehdissä kertoo, että asukkaat itse maksavat projektinsa.
Selkeitä mainoksia ohjelma täynnä ja joutuvat maksamaan isoja summia? Kai he nyt jotain alennuksia saavat?
Entäs näissä julkkiskohteissa? Nää firmat saa paljon näkyvyyttä julkkiksen kotia/mökkiä/huussia/pihaa tehdessä, eikö edes he saa mitään diiliä yms.?
En usko, yhteenkään tuottajaan, joka sanoo, että asukkaat maksaa itse kaiken. Voisko joku kysyä loppusummaa ja todellista hintaa?
Yritin etsiä näistä ohjelmista vinkkejä mökkipihan laittoon. Melko samalla sapluunalla ne laitetaan. Kunttaa, vähän nurmikkoa, rinteet porrastetaan tasoihin. Kaikissa avataan ranta kokonaan. Oudoksun tätä. Jos mökki on ns. oikealla puolella järveä, aurinko paistaa kesällä rantaan ilman, että kaikki puut ja puskat poistetaan. Väärällä puolella olevissa joudutaan ranta avaamaan, jos halutaan aurinkoa laiturille, sen ymmärrän. On olemassa niin uteliaita ihmisiä, että veneillään ihan lähellä rantaa, joten haluan vähä näkösuojaa. Kyllä se järvi näkyy vaikka vähän puskia ja puita olisi rannassa. Kivempi mennä rantasaunasta järveen, kun on vähän puskaa näkösuojana.
Miksi se on pilattu, jos asianomaiset ovat odella tyytyväisiä? Sinun mielestä pilattu ei tarkoita, että koko ohjelma on pilattu.
Mä en kanssa jaksa näitä julkkisjaksoja. Palaan katsojaksi sitten kun tulee taas taviskohteita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kanssa jaksa näitä julkkisjaksoja. Palaan katsojaksi sitten kun tulee taas taviskohteita.
Minä taas tykkään, kun julkkiksilla on vähän enemmän rahaa laittaa näihin projekteihin. Eikö näissä keskitytä niihin projekteihin eikä julkkiksiin? Mulle on ihan sama kuka se kohteen omistaa loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Suuret nurmikkoalueet ja tanssilavan kokoiset terassit joka mökillä. Niin luonnonläheistä että....
Vieläkö laitetaan kunttaa? Aiemmilla kausilla oli se kunttatäti. Kunttaa, kunttaa, enemmän kunttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole mökki-ihminen, mutta tosiaan riipi kun siitä saunamökistä tehtiin "hieno". Ne ikkunat merelle, ois varmaan löytynyt vanhat kauniit isot ikkunat. Huoneitakin ois voinut tehdä ilman niitä valkoisia kauheuksia.
Miks ei tehdä silleen että ne vanhat tavarat pestäisiin, vois hirsiä uusia, mutta järjestettäisiin tavarat uudelleen, vois toki jakaa huoneet uusiks mutta hirsillä jne.
Tuossakin piha jäi kuiteskin rumaksi.
Haluaako kaik semmoisen valkoisen kiiltävän luksuksen?
Voi olla ettei kiireisillä ihmisillä ole enää muita ulottuvuuksia viljellä mielessään, kuin se nykyajan simppeli valkoinen edustavuus. Kuinka moni olisi ottanut tuonkin vanhan saunan jos olisivat myyneet.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisin jakso teki ihan fyysisesti niin pahaa että oli pakko lopettaa kesken. 1800-luvun lopulta oleva saunarakennus täytettiin lastulevyroskalla ja ulkoseinät r aiskattiin täysin. Se pallopääsisustaja on täystuho. Areenasta voi seurata ruotsalaista Det sitter i väggerna-sarjaa jossa pureudutaan menneeseen ja kunnostetaan vanhaa oikeilla menetelmillä.
Toisaalta samaa mieltä toisaalta en. Jos tuo olisi mun mökin sauna- tai ulkorakennus, eikä päämökki, niin varmaan olisin halunnut vanhaa kunnioittavamman ratkaisun. Mutta kun se oli tosiaan sen perheen mökki. Ymmärrän hyvin että jos varaa ei ole muunlaiseen mökkiin ja mökkinä toimii ikivanha sauna, haluaa sen mökin vaan mukavaksi ja valoisaksi eikä säilyttää niin kovin paljon vanhaa. Onhan mökin ja saunan tunnelma yleensäkin erilainen, ja kun mökki on noin onnettoman pieni, jopa minä valkoisen inhoaja ymmärrän tuossa kohteessa valkoisen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi: Huvila vai huussi?
Huussi on pilalla!
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huussi on pilalla!
-ap-
Se kuuluu tyhjentää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huussi on pilalla!
-ap-Se kuuluu tyhjentää välillä.
Ja maalata valkoisella. Kiiltävällä.
Ei kai se valkoinen väri kiellettyä ole maallakaan? Valkoiseksi maalattiin ennen vanhaan ikkunanpielet köyhimmässäkin hirsimökissä.
Tuo saunamökki oli tosi huonossa kunnossa ja ne omistajat nimenomaan halusivat siitä toimivan ja lämpimän mökin itselleen suvun kesäpaikkaan. Siitä oli pakko purkaa savupiippu ja alimmaat hirret, kun ne oli romahtamispisteessä. Vaikea siitä mitään ulkomuseota olisi ollut koota. Hyvin se istuu maisemaan korjauksesta huolimatta.