Pidätkö pettämistä aina absoluuttisen pahana asiana
Joka tilanteessa? Vai onko mitään sinun mielestäsi lieventävää asianhaaraa? Mietityttää vain kun palstallahan haukutaan pettäjät aivan maanrakoon, vaikka ilmeisesti yllättävän suuressa osassa parisuhteista petetään.
Kommentit (50)
Tietenkin pettäminen ja kaikki siihen liittyvä on pahaa. Olen kuitenkin antanut anteeksi kumppanin rehellisyyden johdosta.
Mua on petetty äskettäin ja siis sivusuhde oli kestänyt koko ksän. Mielenkiintoista olisi tietää, mitä kaikkea ex puhui tuolle vosulle tutustumisvaiheessa. Kun itse aikanaan tapasin miehen, kertoi kaikenlaista entisestä naisestaan; väkivaltainen, kyttäävä narsisti, ei saa seksiä. Mun ja miehen suhde ei ollut kyttäämistä, ei väkivaltaa ja seksiä oli päivittäin. Tapasin miehen ex-naisen muutaman kerran ja tämä oli hyvin kaunis ja asiallinen, on edelleen esimiesasemassa. Näinköhän sujuvasti valehdellut tuolle uusimmalle valloitukselleen. Toisaalta ihan huvittaa koko juttu. Ja mies joka aina muistutti, ettei koskaan voisi pettää.
Minusta pettäminen on aina väärin, asianhaaroista ja lieventävistä seikoista huolimatta.
Jokaisessa parisuhteessa on kuitenkin eri pelisäännöt. Joissakin suhteissa pusu vieraan poskelle on pettämistä, toisten mielestä sivusuhde on ok, kunhan suhdetta ei tuoda yhteiseen kotiin, joillakin jotain tuosta välistä. Minusta riittää, että noudattaa suhteessa sovittuja pelisääntöjä. Eli yhden illan juttu ei ole pettämistä, jos yhdessä on näin sovittu.
Pettäminen on väärin.
Meidän suhteessa on aika laajat rajat. Saa suudella, seksiviestitellä, koplata vehkeitä. Naisten kanssa saan tehdä mitä haluan, miesten kanssa on tiukemmat rajat.
Vaan jos sattuisi vahinko ja jompi kumpi hairahtuisi rajojen ulkopuolelle, ei sekään kovin paha juttu olisi.
N38
Pettäjä rakastaa ainoastaan itseään.
Oli aika, jolloin olin sitä mieltä, että pettäminen on aina väärin. Elämä on kuitenkin kuljettanut tätä liki 5-kymppistä ja ymmärrän nyt ainakin omat syyni pettämiseen. Ja tiedän myös sen, että turha niitä syitä on kauheasti avata, kun joka tapauksessa tuomitaan. Itse kaipaan seksiä ja läheisyyttä, jälkimmäistä en tunne saavani kotoa lainkaan, seksiä on ollut viimeksi 3 kk sitten.
Mielenkiintoista, että pettämisenä pidetään vain sukupuoliyhteyttä jonkun toisen kuin oman puolison kanssa. Minä pidän montaa muuta asiaa parisuhteessa paljon pahempana pettämisenä (esim. alkoholismia, väkivaltaa, huijaamista yhteisissä taloudellisissa asioissa tms.).
Olen hyvin sitoutunut avioliittoon mieheni kanssa. Olemme olleet yhdessä kymmeniä vuosia. Meillä on hieno suhde ja paljon yhdistäviä asioita. Ero ei ole tullut mieleenkään.
Mutta minulle seksi on tärkeää enkä voi ajatellakaan, että en koskaan enää rakastelisi jonkun muun kuin mieheni kanssa. Minulla ei ole "haku päällä", mutta olen peri kertaa mennyt sänkyyn toisen miehen kanssa. Mitään pitkiä suhteita ei ole ollut, vain hauskanpitoa aikuisten kesken.
Miehenikin käy paljon työmatkoilla enkä kysele tai mieti, mitä siellä mahtaa tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:32"]Pettäminen voi olla myös uusi alku ja terve (vaikkakin tyhmä) irtiotto vanhasta suhteesta.[/quote]
Jos haluaa sen irtioton tai uuden alun, niin mihin siinä pettämistä tarvitaan? Miksi asioita ei voi selvittää vaikka ihan keskustelemalla kumppanin kanssa. Totta kai asia voi tulla kumppanille yllätyksenä, hajottaa hänen sydämensä ja viedä maton jalkojen alta ja olla kuin isku vasten kasvoja, jos hänellä ei kertakaikkiaan ole ollut minkäänlaisia aavistuksia toisen ajatuksista. Vaan eikö se pettäminen ole silti vieläkin pahempi ja raukkamaisempi tapa? Minä ainakin sanoisin että se satuttaa ja haavoittaa monta kertaa enemmän, kuin se että tultaisiin ihan rehellisin mielin sanomaan että haluaisin lähteä tästä suhteesta/saada omaa aikaa miettiä asioita tms.
Mitä hyvää pettämisestä seuraa muille kuin pettäjälle itselleen ja tämän huoralle. Petetty on se, johon sattuu ja pahimmillaan menee terveys, työkyky tai lasten huoltajuus. Mutta itsekäs mies ei ajattele kuin itseään ja halujaan. Pettämisiä ei voi puolustella millään tavalla.